Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації
Урок української мови в 9 класі
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними причини й мети
Підготувала вчитель української
мови та літератури Новогребель-
ського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів –
дошкільний навчальний заклад»
Бородянського району Київської
області
Іваненко Людмила Іванівна,
що проживає
за адресою: кв. 29, буд. 9,
вул. Паркова, смт Бородянка,
Київська обл., індекс:07800
2012 рік
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними причини й мети.
Мета. : ознайомити учнів з основними видами складнопідрядних речень:підрядними причини та мети; вчити з'ясовувати, за допомогою сполучників чи сполучних слів можуть приєднуватися підрядні причини й мети речення з головним; розвивати вміння і навички логічного мислення, робити самостійно висновки та узагальнення, розвивати креативне мислення. Виховувати любов та повагу до людей, які своєю працею та наполегливістю досягають у житті вершини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: картки, підручник, «Дерево очікувань», підручник, роздатковий матеріал, смайлики.
Епіграф:
Успіхи свідчать про те, на що ти спроможний, а невдачі — про те, чого ти вартий.
Людина зростає тоді, коли тягнеться вгору. М. Горький.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Психологічне налаштування.
Прочитайте епіграф уроку. Як ви розумієте ці слова?
ІІІ. Мотивація.
Як речення епіграфу пов’язані з темою, яку ми вивчаємо впродовж кількох уроків?
Назвіть вид речень.
(Запис епіграфу)
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати складнопідрядні речення. Як ви думаєте, для чого треба вивчати цю тему? (Ці знання вам допоможуть зробити мовлення точним, змістовним, виразним.)
ІY. «Мозковий штурм».
Що називається складнопідрядним реченням?
Чим відрізняються сполучні слова від сполучників?
Чому потрібно розрізняти сполучники та сполучні слова?
Які види підрядних речень ми вивчили?
На які питання вони відповідають ?
Y. Аргументація думки.
Тестові завдання. «Установи відповідність між складнопідрядними реченнями та їх видами» :
Учні школи прочитали книгу Лесі Ворониної «Смак олімпійського золота», яка вийшла у 2011 році у видавництві «Грані – Т».
Коли навчалась у школі, Леся Воронина зацікавилась українським фольклором, співала у хорі «Гомін».
Олекса Вертиполох дивувався з того, звідки в Україні беруться олімпійські чемпіони.
Інна Осипенко-Радомська стояла на п’єдесталі й так хвилювалась, що в її очах можна було побачити сльози.
А. Складнопідрядне з підрядними міри і ступеня.
Б. Складнопідрядне з підрядними означальним.
В. Складнопідрядне з підрядними з’ясувальним.
Г. Складнопідрядне з підрядними порівняльним.
Д. Складнопідрядне з підрядними часу.
YІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Етап реалізації.
На які питання відповідають обставини причини, мети?
YІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу. Метод дослідження. Робота в парах.
Завдання: прочитайте речення, визначте вид підрядних речень. На що вказує підрядна частина в кожному виді речень, на які питання відповідає, сполучниками чи сполучними словами приєднується до головної частини?
Інна Осипенко-Радомська розповіла про себе Лесі Ворониній, щоб письменниця написала книжку про нелегкий шлях спортсменки до успіху.
Інна Осипенко-Радомська хвилювалась, бо на щоглі тріпотів жовто-синій прапор і звучав гімн нашої держави.
Семирічна дівчинка Інна вперше взяла до рук весло й сіла у байдарку, щоб досягти своєї вершини у житті.
Інна почувалась щасливою, бо для мільйонів людей у цілому світі вона була уособленням України.
Робота з підручником на стор.116-119 ( О. Глазова, Ю. Кузнецов. Українська мова. – К., 2009.).
YІІІ. Закріплення матеріалу.
Вибіркове письмо.
Прочитати текст, виписати, якщо є, складнопідрядні речення з підрядними причині та мети, накреслити їх схемки.
Так! Треба жити кожним днем,
Не відкладаючи на потім...
Що має бути — не обминем
В своїх стараннях і турботі.
Нам треба жити кожним днем,
Не ждать омріяної дати.
Горіть сьогоднішнім вогнем,
Бо «потім» може й не настати...
В. Крищенко
Фізкультхвилинка.
Рольова гра «Редактор».
Уявіть себе редактором, якому потрібно співвіднести речення зі схемами на комп’ютері. Запишіть ці речення, розставте розділові знаки.
Робота у парі.
Тренери стежили за спортсменами щоб жодна кілокалорія не пропала марно.
Олекса Вертиполох коли прочитав повість «Смак олімпійського золота» написав статтю «Дивовижна книжка про дивовижну людину».
Про Інну Осипенко-Радомську багато не напишеш бо її життя – тренування, тренування й ще раз тренування.
[ ], (бо).
[ ], (щоб).
Проблемне питання.
Яке речення відрізняється від усіх інших? Чим саме?
Творча робота «Незакінчене речення».
Спочатку в зошиті, а потім на листочках дописати 3-4 речення, щоб у його складі було підрядне, визначити його вид. Зачитати й прикріпити листочки до «Дерева успіху».
Після школи я збираюсь …
Щоб досягти своєї мети, мені необхідно...
Років через 5 я сподіваюсь ...
Через 10 років я уявляю себе ...
Щоб досягти успіху, потрібно...
Мають успіх ті, хто...
Успіх супроводжує тих, хто...
Я відчув справжній успіх, коли...
ІХ. Підсумок.
Які завдання ми ставили на початку уроку?
Чи вдалося виконати їх?
Х. Рефлексія.
Сьогодні на уроці я…
дізнався…
зрозумів…
навчився…
найбільший мій успіх – це…
найбільші труднощі я відчув…
я не вмів, а тепер умію…
ХІ. Оцінювання.
Самооцінка учнів.
ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО
|
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ
|
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО
|
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ
|
|
|
|
|
ХІІ. Домашнє завдання.
Сторінка 116-119 ( О. Глазова, Ю. Кузнецов. Українська мова. – К., 2009.) напам’ять виділене, написати твір «Мій шлях до успіху», використати 3-4 складнопідрядних речення, визначити їх вид.
|