|
Скачати 75.8 Kb.
|
Тема: Відокремлені уточнювальні члени речення. Мета:
Обладнання: книжкова виставка, сюжетні зошити-«ноутбуки», мультимедійна презентація, відеоматеріал інтерв’ю Л.Каденюка, фото Вид уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Тип уроку: урок створення сайту. Епіграф: Космос – наше джерело законів, Не знаючи його, живем без перепонів, Але Земля – піщинка у пустелі, Й єдине місце людської оселі. Вивчення просторів не зашкодить, Бо світ наш у космос незвіданий входить… Ілля Герасюта Хід уроку І. Вступне слово вчителя. Хто із вас хоча б один раз на день сідає до комп’ютера? Хто отримує від цього задоволення? Хто із вас має мрію? Хто хоче її досягти? Спробуймо поєднати сьогодні вашу захоплення комп’ютером і бажання досягти мрії. ІІ. Актуалізація опорних знань. Запишіть, що таке сайт. Розставте розділові знаки. Які відокремлені члени речення є в цьому реченні? Сайт (англ. site, місце, майданчик) — сукупність веб-сторінок, доступних у Інтернеті, які об'єднані як за змістом, так і навігаційно.
(Члени речення, які виділяються за змістом та інтонаційно, називаються відокремленими.)
(Нам відомі відокремлені означення, прикладки, обставини.)
(Ми повинні вивчити додатки.) ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(У реченні є відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом.)
(Наш урок буде пов'язаний із космосом.) Візьміть зірочки й запишіть на них, які завдання ставите на урок сьогодні. Спробуймо зробити свій власний космос: прикріпимо ці зірки на небо, зробимо його зоряним (зірочки кріпляться на умовне небо). Сьогодні ми будемо з вами створювати сайт. А вам цікаво, хто доручив нам зробити сайт? (Уривок із відеокліпу до «Пісні про Каденюка») Отже, замовлення нам зробив сам перший космонавт незалежної України Леонід Костянтинович Каденюк: ми підготуємо офіційний сайт Каденюка. Перед нами сьогодні пройде історія хлопчика з Буковини, який насмілився мріяти по-космічному. ІУ. Опрацювання навчального матеріалу. Із яких сторінок ви пропонуєте скласти наш сайт? Головна Освіта Відгуки Відеозустріч Музеї Домашнє завдання Перша сторінка. Головна Заповнюємо першу сторінку. Головна. Що тут розмістимо? (Тут повинна бути біографія) Прочитати текст. Вказати, які члени речення відокремлені у виділених реченнях. У записаних на дошці реченнях підкресліть граматичну основу та відокремлені уточнювальні члени. Народився Леонід Каденюк на Чернівеччині, у с. Клішківці Хотинського району. Готуючись ще з дитячих літ до значних фізичних випробувань, він вирішив стати космонавтом. Чернігівське вище військове авіаційне училище льотчиків 20-ти річний Леонід Каденюк закінчив з відзнакою, і його залишили працювати в рідному училищі льотчиком-інструктором. Відмінне здоров'я, висока льотна підготовка, глибокі теоретичні знання стали в нагоді, коли серед молодих льотчиків СРСР у 1976 р. було оголошено черговий набір до загону космонавтів. Із 254 особливо підібраних нарешті залишилось тільки дев'ять, і серед щасливців - буковинець Леонід Каденюк. Крім загальнокосмічної підготовки, для отримання звання космонавта-дослідника довелось вивчити ряд складних природничих дисциплін, серед яких - астрофізика, біологія, геологія, медицина. Маючи солідний багаж знань, отримав найвищу льотну кваліфікацію, успішно закінчив Московський авіаційний інститут.
(Уточнюючі члени речення пояснюють, доповнюють інші члени речення.) Тепер підкріпимо свої думки опрацюванням теоретичного матеріалу з підручника. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 239. Сторінка друга. Освіта Прочитайте речення. Перепишіть, вставляючи уточнювальні члени з довідки. Які саме члени речення уточнювальні відокремлені? Школа, яку називають школою Каденюка 1.Перша школа села була відкрита в 1870 році і називалась «земська однокласна». 2. В цьому приміщенні навчання дітей проводилося, до кінця двадцятого століття, _____________________________________________________________________________. 3. У 2000 році школа отримала статус ЗОШ І-ІІІ ступенів. 4. Велику допомогу у будівництві школи надав її випускник - Герой України Леонід Каденюк. 5.Тому вдячні клішківчани присвоїли школі звання імені Л.Каденюка. 6. __________________________________, Каденюк допоміг у будівництві лікарні у рідному селі. Довідка: до тисяча дев’ятсот дев’яносто дев’ятого року, крім допомоги у будівництві школи. Перевірка виконаного завдання – слайд презентації. ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ЧЛЕН РЕЧЕННЯ Уточнює, конкретизує, пояснює поняття, звужує його Буває поширеним і непоширеним В И Д И: • ОБСТАВИНА • ДОДАТОК (КРІМ, ОПРІЧ, НА ВІДМІНУ, НАПРИКЛАД, ЗА ВИНЯТКОМ, ЗАМІСТЬ, ПРИЧОМУ, ТОБТО, ЦЕБТО, АБИ) • ІНШІ ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ Сторінка третя. Відгуки Робота на дошці Перед вами – уривок із моєї статті «Дорогами Каденюка», що минулого року була надрукована у газеті «Злет» нашого навчального закладу. Але вона видається російською мовою. Прочитайте текст. Усно перекладіть. Запишіть переклад речень другого абзацу. Скажіть, чим вони ускладнені. Отличник в школе, в военном училище, ставший сразу же после его окончания летчиком-инструктором, через пять лет прошедший очень жесткий отбор в школу космонавтов, окончивший Московский авиационный институт, кандидат технических наук, изучивший медицину, биологию, астрономию, знающий системы всех существующих космических аппаратов, Леонид Константинович в 47 лет сумел выучить английский язык, пройти подготовку в НАСА и полететь в космос. Прочитывая и просматривая различные интервью, очерки, я открывала для себя новые удивительные грани этого человека. Безусловно, я помню, какой новостью в 1997 году для украинцев стал сам факт полета в космос нашего гражданина. Но, скажу честно, даже не предполагала, что мне будет оказана честь через 14 лет пройти его дорогами и встретиться с ним самим, его друзьями и близкими. Очерк – нарис. Безусловно – безумовно. Предполагать – передбачати. Оказана честь – надана честь, виявлена честь. Орієнтовне виконання завдання Прочитуючи й переглядаючи різні інтерв’ю, нариси, я відкривала для себе нові дивні грані цієї людини. Безумовно, я пам’ятаю, якою новиною в 1997 році для українців став сам факт польоту в космос нашого громадянина. Але, скажу чесно: навіть не передбачала, що мені буде надана честь через 14 років пройти його дорогами й зустрітися із ним самим, його друзями й близькими. Сторінка четверта. Відеозустріч з лідером Подивіться відеоматеріал. Перекажіть своїми словами, використовуючи відокремлені уточнювальні члени речення. Переказ запишіть. (Відео. Робота над переказом. Зачитуються перекази) Фізкульхвилинка Психологічний тренінг Встаньте зі своїх місць. Закрийте очі. Підніміть голову. Уявіть собі синю безмежну далечінь. І десь там – ваша зіронька. Потягніться до неї рукою. Вона – це те, чого ви прагнете досягнути. Подумайте, якими ви хочете бути: у професії, у бізнесі, у родині. Візьміть цю зірку. Притисніть до себе й загадайте бажання. Якщо ви це зробили щиро – воно неодмінно збудеться. Сторінка п’ята. Музей Повідомлення про музеї космонавтики в Україні У нашій школі рік тому відкрито музей космонавтики. У ньому є окрема експозиція, присвячена Леонідові Каденюку. Перед вами – деякі речі з цього музею. Розгляньте їх. Прорекламуйте ці експонати, щоб у рекламі використати уточнювальні члени речення. (Учні на вибір роблять реклами для експонатів) У. Домашнє завдання. Сторінка шоста. Домашнє завдання
УІ. Підбиття підсумків уроку. Прикріпіть свою зірочку на зоряне небо. Чи виконали ви завдання, які поставили перед собою на початку уроку? Є сміливці-космонавти родом із Криму. Із Зоряного містечка електронною поштою наш земляк ___________________________ запитує вас:
Інший космонавт цікавиться:
(Уточнюватися може будь-який член речення) Прямо з космічної орбіти балаклавський космонавт ______________________прагне дізнатися:
(Найчастіше уточнювальними бувають обставини місця й часу). |
Узагальнення і систематизація вивченого про відокремлені члени речення Мета: узагальнити і систематизувати знання про відокремлені члени речення; формувати вміння визначати їх у реченнях, розставляти... |
Тема. Відокремлені обставини Обладнання: книжкова виставка „Наш Шевченко”, мультимедійна презентація „Відокремлені члени речення”, роздавальний матеріал, підручник,... |
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення... |
Тема: Складносурядні речення. Тренувальні вправи. Мета Мета: Поглибити знання учнів про складносурядні речення, вживання розділових знаків при них, а також про смислові зв`язки між простими... |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА 8 клас Відокремлені члени речення Кара-даг, оповитий у сизі тумани, улігся на сірі піски б А за вікном сніги летять лапаті, і, не торкнувшись хліба і вина, сидить... |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Запишіть речення, виконайте його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику, проаналізуйте... |
Уроку. Речення з відокремленими членами. Систематизація вивченого Відокремлені обставини", пам'ятки "Основні принципи роботи в групах", "Схема синтаксичного розбору речення з відокремленими членами... |
«Речення. Граматична основа речення. Головні і другорядні члени речення» Методична розробка з дисципліни Українська мова. Підготувала Ладика О. В., викладач Машинобудівного коледжу Донбаської державної... |
Роздуми ліричного героя про сутність людського життя Розташуйте слова, утворивши речення із зворотним порядком слів, підкресліть члени речення |
1. Поміркуйте й коротко викладіть свої думки з приводу одного з висловлювань Запишіть речення, виконайте синтаксичний розбір (підкресліть головні та другорядні члени речення, дайте загальну характеристику,... |