|
Скачати 73.88 Kb.
|
Тема: Складнопідрядне речення з підрядними означальними й підрядними з’ясувальними Мета: навчити учнів розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними означальними і з’ясувальними; складати схеми таких речень, будувати їх і активно використовувати у власному мовленні; удосконалювати пунктуаційну грамотність; розвивати увагу, пам’ять, мислення, навички роботи з підручником; виховувати пошану до хліба, цікавість до прислів’їв. Обладнання: підручник, таблиця «Складне речення», таблиця «Складнопідрядне речення», хліб, сніп. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Епіграф А я стою, похилившись, думу гадаю, Як тяжко той насущний люди заробляють ( Т. Шевченко) Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. 1. Вступне слово вчителя - Доброго дня, діти. Прошу зібрати всю свою енергію, думки, щоб провести цікавий урок мислення, урок розвитку ваших знань, вмінь і водночас опрацювати навчальний матеріал. Готові? 2. Розподільний диктант - Запишіть слова, розподіляючи їх у три стовпчики за частинами мови ( 1- іменники, 2- дієслова, 3- прикметники) Натхнення, клонився, осінньої, кохана, перлина, людська, читав, розумний, злющий, садівник, денна, спіши, великі, горбочок, крайній. - Підкресліть в кожному слові четверту літеру і прочитайте вислів. -1- Іменник Дієслово Прикметник Натхнення Клонився Осінньої Перлина Читав Кохана Садівник Спіши Людська Горбочок Розумний Злющий Денна Великі Крайні Хліб наш насущний (Відповідь:’’ Хліб наш насущний…) - Звідки взято ці рядки? (З молитви) Хто бажає прочитати молитву? Отче наш, що єси на небесах, хай святиться ім’я,Твоє хай прийде царство Твоє,нехай буде воля Твоя як на небесах, так і на землі.Хліб наш насущний дай нам сьогодні. І прости нам борги наші, як і ми прощаємо боржників наших. І не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого. Бо Твоє є царство, і сила,і слава Отця,Сина і Святого Духа нині, повсякчас і на віки вічні. Амінь. III Активізація пізнавальної діяльності учнів. 1.Слово вчителя.
Словникова робота
-2- IV. Активізація опорних знань учнів.
Робота біля дошки. Записати речення, вказати їх вид, побудувати схеми.
Після утворення схеми, з’являється поле з колосками пшениці. Слово вчителя - Ви добре попрацювали, наше поле зазеленіло. «За посівами догляд ходить, сам по собі хліб не родить.» V. Повідомлення теми та мети уроку. Слово вчителя - Сьогодні на уроці, спираючись на ваші знання, будемо працювати над темою «Складнопідрядні речення з підрядними означальними і з’ясувальними » 1).З’ясуємо ознаки означальних та з’ясувальних речень 2).Будемо розпізнавати такі речення і використовувати їх у власному мовленні. - Зараз ви поділитесь на три групи. Опрацювавши теоретичний матеріал підручника, створите схеми означального та з’ясувального речень. Метод «моделювання – дослідження». Група № 1 досліджує складнопідрядні означальні речення, а потім представляє його перед класом. Група №2 досліджує складнопідрядне з’ясувальне речення. Група №3 досліджує такі речення на прикладах . Vl Вивчення нового матеріалу. Слово вчителя.
Запишіть речення собі в зошити. А я стою, похилившись, думу гадаю, Як тяжко той насущний люди заробляють. Слово вчителя.
Отже, це речення підрядне означальне. Слово вчителя .
Прочитати речення, накреслити схеми, з’ясувати вид речень. Учні працюють за варіантами, а представники обох варіантів будують схеми біля дошки.
Vll Закріплення вивченого матеріалу. Слово вчителя. “Згайнуєш у жнива хвилину - втратиш не одну зернину.” - Прочитайте текст , дайте йому заголовок. - Серед поданих речень знайдіть СП з підрядними означальними. - Знайдіть СП з підрядним з`ясувальним . - Побудуйте схему до складних речень . 1.Хліб на столі.2.Коли заходиш до хати, возрадуйся йому.3.Віддай шану тим , хто зростив його , зібрав і змолов.4.Подякуй рукам , котрі подарували тобі духмяний свіжий хліб .5Працюй , щоб він завжди був на твоєму столі . 2.Коли ( ) , [ ] 3.[ ] , хто ( )-з`ясувальне 4.[ ] , котрі ( )- означальне 5.[ ] , щоб ( ) VІІl. Підсумок Рефлексія -Що нового ви дізналися на уроці? -Чому навчилися? Що сподобалося? -Які прислів`я про хліб запам`ятали ? lX Оцінювання. Заключне слово вчителя - Мені сподобалось , як ви сьогодні працювали. Сьогодні кожен , хто працював , виростив колос , що символізує працю . Збираємо всі колоски до купи – і маємо дідух . Нехай вас не дивує , що збір врожаю і посіву озимих вже завершено , а ми ведемо мову про хліб . Саме восени людина підбиває підсумки своєї праці , усвідомлює чи сита буде родина до нового врожаю . І саме восени , 24 листопада , вся Україна відзначатиме скорбну дату – день пам`яті жертв голодомору 1932-1933років. Тоді крихта хліба цінувалася дорожче , ніж золото. Бережіть хліб! З хлібом у нас зустрічають гостей, Хліб на весіллях цвіте в коровай . І кращих немає на світі вістей , Аніж – хліб уродився у рідному краї (П.Воронько) X . Д/З * Скласти твір – мініатюру “Батьків хліб не навчить , як треба жить” (вис. рів) Виписати з худ.літ. З речення з підряд. означальними і 3 з підряд. з`ясу вальними на хлібну тематику. (дост. рів) 11 ст 85-88 вив.прав.) вправа 121 Словник Дідух – сніп із колисками , який за давнім звичаєм , ставляють на покуті перед Різдвом Покуття – куток в українській хаті по діагоналі від печі , що мав ритуальне значення. Вікно , що знаходиться в хаті проти столу. Коровай – великий круглий пухлий хліб з прикрасами з тіста , який печуть на весілля та деяких інших святах |
Тема. Розділові знаки у складнопідрядному реченні. Мета Мета. Узагальнити вивчене про складнопідрядне речення, удосконалювати вміння й навички учнів розпізнавати складнопідрядне речення... |
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції) Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими |
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними причини й мети Виховувати любов та повагу до людей, які своєю працею та наполегливістю досягають у житті вершини |
А. Лежневий, аванпостний, зап’ястний, кістлявий, баластний, піаністці Укажіть складнопідрядне речення, в якому засобами зв’язку між частинами є сполучне слово |
Конспект уроку української мови 9 клас Тема: Основні види складнопідрядних... Мета: навчити учнів розпізнавати різновиди складнопідрядних речень, удосконалювати вміння складати схеми складнопідрядних речень... |
Уроку: Складнопідрядне речення Мета уроку: узагальнити Обладнання : картки, схеми, тестові завдання, добірка літературних матеріалів про |
Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках Троцька В. К. Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках української мови. Складнопідрядне речення. 9 клас. – Кременчук,... |
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення... |
«Речення. Граматична основа речення. Головні і другорядні члени речення» Методична розробка з дисципліни Українська мова. Підготувала Ладика О. В., викладач Машинобудівного коледжу Донбаської державної... |
«спеціаліст вищої категорії», «старший вчитель» Буковинського ліцею-інтернату Речення з одним головним членом речення називається односкладним. Один головний член (присудок чи підмет) поєднує в собі функцію... |