Складнопідрядне речення з підрядними означальними й


Скачати 73.88 Kb.
Назва Складнопідрядне речення з підрядними означальними й
Дата 11.02.2014
Розмір 73.88 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Документи
Тема: Складнопідрядне речення з підрядними означальними й

підрядними з’ясувальними

Мета: навчити учнів розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними означальними і

з’ясувальними; складати схеми таких речень, будувати їх і активно використовувати у

власному мовленні; удосконалювати пунктуаційну грамотність; розвивати увагу,

пам’ять, мислення, навички роботи з підручником; виховувати пошану до хліба, цікавість

до прислів’їв.
Обладнання: підручник, таблиця «Складне речення», таблиця «Складнопідрядне речення»,

хліб, сніп.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф

А я стою, похилившись, думу гадаю,

Як тяжко той насущний люди заробляють

( Т. Шевченко)

Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Вступне слово вчителя

- Доброго дня, діти. Прошу зібрати всю свою енергію, думки, щоб провести

цікавий урок мислення, урок розвитку ваших знань, вмінь і водночас

опрацювати навчальний матеріал. Готові?
2. Розподільний диктант

- Запишіть слова, розподіляючи їх у три стовпчики за частинами мови ( 1-

іменники, 2- дієслова, 3- прикметники)
Натхнення, клонився, осінньої, кохана, перлина, людська, читав, розумний,

злющий, садівник, денна, спіши, великі, горбочок, крайній.
- Підкресліть в кожному слові четверту літеру і прочитайте вислів.
-1-

Іменник Дієслово Прикметник
Натхнення Клонився Осінньої

Перлина Читав Кохана

Садівник Спіши Людська

Горбочок Розумний

Злющий

Денна

Великі

Крайні
Хліб наш насущний
(Відповідь:’’ Хліб наш насущний…)

- Звідки взято ці рядки? (З молитви) Хто бажає прочитати молитву?
Отче наш, що єси на небесах, хай святиться ім’я,Твоє хай прийде царство Твоє,нехай буде воля Твоя як на небесах, так і на землі.Хліб наш насущний дай нам сьогодні. І прости нам борги наші, як і ми прощаємо боржників наших. І не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого.

Бо Твоє є царство, і сила,і слава Отця,Сина і Святого Духа нині, повсякчас і на віки вічні. Амінь.
III Активізація пізнавальної діяльності учнів.

1.Слово вчителя.


  • За всіх часів і в усіх народів найбільшою святинею вважався хліб. Про нього писали поети і мислителі, він прославлявся у піснях і думах. Коли його не ставало – приходило лихо. Недарма людина, творячи щоденну молитву, просить Бога: ‘’Хліб наш насущний дай нам сьогодні...’’ Ота святість, пошана до хліба передавалася з покоління в покоління дітям й онукам.




  • Спробуймо з’ясувати лексичне значення слова хліб


Словникова робота


  • Зерно, яке перемелюють на борошно;

  • Випечений виріб із борошна, продукт харчування;

  • Рослини в полі (ярові, озимі)

  • Хлібне поле;

  • Заробіток, засіб існування (відібрати останній хліб, жити на чужих хлібах)



-2-

IV. Активізація опорних знань учнів.

  1. Слово вчителя.

  • Тож давайте і ми, віддаючи шану хлібові, спробуємо сьогодні виростити символічний колосок хліба. У народі кажуть: «Посієш вчасно – збереш рясно». Тож посіємо зернятко. А щоб воно проросло, виконаємо завдання.

Робота біля дошки. Записати речення, вказати їх вид, побудувати схеми.

  1. Земля-годівниця аж парує, та людям хліб дарує. – (Складносурядне)

  2. Грім гримить – хліб буде родить. – (Безсполучникове)

  3. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі. – (Складнопідр. Умови)

  4. Риба – вода, ягоди – трава, а хліб усьому голова. – (Мішаний зв'язок )




  1. Метод «незакінчене речення». Вчитель читає початок речення, а учні його продовжують. Кожна правильна відповідь учня створює схему на мультимедійній дошці.

    1. За кількістю граматичних основ речення бувають (прості і складні)

    2. Складні речення поділяються на (сполучникові і безсполучникові)

    3. Сполучникові складні речення бувають (складносурядні і складнопідрядні)

    4. Сполучники сурядності є (єднальні, розділові, протиставні)

    5. Назвіть сполучники сурядності єднальні (і, й, та, ні…ні)

    6. Назвіть сполучники протиставні ( а, але, зате)

    7. Назвіть сполучники розділові (або, чи, то…то)

    8. Прості речення пов’язуються у складнопідрядних та сурядних за допомогою (сполучників і сполучних слів)

    9. Відмінність між сполучниками і сполучними словами полягає в тому, що (сполучні слова є членами речення)

    10. Є такі види складнопідрядних речень (означальні, з’ясувальні, обставинні)

    11. Які відношення мають частини складносурядного речення (рівноправні, але зі смислового боку не самостійні)

    12. Які відношення між частинами у складнопідрядному реченні (одна підпорядковується іншій)


Після утворення схеми, з’являється поле з колосками пшениці.

Слово вчителя

- Ви добре попрацювали, наше поле зазеленіло. «За посівами догляд ходить, сам по собі хліб не родить.»

V. Повідомлення теми та мети уроку.

Слово вчителя

- Сьогодні на уроці, спираючись на ваші знання, будемо працювати над темою «Складнопідрядні речення з підрядними означальними і з’ясувальними »

1).З’ясуємо ознаки означальних та з’ясувальних речень

2).Будемо розпізнавати такі речення і використовувати їх у власному мовленні.

- Зараз ви поділитесь на три групи. Опрацювавши теоретичний матеріал підручника, створите схеми означального та з’ясувального речень.

Метод «моделювання – дослідження».

Група № 1 досліджує складнопідрядні означальні речення, а потім представляє його перед класом.

Група №2 досліджує складнопідрядне з’ясувальне речення.

Група №3 досліджує такі речення на прикладах .

Vl Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

  • Колос росте, соку наливається. У народі казали.. «Поле полоти – руки колоти, а не колоти - то й хліба не молоти».

  • А зараз - проблемне запитання. Зверніть увагу на епіграф нашого уроку, вкажіть, яке це речення за будовою?

Запишіть речення собі в зошити.

А я стою, похилившись, думу гадаю,

Як тяжко той насущний люди заробляють.

Слово вчителя.

  • Аналізуючи речення ви довели, що воно складнопідрядне. Визначте підрядну частину речення, яке питання ставимо від головної частини до підрядної? (Яку?)

  • Який член головного речення пояснюють? (додаток думу, виражений іменником).

Отже, це речення підрядне означальне.

Слово вчителя .

  • Мудрі люди помічали:” Якщо добре працюватимеш, честь, славу і хліб матимеш ”.

  • А ви сьогодні молодці, працюєте добре.

    1. Схематичний диктант

Прочитати речення, накреслити схеми, з’ясувати вид речень.

Учні працюють за варіантами, а представники обох варіантів будують схеми біля дошки.

  1. Усі шляхи мене ведуть в той край, де колоситься хлібна нива. – (означальне)

  2. Нам дуже хочеться, щоб люди цінували працю хлібороба. – (з’ясувальне )

  3. Вірю, що уквітча нашу землю жито молоде. – (з’ясувальне)

  4. Без хліба люди-сироти, а земля-страдниця . – (сурядне)

  5. Люблю ту пору, коли в повітрі пахне скошеною пшеницею. – (означальне)

  6. Спитаю в господині, як хліба пекла. – (з’ясувальне)

Vll Закріплення вивченого матеріалу.

Слово вчителя.

“Згайнуєш у жнива хвилину - втратиш не одну зернину.”

- Прочитайте текст , дайте йому заголовок.

- Серед поданих речень знайдіть СП з підрядними означальними.

- Знайдіть СП з підрядним з`ясувальним .

- Побудуйте схему до складних речень .

1.Хліб на столі.2.Коли заходиш до хати, возрадуйся йому.3.Віддай шану тим , хто зростив його , зібрав і змолов.4.Подякуй рукам , котрі подарували тобі духмяний свіжий хліб .5Працюй , щоб він завжди був на твоєму столі .

2.Коли ( ) , [ ]

3.[ ] , хто ( )-з`ясувальне

4.[ ] , котрі ( )- означальне

5.[ ] , щоб ( )
VІІl. Підсумок

Рефлексія

-Що нового ви дізналися на уроці?

-Чому навчилися?

Що сподобалося?

-Які прислів`я про хліб запам`ятали ?

lX Оцінювання.

Заключне слово вчителя

- Мені сподобалось , як ви сьогодні працювали.

Сьогодні кожен , хто працював , виростив колос , що символізує працю . Збираємо всі колоски до купи – і маємо дідух . Нехай вас не дивує , що збір врожаю і посіву озимих вже завершено , а ми ведемо мову про хліб . Саме восени людина підбиває підсумки своєї праці , усвідомлює чи сита буде родина до нового врожаю . І саме восени , 24 листопада , вся Україна відзначатиме скорбну дату – день пам`яті жертв голодомору 1932-1933років. Тоді крихта хліба цінувалася дорожче , ніж золото. Бережіть хліб!

З хлібом у нас зустрічають гостей,

Хліб на весіллях цвіте в коровай .

І кращих немає на світі вістей ,

Аніж – хліб уродився у рідному краї

(П.Воронько)

X . Д/З * Скласти твір – мініатюру “Батьків хліб не навчить , як треба жить” (вис. рів)

Виписати з худ.літ. З речення з підряд. означальними і 3 з підряд. з`ясу вальними на хлібну тематику. (дост. рів)

11 ст 85-88 вив.прав.) вправа 121
Словник
Дідух – сніп із колисками , який за давнім звичаєм , ставляють на покуті перед Різдвом

Покуття – куток в українській хаті по діагоналі від печі , що мав ритуальне значення.

Вікно , що знаходиться в хаті проти столу.

Коровай – великий круглий пухлий хліб з прикрасами з тіста , який

печуть на весілля та

деяких інших святах

Схожі:

Тема. Розділові знаки у складнопідрядному реченні. Мета
Мета. Узагальнити вивчене про складнопідрядне речення, удосконалювати вміння й навички учнів розпізнавати складнопідрядне речення...
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними причини й мети
Виховувати любов та повагу до людей, які своєю працею та наполегливістю досягають у житті вершини
А. Лежневий, аванпостний, зап’ястний, кістлявий, баластний, піаністці
Укажіть складнопідрядне речення, в якому засобами зв’язку між частинами є сполучне слово
Конспект уроку української мови 9 клас Тема: Основні види складнопідрядних...
Мета: навчити учнів розпізнавати різновиди складнопідрядних речень, удосконалювати вміння складати схеми складнопідрядних речень...
Уроку: Складнопідрядне речення Мета уроку: узагальнити
Обладнання : картки, схеми, тестові завдання, добірка літературних матеріалів про
Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках
Троцька В. К. Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках української мови. Складнопідрядне речення. 9 клас. – Кременчук,...
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень
Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення...
«Речення. Граматична основа речення. Головні і другорядні члени речення»
Методична розробка з дисципліни Українська мова. Підготувала Ладика О. В., викладач Машинобудівного коледжу Донбаської державної...
«спеціаліст вищої категорії», «старший вчитель» Буковинського ліцею-інтернату
Речення з одним головним членом речення називається односкладним. Один головний член (присудок чи підмет) поєднує в собі функцію...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка