ТЕМА: Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)
МЕТА: поглибити знання учнів про граматичну основу речення, способи вираження підмета й присудка, дати загальне уявлення про речення з одним головним членом, розвивати творчі здібності учнів, виховувати любов до природи.
ЕПІГРАФ: Якої б не сягли вершини,
Який би не взяли рубіж,
Ми знаємо: не все звершили,
Ми знаємо: зумієм більш.
Лев Іванюк
ТИП: урок засвоєння нових знань.
План уроку
І. Організація класу.
1. Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидше починаймо!
Доброго дня! Діти, погляньте один на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому всього найкращого.
2. «Малюнкове вітання».
Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі олівцем. (На дошці смайли):
3. Аутотренінг.
Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – п’ятикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Я – творча особистість!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми створимо урок разом із вами. А розпочнемо його з бліцхвилинки (бліцопитування «Блискавка»).
Синтаксис – це…
Пунктуація – це…
Словосполучення – це…
Головним є слово, яке…
Залежним називається…
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.
А сьогодні мова піде про речення. Отож, записуємо дату, тему, епіграф уроку. Що б ми не вивчили, чого б не досягли, а треба працювати далі. Спробуйте визначити завдання уроку. (Учні формулюють мету.)
Для чого нам потрібно вивчати речення? (Відповіді учнів.)
Отже, ми сьогодні будемо вивчати речення та його граматичну основу.
ІY. Вивчення нового матеріалу. Вправи.
Пояснення вчителя.
Що ж таке речення? Речення – це…
Робота з підручником. Опрацювання правила на с. 66.
Робота з роздатковим матеріалом у парах. Відтворення деформованого тексту.
Визначити межі речень. Списати, розставити розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речення знижується голос.
Осінь
Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різнобарвними вогнями горять осики дикі груші важкі жолуді падають з дубів лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини.
(Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Важкі жолуді падають з дубів. Лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів, бруслини.)
Пригадайте, що таке тема тексту?
На вашу думку, заголовок передає тему чи основну думку?
Вправа з підручника 104 (1, 2 речення). Визначити частини мови.
Ви бачите, що всі слова в реченні зв’язані граматично. Головні члени речення – підмет і присудок – складають його граматичну основу і залежать один від одного.
Наприклад: Прийшла осінь.
А) Робота з таблицею «Головні члени речення».
Б) Робота з підручником. Правила на с. 67-68.
В) Вправа 105 (1, 2 речення).
6. Робота з таблицею «Способи вираження підмета й присудка».
7. Пояснювальний диктант.
Визначити граматичні основи речень, чим вони виражені.
Осінь усьому рахунок веде. Осінь іде і за собою дощ веде. Осінь на рябому коні їздить. Осіння муха боляче кусає. (Учні читають виписані прислів’я про осінь.)
8. Хвилинка відпочинку. Усмішки!!!
Учитель запитує в учня:
Петре, коли я скажу: «Я хворий», - який це буде час?
Чудовий час! – відповів Петро.
Вітю, ти вивчив однину і множину?
Тоді скажи: штани – однина чи множина?
Угорі однина, а внизу множина, - відповів Вітя.
9. Робота з підручником (с. 69).
10. Диктант з обґрунтуванням.
Записати загадки, визначити головні члени речення, обґрунтувати, двоскладним чи односкладним є подане речення.
Без крил летять, без ніг біжать, без води пливуть. (Хмари.) Рукавом змахнув – дерево зігнув. (Вітер.) Сіре сукно лізе у вікно. (Туман.) (Діти зачитують виписані загадки про осінь, відгадують.)
Хтось постукав тихо в клас.
Так, перерві ще не час.
Тут підказує Марійка:
«Це, звичайно, фізкультхвилинка!»
(Під мелодію діти виконують вправи):
Станьмо, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки вгору підіймаєм,
Наче яблука зриваєм.
Назбираємо багато,
Щоб узимку ласувати.
11. Робота з роздатковим матеріалом у парах. Дослідження-реконструювання.
Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і присудком. Граматичні основи підкреслити.
У лісі мені дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.) На галявині пахло свіжою травою. ( На галявині пахла свіжа трава.)
12. Самостійна робота. Вибірковий диктант.
Виписати з поезії головні члени речення.
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах печальних їде гордовито
Осінь злотокоса на баскім коні.
Чи є ці слова словосполученнями?
А зараз поетична хвилинка. Прослухайте вірш і випишіть 2 словосполучення, позначте головне слово. Поезія «Самотній сад».
Що цікавого ви помітили? Так, усі слова починаються літерою «с».
Зробити синтаксичний розбір 1 словосполучення та фонетичний розбір слова «осінь».
13. Творча робота в групах.
І група
Спробуйте самостійно дописати поезію.
Ходжу, броджу ………………….
……………………………………
……………………………………
………………………….… А ти?
ІІ група
Завдання перекладачам. Записати текст українською мовою.
Осень. Золотая осень. В ясном небе белоснежными
астрами проплывают облака. Осенние цветы ещё
улыбаются золотому солнцу. Они напоминают нам
теплое лето.
ІІІ група
Уявіть, про що могли б розмовляти квіти між собою на осінньому балу.
Складіть і запишіть діалог квітів на осінньому балу.
IV група
Скласти твір-мініатюру (опис осінньої природи) за ілюстрацією.
14. Представлення робіт.
Y. Підсумок уроку.
1. Рефлексія (метод незакінченого речення).
- На уроці я …
повторив…
зрозумів…
навчився…
Я не вміла, а тепер умію…
(Повернення до епіграфа.)
2. Повернімося до смайликів. Виберіть собі смайлик і знову намалюйте на полі олівцем. Чи однакові вони?
YІ. Домашнє завдання, інструктаж.
Параграф 6, на 1 – 9 балів – вправа 109, на 10 – 12 балів – написати творчу роботу « Я – осінній листочок. Я відчуваю…».
YІІ. Заключне слово вчителя.
Полюбімо природу палко,
Не топчімо ногами фіалку…
Як розорим світ оцей вщерть,
Вирок нам без війни буде: смерть.
Зупинімось – останній є шанс.
Ця планета не тільки для нас…
Зоя Кучерява
|