Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області Науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи ПОГОДЖЕННО ЗАТВЕРДЖЕНО


Скачати 0.6 Mb.
Назва Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області Науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи ПОГОДЖЕННО ЗАТВЕРДЖЕНО
Сторінка 1/6
Дата 29.03.2016
Розмір 0.6 Mb.
Тип Диплом
bibl.com.ua > Психологія > Диплом
  1   2   3   4   5   6
Департамент освіти і науки, молоді та спорту

Чернівецької обласної державної адміністрації

Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

Науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи

ПОГОДЖЕННО ЗАТВЕРДЖЕНО

методист-психолог РМК УОМС РДА Рішенням обласної Експертної комісії

Вережан О.П. Науково-методичного центру

______ практичної психології і соціальної

ІППОЧО роботи

Від «____»__________20___р.

Протокол № _______

Голова експертної комісії

________Д. Д. Романовська

(підпис)


Тренінгове заняття соціальної адаптації дітей,

батьки яких за кордоном
АВТОРСЬКА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА


Упорядкувала:

Соціальний педагог

Білоусівського НВК

Сокирянського району

Малиновська Неля Василівна

2015 р.
Пояснювальна записка

Гуманізація усіх сфер суспільного життя, зокрема й освіти, передбачає визнання особистості центральною фігурою в системі соціальних відносин. Це означає, зокрема, необхідність створення умов всебічної соціальної та психологічної допомоги громадянам. Така мета набула особливої актуальності через те, що в умовах нестабільних соціально-економічних процесів значно посилюються дії стресогенних факторів та збільшується небезпека особистісної дезадаптації, аж до виникнення патологічних станів або девіантних форм поведінки. За цих умов соціальна педагогіка, як особлива сфера професійної діяльності, стає значним чинником у системі допомоги широким верствам населення загалом і роботи соціального педагога з дітьми, батьки яких за кордоном, зокрема.

Відсутність позитивного впливу сімї на розвиток, навчання та виховання дітей призводить до негативних особливостей їхнього психічного розвитку, труднощів у навчанні й вихованні, соціалізації та особистісній зрілості. Розрив позитивних емоційних зв'язків з найближчими дорослими, дефіцит спіл­кування і близькості з ними ускладнюють ідентифікацію дитини з батьками, що змушує її шукати співчуття, співпереживання та зразки для наслідування поза сім'єю. Новим колом спілкування часто стає вуличне угруповання, у якому дитина намагається компенсувати відсутність повноцінних дитячо-батьківських стосунків. Посилюється актуальність тих проблем, які передбачається з'ясувати під час проведення описаних нижче занять. Адже активною, творчою людина може бути лише тоді, коли вона безболісно бере на себе нові соціальні ролі, які «нав'язує» їй життя.

Мета корекційно-розвивальної програми: допомогти дітям ефективно соціалізуватися, зорієнтуватися у складному, суперечливому світі, знайти вихід з кризової ситуації.

Головні завдання тренінгу соціальної адаптації:

корекція ставлення до себе;

корекція ставлення до інших;

корекція ставлення до життя.

Основна гуманістична ідея тренінгу в тому, щоб не тиснути, не примушувати, не ламати людину, а допомогти їй стати самою собою, прийнявши та полюбивши себе, перебороти стереотипи, які заважають жити радісно та щасливо, в першу чергу в спілкуванні з іншими людьми.

Критерії добору учнів: до групи входять діти, батьки яких за кордоном, а також діти, яким важко адаптуватися в соціумі. Оптимальна кількість учасників у тренінговій групі: 10—14 осіб.

Організація занять: цей тренінг складається з 13 занять тривалістю 60 хв, які проводяться два рази кожного тижня.

Кожне заняття складається з трьох частин:

1) теоретичного матеріалу, який подається у формі міні-лекцій;

2) практичних вправ, під час виконання яких учні можуть оволодіти необхідними вміннями і практично використати набуті теоретичні знання;

3) обговорення цих вправ.

Кожне заняття починається з ритуалу привітання, обговорення почуттів, з якими прийшли на нього учасники, і закінчуватися обговоренням проведеного заняття.

Кількість занять за необхідністю може бути збільшена або зменшена.

Проведення корекційних занять сприяло:

- формуванню здатності до емпатії, до розуміння переживань, станів і інтересів інших;

- прищепленню навичок адекватного і рівноправного спілкування;

- розкриттю та розвитку здібностей учнів;

- формуванню інтересу до самого себе і до оточуючих людей;

- формуванню відповідальної поведінки;

- розвитку цілеспрямованої людини.


Соціальний педагог

СОЦІАЛЬНА ПЕДАГОГІКА. ПРАКТИКА

Наталія ГАЛЕНСЬКА, соціальний педагог Тлумацької ЗОШ, Івано-Франківська обл. березень 3(15) 2008 Тренінг соціальної адаптації пройшов апробацію в Тлумацькій загальноосвітній школі І—III ступенів.

Навчально-тематичний план



Назва

Вправи

Кількість год




ЗАНЯТТЯ 1

ВСТУП. ЗНАЙОМСТВО


Вступне слово тренера

Анкета знайомства

Вправа «Дерево очікувань»

Вправа «Правила роботи в групі»

Вправа «Девіз групи»

Підбиття підсумків заняття

Вправа «Лотос»

7хв

8хв

5хв

5хв

5хв

8хв

7хв




ЗАНЯТТЯ 2

ПІЗНАЙ САМОГО СЕБЕ


Вправа «Бінго»

Повторення правил роботи в групі

Міні-лекція

Міні-тест «Ваш тип темпераменту»

Енергізатор «У нас із тобою спільне...»

Вправа «Хто я?»

Підбиття підсумків

Вправа «Мій би... про мене сказав...»

7хв

4хв

7хв

5хв

5хв

5хв

7хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 3

ПОГЛЯД НА СЕБЕ


Вправа «Твоє ім'я»

Автопортрет

Енергізатор «Мій день народження»

Вправа «Картки-характсристики»

Вправа «Риси, яких я хочу позбутися»

Вправа «Мені було..., тому що...»

12хв

10хв

8хв

5хв

5хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 4

САМООЦІНКА


Вправа «Похвали себе»

Вправа «Східці»

Вправа «Трояндовий кущ»

Енергізатор «Ти мені подобаєшся, тим»

Вправа «Чорне і біле»

Підбиття підсумків

Вправа «Слова схвалення»

7хв

4хв

7хв

10хв

5хв

7хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 5

ПРИЙНЯТТЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА СЕБЕ, СВОЄ ЗДОРОВ'Я І ЖИТТЯ


Вправа «Поділись гарним настроєм»

Мозковий штурм «Що заважає людям поводитись відповідально»

Вправа «Що я буду вдосконалювати в собі»

Енергізатор «Послання самому собі»

Вправа «Я вмію сказати «Ні»

Прикінцеве слово

Підбиття підсумків

Вправа «Усмішка по колу»

7хв

4хв

7хв

5хв

5хв

5хв

7хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 6

ЗОНА РАДОЩІВ БЕЗ ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК


Вправа «Піктограма»

Мозковий штурм «Здоров'я — це...»

Міні-лекція

Вправа «Лінія життя»

Енергізатор «Пересадки»

Рольова гра «Все залежить віз тебе»

Вправа «Колаж»

Підбиття підсумків

Вправа «Струм»

5хв

4хв

6хв

5хв

5хв

5хв

7хв

5хв

3хв




ЗАНЯТТЯ 7

СПІЛКУВАННЯ


Вправа «Побажання на день»

Мозковий штурм «Спілкування - це...»

Міні-лекція

Вправа «Непотріб»

Бнергізатор «Веселий фотограф»

Рольова гра «Дві подруги»

Вправа «Риси та вміння для ефективного спілкування»

Вправа «Телеграма»

5хв

4хв

9хв

5хв

7хв

5хв

5хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 8

НЕВЕРБАЛИЙ КОМУНІКАЦІЇ


Вправа «Вітання за допомогою жестів»

Міні-лекція

Вправа «Емоції в спілкуванні»

Енергізатор «Знайди пару»

Вправа «Невербальні етюди»

Підбиття підсумків

Вправа «Найщиріше побажання»

7хв

9хв

7хв

5хв

5хв

7хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 9

УНІКАЛЬНА ГОДИНА—УНІКАЛЬНА ЛЮДИНА


Вправа «Камінець з мого дитинства»

Мозковий штурм «Моя родина — це...»

Вправа «Острів»

Бнергізатор «Австралійський дощ»

Групова дискусія

Вправа «Меморандум»

Підбиття підсумків

Вправа «Подяка»

7хв

4хв

7хв

5хв

5хв

5хв

7хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 10

ЦШНОСП ДРУЖБИ

Вправа «Привітання довільним чином»

Мозковий штурм «Друг — це той, хто...

Міні-лекція

Рольова гра

Рефлексія «Подорож у дитинство»

Вправа «Шукаю друга»

Вправа «Подарунки»

Підбиття підсумків

Вправа «Сьогодні я навчився...»

5хв

4хв

7хв

5хв

5хв

5хв

5хв

4хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 11

ВЗАЄМИНИ З ІНШИМИ


Вправа «Утворити коло»

Міні-лекція

Вправа «Подарунки»

Підбиття підсумків

Вправа «Сьогодні я навчи вся...»

11хв

13хв

5хв

9хв

7хв




ЗАНЯТТЯ 12

ВЗАЄМИНИ З ІНШИМИ


Вправа «Утворити коло»

Вправа «Ляпки»

Енергізатор «Плутанина»

Підбиття підсумків

Вправа «Щоб нам завтра повезло»

11хв

5хв

13хв

9хв

7хв




ЗАНЯТТЯ 13

ЦІННІСТЬ ЖИТТЯ


Вправа «Намалюй свій настрій»

Вправа «Чарівний ярмарок»

Вправа «Аркуш мети»

Медитація «Моя життєва мета»

Вправа «Лист до себе в майбутнє»

Підбиття підсумків

Вправа «Дотягнись до зірок»

8хв

7хв

8хв

7хв

6хв

4хв

5хв




ЗАНЯТТЯ 14

ПІДСУМКОВЕ ЗАНЯТТЯ


Вправа «Мій настрій»

Вправа «Я»

Вправа «Портрет на пам'ять»

Вправа «Дерево підсумків»

Вправа «Карусель»

Підбиття підсумків

Вправа «Найщиріше побажання»

Вправа «Усмішка по колу»

6хв

6хв

8хв

6хв

6хв

4хв

5хв

4хв



Люди, повірте мені, не народжуються, а формуються

Еразм Ротгердамський

ЗАНЯТТЯ 1

ВСТУП. ЗНАЙОМСТВО

Мета: допомогти учням налаштуватись на роботу, розслабитись, зняти напруження, створити атмосферу відкритості, довіри, психологічного комфорту; створити в учасників тренінгу мотивацію до співпраці та змін.

Вступне слово тренера

Сьогодні ми з вами розпочинаємо серію тренінгів.

Тренінг— це надзвичайно цікавий процес. Він допомагає пізнати себе і навколишній світ, змінити своє «Я» через спілкування, перебуваючи у неформальній ситуації. Одночасно з отриманням нової інформації на тренінгу можна обговорювати незрозумілі моменти, ставити запитання, формувати на­вички поведінки, тобто накопичувати власний досвід.

Ми зібралися, щоб допомогти один одному стати сильнішими, мудрішими, спритнішими; навчитись поводити себе серед людей, захистити себе і слабшого; вміти спілкуватись з дітьми в класі й на дворі, спілкуватись з ними без страху, приниження і образ, чесно і справедливо; розуміти самого себе, інших людей і життя. Якщо у когось важкий характер, потрібно навчитись його приборкувати. А якщо хто-небудь нерішучий, він має повірити в себе, в свої сили і стати рішучим. Людина може все. Слабкий здатний стати сильним, розумним, спритним і вольовим. Є діти, поведінка яких засмучує батьків і вчителів. Вони і самі страждають від своїх непродуманих вчинків, але не знають, як взяти себе в руки, як оволодіти собою. Це можна виправити. Виправленням того, що у вас погано, примноженням того, що у вас добре, досягненням того, щоб вас поважали і вами були задоволені, ми і займемось у нашій групі.

Сьогоднішні вправи нам допоможуть познайомитися і налагодити взаємодію в нашій групі.

Анкета знайомства

Мета: познайомити учасників між собою, розвивати уміння стислої самопрезентації.

Хід вправи. Кожному учаснику тренінгу пропонується бланк анкети, яку потрібно заповнити. Після виконання кожен учасник самопрезентує себе.

Вправа «Дерево очікувань»

Мета: сформулювати очікування учасників, визначити основні напрями у подальшій роботі тренінгу.

Хід вправи. Перед початком тренінгу тренер вивішує на стіну плакат із зображенням дерева.

Тренер. Кожен з вас, ідучи на тренінг, почувши його тему, можливо, має певні питання, які хотів би вирішити під час роботи. Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі. Що ж саме? Зараз я пропоную вам з'ясувати це питання, конкретизувати його для самих себе. Ви отримаєте аркуш, на якому зможете записати свої очікування від цього тренінгу, побажання. Коли закінчите, зачитайте свої очікування й прикріпіть аркуші на гілках дерева. Наприкінці нашої роботи ми знову повернемося до них.

Вправа «Правила роботи в групі»

Мета: виробити правила роботи групи для ефективного її функціонування.

Хід вправи

Тренер. Це коло, у якому ми сидимо, є простором нашої групи. У цьому просторі немає нічого того, що ми принесли сюди у собі. Це і є найголовнішим. Щось робити з собою ми можемо тут лише за допомогою один одного, лише один через одного. Наше спілкування, те, що ми внесемо у груповий простір, тільки це і буде сприяти розумінню себе. Ми будемо пізнавати себе через ті почуття, які ми викликаємо один у одного, через ті відносини, які тут складатимуться. Для того, щоб наше спілкування було ефективним, щоб воно допомогло кожному вирішити ті завдання, які він перед собою поставив, є декілька принципів групової роботи».

Правило «Тут і зараз»: головним є те, що відбувається зараз, які почуття кожний з учасників має у даний момент, бо тільки через актуальне переживання і через груповий досвід може пізнати себе. На заняттях можна користуватися тільки тією інформацією, яку учасник надає про себе сам під час групової роботи. Минулий досвід спілкування не обговорюється і не може висуватися на заняттях як аргумент. Виходити з приміщення під час занять не можна.

Принцип емоційної відкритості: якщо учасник думає або відчуває щось важливе, то йому можна сказати про це, висловити свої почуття, щоб вони стали надбанням групового досвіду.

Правило «Стоп»: кожний має право сказати: «У мене є почуття, але я не хочу про нього говорити, мені це болісно». Це переживання також стає частиною групового досвіду, що викликає нові почуття і нові перспективи групової роботи.

Правило відвертості: говорити слід лише про реальні почуття, а не про ті, які б заспокоїли, виправдали або, навпаки, образили. Якщо давати партнеру по спілкуванню викривлений зворотній зв'язок, то це може викликати формування помилкової думки як про себе, так і про інших.

Правило не давати порад: порада, нехай навіть і необхідна, і правильна, є складною для виконання, але не тому, що вона погана або нереальна, а тому, що порада — це, по-перше, індивідуальний спосіб дії, що не завжди підходить для іншої людини, а по-друге, порада — це обмеження свободи особистості іншого, що може викликати неусвідомлювану агресію на порадника.

Правило «Я»- висловлювання: у групі важливим є те, що кожний учасник говорить будь-яку фразу тільки від свого імені, бо тільки говорячи щось від свого імені, можна говорити про свої думки і почуття.

Правило заборони на діагнози та оцінку: оцінка вчинку без запиту є обмеженням особистої свободи, що породжує тривогу з приводу можливих у подальшому оцінок, які учасник може отримати від інших учасників, це може призвести до виникнення закритості деяких членів групи або до прагнення чинити, виходячи з принципів соціальної бажаності, пристосовуватися.

Принцип особистої відповідальності: все, що відбувається або відбуватиметься з даною людиною у процесі групової роботи, — це наслідки її особистої активності, тому знаходиться повністю під її відповідальністю. Говорити на заняттях можна все, але за свої слова потрібно відповідати особисто. Що б ти не зробив — це твій вибір, за який ти першим несеш відповідальність.

Принцип особистого вкладу: чим більше учасник виявляє свою активність, чим більше він бере участь у груповій роботі, тим більше зворотного зв'язку він отримає, а, отже, тим більше у нього з'явиться можливостей для особистісного зростання. Всі дії, що відбуваються під час групової роботи, передбачають участь у них кожного учасника на рівних з усіма умовах.

Правило конфіденційності: розповідати про те, що було на тренінгу, як поводився той чи інший член групи, які проблеми вирішував, — неприйнятно з точки зору етики. Крім цього, групові процеси повинні обговорюватися у групі, а не за її межами, оскільки розмови про групові процеси поза роботою призводять до зниження напруження, необхідного під час групової роботи.

Принцип кола: під час роботи кожний учасник повинен бачити кожного. Говорити на занятті можна і! лише так, щоб того, хто говорить, бачив кожний з учасників. Крім цього, кожний учасник повинен знаходитися у відносно рівному положенні відносно іншого учасника.

Принцип ініціативи учасників: на заняттях обговорюється будь-яка тема, виходячи з внутрішнього запиту присутніх.

Принцип включеності: на заняттях немає спостерігачів, оцінювачів.

Принцип постійності: заняття пропускати не можна.
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної...
Формування позитивного психологічного мікроклімату в учнівському та педагогічному колективах
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ...
Головною ланкою в процесі освоєння знань молодшими школярами є рівень розвитку їх пізнавальної сфери, і особливо таких психічних...
Департамент освіти і науки молоді та спорту Чернівецької обласної...
ПРО ВИЯВЛЕННЯ, ВИВЧЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОШИРЕННЯ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Д. Д. Романовська, завідувач НМЦ практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької...
Начальникам управлінь освіти Чернівецької міської ради, Глибоцької,...
Про результати засідання обласної експертної комісії науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту...
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,...
Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс (0372) 52-73-36, Е-mail
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,...
Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс: (0372) 52-73-36, Е-mail: cv
Чернівецька обласна державна адміністрація ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ,...
Чернiвцi, вул. I. Франка, 20; тел./факс: (0372) 52-73-36, Е-mail: cv
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка