ПРАВОЗНАВСТВО


Скачати 7.41 Mb.
Назва ПРАВОЗНАВСТВО
Сторінка 1/29
Дата 15.03.2013
Розмір 7.41 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   29

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ АГРАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

В. М. Курило, В. П. Пастухов, В. Ф. Пеньківський, Є. В. Філіндаш

ПРАВОЗНАВСТВО

Навчальний посібник

За загальною редакцією проф. Пастухова В. П.

Київ - Алерта - 2006

ББК 67я73 П68

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України

як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів

(Лист №14/18.2-1483 від 29,06.2005р.)

Рецензенти:

О- М. ВІННИК - доктор юридичних наук, професор

Київського національного університету імені Т.

Шевченка; О. Р. МИХАЙЛЕНКО- доктор юридичних наук, професор,

завідуючий кафедрою Академії адвокатури України; В. 3. ЯНЧУК-доктор юридичних наук, професор,

завідуючий кафедрою Національного аграрного

університету, академік АПрН КУкраїни

Авторський колектив:

В. І. КУРИЛО - декан юридичного факультету

Національного аграрного університету, професор;

В. П. ПАСТУХОВ - завідуючий кафедрою Академії прокуратури України, професор;

В.Ф. ПЕНЬКІВСЬКИЙ - доцент Київського університету ринкових відносин;

Є. В. ФІЛІНДАШ -народний депутат України.

© Колектив авторів, 2006


ISВN 966-8533-42-9
© Видавництво "Алерта", 2006

ПЕРЕДМОВА

Важливе значення правової освіти в сучасному суспільстві зумовлюється тим, що право регулює найважливіші відносини між громадянами, установами, підприємствами та організаціями тощо, нерідко визначає поведінку особи в тій чи іншій ситуації.

Обізнаність у праві є виявом елементу загальної культури людини, сприяє кращому використанню та захисту кожним своїх прав тощо.

Посібник з правознавства має на меті в доступній формі озна­йомити молодих, людей, зокрема учнів і всіх, хто бажає набути основ правових знань з теорії держави і права, державного ладу і правової системи України. Водночас він розрахований на абітурієнтів, які складатимуть вступні іспити з основ правознавства до юридичних навчальних закладів, а також на студентів, які вивчають право в неюридичних навчальних закладах (факультетах).

Структурно посібник відповідає програмі з основ правознавства, рекомендованій Міністерством освіти і науки України для абітурієнтів юридичних навчальних закладів та повною мірою охоплює матеріал, передбачуваний в білетах для вступних іспитів з правознавства.

У посібнику враховані вимоги програми з основ правознавства для навчальних закладів загальної середньої освіти.

Видання базується на чинному законодавстві України, зокрема бере до уваги норми Кримінального кодексу України від 5 квітня 2001 р., Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 р., Бюджетного кодексу України від 21 червня 2001 р., Сімейного кодексу України від 10 січня 2002 р., Митного кодексу від 11 липня 2002 р., Закону України "Про вищу освіту" від 17 січня 2002 р., Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про охорону праці" від 21 листопада 2002 р., Закону України "Про судоустрій України" від 7 лютого 2003 р., Цивіль­ного кодексу України від 16 січня 2003 р., Господарського кодексу від 16 січня 2003 р., Цивільно-процесуального кодексу України від 18 березня 2004 року, Законів України: "Про вищу освіту" від 17 січня 2002 р., "Про внесення змін до Закону України "Про охорону праці" від 21 листопада 2002 р., "Про судоустрій України" від 7 лютого 2003 р., "Про податок з фізичних осіб" від 22 травня 2003 р,, "Про фермерське господарство" від 19 червня 2003 р., "Про особисте селянське господарство" від 15 травня 2003 р., "Про землеустрій"

від 22 травня 2003 р., "Про соціальні послуги" від 19 червня 2003 р., "Про охорону земель" від 19 червня 2003 р., "Про загальнодержавне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 р., "Про недержавне пенсійне забезпечення" від 9 липня 2003 р., "Про демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією і правоохоронними органами" від 19 червня 2003 р., "Про захист суспільної моралі" від 20 листопаду 2003 р., "Про забезпечення рівних прав та можливоетей жінок і чоловіків" від 8 вересня 2005 р.. "Про житловий фонд соціального призначення" від 12 січня 2006 р.

Частина тем і питань, актуальних в сучасному суспільстві, виходять за межі шкільної програми з правознавства.

У посібнику дається загальна характеристика основних теорій походження та сутності держави і права, розкриваються поняття держави і права, висвітлюється система правоохоронних органів України, розглядаються основи таких галузей законодавства, як конституційне, цивільне, трудове, сімейне, соціальне, житлове, еколо­гічне, земельне, адміністративне, кримінальне та підприємницьке.

У процесі підготовки посібника автори прагнули до об'єктив­ності, висвітлення матеріалу з позицій гуманізму, орієнтувались на конституційні принципи політичної та ідеологічної свободи й багатоманітності, керувались бажанням ствердження серед молоді моральних принципів, формування відчуття справедливості, поваги до своєї країни, її історії та культури, до культур і релігій інших народів, бережного ставлення до довкілля.

В навчальному посібнику додається чинний наказ Міністерства освіти і науки України №71 від 01.02.2006 р., зареєстровано в Міністерстві юстиції України 8 лютого 2006 р. "Умови прийому до вищих навчальних закладів України".

ПРОГРАМА З ОСНОВ ПРАВОЗНАВСТВА1

1. Держава та право

Основні теорії походження держави і права. Поняття й ознаки держави. Поняття функцій держави. Внутрішні Й зовнішні функції держави. Класифікація держав за їхньою формою (форми правління, форми державного устрою, політичні режими). Держави, які існували на території сучасної України.

Поняття й ознаки права. Право -- особливий вид соціальних норм. Форми (джерела) права. Поняття і структура правовідносин.

Поняття законодавства, його система. Відмінність між правом і законом. Конституції, закони і підзаконні акти. Питання, які визначаються (встановлюються) виключно законами України. Мета і форми систематизації нормативно-правових актів.

Поняття системи права. Поділ права на галузі, правові інститути та правові норми. Загальна характеристика основних галузей права України.

Поняття й основні ознаки правової держаки. Головні напрями формування правової держави в Україні.

Поняття, причини і види правопорушень. Поняттяі видиюридичної відповідальності. Підстави і цілі юридичної відповідальності.

2. Конституційне законодавство України

Закріплення державного, народного й національного суверенітету в Декларації про державний суверенітет України. Акт проголошення незалежності України. Референдум 1 грудня 1991 року. Питання право наступництва України.

Конституція України -— Основний Закон держави. Конституційна форма правління, державного устрою й політичного режиму України. Державна символіка України. Державна мова в Україні. Конституційний статус мов національних меншин.


І

Див/ Програми вступних випробувань до вищих навчальних закладів України на 2006

рік. - К : "Абрис", 2006. - С. 57-61.

7

Поняття громадянства України. Єдність і відмінність понять "людина", "особа", "громадянин". Набуття громадянства України. Припинення громадянства України.

Конституційні права та свободи людини і громадянина. Консти­туційні обов'язки людини та громадянина. Рівноправність громадян. Міжнародні стандарти в галузі прав людини.

Конституційне закріплення права на освіту. Гаранти права на освіту в Законах України "Про освіту" та "Про загальну середню освіту".

Право громадян на об'єднання у політичні партії та громадські організації відповідно до законодавства України. Право громадян на свободу світогляду та віросповідання.

Конституційний обов'язок захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України. Поняття загального військового обов'язку.

Поняття та форми здійснення народного суверенітету. Безпо­середня й представницька демократія. Поняття референдуму і види референдумів в Україні. Конституційне регулювання проведення референдумів в Україні. Засади виборчого права й види виборчих систем. Виборча система України.

Конституційний принцип поділу державної впади. Система органів державної влади за Конституцією України.

Правовий статус і повноваження Верховної Ради України. Вибори народних депутатів, статус народних депутатів України. Уповно­важений Верховної Ради України з прав людини. Рахункова палата України.

Президент України, його правовий статус і повноваження. Рада національної безпеки і оборони України. Кабінет Міністрів України: склад, порядок формування, повноваження. Центральні Органи вико­навчої впади в Україні. Місцеві органи виконавчої впади.

Поняття про самоврядування. Органи місцевого самоврядування в Україні.

Судова влада в Україні. Конституційний Суд України. Система судів загальної юрисдикції за конституцією і законодавством України.

Поняття правоохоронних органів. Система правоохоронних органів в Україні, їхні завдання. Правовий статус міліції. Правовий статус Служби безпеки України.

Генеральна прокуратура України, її повноваження за Конститу­цією України. Місце адвокатури у захисті прав людини.

3. Окремі галузі законодавства України

Цивільне законодавство. Загальна характеристика Цивільного кодексу України. Відносини, які регулюються цивільним правом. Учас­ники цивільних правовідносин. Поняття юридичної особи. Поняття і загальна характеристика цивільної правоздатності і цивільної дієздат­ності.

Особисті немайнові права громадян та їх захист. Майнові права громадян і юридичних осіб.

Право власності та його конституційний захист. Форми власності в Конституції України. Інтелектуальна власність.

Поняття цивільно-правової угоди і цивільно-правового договору. Види цивільно-правових договорів. Договір купівлі-продажу. Договір майнового найму (оренди). Договір позики. Договір дарування.

Поняття спадщини. Спадкування за законом і за заповітом. Право на обов'язкову частку спадщини.

Житлове законодавство. Загальна характеристика Житлового кодексу України. Право громадян на житло і форми його реалізації. Договір найму житлового приміщення. Правове регулювання прива­тизації державного житлового фонду.

Сіменнезаконодавство. Загальна характеристика Сімейного кодексу України. Поняття шлюбу, умови і порядок його укладення. Підстави і порядок розірвання шлюбу. Визнання шлюбу недійсним. Майнові права подружжя. Взаємні права й обов'язки батьків та дітей. Позбавлення бать­ківських прав. Опіка і піклування. Усиновлення (удочеріння).

Трудове законодавство. Загальна характеристика Кодексу про працю України. Поняття, сторони та зміст трудового договору. Трудові правовідносини. Колективний договір. Умови та порядок прийняття на роботу. Порядок припинення трудового договору з ініціативи праців­ника. Порядок припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу.

Робочий час і його види. Скорочений та неповний робочий час. Поняття і види часу відпочинку. Робочий час і час відпочинку непо­внолітніх.

Трудова дисципліна. Правила внутрішнього трудового розпо­рядку. Види дисциплінарних стягнень. Порядок накладання і зняття дисциплінарних стягнень. Відповідальність за прогул. Відповідаль­ність за появу на роботу у нетверезому стані. Матеріальна відпові­дальність працівників за шкоду, заподіяну з їх вини підприємству. Порядок розгляду індивідуальних трудових спорів.

8

Законодавство про соціальний захист і охорону здоров'я.

Попяпя соціального страхування та соціального забезпечення. Види пенсій за законодавством України. Види соціальної допомоги сім'ям з дітьми. Юридичні гарантії права на охорону здоров'я.

Фінансове законодавство. Поняття податку та Його види. Прибутковий податок з громадян.

Законодавство про підприємницьку діяльність. Поняття підприємницької діяльності. Основні оргатзаційно-правові форми підприємницької діяльності.

Екологічне законодавство. Загальна характеристика законодав­ства про охорону навколишнього природного середовища. Екологічні права та обов'язки громадян. Права та обов'язки власників природних ресурсів і природо користувачів. Червона книга,

Земельне законодавство. Загальна характеристика Земельного кодексу України. Право власності на землю. Оренда землі. Порядок вирішення земельних спорів.

Адміністративне законодавство. Відносини, які регулюються адміністративним правом. Загальна характеристика Кодексу України про адміністративні правопорушення. Поняття адміністративного проступку. Види адміністративних стягнень. Адміністративна відпо­відальність неповнолітніх.

Кримінальне законодавство. Загальна характеристика Кримі­нального кодексу України. Поняття і ознаки злочину. Стадії вчинення злочину. Добровільна відмова від доведення злочину до кінця. Співу­часть у вчиненні злочину. Види кримінальних покарань. Поняття неосудності. Кримінальна відповідальність неповнолітніх.

9

РОЗДІЛ І. ДЕРЖАВА І ПРАВО

ТЕМА 1. РОЛЬ ДЕРЖАВИ І ПРАВА В

СУСПІЛЬСТВІ. ОСНОВНІ ТЕОРІЇ ПОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

§ 1. Держава та право як закономірний результат розвитку цивілізації

Цивілізація (від лат. стііз - громадський, державний, гідний, вихований) характеризує сукупність матеріальних і духовних досягнень суспільствау процесі його історичного розвитку. Французькі філософи-просвітитеді 18 ст, називали цивілізованим суспільством, засноване на засадах розуму і справедливості. Атрибутами цивілізації е держава і право, що виникли у процесі еволюції суспільства.

Під суспільством розуміють сукупність форм спільної діяль­ності людей, які склалися у процесі історичного розвитку людства. Передумовою суспільства є людина. Між людьми в процесі їх життє­діяльності виникають різноманітні зв'язки і відносини. На певному етапі люди усвідомлюють, що в них є спільні потреби та інтереси і що для їх задоволення необхідні спільні зусилля, а також що Зв'язок між ними мусить мати постійний характер. Саме переважно на цих засадах і утворюється суспільство.

З моменту виникнення суспільство вимагає регулювання та управління, потреба в яких значно зростає з появою класів і виокрем­лення різних видів господарської і духовної діяльності, В цей час закінчується бездержавний період розвитку суспільства, виникають держава і право, що є нероздільними і свідчать про більш високий ступінь суспільного розвитку. Держава і право стають складним і універсальним інструментом урегулювання відносин між окремими людьми, особою і суспільством, окремими суспільними групами.

10

За допомогою державно-правових інститутів може забезпечуватись панування одного класу над іншим, але може такою здійснюватися захист суспільства і кожної особистості від зловживань з боку сильнішого, гарантуватися життя на основі прав людини. Держава і право можуть бути ефективною протидією сваволі, анархії і безладдю, сприяти розвиткові господарства і культури. Право може втілювати вищу доцільність щодо меж поведінки людей. Тією мірою, якою держава і право перетворюються із засобів обслуговування інтересів окремих соціальних, груп на засоби задоволення загальиосоціальних потреб, Інтересів і запитів усього суспільства й одночасно кожного з його членів, такою ж мірою можна розглядати державу як суспільно-історичну цінність.

Проте держава і право породжуються суспільством і відбивають його недоліки й суперечності. На державу і право впливають різного роду соціальні і етнічні конфлікти, різні ідеології, природні умови та окремі особистості. Держава і право не можуть бути предметом Ідеалізації, їх роль у суспільстві за різних часів на різних континентах далеко не однакова.

§2. Роль держави і права як атрибутів політичної влади. Держава, право і соціальна справедливість

У загальному розумінні влада - це відносини залежності між людьми, в яких одні можуть здійснювати свою волю, нав'язуючи її іншим. Тому влада е цілеспрямованим впливом тих, хто має владу (суб'єкт влади), на тих, на кого ця влада спрямована (об'єкт влади).

Слід зазначити, що владні відносини виявляються лише в тому разі, якщо суб'єкт і об'єкт перебувають у відносинах панування і підкорення. Оскільки влада в суспільстві поширена на людей і має на меті певне регулювання відносин між людьми, то її називають соціальною. Влада має багато різновидів: батьківська, релігійна, економічна, політична, державна тощо.

Держава і право перебувають у нерозривному зв'язку з політичною владою, а державна влада може розглядатися як різновид політичної влади. Політика - особливий вид людської діяльності, участь у справах держави. В ній знаходять своє відображення питання взаємовідносин між класами і соціальними групами, питання партійної боротьби,

. 11

відносин між різними національностями, між державами (зовнішня політика) тощо.

Ядром політики є проблема завоювання, утримання і використання державної влади. Державна влада як різновид політичної влади втілюється в державно-правових інститутах і призначена для регулювання суспільних відносин. Державна влада має офіційний публічний характер. В межах країни вона є найвищою, повною, верховною і ні від кого не залежною. Державна влада має свої особливості:

  1. проголошується від імені держави;

  2. юридичне закріплюється;

  3. її впровадження в життя забезпечується силою держави;

  4. регламентується за допомогою права і здійснюється в
    офіційно встановлених межах і лише певними засобами.

Верховенство державної влади виявляється в її універсальності (її владна сила поширюється на все населення і громадські органі­зації країни), в її прерогативах (державна влада може відмінити будь-який прояв іншої суспільної влади), а також в наявності таких законів впливу, якими ніяка інша суспільна влада не володіє (наприклад, монополія законодавства, правосуддя).

У демократичному суспільстві державна влада набуває форми народовладдя, її першочерговими завданнями стають:

  1. втілення свободи і справедливості у відносинах учасників
    суспільного життя;

  2. захист та охорона прав і законних інтересів особи та родини
    (сім'ї);

  3. забезпечення функціонування державних органів на основі
    права;

  4. реалізація повноважень держави не лише через примус, а й
    через силу громадської думки;

  5. забезпечення рівних для всіх можливостей в усіх сферах
    життєдіяльності людей, базуючись на принципах соці­
    альної справедливості, гуманізму і загального блага.

З давніх-давен людство мріяло про державу соціальної спра­ведливості. Ці мрії знайшли відбиток у творах Платона, Аристо-теля, Фоми Аквінського, Т. Мора, Т. Кампанелли, Г. Сковороди, А. Сен-Сімона, Ш. Фур'є, О. Герцена, М. Драгоманова, С. Булгакова, П. Флоренського та багатьох інших мислителів.

У загальнофілософському розумінні справедливість - це розподіл блага і зла між людьми, зокрема співвідношення між роллю окремих

12

особистостей в житті суспільства та їх соціальним становищем, працею і винагородою, вчиненим діянням і відданням, достоїнством людини та її суспільним визнанням, між правами та обов'язками, злочином і покаранням.

Справедливість має бути одним з основних принципів право­судця. Взаємопов'язаність права і справедливості перетворює останню на соціально-правову справедливість.

У державах соціальної справедливості на перший план має виходити не класовий або груповий інтерес, не нав'язування всьому суспільству волі певного класу чи певної соціальної групи, а загаль­носуспільний інтерес, соціальна справедливість, забезпечення всім громадянам гідного існування, всебічна підтримка чесної праці, морального та фізичного здоров'я населення та збереження навко­лишнього природного середовища.

§3. Основні теорії походження та сутності держави і права

На сьогодні серед науковців-юристів, істориків, філософів, етнографів та ін. вчених немає одностайності в поглядах на причини виникнення держави і права. Здебільшого виникнення держави і права пов'язується з економічними та соціальними чинниками, з виникненням майнової нерівності, розшаруванням суспільства -появою класів.

У науку така теорія походження держави ввійшла під назвою соціально-економічної класової, або історико-матеріалістичної теорії.

Згідно з цією теорією найважливіші зміни в житті первісно­общинного ладу були пов'язані з істотними змінами в економіч­ному житті тогочасного суспільства, яке поступово переходило від привласнювального господарювання (мисливство і збирання) до господарювання виробничого, до одержання надлишкового продукту. Це зробило робочу силу людини здатною виробляти більшу кількість продуктів, ніж було необхідно для підтримання життя людини. Вини­кали реальні умови для експлуатації чужої праці та майнової і соці­альної диференціації.

Цей період характеризується трьома великими розподілами праці: відокремленням скотарства від землеробства; відокремленням ремесел від землеробства І виділенням особливого прошарку людей, зайнятих лише обміном продуктів.

. 13

Перший великий поділ праці сприяв першому великому поділу суспільства на два класи - вільних і рабів; другий великий поділ спричинив поглиблення майнової нерівності серед вільних; третій викликав появу класу посередників-купців, зайнятих лише обміном продуктів.

Суспільство розкололося на групи людей (класи) з різним майновим станом і різними, подекуди протилежними, інтересами. З'являється об'єктивна необхідність у новій організації, здатній вирішувати проблеми і конфлікти в суспільстві. На зміну первісно­общинному ладу приходить держава. Органи родового (общинного) управління замінюються органами державного апарату, виникає державна влада, яка виступає захисником панівних верств суспіль­ства. Державна влада поширюється на всіх, хто проживає на визна­ченій кордонами території, незалежно від національності, й виступає як офіційний представник суспільства.

Одночасно із виникненням держави відбувався процес форму­вання права. Соціальні норми, що існували, стають непридатними у класовому суспільстві. Спочатку право складалося з трансфор­мованих звичаїв та окремих судових рішень, яким панівний клас надавав значення загальнообов'язкової норми. Згодом, із станов­ленням і зміцненням центральних органів державної влади, основним засобом формування правової системи стають акти (правила пове­дінки), які видаються цими органами і виражають інтереси доміну­ючих у країні верств суспільства.

Згідно із класовим соціально-економічним вченням, кожному типу виробничих відносин відповідає історичний тип держави і права з характерними рисами та особливостями. Виробничі відносини - це категорія, що характеризує відносини між людьми у процесі суспіль­ного виробництва: відносини власності, виробництва, обміну, розпо­ділу і споживання матеріальних благ.

Найчастіше визначаються такі історичні типи держави: 1) рабовласницький; 2) феодальний; 3) буржуазний; 4) соціалістичний; 5) сучасний. За різних часів у різних країнах існували також держави перехідного періоду.

Рабовласницький тип держави і права характеризується такими ознаками:

  1. поділ суспільства на вільних і рабів;

  2. відсутність у рабів елементарних людських прав ("знаряддя,
    що говорить");

14

  1. панівна роль у середовищі вільних великих землевласників
    та військової верхівки;

  2. зневажання фізичної праці, що вважалася таланом
    невільників;

  3. переважно автократичний та олігархічний характер полі­
    тичних режимів.

Феодальному типу держави і права притаманні такі риси:

  1. власність феодалів на землю , яка складає основу суспіль­
    ства закріплена у феодальному праві;

  2. закріплення у праві майнової та особистої залежності від
    феодалів-землевласників;

  3. правове закріплення поділу суспільства на стани, належ­
    ність до яких визначалася самим фактом народження;

  4. набуття багатими містами права на самоврядування;

  5. створення станових представницьких органів (парламенти,
    земські збори);

  6. закріплення ієрархії взаємовідносин (сюзеренітет-васа-
    літет) у середовищі дворянства;

  7. вплив церковного (канонічного) права на суспільне та
    особисте життя;

• найпоширеніша форма правління - монархія.
Характерними рисами держави буржуазного типу є:

  1. правове закріплення формальної рівності громадян перед
    законом;

  2. проголошення принципу законності;

  3. визнання особистих і політичних прав людини;

  4. проголошення свободи, недоторканності й непорушності
    приватної власності;

  5. зосередження основних зусиль держави на функціях
    охорони приватної власності та боротьби проти загально-
    кримінальної злочинності;

  6. скасування дворянських та інших станових привілеїв;

  7. процес зрощення державного апарату з фінансовими моно­
    поліями;

  8. множинність форм правління (парламентська монархія,
    парламентська і президентська республіка та ін.).

Соціалістичному типу держави і права (на прикладі СРСР притаманні такі риси:

• проголошення диктатури пролетаріату, що поступово пере­
ростає у загальнонародну державу;

. 15

  1. заперечення принципу поділу державної влади І закріплення
    керівної ролі комуністичної партії;

  2. офіційне закріплення марксистсько-ленінської ідеології як
    єдиної в країн);

  3. правове закріплення переваги інтересів держави над інтер­
    есами особистості;

  4. заборона приватної власності та підприємництва;

  5. монополія державної власності у господарстві країни;

  6. проголошення однією з головних функцій держави охорону
    соціалістичної власності;

  7. юридичне закріплення обов'язку громадян працювати;

  8. акцентування уваги на забезпеченні соціально-економічних
    прав громадян.

Однак масові репресії, голодомори, які відбувалися зачасів радян­ської влади, жорстке обмеження релігійної діяльності та нехтування значенням релігії в суспільстві, заборона трудової приватної влас­ності, недооцінка культурних і національних традицій народів, обме­ження свободи слова, зародження в надрах державного і партійного апарату номенклатурної буржуазії та інші негативні явища значною мірою дискредитували ідею соціалістичної держави. У цьому аспекті варта уваги думка видатного філософа XX століття М. Бердяєва: "У комунізмі є здорове, правильне і цілком збіжне із християнством розуміння життя кожної людини як служіння надособистісній меті, як служіння не собі, а великому цілому. Але ця правильна ідея спотворю­ється запереченням самостійної цінності і гідності кожної людської особистості, її духовної свободи".

Найдетальніше соціально-класова теорія розроблена у творах Л. Моргана, Ф. Енгельса, К. Маркса, В. Леніна. Радикальні теоре­тики цього напрямку дотримувались тактики зміни буржуазного ладу шляхом збройної революційної боротьби. Визначаючи саме таким метод досягнення мети - побудови справедливого соціального ладу, вони проігнорували як Історичний досвід (криваві наслідки фран­цузької 1789 року та інших революцій), так і наслідки нехтування принципами християнської моралі,

В Україні, більшою або меншою мірою, прихильність до цієї теорії виявляли: видатний політичний діяч та історик М, П. Драгоманов, вчений-мислитель С. Л. Подолинський, Леся Укра­їнка, відомий письменник і політик В. К. Винниченко та ін.

М. П. Драгоманов вважає, що "політична форма держави є річчю цілком другорядною порівняно із соціально-економічними

16

відносинами", а "певні форми колективізму, навіть комунізму рішуче насуваються на життя всіх цивілізованих народів". С. Л. Подолинський ставив -за мету знищення революційним шляхом існуючого ладу, завоювання політичної влади трудящими і утворення соціалістичної" республіки, в основі яко: мала стати община, яка сама вершитиме "суд і правду".

У XX ст, а особливо в другій його половині, у буржуазних державах і буржуазному праві відбуваються зміни: зростає чисель­ність державного апарату І збільшується його вплив на життя країни; посилюється роль партій І громадських організацій у політичному житті країни; зростає роль держави у перерозподілі прибутків на користь соціальна незахищених верств населення; за громадянами визнаються не лише політичні, але й певні соціально-скономічні права. До держав, де відбуваються такі зміни, нерідко застосовується поняття "сучасні демократичні держави".

Окрім викладеної вище соціально-скононічної класової теорії походження держави і права, поширені також теорії; теологічна, патріархальна, договірна, психологічна, теорія насильства, конвер­генції, космічна теорія.

Теологічна (релігійна) теорія пояснює походження кожної держави і права божественною волею. Це обґрунтовує ЇЇ вічність, непорушність і святість. Відомими представниками цієї теорії у середньовічній Європі були богослови і мислителі Аврелій Августін і Фома Аквінський, у XVIII ст. прихильник королівського абсолютизму філософ Жозеф де Местр. У XX ст. палкий послідовник Фоми Аквін-ського відомий католицький філософ і професор Жак Марітен, висту­паючи проти капіталізму і буржуазної демократії, протиставляє їм християнську демократію. Істинне буття, за Ж. Марітеном, - це духо­вний світ, а держава - це реальність другого порядку, підпорядкована духовному світові й залежна від нього.

Ця теорія багатоаспектна, за наших часів поширена також і в багатьох мусульманських країнах.

Згідно з теологічною теорією, існує вищий божественний закон, який має лежати в основі позитивного права, створюваного державою. Прихильники цієї теорії пов'язують розвиток держави і права з діяль­ністю релігійних діячів, дотриманням релігійних канонів або орієнта­цією держави і права на божественні начала (В. Соловйов).

Заперечення цієї теорії фактами існування як у минулому, так і на сучасному етапі антигуманних, несправедливих, з погляду віри, режимів не є доказом, бо релігія не заперечує існування добра і зла у земному бутті.

17

Теологічну теорію не можна ні довести, ні спростувати, але в оцінці її Істинності не можна не враховувати визнання існування Бога не тільки більшістю мислителів багатьох поколінь, але й такими всесвітньо-відомими вченими як Д. І. Менделєєв, Т. Едісон, А. Ейнштейн. І. П. Павлов, М. І. Пірогов, Я. І. Сікорський, В, фон Браун, А. Швсйцер, В. Войно-Ясенсцький та ін.

Патріархальна І еорія. Сутність цієї теорії полягає у твердженні, що держава походить від сім'ї, є результатом розростання сім'ї. Сім'я як початковий осередок суспільного життя розростається у плем'я, а плем'я - у державу. Батьківська влада над дітьми трансформується у владу монарха над своїми підданими. Піддані мають підкорятися своєму монархові, монарх - проявляти щодо них батьківську турботу. Представниками цієї теорії були Аристотель і Платон. Розглядаючи суспільні відносини у державі як аналогію сімейних відносин, Платон виступав проти поділу суспільства на бідних і багатих, проти права приватної власності. Проте, як має бути мудрим глава сім'ї, так і мудрими мають бути правителі держави. У цьому аспекті Платон схиляється до елітарного харакгеру держави, стверджуючи, що до тих пір, поки філософи не стануть царями у державі або царі й зако­нодавці не стануть філософами, тобто поки обидві сили - політика і філософія - не зіллються, до тих пір не буде кінця бідам держави. Прихильне ставлення до патріархальної теорії було у Росії в одного із теоретиків народницького руху М. Михайловського, в Україні - істо­рика, філософа і громадського діяча М. Драгоманова.

Договірна теорія. Згідно з цією теорією держава виникає внаслідок укладення між людьми суспільного договору - добровільної угоди між правителем і народом для забезпечення спільної справед­ливості. Держава має забезпечувати безпеку громадян та охорону їхньої власності. Таким же шляхом створюється і право, яке з погляду прихильників цієї теорії, має природний характер: кожна людина має невід'ємні права, набуті від природи. У разі порушення правителями умов договору І природних прав людини народ має право цих прави­телів замінити. Представниками цієї теорії були Т. Гоббс в Англії, Г. Гроцій у Голландії, Ж.-Ж. Руссо у Франції, О. Радищев у Росії, ректор Київського Університету св. Володимира К. Неволін та Ін.

Психологічна теорія. За цією теорією, яка з'являється у XIX ст., причини виникнення держави криються у властивостях психіки людей. Суть цієї теорії в тому, що в людях закладена психологічна потреба жити в умовах організованого співтовариства, в умовах колективної взаємодії. Психіці переважної частини людей притаманна потреба

18

підкорятися видатним особистостям, залежати від еліти суспільства. Залежність членів роду, племені від старійшин і вождів згодом закріплюється у праві. На чолі держави мають стояти особистості, наділені особливою волею і талантом керівництва.

Засновниками цієї теорії були французький криміналіст Габріель Гард і професор Київського університету св. Володимира, а згодом Варшавського університету Л. Петражицький.

Теорія насильства. Ця теорія пояснює виникнення держави завоюванням одними племенами, народами інших. Переможці пере­творюються на панівні касти, стани, класи, а переможені - на рабів, підневільних тощо. Для утримання поневолених у покорі, управ­ління ними необхідна держава як апарат, створюваний перемож­цями для керування переможеними. Отже, держава, за цією теорією, - не результат Божого провидіння, а породження ворожнечі, переваги грубої сили, війни й насильства. Ідеологічними підвалинами цієї теорії певною мірою можна вважати філософію Ф. Ніцше, який пропагував ненаситне прагнення до влади, культ грубої сили, зверхність арійців, підкорення слабких народів і т. п.

Представниками цієї теорії були австрійський правознавець і соціолог другої половини XIX - початку XX ст. Л. Гумплович, який стверджував, що у знищенні і підкоренні слабких проявляється природній закон боротьби за існування, а також німецький правозна­вець і філософ цього ж періоду Є. Дюрінг, на думку якого відносини між індивідами з'ясовуються шляхом насильства, так званої "робін­зонади". Прихильно ставилися до цієї теорії прибічники нацизму і расизму, які проголошували насилля найважливішим чинником розвитку, а гуманізм - виправданням слабовілля.

xvergentio

Теорія конвергенції. У пошуках відповіді на історичну перспективу розвитку держави і права чимало дослідників 50-60 роках 20 століття звертаються до так званої теорії конвергенції (від лат. convergentio - зближення, наближення, сходження). За цією теорією, в ході історичного розвитку поступово зникають істотні відмінності між капіталізмом і соціалізмом та відбувається їх зближення та злиття. Кожна система запозичує в Іншої усе найкраще і ліквідує негативні економічні, політичні, правові та інші риси державності. До творців цієї теорії належать — російський емігрант, професор Гарвардського університету П. Сорокін, представник доктрини "народного капіталізму", французький соціолог Р. Арон, американський соціолог, економіст історик X. Ростоу. Теорія конвергенції близька ідеям Володимира Вшшиченка -- знаного українського політичного діяча

19

і письменника. У своїх працях "Нова заповідь" (1948 р.) та "Слово за тобою Сталіне!" (1950 р.) та ін. він обгрунтував соціально-політичну програму "колектократії", -- влади колективу, колективних форм організації, господарства тощо. Це, на думку В. Винниченка, стало б шляхом до міждержавного порозуміння та згладжування міждержавних протиріч. В. Винниченко звертався до Організації Об'єднаних націй та громадської думки світу з пропозицією надати до рук народу справу війни й миру, а урядам активно шукати шляхи порозуміння між собою та мирного співіснування. Шляхом запровадження “колектократії” під орудою ООН на думку В. Винниченка з'являться якісно нові держави, які в майбутньому могли б об'єднатися у світову федерацію вільних

народів.

Певною мірою з теорією конвергенції збігалися погляди відомого українського вченого і політичного діяча, професора М. Павловського, який у книзі "Шлях України" - 1999 р. обгрунтував ідею "соціального капіталізму", а Академік, народний депутат Верховної Ради України І. Юхновський у лютому 1993 р. в "Урядовому кур'єрі" писав, що "У нас буде оригінальна модель. Буде капіталізм і соціалізм уперемішку".

Історія давала Україні виняткову можливість такого позитивного, кращого поєднання, злиття, зближення, що є в соціалістичній і капіталістичній системах. Але ця можливість, цей шанс бездарно втрачено. В Україні, без згоди народу, відбулася зміна суспільного устрою держави: владу праці змінила влада капіталу. Країна перейшла до так званої ринкової економіки. І розпочався в Країні "дикий капіталізм" за висновком професора М. Павловського.

Космічна теорія. Поява держави за цією теорією пояснюється втручанням інопланетних цивілізацій.

Анархізм (від грецьк. "безвладдя"). У XIX - XX ст. набувають поширення теорії анархізму. Представники цієї теорії виступали і виступають за негайне знищення всякої державної влади і приватної власності, за створення федерації дрібних автономних асоціацій (об'єднань) виробників. Різновидом анархізму є анархо-синдикалізм, в теорії якого передбачається передача всієї влади в суспільстві профспілкам. Основними провідниками анархістських ідей були М. Штірнер, П. Ж. Прудон, М. Бакунін, П. Кропоткін. Ідею анархізму в Україні прагнув втілити Н. Махно.

Слов'янофільська теорія розвитку держави. В основу цієї теорії покладено ідею самобутності суспільного і державного розвитку слов'янських народів. Погляди представників слов'янофільського напрямку суспільної думки в ХІХ-ХХ ст. засновувалися на

20

протиставленні ідеології слов'янських народів, яким притаманні релігійність, "єдність духу", відчуттів і розуму, колективізм, любов до ближнього, народам Західної Європи, яким притаманні індивідуалізм, раціоналізм, розсудливість, культ матеріального прогресу. Найвищою духовною цінністю слов'ян, яка обумовлює характер їх державності, слов'янофіли вважали "соборність", що означає поєднання свободи і єдності багатьох людей на основі їх спільної любові до одних і тих же абсолютних цінностей, якими є вчення православної церкви та її святих отців.

Слов'янофіли заперечували як революційний соціалізм, так і буржуазну демократію з її "фабричними відносинами" та "формально-логічною законністю". За поглядами слов'янофілів, на Заході держава виникла на основі насильства і завоювання, а в Древній Русі -внаслідок "природнього розвитку національного життя". Слов'янські держави оминули період жорстокого рабовласницького суспільства. Для слов'янофілів характерна ідеалізація суспільного ладу Київської Русі та общинного способу життя.

Слов'янофільство виступає як антипод орієнтації суспільної думки на західноєвропейський (буржуазний) шлях соціального розвитку. Теоретики слов'янофільства в західному світі вбачають культ індивідуалізму під виглядом "загальнолюдських цінностей", пріоритет матеріального над духовним, масовий егоїзм і раціоналізм. Водночас ними не заперечується необхідність запозичення кращих надбань країн Заходу. Державна влада, на їхню думку, має бути централізованою, а народу необхідно надати можливість вирішувати питання місцевого самоврядування, місцевих проблем господарського, культурного і соціального життя. Політичні свободи, вважають вони, є відносним і негативним явищем, а справжнім завданням держави є: творити правосуддя, стежити за моральністю І святістю законів, охороняти гідність людини, сприяти землеробській праці і, таким чином, послуговувати не тимчасовим, а вічним цілям. Слов'янофіли виступають прихильниками переважно монархічних форм державного управління.

Слов'янофіли не проповідували ворожнечі до Інших народів, зараховуючи до слов'ян всіх не за ознаками походження по крові, а за умовами сприйняття духовних цінностей православної цивілізації. В. Соловйов писав, що необхідно застосовувати заповідь Ісуса Христа "Люби ближнього, як самого себе" також і до спілкування націй "Люби всі інші народи, як свій власний".

21

Слов'янофільські ідеї були характерними для О. Хом'якова, братів ї, Киреєвського та П. Кирсєвського, К. Аксакова й І. Аксакова, М. Данилееського, Ю.Самаріна, Ф. Достоєвського, С. Соловйова, В. Зеньківського, М. Бсрдяєва та ін.

У сучасний період прихильними до ідей слов'янофільства в Росії є відомі письменники О. Солженіцин І В. Распутін. Певні Ідеї слов'янофільства в Україні поділяють академік П. Толочко, філоеоф О. Базилюк, громадський діяч О. Свиступов та Ін. Першочерговими завданнями слов'янських держав, вважають вони, є відновлення традиційних цінностей слов'ян, протистояння глобалізації "ринкової психології"", віддання переваги виробничій сфері над комерційною, зміцнення співробітництва слов'янських держав, створення заслону примітивній масовій культурі. У 2003 р. було створено партію "Слов'янський народпо-патріотичний союз" (СНПС). Яка задекла­рувала будівництво громадського суспільства на засадах соціальної справедливості відродження слов'янської духовності, християнських традицій, зміцнення економічних та культурних зв'язків між суве­ренними слов'янськими державами. До керівництва СНПС увійшли політичні діячі: академік П. Толочко, О. Ремснкж, С. Сафронов, С. Правденко.

22

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   29

Схожі:

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ СХІДНОУКРАЇНСЬКИЙ...
Предметом вивчення дисципліні „Правознавство” є питання походження держави і права, основні положення Конституції України, загальний...
РОБОЧА ПРОГРАМА практичної підготовки студентів СТАЖУВАННЯ напряму...
Робоча програма стажування за фахом для студентів спеціальності 060101 „Правознавство” / Укладачі: Б.Є. Саєнко, В. С. Макаренко Донецьк:...
Міністерство внутрішніх справ України Харківський національний університет...
Робоча навчальна програма з дисципліни «Міжнародне право» для студентів за напрямом підготовки (спеціальністю) “Правознавство” 030401),...
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА для студентів спеціальності 060100 „Правознавство” КИЇВ 2009
Робоча навчальна програма з курсу «Державна реєстрація прав на землю» розроблена для студентів юридичного факультету спеціальності...
Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «Правознавство»...
«Правознавство» для студентів напряму підготовки 060102 – «Будівництво», 060103 – «Гідротехніка. Водні ресурси», 040106 – «Екологія,...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «історіЯ держави...
...
Теми рефератів з дисципліни «Правознавство»

Конкурсу “Учитель року 2010” в номінації «Правознавство»

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів "Правознавство....
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів "Правознавство. Практичний курс" (авт. Ремех Т. О., Пометун О.І.)
НАВЧАЛЬНИЙ КУРС IІІ Спеціальність «Правознавство» РОЗКЛАДЗАНЯТ Ь...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка