Тема уроку: Щедрівки. Колядки.
Мета уроку: розширювати знання учнів про звичаї нашого народу, зокрема про щедрування, посівання; викликати інтерес до різдвяних свят, бажання брати в них участь; вчити чітко вимовляти слова, правильно наголошувати, вчити правильно і виразно читати щедрівки, засівальні; виховувати любов до усної народної творчості, до свого народу, до України.
Обладнання: мультимедійне обладнання, презентація, підручник "Українська мова" О.Н. Хорошковська, Г.І. Охота, 2 клас; робочі зошити для письма і розвитку українського мовлення, кольорові малюнки із зображенням святкування різдвяних свят.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
Стала собі щебетати,
Господаря викликати.
II. Мовленнєва розминка
1) Гра "Пірамідка"
2) Робота над скоромовкою.
На стежину, на стіжок Тихо падає сніжок. Дружно вийшли ми на ґанок. Ми співасмо пісень:
- Сніже, сніже. добрий ранок,
- Сніже, сніже, добрий день!
III. Актуалізація опорних знань
1) Перевірка домашнього завдання
- Читання та розповідь напам’ять колядок, дібраних до уроку учнями самостійно.
(Слайд 1)
- Вибіркове читання учнями статті про зимові свята (с.81-82).
- Бесіда з учнями.
— Коли розпочиналися зимові свята?
— Які страви готувалися на Святвечір?
— Що таке колядки?
— Яке свято відзначалося 13 січня?
— Що таке щедрівки?
— Коли ходили посівати?
(Слайд 2)
IV. Мотивація уроку. Повідомлення теми і мети уроку
Ланцюжок веселих і дзвінких зимових свят відкриває Різдво, що відзначають у сімейному колі. Святкування Різдва починалося напередодні — у Святвечір, різдвяне надвечір'я. Цього дня намагалися не їсти «до звізди» — до появи на небі першої зірки, що колись сповістила про народження Христа. Слово «Різдво» означає народження всього живого. Напередодні вечері господар розсипав по долівці сіно, клав його на стіл, ставив на покутті
сніп — дідух. Цього вечора гостювали одне в одного, носили так звану вечерю, святкові страви. Ходили до родичів частіше діти. Обов'язковою святковою стравою була кутя. Цього вечора ходять діти, чоловіки і хлопці колядувати. Колядки — це величальні пісні, у яких славлять господарів дому — бажають їм здоров'я, щастя, щедрого урожаю, достатку, за що отримують винагороду.
V. Робота над новим матеріалом
1) Читання вчителем «Щедрівки» за підручником (с. 83).
2) Словникова робота
ґречно - вежливо;
володар — властелин; обладатель, владетель, владыка.
(Слайд 3)
3) Самостійне напівголосне читання учнями тексту «Щедрівка».
4) Читання щедрівки учнями вголос.
5) Фізкультхвилинка.
Два прихлопи, три притопи,
На носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо,
Ми танцюєм «козачок».
Раз — присядем,
Два — присядем,
Настрій гарний — покружляли,
Повертілись і тихенько всілись.
6) Розповідь учителя.
Останній день старого і перший день нового року українці відзначали як свята Меланки і Василя. На щедрий вечір готували багатий святковий стіл, який символізував щастя, добро, багатий врожай нового року.
У цей день традиційним був новорічний обряд «Меланки» з використанням численних масок. Роль Меланки виконував хлопець, переодягнений у жіночий народний костюм. Інші ролі теж виконували хлопці. Це був веселий карнавал, де учасники у масках
розігрували маленькі інтермедії. Меланка зображувала недоладну господиню, яка б’є посуд, миє піч водою, а лави підмазує глиною, сміття вимітає на середину хати тощо. У цей вечір щедрували.
7) Читання щедрівок і колядок учнями (Слайди 4-15)
8) Робота у зошиті для письма і розвитку мовлення (Різдво. Колядки. Народні звичаї. Щедрівки.)
9) Читання пісні "Засівальна" (мовчки, окремими учнями с.84) (Слайд 16)
VI. Підсумок уроку (Слайд 17)
Бесіда з учнями.
- Про що ви дізналися на уроці?
- Що вам сподобалося на уроці?
VII. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять щедрівку, яка найбільше сподобалася.
|