|
Скачати 43.94 Kb.
|
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач. Обладнання: моделі куль та сфер. І. Перевірка домашнього завданняПеревірити правильність виконання задач, № 47—50 за допомогою записів, зроблених на дошці до початку уроку. Розв'язання задачі № 47Нехай півкруг ОАСВ (рис. 174), в якому АО = ОС = OB = R, згорнуто у конічну поверхню (рис. 175). Довжина дуги межі півкруга дорівнює πR, а отже, довжина кола основи конуса дорівнює 2πr, де r — радіус кола основи: 2πr = πR, звідси r = = . Із ΔОО1А маємо: sin 1 = = = , звідси sin 1 = arcsin = 30°. Відповідь. 30°. Розв'язання задачі № 48Нехай круговий сектор SAB (рис. 176), у якому AS = SB = 3 м, <ASB = 120°, згорнуто у конічну поверхню (рис. 177), бічна поверхня якої дорівнює S = 120° = 3π, де R — радіус кола розгортки бічної поверхні конуса. Оскільки площа бічної поверхні конуса дорівнює Sбіч = πrl = πr · 3 = 3πr, де r — радіус основи конуса, то маємо: 3πr = 3π; r = 1. Отже, радіус кола основи конуса дорівнює 1 м. Відповідь. 1 м. Розв'язання задачі № 49Рупор має форму зрізаного конуса, з осьовим перерізом ABDC (рис. 178), у якого АС = 0,036 м, BD = 0,43 см, АВ = 1,42 м. Тоді Sбіч = π (АО1 + ВО)·АВ = π·AB= (AC + BD) · АВ = = · (0,036 + 0,43) · 1,42 1,039 (м2). Відповідь, 1,039 м2. Розв'язання задачі № 50Нехай D = 30 см і d = 25 см, l = 27,5 см; тоді Sпов.в = π (R + r) l + πr2 = = (30 + 25) · 27,5 + π · = 2865,25 (см2) 0,286м2. S 100 пов.в 0,286 · 100 = 28,6 (м2). Маса оліфи, яка потрібна для фарбування 100 відер, становить28,6 · 150 = 4290 (г) 4,3 кг. Відповідь. 4,3 кг. II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу Можна пояснити виведення формули для площі сфери згідно з п. 81 § 8 підручника. Можливо пояснити виведення цієї формули по-іншому. Наведемо варіант пояснення. Площа сфериЗадача № 1 Навколо сфери радіуса r описано опуклий многогранник. Доведіть, що його об'єм V може бути обчислений за формулою V= Sr , де S — площа поверхні многогранника. Розв'язанняЗ'єднаємо центр сфери точку О з усіма вершинами многогранника (рис. 179). Тоді об'єм V многогранника дорівнює сумі об'ємів пірамід, основи яких — грані даного многогранника, а висота дорівнює радіусу г вписаної кулі: V = S1r + S2r + S3r +... + Snr = r (S1 + S2 + ...Sn) = rS, де S1, S2, S3 , ..., Sn — площі граней многогранника, S — площа поверхні многогранника. Задача № 2 Радіус сфери дорівнює r. Знайдіть площу сфери. Розв'язанняОпишемо навколо сфери опуклий многогранник з п малими гранями. Будемо необмежене збільшувати п таким чином, щоб площа кожної грані наближалася до нуля. За площу сфери приймемо границю послідовності площ поверхонь, описаних навколо сфери многогранників, за умови наближення до нуля площі кожної грані. Нехай Sn — площа поверхні многогранника, Vn — його об'єм. Тоді, згідно з задачею № 1, маємо: Vn = S R. Будемо тепер необмежене збільшувати число п, тоді число граней многогранника буде необмежене збільшуватися, площа його поверхні буде наближатися до площі сфери S, а об'єм многогранника — до об'єму V кулі: Отже V = SR , звідси маємо: S = = = 4πR2. Таким чином, площа S сфери радіуса R обчислюється за формулою S = 4πR2. Розв'язування задач
(Відповідь. 8 см.)
III. Домашнє завдання§ 8, п. 81 підручника; контрольне запитання № 9; задача № 34 (с. 120). IV. Підведення підсумку урокуЗапитання до класу1) Сформулюйте, чому дорівнює площа сфери. 2) Запишіть формулу для обчислення площі сфери. Роганін геометрія 11 клас, урок 51 |
Тема уроку. Куля і сфера. Взаємне розміщення площини і кулі (сфери) у просторі. Мета уроку Мета уроку: формування понять куля, сфера, центр кулі, радіус кулі, діаметр кулі, діаметрально протилежні точки та вмінь учнів знаходити... |
Тема уроку. Площа бічної і повної поверхні конуса. Мета уроку Мета уроку: виведення формули для площі бічної поверхні конуса; формування вмінь знаходити площу поверхні конуса |
УРОК №55 Тема уроку. Пряма призма. Площа поверхні та об'єм призми Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про многогранники, пряму призму, площу поверхні та об'єм призми |
УРОК №56 Тема уроку. Піраміда. Площа поверхні та об'єм піраміди Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про піраміди, площу поверхні та об'єм піраміди |
УРОК №21 Тема уроку. Площа круга та його частин Мета уроку: виведення формули для знаходження площі круга, кругового сектора, кругового сегмента. Формування вмінь учнів застосовувати... |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма |
Тема уроку. Об'єм циліндра. Мета уроку Мета уроку: формування знань учнів про об'єм циліндра, а також умінь знаходити об'єми циліндрів |
Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: Продовжити формування системи знань про гідросферу... |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |