УРОК З МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В 6 КЛАСІ СВЕРДЛОВСЬКОГО ЛІЦЕЮ №1
Учитель: Коваленко А.І.
Тема: Музична література: «Пісні зимових свят»
Слухання: 1. В.Барвінський.Фортепіанний цикл. «Колядки і
щедрівки»
2.Щедрівка «Ой чи є, чи нема»
3.Колядка «Нова радість стала»
Хоровий спів: Укр.нар.колядка « Нова радість стала»(розуч.)
Очікувані результати: - закріпити знання учнів про народні, обрядові пісні (колядки та щедрівки). Визначити особливості фортепіанного циклу В.Барвінського «Колядки і щедрівки». Почати вокально-хорову роботу в укр.колядці «Нова радість стала»;
-розвивати музичні здібності учнів, вокально-хорові навички, творчі виконавські здібності;
-формувати уміння емоційно, виразно виконувати пісні.
-виховувати інтерес до українських обрядових пісень, творчості В.Барвінського, а також повагу та інтерес до народних традицій.
Тип уроку: урок поглиблення теми
Методи: наглядні, словесно-образні
Обладнання: музичний інструмент (фортепіано), проектор, ноутбук, музичний центр, презентація Microsoft Power Point.
Етапи уроку
|
Хід уроку
|
Примітки
|
І. Орг.- мотивуюча частина.
1.Мотивація
2.Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Основна частина уроку.
1. Муз.літ-ра.
Слухання
Слухання
Слухання
2. Вок.-хорова робота
3. Хоровий спів.
ІІІ. Заключна частина уроку.
1.Рефлексія
2. Оцінювання учнів.
3. Домашнє завдання
|
Вхід до класу під українську народну колядку «Нова радість стала». Привітання.
( читання епіграфа, який написано на дошці ).
-Які пісні, присвячені зимовим святам, ви можете пригадати?
-Чи потрібні сучасній людині знати колядки та щедрівки?
(відповіді учнів).
- Сьогодні ми розглянемо пісні зимових свят, а саме щедрівки і колядки, які прославляли народження Сина Божого, побажання достатку. Та почнемо розучувати українську колядку, яку ви почуєте на уроці.
(запис учнями у зошит теми уроку)
«Пісні зимових свят»
-зараз, я пропоную вам прослухати пісню.Скажіть, до якого виду народних пісень вона належить?
Щедрівка «Ой чи є, чи нема»
(відповіді дітей)
Взагалі, в щедрівках оспівується прихід Нового року, висловлюється побажання нового врожаю і достатку. Щедрували лише дівчата, напередодні старого Нового року, а вдосвіта, на Василя, хлопчики оббігали найближчих родичів та сусідів і засівали їхні домівки зернами пшениці або жита.
Чимало з вас мабуть не знає, що між колядками та щедрівками є відмінність. Ці обрядові пісні виконують лише в певний період - на різдвяно-новорічні святки. Колядки співають, починаючи з Різдва і до Водохреща, себто з 7 по 19 січня ( в деяких регіонах до 14 січня). Щедрівки виконують лише протягом тижня - від старого Нового року й до Водохреща. Колядки виконували лише хлопці. Які вибирали свого ватагу (керівника), розподіляли між собою ролі Кози, Лікаря, Міхоноші та інших жартівливих персонажів і обходили з ними односельців.
Послухайте, будь ласка, колядку, яка звучала на початку уроку, коли ви входили до класу. Які побажання висловлюють колядники?
Колядка «Нова радість стала»
(відповіді дітей)
А найвідоміші композитори досить часто, для написання своїх творів, використовували тематику календарно-обрядових пісень. Вони брали за основу мелодику колядок, щедрівок і створювали нову інструментальну музику, яка вже призначалася для концертного виконання. Наприклад, український композитор Василь Барвінський створив 3 цикли фортепіанних творів на теми народних пісень. Серед них є цикл зі словесним текстом «Колядки і щедрівки». Цей цикл був створений з метою популяризації української народної пісні, він містить 22 обробки укр. колядок і щедрівок. – А що ж таке музичний цикл?
(діти записують поняття у зошит)
Композитор зібрав зразки нац.фольклору Східної та Західної України, Закарпаття та Лемківщини. Він робив обробки дуже «обережно», тому що прагнув зберегти неповторну красу кожного народного твору.
Прослухайте колядки «Бог предвічний» та «Нова радість стала» з форт.циклу В.Барвінського «Колядки та щедрівки».
Який настрій відчувається в цих творах?
В.Барвінський. Колядки з фортепіанного циклу.
(відповіді дітей)
-Чи почули ви у творі знайомі мелодії?
(відповіді дітей)
-Перед тим, як ми почнемо розучувати колядку «Нова радість стала», нам потрібно приготуватися до співу.
(виконання учнями вправ для дихання)
Продовжуємо розспіви закритим ротом.
-від «до»-по півтонах вгору та вниз;
- звуковедення, «а», «о», «у», «е», «і»-вгору по півтонах та вниз;
-на склади – «мі», «ме», «ма», «мо», «му»- вгору та вниз по півтонах;
- спів звукоряду на staccato, legato;
-муз.скоромовки.
Розучування колядки « Нова радість стала»
-Колядку, яку ви сьогодні чули у В.Барвінського в фортепіанному циклі, під час слухання, та коли заходили до класу, на початку уроку, зараз ми почнемо з вами розучувати, але ж я пропоную вам ії знову прослухати, тільки у виконанні видатного львівського колективу « Пікардійська терція».
Колядка « Нова радість стала», у виконанні « Пікардійської терції».
-розучування пісні по фразам, повторюємо 2-3 раза;
-звертаємось до нотного запису колядки на дошці, слідкуємо за рухом мелодії;
- співаємо колядку по групах, виправлення інтонаційних помилок;
- розучування 2-го голосу- по фразам;
- з’єднаємо 2 голосу разом-виконання.
-З якими народними піснями ми з вами познайомились на уроці?
-Що таке фортепіанний цикл?
- Хто з’являється автором фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки»?
(відповіді учнів)
Під час канікул, подивиться, будь ласка, програми по телебаченню, де будуть звучати колядки та щедрівки. Ще я запрошую вас в храм - Свято-Миколо-Володимирівський, що знаходиться на Довжанці, послухати колядки, у виконанні церковного хору, 6 січня –о 15 годині,7 січня – о 9 ранку. Та після канікул, коли ми знов з вами зустрінемось на уроці, ви поділитись своїми враженнями від почутого.
Урок закінчено. До побачення.
|
Епіграф на дошці
Слайд1
Слайд2
Слайд3
Слайд4
Слайд5
Слайд6
Слайд7
Слайд8
Слайд9
Слайд10
Слайд11
Слайд12
Слайд13
Слайд14
Слайд15
Слайд16
Слайд17
|
|