|
Скачати 177.96 Kb.
|
Відділ освіти виконкому Жовтневої у місті ради Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №126 Гебель К. М. Громадянське виховання – підготовка учнів до активного дорослого життя 2008 Укладач Гебель К. М. Громадянське виховання – підготовка учнів до активного дорослого життя Досвід роботи класного керівника Кривий Ріг, 22 с. У пропонованій брошурі узагальнено передовий досвід з організації роботи класного керівника: від наукових аспектів обҐрунтування діяльності до визначення змісту, форм і методів роботи з громадянського виховання. Матеріал рекомендовано для класних керівників загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій. Рецензенти: ― Бречка Л.М., заступник директора з навчально – виховної роботи. Рекомендовано до друку засіданням шкільного методичного об’єднання класних керівників (протокол № 1 від 03.09.2008) Роль і місце класного керівника у формуванні громадянських рис школярів Класний керівник. Педагогічна професія, якої не вчають у вузах. Ця професія унікальна. Подібної у світі просто немає. Поєднання високих цілей і завдань, пов’язаних з вихованням учнівського колективу і конкретного учня. Нелегка праця розуму й серця; проблеми, пошуки, знахідки й неповторна мудрість досвіду. Від класного керівника значною мірою залежить організованість і життєдіяльність учнівського колективу, формування національної самосвідомості, виховання освіченої, фізично здорової особистості зі сформованими загальнолюдськими моральними цінностями. Демократизація життя в Україні змінила орієнтації в галузі освіти. Нова філософія виховання поставила в центр уваги особистість як найвищу соціальну цінність, творця власного життя. Як зазначав український філософ В.С.Вознюк, шкільні роки – «не підготовка до життя», а саме життя, і тому педагогічний процес має бути процесом життєтворчості, де людина творить себе і власне життя. А тому я вважаю, що одним із шляхів підготовки нового покоління до активного дорослого життя є громадянське виховання. Адаптована особистість є спонтанною, вона живе за принципом «тут і тепер», реалізовуючись у сьогоденних справах та подіях. Тому у своїй роботі класний керівник вирішує такі завдання громадянського виховання, як сприяння становленню активної громадянської позиції учнів; формування мотивації та вмінь, необхідних для відповідальної участі в громадянському житті; створення умови для набуття учнями досвіду громадської дії, демократичної поведінки та конструктивної взаємодії; формування особистості громадянина України, якому притаманні демократична громадянська культура, усвідомлення цінності свободи, прав людини, відповідальність, готовність до компетентної участі в громадянському житті. Діяльність класного керівника – важлива ланка освітнього закладу з реалізації громадянської освіти, виховання особистості громадянина, наділеного демократичним світоглядом, критично мислячого, компетентного, відповідального. . Громадянська освіта Гурткова робота Загальношкільні заходи Позакласні заходи Глобальна освіта Духовність Толерантність Патріотизм небайдужість творчість інтелект доброта освіченість Особис-тість – грома-дянин України Гідність гуманізм милосердя самоповага працелюб- ність Класні керівники Вчителі - предметники Психолог Форми організації громадянської освіти Інноваційні технології громадянського виховання Сучасна епоха ставить нові складні завдання перед навчальними закладами, зумовлює необхідність пошуку принципово нових шляхів розвитку освіти і виховання, оскільки традиційні педагогічні засади змісту й організації навчально – виховного процесу все частіше «не спрацьовують». Декларована новою концептуальною парадигмою переорієнтація навчально – виховного процесу на суб’єкт – суб’єктну взаємодію обумовлює необхідність розробки нових освітніх, в тому числі і виховних, технологій. У сучасних умовах нова філософія виховання поставила в центр уваги особистість. Особистісний підхід передбачає визнання цінності кожної дитини. Застосування проектування забезпечить потрібні соціальні зміни у змісті й напрямках індивідуального розвитку особистості, сприятиме реформуванню індивідуальності кожного учня. До основних завдань психолого – педагогічного проектування соціального розвитку учнів належить забезпечення соціального передбачення, дослідження і розв’язання актуальних проблем кожної особистості, тобто забезпечення оптимальних умов для ефективної організації гармонійного розвитку особистості. З метою реалізації Концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності науковцями створено Проект громадянського виховання «Я – Ми – Родина – Україна», який складається з десяти модулів. Модулі конкретизують життєдіяльність класних учнівських колективів. Призначення виховного проекту громадянського виховання – забезпечити реалізацію концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності. Зміст виховного проекту «Я – Ми – Родина – Україна» є основою для організації виховного процесу з учнями різних вікових груп. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності Виховні завдання школи Психолого – педагогічне проектування Проект «Я – Ми – Родина – Україна» (модулі) Комплексна психолого – педагогічна діагностика
Тактичні виховні завдання по класних колективах, в групах учнів Під час розв’язання завдань громадянського виховання та освіти вчителі, класні керівники разом із вихованцями використовують цільові творчі програми, ефективні форми, методи та види діяльності. Мета виховного проекту: плекання творчої особистості, забезпечення умов для повноцінного фізичного, психічного, соціального й духовного розвитку вихованців, формування людини, яка здатна будувати демократичну державу. Структура виховного проекту громадянського виховання І розділ Я Дотримуюсь правомірної поведінки в класі, в школі, в громадських місцях;
ІІ розділ Ми Виховую повагу до закону, до норм колективного життя;
ІІІ розділ Родина Шаную свою родину, зберігаю тепло батьківської оселі;
ІV розділ Україна Свідомий громадянин України, прагну навчатися і працювати на благо своєї Вітчизни;
Шкільний проект громадянського виховання спрямовує зусилля класних керівників на організацію роботи з громадянської освіти із застосуванням та усвідомленням понять: держава, громадянське суспільство, етнос, рід, народність, нація. Центральним є поняття Батьківщини. Розробка класної години для учнів 5 класу «Я – громадянин України» Клас святково прикрашений. Класна година проводиться у формі живої газети. На дошці плакати із державними символами України , записана тема класної години, дата та епіграф: Ні, не згине Україна! Відродиться мила. Свій народ вона до щастя Піднесе на крилах. Обладнання: Конституція України, плакати із символікою. Учитель. Сьогодні на класній годині я пропоную вам видати нашу власну газету, газету трохи незвичайну – живу. Ви самі станете її видавцями. Тема нашої газети записана на дошці (читає назву та епіграф). Отже, за справу. Слово головному редакторові. Головний редактор. Дійсно, важка справа видавати газету. Головне в газеті що? Правильно, це передова стаття. До кого ж звернутися за допомогою? Звичайно, до наших журналістів. Час їм братися за роботу. Відкриваємо першу сторінку нашої газети. 1 СТОРІНКА Журналіст 1. Україна – незалежна самостійна держава. У нас є свій прапор, герб, гімн і Конституція – основний закон нашої держави. Але справді незалежною будь – яка держава може стати тільки тоді, коли кожна людина із гордістю вважає себе її рівноправним членом. Коли кожен житель України зрозуміє це, відчує серцем, наповниться особливим почуттям гордості, усвідомить свою відповідальність перед країною, знайде своє місце у її житті і скаже з гідністю: «Я – громадянин України», тільки тоді наша країна буде істинно незалежною. І від нас сьогодні залежить, коли це буде. Журналіст 2. Через певний час, коли подорослішаємо, ми будемо відповідати за життя нашої країни. Але недарма говориться: «Держава будується не в майбутньому, вона будується сьогодні». Ми своїми знаннями, своєю працею маємо доводити свою любов до держави. Хочеться вірити, що ми зуміємо зробити це гідно, щоб кожен міг, не соромлячись, сказати: «Я – громадянин України». Головний редактор. Дякую! Я сподіваюся, що мої однокласники гідно нестимуть ім’я українців і багато чого зроблять у майбутньому для її блага. А тепер друга сторінка нашої газети. Слово нашим кореспондентам. 2 СТОРІНКА Виходять два учні з мікрофонами, проводять бліц – інтерв’ю з учнями. Ставлять короткі питання і одержують короткі відповіді. Бажано залучити до розмови якнайбільше учнів.
Головний редактор. Дякуємо усім за відповіді. А тепер наша літературно – музична сторінка. 3 СТОРІНКА 1 читець. Людина залишається справжньою людиною в усіх духовних вимірах, доки в її серці живе пам’ять про той куточок землі, де вона народилася. Моя Україно! Я чую твій голос, Пшеничний твій колос У душу мені засіває зерно, Моя Україно, Колиско – калино, Пізнати тебе Мені щастя дано. 2 читець. Україна – рідний край, наша земля із багатовіковою історією, щедрою природою, чарівною піснею і мудрими, талановитими людьми. 3 читець. А голос душі народної — це пісня. Поетичний вияв працелюбної і співучої долі, образне втілення його історії, мрій, прагнень. Вона така ж нездоланна і безсмертна, як і той народ, що її породив. У пам’яті народній зберігаються пісні. Пісня – наша духовна основа, наша частка, жива доки, поки живий народ. (Звучить народна пісня). 4 читець. Україні потрібні справжні господарі, які будуть робити все для того, щоб розквітала вона. Тільки чесна і самовіддана праця може зробити кожного із нас щасливим, праця для блага рідного народу, нашої України. Ти знаєш, що ти – людина? Ти знаєш про це чи ні? Сьогодні усе для тебе – Озера, гаї, степи. І жити спішити треба, Кохати спішити треба – Гляди ж, не проспи! 5 читець. Життя іде. Барвистими рушниками стеляться в широкий світ дороги. Дорослішають діти, сивіють матері — такий закон життя, але ніколи не старітиме наша квітуча українська земля, її майбутнє у ваших руках. 6 читець. Пролетять над нами лебеді дитинства і прощально помахуючи крилами, зникнуть за обрієм. Нам обирати майбутнє. І яким воно буде – залежить від нас. 7 читець. Ні, не згине Україна в печальній долі. Ми відродимо землю предків для кращої долі. Розбудуємо, уквітчаємо Україну гідно, Чим пишається кохана примножимо плідно. Ні, не згине Україна, відродиться мила. Свій народ вона до щастя піднесе на крила! Головний редактор. От і закрито ще останню сторінку нашої газети. Учитель підводить підсумки класної години, дякує всім за участь. Розробка виховного заходу для учнів 5 класу «Кривий Ріг – козацьке місто» Мета: ― формувати історичну пам’ять учнів; ― зміцнювати почуття патріотизму, прагнення успадкувати героїчні традиції народу; ― розвивати мислення, творчу уяву, активність, навички виразного читання, усне мовлення; ― виховувати любов до рідного міста, до спадщини, яку залишили нам попередники. Обладнання: виставка книг – фотоальбомів «Кривий Ріг», набір листівок з фотографіями міста, гімн та герб Кривого Рогу, карта Кривого Рогу. Форма: захід - подорож План заходу 1. Організація класу. 2. Вступне слово вчителя. 3. Історія Кривого Рогу (зупинка 1 ). 4. Легенди про виникнення назви міста (зупинка 2). 5. Козацькі розваги (зупинка 3). 6. Підсумок заходу, нагородження переможців (зупинка 4). Хід заходу Організація класу Створення емоційного фону з метою сприяння кращому сприйманню матеріалу учнями Вступне слово вчителя Где Ингулец и Саксагань слились, Стоит мой город, гордый и прекрасный! С тобою в городе мы этом родились, Гордимся городом своим мы не напрасно! Трудом горняцким славится наш город, И первоклассной сталью знаменит. Мне каждый метр земли здесь дорог – Солдатской кровью он в войну омыт… О городе моем слагают песни, И повторять могу я сотни раз, Что нет под солнцем стороны чудесней, Чем мой родной, прославленный Кривбасс! Зупинка 1 Історія Кривого Рогу 1 учень. На мальовничих берегах степових річок Саксагані та Інгульця розташований один із промислових центрів півдня України – Кривий Ріг. Краєм руди і металу називають Криворіжжя. У цих визначеннях – суть робітничого міста, що самим виникненням і розвитком зобов’язане «залізному каменю». Заснований Кривий Ріг у 1775 році. 2 учень. Початок нинішньому місту поклали запорозькі селища - зимівники, які виникли в середині ХVІІ століття. Кривий Ріг став великим запорозьким поселенням. У 1781 році тут було 412 дворів з 2184 мешканцями. У наступні роки кількість населення зростала. 3 учень. Після ліквідації Запорізької Січі царський уряд роздавав її землі генералам і офіцерам, козацькій старшині, російському, українському та польському панству, колоністам. Поміщики силоміць переселяли сюди людей з інших місцевостей Росії. 4 учень. У другій половині ХVІІІ століття почалося дослідження залізних руд Криворіжжя. На землях, орендованих у селян, товариство відкрило перший Саксаганський рудник. Зупинка 2 Легенди про виникнення назви міста 5 учень. Кривий Ріг… Якось незвично звучить ця назва. Гола Пристань, Біла Криниця, Криве Озеро, Червоний Ріг – такі назви в свій час давали в Запорозькій Січі містам – орієнтирам в необжитих колись південних степах України. Назва Кривий Ріг, за висновками дослідників, походить від форми мису утвореного на місці злиття рік Саксагані і Інгульця, котрий нагадує форму кривого рогу. (карта – ілюстрація) 6 учень. Існує ще легенда про запорозького козака Рога. У місці злиття рік Саксагані й Інгульця в бою з ворогом був смертельно поранений козак Ріг. Хто вилікував старого козака, хто поставив його на ноги? Може, побратими – козаки, котрі часто гостювали у дубовій балці, а може, втікачі від польських панів? Це невідомо… Але побудував козак Ріг хутір і зорав землю. Їдуть люди з Кременчука на Перекоп, їдуть козаки з Зибкова на Кизикерман, побачать дим над хутором на місці злиття рік і говорять: ― Заночуємо у Рога? ― У котрого Рога? ― А у Кривого. Звідси, як стверджує легенда, і пішло козацьке поселення Кривий Ріг. 7 учень. Легенда про Єдинорога У прадавні часи, ще коли на нашій землі жили скіфи, тут водилися незвичайні коні – єдинороги. Були вони сніжно – білого кольору з великим і єдиним рогом з чистого золота. Багато їх було, цілі табуни паслися на безкрайніх просторах ковилевого степу. Коні – єдинороги вважалися тваринами священними. Весною, коли ставало зовсім тепло, коні – єдинороги розділялися на пари й табун на на якийсь час розпадався. Красені – жеребці змагалися між собою за кожну кобилицю. Особливо помітним був кінь, у якого від постійних сутичок ріг був зігнутий набік, але саме він найчастіше виходив переможцем у палких рицарських суперечках. У нього був найбільший табун кобилиць, що пасся при злитті двох степових річок. Тут росла найсоковитіша трава, а в тіні дерев над річками можна було сховатися від палючого сонця. До наших днів незвичайні коні – єдинороги не дожили. Та коли в ці ж місця прийшли люди, то знайшли кілька десятків золотих рогів. І один з них був чудернацьки зігнутий. З того часу поселення біля місця, де зливаються Саксагань з Інгульцем, стали звати Кривим Рогом. Зупинка 3 Козацькі розваги «Козаки» й «козачка» на змаганнях «Козацькі розваги» Конкурс 1 «Отамани» Козацьке товариство обирало за отамана найчеснішого, найсміливішого і найвитривалішого козака. Пропонується отаманам біг із зав’язаними ногами або в мішку: хто швидше. Конкурс 2 «Козачки» У той час, як козаки захищали рідну землю, козачки доглядали за дітьми, самостійно хазяйнували вдома, також лікували поранених. На двох стільцях сидять два козаки – «поранені». Дві дівчини – козачки перев’язують кожна свого пораненого, накладають пов’язку на руку. Конкурс 3 «Напої коня» Курені шикуються один навпроти одного. Кожна шеренга утворює коло. Вершник рухається в колі. Діти, ідучи по колу, примовляють: Їду, їду батіжком коня підганяю, Як приїду в чисте поле, пісню заспіваю. Як приїхав в чисте поле, треба з коня злізти, І коневі вороному дати пити, їсти. Після цього кожне коло розривається, вершник стає першим в шерензі, а останній учасник швидко бере відро з водою і передає , аж поки вершник не напоїть коня. Конкурс 4 «Танцювальний» Змагання у танку (гопак) Танцювальний конкурс на змаганнях «Козацькі розваги» Зупинка 4 Підсумок заходу, нагородження переможців. Список використаної літератури 1. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). – К., 1994. 2. Концепція громадянського виховання особистості в в умовах розвитку української державності //Освіта України, – 2000. – №32. 3. Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті. – К., 2001. 4. Бех І.Д. Особистісно орієнтоване виховання. –К., 1998. 5. Виховні заходи // Виховна робота в школі. – 2005. – №4. – С. 19 – 21. 6. Галицька І.Ц. Інноваційні технології громадянського виховання // Виховна робота в школі. – 2005. – №5. – С. 2 – 20. 7. Іванова О.Г. Виховати громадянина – патріота // Виховна робота в школі. – 2007. – №12. – С. 17 – 18. 8. Класний керівник: грані пошуку і творчості: методичний посібник. – Дніпропетровськ, 2004. – С. 5 – 20. 9. Матвієнко Л.Д., Чернігова П.О. Виховати громадянина //Виховна робота в школі. – 2007. – №3. – С. 37 – 38. 10. Цибульова Л.В. Довідник класного керівника.–Х.: Веста, 2008. 11. Федорова С.Л. Громадянське виховання особистості// Виховна робота в школі. – 2005. – №11. – С.39 - 41. 12. Широкова В.М. Позакласна робота з громадянської освіти в загальноосвітній школі // Виховна робота в школі. – 2005. – №4. – С. 14. 13. Широкова В.М. Позакласна робота з громадянської освіти в загальноосвітній школі // Виховна робота в школі. – 2005. – №5. – С. 20 – 32. Для нотаток ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ФІЗИЧНОМУ ВИХОВАННІ УЧНІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО УЧИЛИЩА Фізичне виховання цілком особливий предмет, який зачіпає біологічну, психологічну і соціальну сутність учня. Підготовка учнів до... |
Гебель К. М. Супровідне навчання діалогічного мовлення учнів ( з досвіду роботи) Виникає потреба формування людей високої мовленнєвої компетенції, здатних до спілкування в усіх сферах суспільного життя, які б досконало... |
ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ – ПІДГОТОВКА ДІТЕЙ ДО ЖИТТЯ В СОЦІУМІ Представлення: Педагог називає себе. Надає інформацію про свої спортивні захоплення (в дитинстві, юності, в даний час) |
Підготовка учнів до реального життя на заняттях логопеда У «Концепції про права дитини наголошується, обов’язок держави полягає в тому, щоб допомогти хворій дитині вести повноцінне й достойне... |
У КРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ... Концепції Сім’я і родинне виховання, Національної програми патріотичного виховання громадян, формування здорового способу життя,... |
АНКЕТА ДЛЯ УЧНІВ 11-их КЛАСІВ встановлення мотивів професійного За допомогою матеріалів збірки юнаки та дівчата разом з класним керівником зможуть провести рефлексивний аналіз тих змін, які відбуваються... |
1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів Пояснювальна записка Навчальний предмет «Я у світі» реалізує галузь «Суспільствознавство» Державного стандарту початкової загальної освіти і спрямовується... |
І НФОРМАЦ І ЙНИЙБЮЛЕТЕН Ь Процес навчання у сучасному суспільстві стає все більш тісно пов’язаним з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).... |
Про підсумки виховної роботи закладів району за 2012-2013 навчальний... Концепції «Сім’я і родинне виховання, «Національної програми патріотичного виховання громадян, формування здорового способу життя,... |
Що виховання це не підготовка і проведення заходів, а внутрішня самозміна... Кожна людина будує своє життя як об'єкт соціально-історичного процесу на основі усвідомлення включення себе в глобальні земні й космічні,... |