ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ – ПІДГОТОВКА ДІТЕЙ ДО ЖИТТЯ В СОЦІУМІ


Скачати 103.71 Kb.
Назва ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ – ПІДГОТОВКА ДІТЕЙ ДО ЖИТТЯ В СОЦІУМІ
Дата 06.01.2014
Розмір 103.71 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ – ПІДГОТОВКА ДІТЕЙ ДО ЖИТТЯ В СОЦІУМІ

(тренінг для вихователів)

Мета тренінгу:

  1. Визначення проблеми, яка є чи не найголовнішою в даний час.

  2. Уточнення знань про оздоровчі технології та їх зміст.

  3. Усвідомлення необхідності використання оздоровчих технологій в роботі.

  4. Визначення завдань в роботі закладу на найближчий період (2-3 роки).


Завдання тренінгу:

  • привернути увагу до проблеми здоров’язбереження;

  • розкрити зміст психолого-педагогічних технологій збереження психічного і духовного здоров’я особистості;

  • допомогти учасникам опанувати елементи здоров’язбережувальних технологій і методик в роботі з дітьми.


Хід тренінгу:
Вступ (20-30 хв.)

Представлення: Педагог називає себе. Надає інформацію про свої спортивні захоплення (в дитинстві, юності, в даний час)

Оголошення мети і завдання тренінгу.
Вправа „Що чекаєте від тренінгу?” (10 хв.)

Я чекаю від тренінгу

1._______________________________________________________________

2._______________________________________________________________

3._______________________________________________________________

4._______________________________________________________________


Учасникам тренінгу пропонується закінчити речення на картках, не обдумуючи, написати відповідь.
Визначення норм групи. Вправа „Правила групи” (5 хв.)

Тренер пропонує правила, пояснює їх, якщо потрібно, вислуховує пропозиції членів групи.

  1. Постійність. (Кожен учасник працює від початку до кінця).

  2. Принцип роботи „тут і зараз”. (Сприяє рефлексії учасників, умінню зосереджувати увагу на собі, своїх думках і почуттях, розвиток навичок самоаналізу.)

  3. Щирість і відвертість. (Сприяє отриманню іншими учасниками чесного зворотного зв’язку)

  4. Активність.

  5. Право говорити „ні”.

  6. Слухати, не перебиваючи.

  7. Конфіденційність (усе, про що говориться в групі, не повинно виноситися за її межі)

  8. Принцип „Я” (Самопізнання, самоаналіз)

  9. Не оцінювати.

  10. Звертатись на ім’я.

  11. Вимикати телефон.


ВПРАВИ ДЛЯ РОЗІГРІВУ
Вправа „Вітання” (5 хв.)

Вправа проводиться по колу. Кожному учаснику пропонують передати вітання члену групи, що сидить праворуч.

Вправа „Я міг би зміцнювати здоровя ...” (символічний малюнок) 10 хв.

На аркуші паперу А4 кожен учасник повинен намалювати кольоровими олівцями можливий варіант. Малюнки підписуються зі зворотного боку. Потім збираються. Ведучий по черзі відкриває роботи для визначення автора.

Варто зауважити: незалежно від того, конкретний чи символічний малюнок, він передає емоційний стан автора. А наші емоції залежать від наших думок, від фізичного стану, в якому ми знаходимося, тощо.
ОСНОВНА ЧАСТИНА (40 хв)
Міні-лекція „Здоровязбережувальне навчання і виховання

Чи не найгостріша проблема сьогодення – стійка тенденція до погіршення здоров’я дітей і молоді. Загальновідомий той факт, що за час перебування в дошкільному закладі дитина втрачає щонайменше третину свого здоров’я. Зокрема, зір знижується у 3 рази, постава погіршується в 4,6 раз, слух – у 1,3 рази, сколіоз збільшується у 15 разів, хвороби нирок збільшуються у 1.5 рази, хвороби органів травлення – у 2,5 рази, нервової системи – у 2 рази (треба зважити ще й на те, що кожна третя дитина народжується з різними відхиленнями у розвитку нервової системи).

Показово, що існує прямий зв’язок між захворюваннями і негативними проявами у поведінці дітей можливостями опановувати навчальний матеріал.

За даними ВООЗ Україна посідає шосте місце в світі за станом куріння 11-річних, вона також в числі „сумних лідерів” і за вживанням алкоголю: 8-ме місце в світі серед 11-річних підлітків. Третє місце Україна займає за вступом у ранні статеві стосунки 15-річних. Продовжує передувати в Європі за темпами розповсюдження ВІЛ/СНІДу.

Усе це створює загрозу для генофонду нації. Між тим, здоров’я в сучасному світі розглядається не лише як ресурс, а як межа життя, виділяючи чотири складові здоров’я: фізичну, психічну, соціальну і духовну. Фізична – це правильне функціонування всіх систем організму, позитивне ставлення до свого здоров’я, прагнення фізичної досконалості й загальної фізичної працездатності, загартованість організму, додержання раціонального режиму дня, харчування, виконання вимог особистої гігієни. Психічна (психічний комфорт) – розвиненість довільних психічних процесів, наявність саморегуляцій, позитивних емоцій, відсутність шкідливих звичок. Соціальне (соціальне благополуччя) – це передусім сформована відповідальність за виконання соціальних ролей у суспільстві; позитивно спрямована комунікативність; доброзичливість у ставленні до людей, здатність до само- актуалізації в колективі, високий соціальний статус у ньому, самовиховання. Духовна (душевна) – пріоритетність загальнолюдських цінностей, наявність позитивного ідеалу, що відповідає національним і духовним традиціям, працелюбність, доброзичливість, почуття прекрасного в житті, природі, мистецтві.

Духовне здоров’я особистості – це прагнення до істини, добра, здатність діяти з любові до ближнього, причетність до живої і неживої природи. Духовне здоров’я є головним джерелом життєвої сили та енергії.

Саме з перших днів перебування дитини в дитячому садку, а потім і в школі головні удари припадають на психічне і духовне здоров’я. Здоров’я, в першу чергу, втрачається через навколишню нездорову атмосферу. Якщо понад 90% першокласників ідуть до школи з великою радістю, то вже в 3-му класі кожен 10-й школу ненавидить. А як відомо, ненависть – це дуже деструктивна емоція, що руйнує здоров’я дитини. Кожна п’ята дитина відчуває страх перед школою, вчителем, сильнішими учнями.

Окремо треба відзначити руйнівний вплив на психіку дітей теле- відеопродукції, комп’ютерних ігор з демонстрацією жахів, насильства, агресії.

Через ті чи інші соціально-економічні, психолого-педагогічні та медико-біологічні чинники понад третина дітей дошкільного віку мають хронічні захворювання; серед випускників практично здорових 5 – 7%.

Напрошується висновок: треба, щоб навчально-виховний процес оберігав здоров’я, зміцнював його, формував. А це неможливо без використання здоров’язбережувальних технологій.

Здоров’язбережувальні педагогічні технології є різновидом педагогічних виховних технологій.

Поняття „здоров’язбережувальні педагогічні технології” з’явився в педагогічному лексиконі в останні роки і, на жаль, ще й досі сприймається окремими педагогами як аналог санітарно-гігієнічним заходам. Це свідчить про обмеження розуміння терміну „здоров’язбережувальні виховні технології”, примітивність уявлення про зміст роботи, яку мають здійснювати навчальні заклади у процесі виконання одного з найважливіших завдань – охорона, збереження і зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дітей. Сьогодні ми вже впевнено говоримо про „здоров’язбережувальну педагогіку” як сукупність прийомів і методів організації навчально-виховного процесу, прийомів, безпечних як для здоров’я дітей, так і вихователів. Отже, навчання має оберігати здоров’я, воно передбачає послідовну систему активних дій усіх учасників виховного процесу, спрямованого на створення здорового середовища для формування таких життєвих навичок, які ведуть до збереження, зміцнення і відтворення здоров’я і орієнтують на утвердження здорового способу життя, розвиток духовно, психічно, фізично і соціально здорової особистості.

Нагадаємо, що життєві навички – це здатність до адаптації й позитивної поведінки, що дає змогу ефективно справлятися з повсякденними проблемами і потребами.

Отже, завданням технологій в умовах дошкільного закладу, що оберігає здоров’я, є формування життєвих навичок здорового способу життя.

Серед важливих складових цього процесу можна виділити:

  • використання виховних можливостей занять (як спеціальних, так і ігрових) для передачі знань про здоровий спосіб життя.

Наука і практика доводять, що лише за умови усвідомлення цінності здоров’язбережувального навчання і виховання, потреби бути здоровими і прагнення досягти цього можна привчити дітей виконувати режим для і особистої гігієни, дотримуватись рухового режиму, стежити за діяльністю свого організму, керувати своїми емоціями, засвоїти оздоровчі вправи, навчитися способів психічного самозахисту при стресах та ін. до закінчення навчання у садочку у дошкільника має бути сформований культ здоров’я, здорового способу життя і культури здоров’я, як основи життя і людського щастя.
Завдання учасникам тренінгу:

1). Назвати оздоровчі технології, які використовуються в ДНЗ.

(елементи художньої гімнастики, пальчикова гімнастика, дихальна та звукова гімнастика, гідро аеробіка(в закладах з басейнами), психогімнастика, фітболгімнастика.

Проведення фітболгімнастики як інноваційної технології пропонується методичними рекомендаціями „Фізичний розвиток в умовах дошкільного навчального закладу” (лист Міносвіти і науки України від 16.08.2010 № 1/9- 563). Така гімнастика включає виконання вправ на великих надувних еластичних м’ячах різного розміру (діаметр м’ячів: для дітей 3-4 років – 45 см; для дітей 5-6 років – 50 см; для дітей 7-8 років – 55 см). Тривалість виконання вправ з положення сидячи на м’ячі: для дітей 3-5 років 3-4 хв, для дітей 5-7 років 5-7 хв.

При доборі м’ячів варто звернути увагу на їхній колір, оскільки кольорова гама по-різному може впливати на психічний стан і фізіологічні функції організму дитини. Теплий колір (червоний, жовтогарячий) підвищує активність, підсилює збудження центральної нервової системи. Холодний колір (синій, фіолетовий) навпаки, заспокоює. Жовтий і зелений кольори сприяють прояву витривалості.

2). Назвати профілактично-лікувальні технології, які використовуються в ДНЗ.

- фітотерапія (полоскання ротової порожнини розчином часнику, вживання відварів, водних настоїв лікарських трав для профілактики різних захворювань верхніх дихальних шляхів, сечової системи, шлунково-кишкового тракту, оздоровчі напої та чаї з шипшини, вітамінні коктейлі з ромашки, календули, деревію, спориша; фітомішечки);

- ароматерапія (розбризкування ефірної олії шипшини, обліпихи, м’яти, меліси, лаванди);

- вітамінотерапія (полівітаміни, аскорбінова кислота, вітамінізація страв).

З появою в дошкільних закладах посади практичних психологів з’явилася можливість упровадження оздоровчих технологій терапевтичного спрямування, таких як артотерапія, піскова терапія, казкотерапія, сміхотерапія, музична терапія, кольоротерапія, ігрова терапія. Наприклад, у дослідженнях Уіті виявлено, що в іграх хлопчиків частіше зустрічаються прояви гніву, агресивні висловлювання, звукові ефекти. У дівчаток частіше спостерігаються творчі ігри, ігри, що відображають відносини між людьми, прояви радості, тривоги, вербалізація позитивних і негативних роздумів.

3). Показати (запропонувати) зразки пальчикової гімнастики.
Перегляд слайдів „Філософія віку” (музика Ернесто Кортазар „История вечной любви”)

Учасникам пропонується розслабитись, помилуватись красою природи і сприймати вислови, поради як належне.
ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА

Аналіз анкетування батьків і педагогів закладу з проблеми.

В листопаді 2011 року було проведене вивчення застосування здоров’язберігаючих технологій в дошкільному закладі, що мало на меті вивчити умови, засоби збереження та поліпшення здоров’я учасників освітнього процесу, формування в дітей основ здорового способу життя.

В дослідженні взяли участь 85 батьків дітей молодших-старших груп, 9 вихователів, практичний психолог, керівник закладу.

За результатами вивчення в закладі використовуються оздоровчі технології: загартування, заняття на свіжому повітрі, дихальна гімнастика, вітамінотерапія, психогімнастика, масаж стоп ніг.

Медико-профілактичні здоровязберігаючі заходи. У дошкільному закладі щороку проводиться медогляд дітей, адміністрацією створені умови для збереження здоров’я працівників: протягом року проводяться зустрічі з лікарями-спеціалістами, діє школа безпеки життєдіяльності.

Батьки загалом задоволені медичними профілактичними оглядами дітей, однак рівень проведення профілактичних щеплень і стоматологічної допомоги не завжди задовольняють

Психолого-педагогічні технології збереження психічного здоров’я дітей. Переважна більшість усіх опитаних визнають соціально-психологічний клімат у дошкільному закладі цілком сприятливим. Психологічна служба закладу спрямовує свої зусилля на налагодження ефективної взаємодії між педагогами та батьками, проводить комунікативні тренінги, надає консультативну, корекційну допомогу співробітникам та новоприбулим дітям з метою зменшення негативних впливів адаптаційного періоду. Майже половина опитаних батьків переконані, що перебування в дошкільному закладі сприяє зміцненню здоров’я їхніх дітей. Діти з бажанням відвідують ДНЗ.

Як зміцнюють власне здоровя педагоги? Найчастіше з метою профілактики захворювань педагоги вдаються до відпочинку на природі та раціонального харчування. Заходи, що вимагають значних витрат коштів, часу, енергії практикуються небагатьма педагогами, одиниці займаються фітнесом і аутотренінгом.

Проблемні питання збереження та поліпшення здоровя учасників освітнього процесу. Серед питань, які найбільше турбують вихователів і потребують уваги психолога, є успішний перебіг адаптації дітей, взаємодія з дітьми з особливими потребами та з родинами, які перебувають у складних життєвих ситуаціях. Не менш актуальними є питання формування у вихованців культурно-гігієнічних навичок поводження за столом, користування носовичком, поліпшення якості харчування в закладі, матеріально-технічного забезпечення здоров’язберігаючих технологій.

Звідси випливають завдання дошкільного закладу з питань збереження, зміцнення та формування здоров’я:

  • створення сприятливих умов для розвитку, виховання і навчання дошкільників (спокійне середовище, відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог до дитини, зростання дошкільника у відповідному його природі темпі);

  • оптимальна організація освітнього процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);

  • повноцінний та раціонально організований руховий режим (до 3-х годин для дітей раннього віку, 3-4 години – для дітей молодшого віку, 4-5 годин – для дошкільників старшого віку).


Зворотний зв’язок щодо проведеної роботи
Вправа „Подарунок”

Членам групи по черзі пропонується подякувати за роботу і подарувати кожному учаснику щось нематеріальне, але корисне для здоров’я (це може бути схід сонця, запах дощу, свіжий вітер тощо), тобто, що не можна покласти у кишеню, але можна взяти із собою і залишити собі.

Прощання

Вправа „Оплески”

Учасникам пропонується стати в коло. Аплодувати всім разом. Оплески – це символічна форма подяки.

Література:

  1. Вільчковський Е.С., Курок О.І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: Навч. посіб. / Вільчковський Едуард Станіславович, Курок Олександр Іванович - Суми: ВТД „Університетська книга”. 2004.- 428 с.

  2. Калуська Л. Здоров’я дитини в садочку та родині / Л. Калуська – Харків: Ранок, 2005.- 190 с.

  3. Нетрадиційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку : навчальний посібник / Г.І. Григоренко, Н.Ф.Денисенко, Ю.О.Коваленко, Н.В.Маковецька. – Запоріжжя : ЗНУ, 2006. – 116 с.

  4. Оздоровча робота в дошкільному навчальному закладі : навчальний посібник / Г.І. Григоренко, Н.Ф. Денисенко, Ю.О. Коваленко, Н.В. Маковецька. - Запоріжжя : ЗНУ, 2006. – 99 с.

  5. Організація оздоровчої роботи в дошкільному навчальному закладі / Укл. Л.А. Швайка.- Харків: Основа, 2008.- 253 с.

  6. Ревнівцева Н.І. Дні здоров’я в дошкільній установі / Н.І. Ревнівцева // Бібліотека вихователя дитячого садка .- 2009. - № 6. – С. 23-38.

  7. Терехова М. Учимся быть здоровыми / М. Терехова // Пралиска. Минск, - 2008.- № 8. С. 32-33






Схожі:

УРОК 1 Тема : Вступ. Життя як феномен. Здоров’я як явище людського...
Формування навичок роботи в групі, виховання відповідального ставлення до свого життя і здоров’я
Тренінгове заняття «Хочеш бути здоровим – будь ним» Мета
Мета: формування здорового способу життя підлітків, навіювання правильного уявлення про здоров’я, виховання дбайливого ставлення...
Показники оцінки ефективності виконання Програми захисту прав дітей...
Підтримка дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з малозабезпечених, багатодітних сімей, дітей-інвалідів,...
1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів Пояснювальна записка
Здоров'я — найперша необхідна умова успішного розвитку кожної людини, її навчання, праці, добробуту, створення сім'ї і виховання...
Відділ освіти Юр`ївської райдержадміністрації Чаплинська середня...
Мета і завдання: поглибити знання дітей про здоров’я; формувати у дітей навички безпечної поведінки та свідоме ставлення до здоров’я;...
Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Машовець М. А В 43 Здоров'я дитини від родини
Теоретично обгрунтовано концептуальні засади формування здоров'язберігаючої свідомості у підростаючого покоління, розкрито шляхи...
Гебель К. М. Громадянське виховання – підготовка учнів до активного дорослого життя
У пропонованій брошурі узагальнено передовий досвід з організації роботи класного керівника: від наукових аспектів обҐрунтування...
В. О. Сухомлинський Серед життєвих цінностей сучасної людини перше...
Я не боюся ще і ще раз повторити: турбота про здоров’я це найважливіша справа вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить...
Тема: «Хвороба вбивця: СНІД»
Мета: ознайомити дітей з актуальною проблемою людства у ХХІ ст – ВІЛ і СНІДом; виховувати в дітей почуття відповідальності за своє...
ОБИРАЄМО З ДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ
Мета: виховувати у дітей ціннісне ставлення до власного здоров’я та стимулювати бажання дбати про нього; сприяти усвідомленню учнями...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка