СТВОРЕННЯ УМОВ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ Інклюзивне навчання


Скачати 54.86 Kb.
Назва СТВОРЕННЯ УМОВ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ Інклюзивне навчання
Дата 28.04.2013
Розмір 54.86 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Т.П.Момоток, завідувач кабінету з інклюзивного та інтегрованого навчання ЧОІПОПП ЧОР

СТВОРЕННЯ УМОВ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

Інклюзивне навчання - рівне навчання з доступним середовищем для усіх. Освіта - невід'ємне право людини. Особливе місце в системі вітчизняної освіти займають діти з обмеженими можливостями. Питання забезпечення життєдіяльності дітей цієї категорії визначені в багатьох нормативно-правових актах України.

Маючи рівні права на освіту, розвиток, участь у житті суспільства - в реальному житті діти з обмеженими можливостями нерідко позбавлені можливості реалізувати ці права.

Основне завдання, що стоїть перед державою і суспільством, відносно таких дітей, - створення умов і надання допомоги в їх соціальній адаптації, підготовці до повноцінного життя в суспільстві.

Досвід зарубіжних країн показує, що створення доступних шкіл і сумісне навчання (включене або інклюзивне, інтегроване) сприяє соціальній адаптації дітей з особливими потребами, їх самостійності і незалежності, а найголовніше – змінює громадську думку щодо осіб з інвалідністю, формує відношення до них як до повноцінних людей, учить більш толерантному ставленню, повазі до інших людей.

Які спеціальні умови потрібні для організації інклюзивного навчання?

Безумовною перешкодою для навчання є архітектурні бар'єри.

Безбар’єрні умови для дітей з порушенням опорно-рухового апарату

Вхід в школу

Вхід в школу розпочинається зі сходів, які є серйозною або непереборною перешкодою для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, що використовують при пересуванні інвалідний візок, тростини, милиці та інші пристосування.

Пандус має бути досить пологим, щоб учень міг на візку самостійно підніматися і спускатися по ньому. Кут нахилу пандуса в ідеалі має дорівнювати 4° - 8°, кут нахилу, більший за 8° , але до 12° вважається припустимим. Якщо пандус має поворот, то площина пологої частини на повороті має становити не менш ніж 1,5 х 1,5 м. Вздовж пандуса має бути бортик заввишки не менще 5 см. По обидві сторони пандуса повинно бути встановлено поручні двоярусні, що заокруглено та з’єднано між собою. Шарова поверхня пандуса має бути рельєфною для попередження ковзання. Ширина пандуса повинна становити не менш як 90 см.

Вхідні двері повинні відкриватися в протилежну сторону від пандуса або вхід має бути обладнано дзвоником.

Внутрішній простір школи

Якщо в закладі відсутній ліфт, адміністративна частина повинна бути розташована на першому поверсі.

У роздягальні бажано виділити зону в стороні від проходів і обладнати її поручнями, лавами, полицями і гачками для сумок і одягу або окрему кімнату.

Шкільний туалет

Передбачити одну спеціалізовану туалетну кабінку для інвалідів, у тому числі для інвалідів-візочників, ширина дверей не менше 900 мм, в кабіні поряд з однією із сторін унітазу має бути передбачена вільна площа для розміщення візочка для можливості пересадки з крісла на унітаз. Кабіна має бути обладнана поручнями, штангами тощо.

Спортивний зал

Роздягальню, душову і туалет при фізкультурному залі необхідно переобладнувати. У душовій, як і в туалеті, одну кабінку необхідно обладнати так, щоб дитина з інвалідністю могла нею скористатися, тобто, ширина дверей має бути не менше 90 см і коляска повинна входити в кабінку цілком.

Класні кімнати

Вхідні двері до класу повинні бути без порогів. Мінімальний розмір зони учнівського місця для дитини на колясці (з урахуванням розвороту інвалідної коляски) - 1,5 х 1,5м.

Біля парти необхідно переглянути додатковий простір для зберігання інвалідної коляски (якщо учень пересідає з неї на стілець), милиць, тростин тощо. Бажано залишити вільним прохід біля дошки, щоб учень на колясці або на милицях зміг спокійно переміщатися біля дошки. Дошка має бути механічною.

Безбар'єрні умови для дітей з порушеннями зору

Учень з порушеннями зору зазнає труднощів в орієнтуванні в просторі, тому для комфортного перебування його в школі потрібно створити додаткові умови. Для цього потрібна екскурсія по території школи, щоб учень запам'ятав місце розташування кабінетів і приміщень. Усі перешкоди і повороти мають бути озвучені, бажано дати дитині можливість помацати двері і кути.

Вхід в школу

Крайні східці сходів при вході в школу для орієнтації дитини з ослабленим зором необхідно пофарбувати в контрастні кольори, обов'язково потрібні двоярусні перила. Двері краще зробити яскравого контрастного забарвлення. Якщо двері скляні, то на них яскравою фарбою помітити частини, що відкриваються.

Внутрішній простір школи

Уздовж коридорів можна зробити поручні по усьому периметру, щоб учень з порушеним зором міг, тримаючись за них, орієнтуватися при пересуванні по школі. Способом полегшення орієнтації інваліда по зору у середині школи може бути різноманітне рельєфне покриття підлоги (при зміні напряму міняється і рельєф підлоги), або підлогова плитка і просто килимові доріжки.

Шкільна роздягальня

У роздягальнях для дітей порушеннями зору треба виділити зону осторонь від проходів і обладнати її поручнями, лавами, полицями і гачками для сумок і одягу. Необхідно кілька разів провести дитину до цього місця, щоб вона запам'ятала дорогу.

Класні кімнати

Для створення доступної і комфортної обстановки в класі рекомендується обладнати для них одномісні учнівські місця, виділені рельєфною фактурою або килимовим покриттям поверхні підлоги. Приділити особливу увагу освітленню робочого столу. Парта повинна знаходитися в перших рядах від вчительського столу і поряд з вікном. Учень може користуватися диктофоном (його спосіб конспектування). Бажано, щоб посібники, які використовуються на різних уроках, були не лише наочними, але і рельєфними.

Безбар'єрні умови для дітей з порушеннями слуху

Архітектурні бар'єри для дітей, що не чують, - не перешкода. Головна проблема - отримати інформацію в тому ж об'ємі, що і усі інші діти, тому в школі має бути сурдоперекладач. Учбові фільми по можливості мають бути забезпечені субтитрами.

Для того, щоб діти, які недочувають, краще орієнтувалися, в класі слід встановити сигнальні лампочки, що оповіщають про початок і кінець уроків.

Місця для таких дітей можуть бути обладнані електроакустичними та індивідуальними навушниками.

Територія школи

Для забезпечення безпеки і безперешкодного пересування дітей з інвалідністю по шкільній території, передусім, слід передбачити рівне, не слизьке асфальтоване покриття пішохідних доріжок. Наявні на шляху невеликі перепади рівнів мають бути згладжені.

Важливе значення на підготовчому етапі має взаємодія з батьками: знаючи індивідуальні особливості своїх дітей, батьки можуть надати консультативну допомогу з питань створення доступного середовища, пошуку позабюджетних коштів фінансування, складанні календарно-тематичного планування корекційних занять, організації волонтерського руху.

***

Протягом першого місяця навчання здійснюється динамічне вивчення учнів з метою коригування створеного макро- і мікросередовища: спільно з батьками та дітьми визначаються місця встановлення додаткового обладнання, до обладнання навчальних кабінетів і кабінета вчителя-дефектолога, створюються умови для оптимального рухового режиму і фізичної реабілітації учнів.

Питання інклюзивного та інтегрованого навчання повинні постійно перебувати на контролі адміністрації школи. Відповідно до плану внутрішкільного контролю необхідно відстежувати ситуацію в класі інклюзивного (інтегрованого) навчання: вивчення рівня мотивації до навчання, комфортності на уроках і в системі взаємовідносин «учитель-учень» тощо.

Крім створення безбар'єрності для дітей з особливими потребами потрібно потурбуватися і щодо організації їх дозвілля, тобто залучення дітей у творчі, інтелектуальні, конкурсні заходи, колективні творчі справи, а також участь у міських та обласних фестивалях і конкурсах тощо. Такім чином, створення умов для освіти дітей з особливими потребами допоможе вплинути на громадське ставлення до людей з інвалідністю і допоможе включити їх в суспільне життя як повноправних громадян.

Схожі:

Управління освіти Чернівецької міської ради Центр практичної психології і соціальної роботи
Вашої думки про можливості організації навчання дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітніх навчальних закладах міста...
АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ З ОСВІТНІМИ ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ...
РОЗДІЛ ТЕОРЕТИЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ДО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
В статті розглянуто особливості адаптації дітей з особливими потребами до навчання в початковій школі
Управління освіти Чернівецької міської ради Центр практичної психології і соціальної роботи
Шановні педагоги! Дане дослідження проводиться з метою вивчення Вашої думки про можливості впровадження інклюзивної освіти в закладах...
Соціально психологічний супровід навчання і розвитку молоді з особливими...
...
Л.І. Тихончук на конференції педагогічних
Розділ ІV. Забезпечення психологічного супроводу процесу адаптації дітей до нових умов навчання, робота з дітьми з особливими освітніми...
ОРГАНІЗАЦІЯ КОМПЛЕКСНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
...
ПРОБЛЕМА ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
Анотація. У статті виділені і розглянуті соціально-психологічні аспекти розвитку особистості з особливими потребами. Розкриті особливості...
До проблеми формування соціальної компетентності у дітей з особливими потребами
У статті аналізуються теоретичні аспекти формування соціальної компетентності у дітей з особливими потребами
Н. М. Черноусова Заступник директора з навчальної роботи
У статті виділені і розглянуті історичні аспекти ставлення суспільства до людей з особливими потребами. Розкриті особливості навчання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка