|
Скачати 56.07 Kb.
|
УРОК 14 Тема уроку: Екстремальні точки. Локальний екстремум функції. Мета уроку: Познайомити учнів з правилами знаходження екстремумів функції. І. Перевірка домашнього завдання. 1. Два учня відтворюють розв'язування вправ № 1 (3; 11) розділу VIII. 2. Колективне розв'язування вправ. Знайдіть проміжки монотонності функцій: а) f(x) = х3 – 5x2 – 32х + 9; б) f(x)=x3 – х2 –3х+5. Відповіді: а) функція зростає на кожному із проміжків (-; -2), ; спадає на проміжку ; б) функція зростає на кожному із проміжків (-; -1), (3; +); спадає на проміжку (-1; 3). 3. Відповіді на запитання, що виникли у учнів під час виконання домашніх вправ. II. Сприймання і усвідомлення поняття точок екстремуму та екстремуму функції.При дослідженні поведінки функції в деякій точці зручно користуватися поняттям околу. Околом точки а називається будь-який інтервал, що містить цю точку. Наприклад, інтервали (2; 5), (2,5; 3,5), (2,9; 3,1) – околи точки 3. Розглянемо графік функції, зображений на рис. 38. Як видно із рисунка, існує такий окіл точки x = а, що найбільше значення функція у = f(x) в цьому околі набуває в точці х = а. Точку х = а називають точкою максимуму цієї функції. Аналогічно точку х = b називають точкою мінімуму функції y = f(x), оскільки значення функції в цій точці найменше порівняно зі значеннями функції в деякому околі точки b. Означення. Точка а із області визначення функції f(x) називається точкою максимуму цієї функції, якщо існує такий окіл точки а, що для всіх х а із цього околу виконується нерівність f(x) < f(a). (Рис. 39). Означення. Точка b із області визначення функції f(x) називається точкою мінімуму цієї функції, якщо існує такий окіл точки b, що для всіх х b із цього околу виконується нерівність f(x) < f(b). (Рис. 40). Точки максимуму і точки мінімуму називають точками екстремуму функції, а значення функції в цих точках називають екстремумами функції (максимум і мінімум функції). Точки максимуму позначають хmax , а точки мінімуму — хmin . Значення функції в цих точках, тобто максимуми і мінімуми функції, позначаються відповідно: уmax і уmin. Виконання вправ______________________________ 1. Для функцій, графіки яких зображено на рисунках 41, α—г знайдіть: 1) точки максимуму і мінімуму функції; 2) екстремуми функції. Відповідь: 1) а) хmax= 3, xmin= 0, хmax= 3; б) хmax= – 8, xmin= – 6; хmax= – 3; xmin = 1; хmax= 5; в) xmin= –1; хmax= 1; г) xmin= –2; хmax= –1; xmin= 0; хmax= 1; xmin= 2; 2) a) ymax= 4; ymin=0; б) ymax= 5; ymax= 7; ymin= 0; в) ymin= –1; ymax= 1; г) ymin = –3; ymin= 0; ymax= 2. III. Сприймання і усвідомлення необхідної умови екстремуму, поняття стаціонарної точки. Розглянемо функцію у = f(x), яка визначена в деякому околі точки xo і має похідну в цій точці. Якщо xo — точка екстремуму диференційованої функції у = f(x), то f’(хo) = 0. Це твердження називають теоремою Ферма на честь П'єра Ферма (1601—1665) — французького математика. Теорема Ферма має наочний геометричний зміст: в точці екстремуму дотична паралельна осі абсцис, і тому її кутовий коефіцієнт f’(хo) дорівнює нулю (рис. 42). Наприклад, функція f(x) = х2 – 2 має в точці хo = 0 мінімум (рис. 43), її похідна f'(0) = 0. Функція f(x) = 1 - х2 (рис. 44) має максимум у точці хo = 0, f(x)= – 2х і f’(0) = 0. Слід зазначити, що якщо f’(хo) = 0, то хo не обов'язково є точкою екстремуму. Наприклад, якщо f(x) = х3, то f`(x) = 3x2 і f`(хo) = 0. Проте точка х = 0 не є точкою екстремуму, оскільки функція f(x) = x3 зростає на всій числовій осі (рис. 45). Отже, точки екстремуму диференційованої функції треба шукати тільки серед коренів рівняння f’(x) = 0, але не завжди корінь рівняння f’(x) = 0 є точкою екстремуму. Внутрішні точки області визначення функції у = f(x), у яких похідна дорівнює нулю, називають стаціонарними. Отже, для того щоб точка хo була точкою екстремуму, необхідно, щоб вона була стаціонарною. Виконання вправ_____________________________ 1. Знайдіть стаціонарні точки функції: а) у = 5 + 12х - х3; б) у = 9 + 8x2 - x4; в) у = e2x - 2ex·, г) у = sin х - cos х. Відповідь: а) х = ±2; б) х = 0, х = ±2; в) х = 0; г) х = - +2πn, n Ζ. IV. Сприймання і усвідомлення достатньої ознаки екстремуму функції. Сформулюємо достатні умови того, що стаціонарна точка є точкою екстремуму, тобто умови, при виконанні яких стаціонарна точка є точкою максимуму або мінімуму функції. Якщо похідна ліворуч стаціонарної точки додатна, а праворуч — від'ємна, тобто при переході через цю точку похідна змінює знак з «+» на «–», то ця стаціонарна точка є точкою максимуму (рис. 46). Дійсно, в цьому випадку ліворуч стаціонарної точки функція зростає, а праворуч — спадає, отже, дана точка є точка максимуму. Якщо похідна ліворуч стаціонарної точки від'ємна, а праворуч — додатна, тобто при переході через стаціонарну точку похідна змінює знак з «–» на «+», то ця стаціонарна точка є точка мінімуму (рис. 47). Якщо при переході через стаціонарну точку похідна не змінює знак, тобто ліворуч і праворуч від стаціонарної точки похідна додатна або від'ємна, то ця точка не є точкою екстремуму. Приклад 1.Знайдіть точки екстремуму функції f(x) = х3 – 3х. Розв'язанняОбласть визначення даної функції — R. Знайдемо f`(x): f`(x) = (x3 - 3x)' =3х2- 3. Похідна існує для всіх x є R. Знайдемо стаціонарні точки: f(x) = 0, 3х2 - 3 = 0, х2 — 1 = 0, x = ±1. Наносимо область визначення та стаціонарні точки на координатну пряму (рис. 48) і визначимо знак похідної на кожному проміжку: f`(-2) = 3 · (-2)2 - 3 = 9 > 0; f`(0) = 3 · (0)2 - 3 = -3 < 0; f`(2) = 3 · (2)2 - 3 = 9 > 0. Точка χ = -1 є точкою максимуму, бо похідна при переході через цю точку змінює знак з «+» на «-»: хmax = -1. Точка х = 1 — є точкою мінімуму, бо похідна при переході через цю точку змінює знак з «-» на «+»: хmin = 1. Відповідь: хmax= -1, хmin= 1. Приклад 2. Знайдіть екстремуми функції f(x) = х4 - 4х3. Розв'язанняОбласть визначення функції — R. Знайдемо похідну: f`(x)= (x4 – 4х3) = 4x3 – 12х2 = 4x2(х – 3). Знайдемо стаціонарні точки: f`(x) = 0, 4x2(x – 3) = 0, x = 0 або х = 3. Наносимо стаціонарні точки на координатну пряму (рис. 49) та визначаємо знак похідної на кожному інтервалі. x = 3 — точка мінімуму, бо при переході через цю точку похідна змінює знак з «–» на «+»: хmin= 3. Точка x = 0 не є точкою екстремуму, бо похідна не змінює знак при переході через цю точку. Отже, уmin = f(3) = 34 – 4 · 33 = – 27. Відповідь: уmin = f(3) = – 27. Виконання вправ Виконати вправи № 2 (7; 10; 13) із розділу VIII підручника. V. Підведення підсумків уроку. VI. Домашнє завдання. Розділ VIII § 1—2. Запитання і завдання для повторення розділу VIII № 5—11. Вправи № 2 (1; 2) розділу VIII. Роганін Алгебра 11 клас, урок 14 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |