|
Скачати 64.35 Kb.
|
Розділ ІІ. Подібність трикутників УРОК № 28 Тема уроку. Подібність прямокутних трикутників. Пропорційні відрізки в прямокутному трикутнику. Властивість бісектриси кута трикутника. Мета уроку: установити співвідношення між елементами прямокутного трикутника та сформулювати властивість бісектриси трикутника; формувати вміння учнів використовувати їх під час розв'язування задач. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Перевірка домашнього завдання Учитель пропонує учням, які працювали над задачами достатнього та високого рівнів, підготувати відповіді на дошці. Інші учні відповідають на питання завдань середнього рівня. Потім учитель перевіряє відповіді учнів, які працювали біля дошки. Учитель звертає увагу учнів на те, що отримані результати використовуватимуться під час вивчення нового матеріалу. Записи залишаються на дошці. ІІІ. Формулювання мети і задач уроку IV. Актуалізація опорних знань учнів Питання класу
V. Вивчення нового матеріалу; поглиблення отриманих знань учнів Співвідношення між елементами прямокутного трикутника Питання та завдання класу
; ; . З виділених рівностей одержимо: АС2 = АВ · AD; CB2 = AB · DB; CD2 = AD · DB.
З наведених рівностей також одержуємо, що . Цікаво буде розглянути й такий наслідок з отриманих результатів. Нехай точка А (рис. 3) — довільна точка кола, описаного на діаметрі ВС. Сполучивши із цією точкою кінці діаметра, одержимо прямокутний трикутник ABC (А = 90°). Нехай ADLBC. З отриманих вище співвідношень випливає, що перпендикуляр, опущений з будь-якої точки кола на діаметр, є середнім пропорційнім між відрізками, на які основа перпендикуляра ділить діаметр, а хорда — середнє пропорційне між діаметром і проекцією цієї хорди на діаметр. Теорема Піфагора Учитель підкреслює, що з отриманих вище співвідношень у прямокутному трикутнику випливає співвідношення між сторонами будь-якого прямокутного трикутника, яке називається теоремою Піфагора. Теорема Піфагора. Квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів. Дійсно, якщо a2 = cac, b2 = cbc і ас + bс = с (див. рис. 2), то, додавши перші дві рівності почленно, одержимо: а2 + b2 = с(ас + bс) = с2. а2 + b2 = с2 Використовуючи це співвідношення, можна, знаючи дві сторони прямокутного трикутника, знайти третю. Зауваження. Теорема Піфагора за програмою вивчається в темі «Розв'язання прямокутних трикутників». Проте програмою не виключається її вивчення в темах «Подібність трикутників» або «Многокутники. Площі многокутників». У цьому випадку для вивчення цієї теми вчитель на свій розсуд може використати додатковий час із годин, відведених на повторення навчального матеріалу. Властивість бісектриси кута трикутника Доведемо, що бісектриса будь-якого кута трикутника ділить протилежну сторону на частини, пропорційні двом іншим сторонам. Доведення Нехай ABC (рис. 4) — даний трикутник, CD — бісектриса кута АСВ. Опустимо із точок В і A перпендикуляри на пряму CD: BE CD, AF CD. ∆ACF ∆BCE (F = E = 90°, ACF = BCE = = ACB). Звідси . ∆AFD ∆BED (F = E = = 90°, ADF = EDF як вертикальні). Звідси випливає, що. Отже, ; що й треба було довести. VI. Закріплення засвоєних навичок та вмінь учнів Розв'язування задач Задача 1. У трикутнику ABC ABC = 90°, BD AC, BD = 24 см, AD : DC = = 9 : 16 (рис. 5). Знайдіть периметр трикутника ABC. Розв’язання Оскільки AD · DC = BD2, то 9х · 16х = 242 (де х — коефіцієнт пропорційності, х > 0). Отже, 12х = 24, х = 2. Тоді AD = 9 · 2 = 18 (см). DC = = 2 · 16 = 32 (см). Отже, AC = AD + DC = 18 + 32 = 50 (см). АВ2 = AD · AC = = 18 · 50, АВ = = 2 · 3 · 5 = 30 (см) (АВ > 0). ВС2 = DС · АС = = 32 · 50, ВС > 0, ВС = = 2 · 4 · 5 = 40 (см); РABC = 120 (см). Відповідь: 120 см. Задача 2. Катети прямокутного трикутника дорівнюють 9 см і 12 см. Знайдіть висоту трикутника, проведену з вершини прямого кута. Розв'язання Нехай ABC (рис. 6) — даний прямокутний трикутник, АСВ = 90°, АС = 9 см, ВС = 12 см, CD AB. З отриманого співвідношення АВ2 = АС2 + ВС2 = 92 + + 122 = 81 + 144 = 225, АВ > 0, АВ = 15 см. AB · AD = АС2; 15AD = 81; AD = . АВ · BD = BC2; 15BD = 144; BD = . CD2 = AD · BD = · ; CD > 0; CD = = = 7,2 (см). Відповідь: 7,2 см. Задача 3. У трикутнику ABC (рис. 7) найбільша сторона АВ дорівнює 40 см. Бісектриса BD ділить сторону АС на відрізки завдовжки 15 см і 24 см. Знайдіть периметр трикутника ABC. Розв'язання Оскільки , то AD > DC. Отже, AD = 24 cm, a DC = 15 cm. Звідси BC = = 25 (cm); Р∆авс = АВ + ВС + АС = 40 + 25 + 39 = 104 (cm). Відповідь: 104 см. Задача 4. Бісектриса прямого кута прямокутного трикутника ділить гіпотенузу на відрізки завдовжки 15 см і 20 см. Знайдіть довжини відрізків гіпотенузи, на які її ділить висота трикутника. Розв'язання Нехай трикутник ABC (рис. 8) — прямокутний, ACB = 90°, CD — бісектриса кута АСВ, AD = 15 см, DB = 20 см; . Нехай х — коефіцієнт пропорційності. Тоді АС = 3х, ВС = 4х. Тоді AB = = AD + DB = 35. Використавши доведене співвідношення між катетами прямокутного трикутника, одержимо рівняння: 9х2 + + 16х2 = 352; 25х2 = 352; х2 = ; х = 7. Отже, АС = 21 см, ВС = = 28 см. Оскільки CM AB, АМ · АВ = АС2, АМ · 35 = 212, ВМ · 35 = 282. Звідси AM = 12,6 см, ВМ = 22,4 см. Відповідь: 12,6 см, 22,4 см. VII. Підбиття підсумків уроку Учитель просить повторити отримані висновки, що було отримано; відзначає самостійну роботу тих учнів, які одержали середні пропорційні відрізки в прямокутному трикутнику. VIII. Домашнє завдання Повторити весь теоретичний матеріал даного та попереднього уроків; розв'язати задачі. С 1. Висота прямокутного трикутника, проведена до гіпотенузи, ділить її на відрізки, які дорівнюють 18 см і 32 см. Знайдіть катети трикутника. Д 2. Знайдіть висоту і бічну сторону рівнобічної трапеції, основи якої дорівнюють 5 см і 13 см, а діагоналі перпендикулярні до бічних сторін. В 3. Коло, вписане в рівнобічну трапецію, ділить точкою дотику бічну сторону на відрізки завдовжки 8 см і 18 см. Знайдіть радіус кола й основи трапеції. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 28 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |
УРОК 4 Тема уроку Мета уроку: Познайомити учнів з поняттям неперервності функції в точці та на проміжку |