|
Скачати 80.5 Kb.
|
УРОК 33 Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості. Мета уроку: Повторити відомості про квадратний корінь. Формування понять корінь п-го степеня і арифметичний корінь п-го степеня. Вивчення властивостей коренів п-го степеня. І. Аналіз контрольної роботи з теми «Тригонометричні рівняння і нерівності». II. Повторення відомостей про квадратний корінь. Повторити відомості про квадратний корінь можна у вигляді фронтальної бесіди з використанням таблиці 13. Питання до класу1. Що називається квадратним коренем з числа? 2. Чому дорівнює квадратний корінь з чисел: а) 25; б)16; в) 100; г) 0; д) -10? 3. Чому квадратний корінь з від'ємного числа не існує? 4. Що називається арифметичним квадратним коренем з числа а? 5. Виконайте вправу № 1 до розділу III. 6. При яких значеннях а має смисл вираз ? 7. Виконання вправи № 5 до розділу III. 8. Виконання вправи № 2 до розділу III. Таблиця 13
III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу (таблиця 14). !Коренем п-го степеня із дійсного числа а називається число, n-й степінь якого дорівнює а. Наприклад: корінь третього степеня із числа 8 дорівнює 2, бо 23 = 8. Корінь четвертого степеня з числа 81 є числа 3 і -3, бо 34 = 81, (-3)4 = 81. Згідно даного означення, корінь п-го степеня — це корінь рівняння хn = а. Число коренів цього рівняння залежить від п і а. Якщо п — парне, тобто п = 2k, k N, то рівняння х2k = а має два корені, якщо а > 0; один корінь, якщо а = 0; не має коренів, якщо а < 0. Якщо п — непарне, тобто п = 2k + 1, k N, то рівняння х2k+1 = а завжди має лише один корінь. Таблиця 14
! Невід'ємний корінь рівняння хn = а називають арифметичним коренем n-го степеня із числа а. !Арифметичним коренем n-го степеня із невід'ємного числа а називається таке невід'ємне число, n-й степінь якого дорівнює а. Арифметичний корінь п-го степеня із числа а позначають так: . Число n називають показником кореня, число а — підкореневим числом (виразом). Якщо п = 2, то замість пишуть і називають арифметичним квадратним коренем. Арифметичний корінь третього степеня називають кубічним коренем. У тих випадках, коли зрозуміло, що мова йде про арифметичний корінь n-го степеня, коротко говорять «корінь п-го степеня». Приклад. Знайдемо значення: - а) ; б) ; в) ; г) . а) = 2, оскільки 23 = 8 і 2 > 0; б) = 3, оскільки 34 = 81 і 3 > 0; в) = 1, оскільки 15 = 1 і 1 > 0; г) = 0 , оскільки 0100 = 0. Корінь парного степеня існує лише з невід'ємних чисел, отже, вираз має смисл, якщо і набуває невід'ємних значень. Корінь непарного степеня існує з будь-якого дійсного числа і до того ж тільки один. Для коренів непарного степеня справедлива рівність = – . Дійсно . Рівність = – дозволяє виразити корінь непарного степеня з від'ємного числа через арифметичний корінь того ж степеня. Приклад. Знайдемо значення: а) ; б) ; в) . a) = - = -2; б) = - = -2 ; в) = - = -3 . Отже, вираз має смисл для будь-якого а R і може набувати будь-яких значень. Виконання вправ______________________________ 1. Вправа № 7 до розділу III. 2. Розв'яжіть рівняння: а) х3 = 64; б) х5 = - ; в) х4 = 81; г) х6 = - 64; д) х3 = 15; е) х4 = 15. Відповідь: а) 4; б) - ; в) 3; - 3; г) немає коренів; д) ; е) ; - . 3. Знайдіть область визначення функцій: а) у =; б) у = ; в) у = ; г) у = ; д) у = +; е) у = Відповідь: а) х 2; б) х R; в) х 3; г) х ≠ 0; д) 0; е) не визначена. Безпосередньо з означення арифметичного кореня n-го степеня випливає:
Ми згадали властивості квадратного кореня. Аналогічні властивості мають і корені n-го степеня. !Властивість 1. Для невід'ємних чисел а і b добуток коренів n-го степеня із чисел a і b дорівнює кореню n-го степеня із їх добутку: ·=. !Властивість 2. Для невід'ємного числа а і додатного числа b частка коренів n-го степеня із чисел а і b. дорівнює кореню n-го степеня із їх частки: . !Властивість 3. Будь-який цілий степінь k кореня n-го степеня із невід'ємного числа а дорівнює кореню n-го степеня із степеня k числа а: . !Властивість 4. Щоб добути корінь із кореня із невід'ємного числа можна перемножити показники коренів, а підкореневий вираз залишити без змін: . !Властивість 5. Значення кореня із степеня невід'ємного числа не зміниться, якщо показник кореня і показник підкореневого виразу помножити (або поділити) на одне і те саме натуральне число: . Властивості 1, 2 доводяться аналогічно тому, як це зроблено для квадратних коренів. Доведемо властивості 3—5: 3) Так як а 0, то ліва і права частини формули невід'ємні. Тому для доведення цієї рівності досить впевнитися в тому, що n-ий степінь лівої частини дорівнює аk. Згідно з властивостями степенів з цілим показником маємо: 4) При а > О ліва і права частини невід'ємні. Тоді Отже, . 5) Згідно з означенням кореня — це таке невід'ємне число, n-й степінь якого дорівнює аmp, тобто досить довести . Маємо . Виконання вправ__________________ 1. Знайдіть значення виразів: а) ; б) ; в) ; г) ; д) . Відповідь: а) 1,5; б) 1,2; в) 0,5; г) 2,5; д) . 2. Обчисліть: а) ·; б) ·; в) ; г) . Відповідь: а) 10; б) 6; в) 3; г) 2. 3. Знайдіть корінь із степеня: а) ; б) ; в) ; г) . Відповідь: а) 125; б) 0,09; в) 0,72; г) 16. 4. Спростіть вирази: а) ; б) ; в) ; г) . Відповідь: а) = ; б) ; в) ; г) . IV. Підсумок проведення уроку. V. Домашнє завдання. Розділ III § 1 (1—2). Запитання і завдання для повторення розділу III № 1—12, 17—24. Вправи № 14 (1, 2, 4—6), № 15. Роганін Алгебра 10 клас, Урок 33 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |
УРОК 4 Тема уроку Мета уроку: Познайомити учнів з поняттям неперервності функції в точці та на проміжку |