|
Скачати 64.76 Kb.
|
Розділ ІV. Теорема Піфагора УРОК № 62 Тема уроку. Тематична контрольна робота № 5. Мета уроку: перевірити рівень знань учнів з теми «Розв'язування прямокутних трикутників», уміння застосовувати отримані знання під час розв'язування задач; виявити прогалини в засвоєнні вивченої теми з метою подальшої корекції. Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок. Хід уроку Варіант І Початковий рівень
Середній рівень У завданнях 4—б виберіть і підкресліть правильну відповідь.
а) 17; б) 7; в) 13; г) інша відповідь.
а) 10 см; б) 35 см; в) 20 см; г) інша відповідь. Достатній рівень
Високий рівень
Варіант II Початковий рівень
Середній рівень У завданнях 4—6 виберіть і підкресліть правильну відповідь.
а) 31; б) 17; в) 25; г) інша відповідь.
a) a sinβ; б) a cosβ; в) ; г) .
а) 1; б) 81; в) 9; г) інша відповідь. Достатній рівень
Високий рівень
Відповіді та розв'язання Варіант І. 1. sinα = 0,8. 2. АС2 = АВ2 – ВС2. 3. Косинусом кута α називається відношення прилеглого катета до гіпотенузи. 4. в. 5. в. 6. в. 7. Розв'язання. Нехай А — дана точка, a — дана пряма (рис. 7). Проведемо перпендикуляр AD до прямої a, AD — відстань від точки А до прямої а, АВ і АС — похилі, BD і DC — відповідно їх проекції, BD = 9 см, DC = 16 см. BD < DC, отже, АВ < АС. Нехай АВ = х см (х > 0), тоді АС = (х + b) (см). Із трикутника ADB (D = 90°) AD2 = AB2 – BD2 = x2 – 92. Із трикутника ADC (D = 90°): АD2 = АС2 – DС2 = (x + 5)2 – 162. Тоді х2 – 81 = (х + 5)2 – 256; 256 – 81 = x2 + 10х + + 25 – x2; 10х = 150; х = 15. Отже, АВ = 15 см. Таким чином, AD = = = = = 12 (см). Відповідь: 12 см. 8. Розв'язання. Нехай ABCD (рис. 8) — рівнобедрена трапеція (АВ = СD) з основами ВС і AD. За умовою BC = CD , АС = 6см, ACD = 90°, D = 60°. Із прямокутного трикутника ACD маємо: AD = = 6: = = 12 (см), CD = = = 6 (см). Оскільки AB = BC = CD, то P = 3CD + AD = 3 · 6 + 12 = 30 (см). Відповідь: 30 см. 9. Розв'язання Нехай ABC (рис. 9) — даний рівнобедрений трикутник з основою AC, BD — висота, проведена до основи АС, BD = h. Оскільки в рівнобедреному трикутнику ця висота також є медіаною і бісектрисою, то АС = 2AD, a ABD = ABC. За умовою ABC = α, тоді ABD = . Із трикутника ABD (BDA = 90°) AD = BD tgABD = h tg. Отже, AC = 2h tg; . Оскільки бічні сторони рівнобедреного трикутника рівні, то . Відповідь: ; ; 2h tg. Варіант II. 1. cos α = = 0,8. 2. MN2 = МК2 – NK2. 3. Синусом кута α називається відношення прилеглого катета до гіпотенузи. 4. в. 5. в. 6. в. 7. Розв'язання. Нехай а — дана пряма, А — дана точка (рис. 10). Проведемо перпендикуляр AD до прямої а, AD — шукана відстань. Похилі АВ = 13 см, АС = 15 см. BD < DC, тому що АВ < АС. Нехай BD = x см (х > 0), тоді DC = = (x + 4) см. Із трикутника BDA (D = 90°) AD2 = AB2 – BD2 = 169 – х2. Із трикутника ADC (D = 90°) AD2 = AC2 – DC2 = 225 – (x + 4)2. Звідси одержимо: 169 – х2 = 225 – (х + 4)2; (х + 4)2 – х2 = 56; 8х = 40; х = 5. Отже, BD = 5 см. Таким чином, AD = = = 12 (см). Відповідь: 12 см. 8. Розв'язання. Сума кутів, прилеглих до бічної сторони трапеції, дорівнює 180°, A = 90°, отже, B = 90° (рис. 11). Тоді ABD = CBD = 45° . Із трикутника ABD AB = = BD · cos 45° = 5· = 5 (см), AD = BD · sin 45° = 5· = 5 (см). Із трикутника BCD BC = = 5: = 5· = 5 · 2 = 10 (см); CD = = BD · tg45° = 5· 1 = 5(см). Знайдемо периметр трапеції: P = AB + BC + + CD + AD= 5 + 10 + 5+ 5 = (20 + 5) (см). Відповідь: (20 + 5) (см). 9. Розв'язання. Нехай ABC (рис. 12) — даний рівнобедрений трикутник з основою AC; BD — висота, проведена до основи. Тоді АВ = b, BDA = 90°, A = B. Із трикутника ABD BD = АВ · sin А = b sin β і AD = АВ cos А = b cos β. Оскільки в рівнобедреному трикутнику висота є медіаною, то основа AC = = 2AD = 2b cos β. Відповідь: b sin β; 2b cos β. Зауваження. Під час викладання цієї теми вчитель може на свій розсуд дати означення котангенса гострого кута прямокутного трикутника. Тоді можна буде говорити про знаходження катетів прямокутного трикутника множенням, а гіпотенузи — діленням. Можливо, учням такі моменти допоможуть швидше засвоїти тему «Розв'язування прямокутних трикутників», зокрема правила знаходження сторін прямокутного трикутника. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 62 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |