Урок 24
Тема уроку. Тематичне оцінювання № 2.
Мета уроку: перевірка навчальних досягнень учнів з теми «Паралельність прямих і площин у просторі».
Хід уроку
Тематичне оцінювання № 2 можна провести шляхом проведення тематичної контрольної роботи.
1. Тематична контрольна робота № 2
Варіант А
Варіант 1
Користуючись зображенням куба ABCDA1В1C1D1 (рис. 113), запишіть ребра куба, які паралельні грані ABCD. (3 бали)
Сторона АВ трикутника АВС лежить у площині α, а вершина С не лежить в цій площині. Точки М і N — середини сторін АС і ВС відповідно. Доведіть, що пряма MN паралельна площині α. (3 бали)
Дано дві паралельні площини α і β. Точки А і В належать площині α, точки С і D — площині β. Відрізки AD і ВС перетинаються в точці М, АВ = 10 см, BM = 6 см, CM = 12 см. Знайти довжину відрізка CD. (3 бали)
Побудуйте переріз куба ABCDA1B1C1D1 площиною, яка проходить через точки А, В і D1. (3 бали)
Варіант 2
Користуючись зображенням куба ABCDA1B1C1D1 (рис. 114), запишіть грані куба, які паралельні ребру AA1. (3 бали)
Дві сторони даного трикутника паралельні площині α. Доведіть, що і третя його сторона паралельна цій площині. (3 бали)
Площина α перетинає сторони АВ і ВС трикутника АВС в точках М і N відповідно і паралельна стороні АС. Знайти довжину відрізка MN, якщо АС = 24 см, а ВМ:АМ = 3:1. (3 бали)
Побудуйте переріз куба ABCDA1B1C1D1 площиною, яка проходить через діагональ ВС1 грані куба і паралельна діагоналі АС грані куба. (3 бали)
Варіант 3
Користуючись зображенням прямокутного паралелепіпеда ABCDA1B1C1D1 (рис. 115), укажіть ребра, які паралельні площині BDD1. (3 бали)
Основа AD трапеції ABCD лежить у площині α, а точки В і С не належать цій площині. Доведіть, що пряма ВС паралельна площині α. (3 бали)
Дано дві паралельні площини α і β. Промінь SC перетинає площину α в точці А, а площину β — в точці С; промінь SD перетинає площину α в точці В, а площину β — в точці D; SA = 14 см, SC = 42 см, CD = 18 см. Знайти довжину відрізка АВ. (3 бали)
Побудуйте переріз куба ABCDA1B1C1D1 площиною, яка проходить через точки В, С і A1. (3 бали)
Варіант 4
Користуючись зображенням прямокутного паралелепіпеда (рис. 116), запишіть грані прямокутного паралелепіпеда, які паралельні прямій ВС. (3 бали)
Сторони даного гострого кута паралельні площині α. Доведіть, що і бісектриса цього кута паралельна цій площині. (3 бали)
Площина α перетинає сторони АВ і ВС трикутника АВС в точках М і N відповідно і паралельна стороні АС. Знайти сторону АС трикутника, якщо АС – MN = 8 см, ВМ : МА = 2:1. (3 бали)
Побудуйте переріз куба ABCDA1B1C1D1 площиною, яка проходить через діагональ AD1 грані куба і паралельна діагоналі BD грані куба. (З бали)
Відповідь. Варіант 1. 1. А 1В 1, В 1С 1, C 1D 1, А 1D 1. 3. 20 cm. 4. Рис. 117.
Варіант 2. 1. ВСС 1В 1, DCC 1D 1. 3. 18 cm. 4. Рис. 118.
Варіант 3. 1. АА 1, СС 1. 3. 6 cm. 4. Рис. 119.
Варіант 4. 1. ADD1A1, A1B1C1D1. 3. 24см. 4. Рис. 120.
Варіант Б
Варіант 1
Дано трикутну піраміду SABC. Точки К, L, М — середини ребер SA, SB, SC відповідно.
а) Яке взаємне розміщення прямої KL та площини АВС? (2 бали)
б) Яке взаємне розміщення площин KLM та АВС? (2 бали)
в) Яке взаємне розміщення площин АВС та KLS? (2 бали)
Чи правильне твердження: якщо дві прямі, які лежать в одній площині, паралельні двом прямим другої площини, то ці площини паралельні? Відповідь обґрунтуйте. (3 бали)
У прямокутному паралелепіпеді ABCDA1B1C1D1 точка Н належить ребру CD. Побудуйте переріз паралелепіпеда площиною, яка проходить через цю точку і паралельна площині перерізу ACD1. (3 бали)
Варіант 2
Дано прямокутний паралелепіпед АВСDА1В1С1D1.
а) Яке взаємне розміщення прямої А 1В 1 та площини АВС? (2 бали)
б) Яке взаємне розміщення площин ACD 1 та А 1С 1В ? (2 бали)
в) Яке взаємне розміщення площин ACD 1 та BB 1D 1 ? (2 бали)
Чи правильне твердження: якщо дві прямі, які лежать в одній площині, паралельні другій площині, то ці площини паралельні? Відповідь обґрунтуйте. (3 бали)
У трикутній піраміді SABC точки Е, К, Р належать ребрам АВ, SB, SC відповідно, причому РК ВС . Побудуйте переріз тетраедра площиною ЕКР. (3 бали)
Варіант З
Дано трикутну піраміду SABC. Точки К, L, М — середини ребер SA, SB, SC відповідно.
а) Яке взаємне розміщення прямої АВ та площини КLМ? (2 бали)
б) Яке взаємне розміщення площин KLM та АВС? (2 бали)
в) Яке взаємне розміщення площин KLC та АВМ? (2 бали)
Яким може бути взаємне розташування прямих а і b, якщо пряма а лежить в площині α, а пряма b паралельна цій площині? Відповідь обґрунтуйте. (3 бали)
У прямокутному паралелепіпеді ABCDA1B1C1D1 точки К, Р, М належать відповідно ребрам АА1, A1B1 і ВС. Побудуйте переріз паралелепіпеда площиною КРМ. (3 бали)
Варіант 4
Дано куб ABCDA1B1C1D1. Точки К, L, М — середини ребер АВ, AD, АА1 відповідно.
а) Яке взаємне розміщення прямої KL та площини BDC 1 ? (2 бали)
б) Яке взаємне розміщення площин KLM та BDA 1 ? (2 бали)
в) Яке взаємне розміщення площин KLM та B-DC, ? (2 бали)
Яким може бути взаємне розташування двох прямих, якщо обидві вони паралельні одній площині? Відповідь обґрунтуйте. (3 бали)
У тетраедрі SABC точка Е належить ребру АС. Побудуйте переріз тетраедра площиною, яка проходить через точку Е і паралельна ребрам AD і ВС. Визначте вигляд перерізу. (3 бали)
Тематичне оцінювання № 2 можна провести за допомогою тесту, тексти якого подано нижче.
При оцінюванні виконання тестів враховуються тільки ті шість із виконаних завдань, яким відповідає найбільша кількість балів.
Тест
Паралельність прямих і площин
Мета даного тесту — перевірити, чи вміє учень:
зображати та знаходити на малюнках прямі, що перетинають площину і паралельні їй;
розв'язувати задачі, використовуючи ознаку паралельності прямої і площини;
зображати та знаходити на малюнках паралельні площини і площини, що перетинаються;
розв'язувати задачі на взаємне розміщення площин, використовуючи відповідні властивості та ознаки.
В аріант 1
І рівень
1. Дано зображення прямокутного паралелепіпеда (рис. 121). Яка з вказаних площин паралельна прямій СЛ? (1 бал)
a) AA 1D; б) ABB 1; в) ВВ 1D 1; г) AD 1C .
2. Дано зображення куба ABCDA 1B 1C 1D 1 (рис. 122). Яка з вказаних площин паралельна площині BDA 1 ? (1 бал)
а  ) В 1D 1А; б) АСВ 1; в) А 1С 1D 1; г) В 1D 1С .
3. Точки К, L, М — середини ребер SA, SB, SC тетраедра SABC (рис. 123). Яке взаємне розміщення площин АВС і KLM ? (1 бал)
а  ) Перетинаються; б) збігаються; в) паралельні; г) визначити неможливо.
I I рівень
1. Відрізок АВ не перетинає площину α, С — середина відрізка АВ. Через точки А, В, С проведені паралельні прямі, які перетинають площину а відповідно в точках А 1, В 1, С 1. (рис. 124). Знайдіть АА 1, якщо ВВ 1 = 4 cm; CC 1 = 3 см. (1 бал)
а  ) 1 см; б) 2 см; в) 3 см; г) 4 см.
2. Площина α перетинає сторони АВ і AC трикутника АВС відповідно в точках В 1 і С 1, ВС || α (рис. 125). Знайдіть ВС, якщо В 1С 1 = 1 см, ВВ 1 : В 1А = 3:1. (1 бал)
а) 1 см; б) 2 см; в) 3 см; г) 4 см,
3. Дано площину α і точку А поза нею. Скільки існує різних прямих, які проходять через точку А і паралельні α? (1 бал)
а) Одна; б) жодної; в) дві; г) безліч.
III рівень
1. Точки К, L, М, N є серединами відповідно ребер SA, ВА, ВС, SC тетраедра SABC. Знайдіть периметр чотирикутника KLMN, якщо АС = т , SB = п. (2 бали)
а) 2т; 6) 2п; в) т + п ; г)  .
2. У просторі дано дві паралельні прямі а і b, а також точку А, що не належить їм. Скільки існує площин, які проходять через точку А і паралельні прямим а і b? (2 бали)
а) Одна; б) жодної; в) дві; г) безліч.
3. Які з вказаних фігур можуть бути паралельною проекцією трапеції? (2 бали)
а) Квадрат; б) трапеція; в) ромб; г) трикутник.
IV рівень
1. АВСDА 1В 1С 1D 1 — куб, К — середина ребра СС 1. Визначити число сторін перерізу куба площиною, яка проходить через точки В, К, А. (3 бали)
а) 3; б) 4; в) 5; г) 6.
2  . Яку фігуру утворюють усі відрізки, що сполучають будь-які точки двох мимобіжних відрізків? (3 бали)
а) Чотирикутник; б) площину; в) тетраедр; г) відрізок.
3. ABCD — квадрат зі стороною 6 см. Точка S віддалена від кожної вершини квадрата на 7 см. Знайдіть відстані від середини відрізка SA до середин сторін квадрата. (3 бали)
а) 2,5 см; б) 3,5 см; в) 4,5 см; г) 5,5 см.
Варіант 2
І рівень
1  . Дано зображення тетраедра SABC (рис. 126). Точки К, L — середини ребер SA і SB. Яка з вказаних площин паралельна прямій KL? (1 бал)
a) SAC; б) SAB; в) SBC; г) АВС.
2. Дано зображення прямокутного паралелепіпеда ABCDA1B1C1D1 (рис. 127). Яка із вказаних площин паралельна площині АВС? (1 бал)
a  ) BDC1; б) А 1В 1С 1; в) BCD; г) DCC 1.
3. Дано зображення куба ABCDA 1B 1C 1D 1 (рис. 128). Яке взаємне розміщення площин АСВ 1 і A 1C 1D ? (1 бал)
а) Перетинаються; б) збігаються; в) паралельні; г) визначити неможливо.
I I рівень
1. Відрізок АВ не перетинає площину α, С — середина відрізка АВ. Через точки А, В, С проведено паралельні прямі, які перетинають площину а відповідно в точках А 1, В 1, С 1 (рис. 129). Знайдіть СС 1, якщо АА 1 = 2 см ; ВВ 1 = 4 см . (1 бал)
а  ) 4 см; б) 3 см; в) 2 см ; г) 1 см .
2. Площина α перетинає сторони АВ і АС трикутника АВС відповідно в точках В 1 і С 1, ВС || α (рис. 130). Знайдіть АС, якщо АС 1 = 2 см, ВС:В 1С 1=2:1. (1 бал)
а) 1 см; б) 2 см; в) 3 см; г) 4 см.
3. Дано площину α і точку А поза нею. Скільки існує площин, що проходять через точку А і паралельні α ? (1 бал)
а) Одна; б) жодної; в) дві; r) безліч.
III рівень
1. Точки К, L, М, N є серединами відповідно ребер SA, АС, ВС, BS тетраедра SABC. Знайдіть периметр чотирикутника KLMN, якщо кожне ребро тетраедра дорівнює а. (2 бали)
а) а; б) 2 а; в) 3 а; г) 4 а.
2. У просторі дано дві мимобіжні прямі а і b і точку А, що не належить їм. Скільки існує площин, які проходять через точку А і паралельні прямим а і b? (2 бали)
а) Одна; б) жодної; в) дві; г) безліч.
3. Які з вказаних фігур можуть бути паралельною проекцією прямокутника? (2 бали)
а) Квадрат; б) трапеція; в) ромб; г) трикутник.
IV рівень
1. ABCDA 1B 1C 1D 1 — куб, К — середина ребра СС 1. Визначити число сторін перерізу куба площиною, яка проходить через точки А, В 1, К. (3 бали)
а) 3; б) 4; в) 5; r) 6.
2. Прямі а і b — мимобіжні. Знайдіть геометричне місце точок, утворене прямими, кожна з яких перетинає пряму b і паралельна прямій а. (3 бали)
а) Пряма; б) площина; в) тетраедр; г) відрізок.
3. Три паралельні площини перетинають дві мимобіжні прямі в точках А 1, А 2, А 3 і В 1, В 2, В 3. Відомо, що А 1А 2 = 4 см, В 2В 3 = 9 см, А 2А 3 = В 1В 2. Знайдіть довжину відрізка А 1А 3. (3 бали)
а) 5 см; б) 10 см; в) 13 см; г) 15 см.
Відповіді до тестових завдань
Рівень
|
Номер завдання
|
Варіант 1
|
Варіант 2
|
І
|
1
|
б
|
г
|
2
|
г
|
б
|
3
|
в
|
в
|
ІІ
|
1
|
б
|
б
|
2
|
г
|
г
|
3
|
г
|
а
|
ІІІ
|
1
|
в
|
б
|
2
|
а, б
|
а
|
3
|
б
|
а, в
|
IV
|
1
|
б
|
б
|
2
|
в
|
б
|
3
|
б, г
|
б
|
II. Домашнє завдання
Якщо в класі виконувалася тематична контрольна робота № 2, то вдома можна запропонувати виконати тест, і навпаки.
III. Підведення підсумку уроку
У ході фронтальної бесіди з'ясувати, які завдання викликали труднощі, та відповісти на запитання учнів.
Роганін геометрія 10 клас, Урок 24
|