|
Скачати 53.45 Kb.
|
Тема уроку. Комбінації тіл обертання. Мета уроку: ознайомлення з комбінаціями тіл обертання; формування вмінь розв'язувати задачі на комбінації тіл обертання. Обладнання: моделі многогранників, конусів, циліндрів. І. Перевірка домашнього завданняПеревірити наявність виконаного домашнього завдання та відповісти на запитання, які виникли в учнів при його виконанні. II. Аналіз самостійної роботи, виконаної на попередньому уроціIII. Самостійна робота Варіант 1Бічне ребро правильної трикутної піраміди дорівнює b і нахилене до площини основи під кутом α. Знайдіть площу поверхні сфери, описаної навколо даної піраміди. Варіант 2Бічне ребро правильної чотирикутної піраміди дорівнює b і утворює з висотою піраміди кут β. Знайдіть площу поверхні сфери, описаної навколо піраміди. Варіант ЗАпофема правильної трикутної піраміди дорівнює h, а двогранний кут при ребрі основи — α. Знайдіть площу поверхні сфери, вписаної в дану піраміду. Варіант 4Апофема правильної чотирикутної піраміди дорівнює h, а двогранний кут при ребрі основи — φ. Знайдіть площу поверхні сфери, вписаної в цю піраміду. Відповідь. Варіант 1. . Варіант 2. . Варіант 3. 4πh2 cos2 α tg2 . Варіант 4. 4πh2 cos2 φ tg2 . IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалуКуля і конусКуля називається вписаною в конус, якщо вона дотикається до основи конуса в його центрі і до бічної поверхні по колу. Куля називається описаною навколо конуса, якщо його вершина і коло основи лежать на поверхні кулі. При розв'язуванні задач на комбінацію кулі з конусом зручно використовувати переріз комбінації тіл площиною, яка проходить через вісь конуса і центр кулі. У перерізі одержуємо великий круг кулі з вписаним у нього рівнобедреним трикутником — осьовим перерізом конуса. Тому питання про відшукання центра описаної навколо конуса кулі зводиться до визначення центра кола, описаного навколо осьового перерізу конуса. Якщо куля вписана в конус, то перерізом комбінації площиною, яка проходить через вісь конуса і центр кулі, буде рівнобедрений трикутник (осьовий переріз конуса) з вписаним у нього великим кругом кулі. Звідси випливає, що у зрізаний конус можна вписати кулю тоді, коли його твірна дорівнює сумі радіусів верхньої і нижньої основ конуса. Розв'язування задач
(Відповідь. R = ; r = lcosαtg.)
(Відповідь. π.)
Куля і циліндрКуля називається вписаною у циліндр, якщо куля дотикається до обох основ циліндра в їх центрах і до бічної поверхні циліндра по колу великого круга кулі, паралельного основам циліндра. Циліндр при цьому називається описаним навколо кулі. Куля називається описаною навколо циліндра, якщо кола його основ лежать на поверхні кулі. Циліндр при цьому називається вписаним у кулю. Як і при розв'язуванні задач на комбінацію кулі і конуса, часто використовують перерізи комбінації кулі і циліндра площиною, яка проходить через вісь циліндра, а отже, і через центр вписаної або описаної кулі. Перерізом буде прямокутник із вписаним чи описаним колом. Звідси випливає, що: а) в циліндр можна вписати (описати) кулю тоді, коли в осьовий переріз циліндра можна вписати (описати) коло; б) центр кулі, описаної (вписаної) навколо циліндра, лежить на середині осі циліндра; в) вписати кулю можна тільки в рівносторонній циліндр. Розв'язування задач
(Відповідь. 2πR3 sinα cos2α .)
(Відповідь. .)
Конус і циліндрКонус називається вписаним у циліндр, якщо основа конуса збігається з однією з основ циліндра, а вершина конуса лежить у центрі другої основи циліндра. При цьому циліндр називається описаним навколо конуса. Циліндр називається вписаним в конус, якщо одна основа циліндра лежить у площині основи конуса, а коло другої лежить на бічній поверхні конуса. Конус при цьому називається описаним навколо циліндра. Розв'язування задач
(Відповідь..)
V. Домашнє завданняРозв'язати задачу № 28 (с. 97) із § 6 та підготуватися до тематичного оцінювання. VI. Підведення підсумку урокуЗапитання до класу1) Яка куля називається вписаною в конус? 2) Яка куля називається описаною навколо циліндра? 3) Чому дорівнює відношення об'ємів кулі і описаного навколо неї циліндра? Роганін геометрія 11 клас, урок 61 |
Уроку. Тематичне оцінювання №8 Мета уроку: перевірка навчальних досягнень учнів з теми «Комбінації геометричних тіл» |
Тема уроку. Комбінації многогранників. Мета уроку Мета уроку: ознайомлення з комбінаціями многогранників; формування вмінь розв'язувати задачі на комбінації многогранників |
Тема уроку. Комбінації многогранників і конуса. Мета уроку Мета уроку: ознайомлення з комбінаціями многогранників і конусів; формування вмінь розв'язувати задачі на комбінації многогранників... |
Тема уроку. Комбінації многогранників і кулі. Мета уроку Мета уроку: ознайомлення з комбінаціями многогранників і куль; формування умінь розв'язувати задачі на комбінації многогранників... |
Тема уроку. Комбінації многогранників і циліндра. М ета уроку Мета уроку: ознайомлення з комбінаціями многогранників і циліндрів; формування вмінь розв'язувати задачі на комбінації многогранників... |
УРОК 1 Тема. Види комбінацій тіл Мета уроку. Сформулювати означення многогранників, вписаних у тіла обертання і описаних навколо них, визначити умови існування кожної... |
Об’єми тіл обертання. Практична робота з інформатики «Створення презентації... ТЕМА: Об’єми тіл обертання. Практична робота з інформатики Створення презентації в програмі Power Point |
Тема уроку: Умови плавання тіл. Мета уроку Архімеда, робити висновки за результатами експериментальних завдань. Показати застосування умов плавання тіл у житті та техніці.... |
УРОКИ 7, 8 Тема. Тіла обертання. Циліндр, конус, куля Мета: дати поняття тіл обертання та деяких їх видів: циліндра, конуса, кулі; розвивати просторове мислення за допомогою нестандартних... |
УРОК 29 Тема уроку Мета уроку: Формування умінь учнів застосовувати інтеграл до обчислення об'ємів тіл |