Тема уроку: Умови плавання тіл.
Мета уроку: встановити умови плавання тіл, розвивати вміння визначати силу Архімеда, робити висновки за результатами експериментальних завдань. Показати застосування умов плавання тіл у житті та техніці. Розвивати творчу активність і здібності учнів. Виховувати самостійність, повагу до думки іншого, уміння слухати.
Обладнання: посудини з водою, набір тіл різної густини, алюмінієвий, пінопластовий і парафіновий кубики однакових розмірів, картоплина, кухонна сіль, пластилін, набір важків, картки «Доміно».
Тип уроку: комбінований.
План уроку.
Організація класу.
Актуалізація початкових знань. ( « Доміно»)
Перевірка домашнього завдання.
Мотивація учбової діяльності. Повідомлення теми, мети і задач уроку.
Формування знань та вмінь.
Підведення підсумків.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація початкових знань.
Зараз перевіримо, як ви повторили а засвоїли матеріал попередніх уроків. Для цього ми виконаємо вправу « Доміно». У вас на столах лежать файли з картками доміно, дістаньте їх та викладіть у певному порядку. ( 2 учні виконують ці завдання з зворотної сторони дошки)
|
FA =
|
ρp g VT
|
|
|
m=
|
ρV
|
P=
|
mg
|
|
|
1мм рт. ст.=
|
10М
|
|
В цей час 2 учні виконують домашні задачі на дошці.
Перевіряємо як учні виконали завдання « Доміно», корегуємо та ставимо оцінки.
Звертаємо увагу на домашні задачі , перевіряємо, корегуємо та ставимо оцінки.
На що схожа наша доріжка доміно( веселка). Гадаю вона підняла вам настрій і нам буде легше вивчати нову тему.
ІІІ. Мотивація учбової діяльності. Повідомлення теми, мети і задач уроку.
Вчитель повідомляє тему та звертає увагу учнів на слава ( Знати та уміти).
Давайте одразу запишемо домашнє завдання
Для всіх учнів: §16 №5,7
Додатково №1-4, 6, 8,9 (усно продумати відповіді)
Творче завдання (Дослід1) в посудині з рідиною на поверхні плаває картопля, вчитель доливає в посудино по жолобу звичайну воду з крана. Картопля лишається на своєму місці. Повторіть цей дослід вдома та поясніть, як досягти цього результату.
А допоможе в цьому наша нова тема.
На столах учнів приклеєні папірці у формі листочка. Напишіть на цих листочках що ви очікуєте від нашого уроку 1 або 2 словами. В кінці уроку ми перевіримо як здійснилися ваші очікування.
Дослід 2.
На столі стоять 3 посудини з водою
Кожен ряд отримує завдання розрахувати для свого досліду сила Архімеда та вагу.
Заповнимо таблицю за результатами досліду
|
Р
|
FA
|
ρт
|
ρр
|
Висновок
|
1
|
7,2Н
|
30Н
|
240
|
1000
|
РA тіло плаває на поверхні рідини
ρт < ρр
|
2
|
27Н
|
30Н
|
900
|
1000
|
Р≈FA тіло плаває всередині рідини
ρт ≈ ρр
|
3
|
81H
|
30H
|
2700
|
1000
|
P>FA тіло тоне
ρт > ρр
|
А де ми з вами зустрічаємось з цими умовами, або їх використовуємо?
Плавання суден. Повітроплавання. (робота з підручником) §16 п.2,3 с.134-136.
Питання до учнів:
Чи полетить повітряна куля в повітрі? Що треба зробити щоб вона полетіла?
Дослід3. Шматок пластиліну тоне в воді. Зробіть так щоб він плавав на ї поверхні. Що будується за таким принципом? Чому корпус корабля розбивають на відсіки?
Дослід 4. Шматок пінопласту плаває на поверхні води. Відмітьте на ньому осадку, ватерлінію та визначте його вантажопідйомність за допомогою набора важків.
ІV. Формування знань та вмінь.
Учні отримують картки для самостійної роботи.
Брусок знаходиться в різних рідинах. Густина якої рідини більше?
Визначте розташування куль однакових за об’ємом, виготовлених з:
Алюмінію(2,2 г/см3) - Корка -
Сталі (8,9г/см3) – Парафіну -
Платини( 21,5г/см3) - Порцеляни -
Густина якої рідини більше?
Учні виконують роботу, в деяких учнів вчитель перевіряє роботу та ставить оцінку. Потім завдання перевіряє весь клас та окремі учні дають пояснення до відповідей.
V. Підведення підсумків.
Повернемося до ваших очікувань. В кого справдились і які очікування. Той в кого вони справдились чіпляють листочки на «дерево очікувань».
Вчитель коментуючи виставляє оцінки.
Література:
1.Старощук В., Цікаві демонстрації з фізики. : Тернопіль навчальна книга – Богдан, 2005р
2. Генденштейн Л.Е., Фізика 8клас.: Підручник - Гімназія, 2008р.
|