|
Скачати 33.48 Kb.
|
УРОК 29 Тема уроку: Обчислення об'ємів тіл. Мета уроку: Формування умінь учнів застосовувати інтеграл до обчислення об'ємів тіл. І. Аналіз самостійної роботи, проведеної на попередньому уроці. II. Перевірка домашнього завдання. Перевірити правильність виконання домашніх вправ. № 11 (розділ ІХ). 15) Рис. 116. = – + 12 – + 48 = 60 - = 60 - 24 = 36. Відповідь: 36. 16) Рис. 117. Знайдемо абсциси точок перетину ліній у = -x3, у = 8: -x3 =8; x3 =- -8; x = -2. Знайдемо абсциси точок перетину ліній y = y = 8: = 8; =3; x = 9. = 0 – (-16 + 4) + – 0 = 12 + (72 – 48) = 12 + 24 = 36. Відповідь: 36. III. Сприймання і усвідомлення формули знаходження об'єму тіл. Поняття інтеграла може бути використано для виведення формули об'ємів тіл. Розглянемо практичний приклад. Припустимо, що нам потрібно обчислити об'єм лимона, який має неправильну форму, і тому використати яку-небудь відому формулу об'єму неможливо. Поступимо таким чином. Розріжемо лимон на тоненькі дольки. Кожну дольку приблизно можна вважати циліндром, радіус якого можна виміряти. Об'єм такого циліндра легко обчислити за готовою формулою. Склавши об'єми маленьких циліндрів, ми одержимо приблизно об'єм всього лимона. Наближення буде тим точніше, чим на більш тонкі частини ми зможемо розрізати лимон. Використаємо аналогічну процедуру для обчислення об'єму тіла. На рисунку 118 зображено довільне тіло, об'єм якого потрібно обчислити. Припустимо, що дане тіло розташоване між паралельними площинами. Введемо систему координат так, щоб вісь абсцис була перпендикулярна цим площинам. Позначимо через S(x) площу перерізу тіла площиною, перпендикулярною осі абсцис і яка перетинає її в точці х; функція S(x) неперервна на відрізку [а; b]. Розділимо відрізок [а; b] на n рівних відрізків: x0 = а, х1, x2, ..., хn-1, хn = b і через точки перетину проведемо площини, перпендикулярні осі ОХ. Ці площини розріжуть дане тіло на n шарів. Об'єм даного тіла приблизно дорівнює сумі об'ємів шарів з основами S(x0), S(x1), S(x2), …, S(xn-1) і висотою Δx = : V = Vn = S(x0)·Δx + S(x1)·Δx +...+ S(xn-1) ·Δx = (S(x0) + S(x1)+...+S(xn-1)·Δx. Точність цього наближення тим вища, чим більше n, тобто, тонші прошарки. Природно вважати, що об'єм даного тіла дорівнює границі об'єму V при n → : . Сума V є інтегральною сумою для неперервної на відрізку [а; b] функції S(x), отже . Виведемо формулу об'єму тіла обертання. Нехай криволінійна трапеція обмежена відрізком [а; b] осі абсцис, графіком функції у = f(x), невід'ємної і неперервної на відрізку [а; b], прямими x = а, x = b (рис. 119) обертається навколо осі ОХ. При обертанні цієї трапеції навколо осі абсцис утворюється тіло, об'єм якого можна обчислити за формулою . Але S(x) = πу2 або S(x) = π(f(x))2, отже, Виконання вправ Обчисліть об'єм тіла, утвореного при обертанні навколо осі абсцис криволінійної трапеції, обмеженої лініями: а) у = 3х, у = 0, x = 2; б) у = , y = 0, x = 2; в) у = х2 + 1, у = 0, x = 0, x = 2; г) у = х3, у = 1, x = 2; д) y = sin x, у = 0, . Відповіді: а) 24π; б) 2π; в) 13π; г)17π; д) 0,5π2. IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ IX § 4 (5); Запитання і завдання для повторення розділу IX № 16—17. Вправа № 12 (1—3). Роганін Алгебра 11 клас, урок 29 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |