|
Скачати 80.25 Kb.
|
Урок 3 Тема уроку. Многогранник та його елементи. Опуклі многогранники. Призма. Мета уроку: формування понять многогранник; ребра, грані, вершини многогранників; опуклий многогранник: призма; основи і бічні грані, ребра призми; висота призми; поверхня та бічна поверхня призми; вивчення властивостей граней та бічних ребер призми. Обладнання: моделі многогранників. Перевірка домашнього завдання 1. Обговорення розв'язування задачі № 3 за записами, зробленими на дошці до початку уроку. Розв’язання задачі № З Нехай SA, SB, SC — ребра тригранного кута (рис. 17), Проведемо BD(ASC), ADAS. DCSC, тоді ABAS, BCCS, отже, ΔADB = ΔCDB, тому AD = DC. Якщо АВ = а, то AD = acosφ, BD = asinφ. ΔΑDS = ΔCDS, тому . Із трикутника ASD , . ΔΑΒS = ΔCΒS, отже, α =, тоді . Оскільки SD — проекція SВ на (ACS), то , тоді . Відповідь. , . Під час обговорення можливі такі запитання до класу: 1) Чому АВАS, BCCS? 2) Поясніть, чому 3) За якою ознакою ΔADB = ΔCDB ? 4) Як одержали значення AD і BD? 5) Чому ? 6) Сформулюйте правила, згідно з якими знайдено AS і SD. 7) Чому ΔАВS = ΔСВS? 8) Чому дорівнює tgα? 9) Що називається кутом між прямою і площиною? 10) Чому дорівнює кут, який утворює площина кута у з протилежним ребром? 2. Самостійна робота. Варіант 1 1. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з ребром b. Яке взаємне розміщення прямих b і АB? (5 балів) 2. Двогранний кут дорівнює α. На одній із граней дано точку, яка знаходиться на відстані d від другої грані. Знайдіть відстань від цієї точки до ребра кута. (7 балів) Варіант 2 1. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з ребром b. Яке взаємне розміщення прямої b і площини АВС? (5 балів) 2. Двогранний кут дорівнює α. На одній із граней дано точку, яка знаходиться на відстані d від ребра кута. Знайдіть відстань від цієї точки до другої грані. (7 балів) Варіант 3 1. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з ребром b. Яке взаємне розміщення прямих b і ВС? (5 балів) 2. Точка, взята на одній із граней гострого двогранного кута, знаходиться від ребра на відстані α, а від другої грані — на відстані b. Знайдіть величину двогранного кута. (7 балів) Варіант 41. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з гранями α і β. Яке взаємне розміщення площини АВС і площини α ? (5 балів) 2. Двогранний кут дорівнює α. На одній грані взято точку і проведено з неї перпендикуляр до другої грані. Знайдіть довжину перпендикуляра, якщо основа перпендикуляра знаходиться на відстані d від ребра. (7 балів) Відповідь. Варіант 1. 1) bАВ; 2) . Варіант 2. 1) b(АВС); 2) d sinα. Варіант 3. 1) b(ВС); 2) arcsin. Варіант 4.1) (АВС) α; 2) dtgα. II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу Многогранники та їх елементи, опуклі многогранники Фігури, які вивчає стереометрія, називаються тілами. Наочно тіло уявляють як частину простору, зайняту фізичним тілом і обмежену поверхнею. Демонструємо моделі многогранників. Многогранником називають тіло (частина простору), обмежене скінченою кількістю плоских многокутників (рис. 18). Многокутники, які обмежують многогранник, називають його гранями, їх сторони — ребрами, а вершини — вершинами многогранника. На рис. 18 гранями е многокутники: ABCD, AMLD, DLKC, BCKN, ABNM, MNKL; ребрами — сторони AD, DC, ВС, АВ, КС, LD, AM, NB, ML, LK, NK, MN; вершинами —точки А, В, C, D, Μ, Ν, Κ, L. Многогранник називається опуклим, якщо він лежить по один бік від площини кожного з плоских многокутників на його поверхні. Прикладами опуклих многогранників можуть бути куб, прямокутний паралелепіпед, тетраедр тощо. На рис. 19 зображено неопуклий многогранник. Демонструємо опуклі і неопуклі многогранники. Многогранники в оточуючому середовищі зустрічаються дуже часто. Цеглина, коробка, шафа, стілець, дошка, кристал — все це моделі многогранників. Знання властивостей многогранників необхідне багатьом фахівцям. Столяр має справу з многогранниками, вистругуючи бруски, видовбуючи в них прямокутні отвори або заглибини. Муляр кладе стіни, споруджуючи будівлі, у формі многогранників. І тесляри, що зводять горища над будівлями, і екскаваторники, що риють котловани, і мінералоги, кристалографи, гранильники — всі мають справу з многогранниками. Розв'язування задач1. Наведіть приклади предметів побуту, що є геометричними тілами. 2. Які із фігур, зображених на рис. 20, є геометричними тілами? 3. Які із зображених на рис. 21 тіл є многогранниками? 4. Наведіть приклади предметів побуту, які мають форму многогранника. 5. Наведіть приклади речовин, вивчених у курсі хімії, кристали яких мають форму многогранника. Рис. 20 6. Скільки вершин, ребер, граней має: а) тетраедр; б) куб? 7. Яке найменше число ребер може мати многогранник? (Відповідь. 6.) 8. Побудуйте многогранник, який має 4 грані. Скільки ребер і скільки вершин він має? (Відповідь. Ребер — 6, вершин — 4.) Рис. 21 9. Скільки ребер може сходитися у вершині многогранника? (Відповідь. Довільне число, але не менше трьох.) 10. Побудуйте многогранник, у якого число вершин і число граней однакові. 11. Якщо поверхню многогранника розрізати по кількох його ребрах і розкласти на площині, то дістанемо розгортку даного многогранника. На рис. 22 подані деякі розгортки куба. Побудуйте розгортку куба, відмінну від поданих. (Відповідь, Рис. 23.) 12. На рис. 24 зображено розгортки многогранників. Визначте, скільки у цих многогранників вершин, граней, ребер. (Відповідь, а) Вершин — 8; граней — 6; ребер — 12; б) вершин — 5, граней — 5, ребер — 8.) 13. Побудуйте многогранник, який має: а) 8 ребер; б) 9 ребер; в) 11 ребер. (Відповідь. Рис. 25.) Рис. 24 14. Побудуйте многогранник, який має 5 граней і 5 вершин. Скільки ребер він має? (Відповідь, 8 ребер.) 15. Побудуйте многогранник, який має 5 граней і 6 вершин. Скільки ребер він має? (Відповідь. 9 ребер.) 16. Доведіть, що число плоских кутів многогранника вдвічі більше від числа ребер. 17. Многогранник має 12 ребер. Скільки в нього плоских кутів? (Відповідь. 24 кути.) ПризмаМожна провести пояснення нового матеріалу згідно з п. 40 § 5 підручника. Можна дати пояснення нового матеріалу по-іншому. Многогранник, дві грані якого — рівні n-кутники з відповідно паралельними сторонами, а всі інші n граней — паралелограми, називається n-кутною призмою (рис. 26). Демонструємо моделі призм. Її рівні n-кутники називаються основами призми, а паралелограми — бічними гранями, сторони основи — ребрами основи, інші ребра — бічними ребрами. ЗавданняУкажіть на моделях призми основи, бічні грані, ребра основи, бічні ребра. З означення призми випливає, що основи призми рівні, а також лежать в паралельних площинах. Бічні ребра паралельні й рівні. Поверхня призми складається з основ і бічної поверхні. Площею поверхні призми називається сума площ усіх її граней. Оскільки основи рівні, то: Sпр = Sбіч.пов + 2Socн, де Sпр — площа поверхні призми; Sбіч.пов — площа бічної поверхні призми; Sосн – площа основи. Висотою призми називається відстань між площинами її основ. Відрізок, який сполучає дві вершини призми, що не належать одній і рані, називається діагоналлю призми. Розв'язування задач
(Відповідь. n+2;так.)
(Відповідь. 3n; ні.)
(Відповідь. 2n; ні.)
(Відповідь. 18-кутник.)
б) Чи існує призма, яка не має діагоналей? (Відповідь, а) 4; 10; (n - 3)n; б) існує: трикутна призма.)
(Відповідь. 720° (n – 1).)
(Відповідь. 360° (n – 1).)
(Відповідь. Рис. 27, 12 + 2см2.)
(Відповідь..)
Ρ о з в ' яз а н н я Оскільки A1K(ABC) і AKВС, то за теоремою про три перпендикуляри А1АВС. Оскільки СС1 || АА1 і А1АВС, то СС1ВС. Оскільки ΒΒ1C1C — паралелограм і 1CB = 90°, то ΒΒ1C1C — прямокутник.
а) ВСАА1; б) СС1B1В — прямокутник. III. Домашнє завдання § 5, п. 39, п. 40; контрольні запитання № 6-12; задачі № 9, 11 (с. 77). IV. Підведення підсумку уроку Запитання до класу 1) Дайте означення опуклого многогранника. 2) Скільки граней має 15-кутна призма? 3) Скільки діагоналей можна провести в семикутній призмі? Роганін геометрія 11 клас, урок 3 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |