|
Скачати 80.25 Kb.
|
Урок 3 Тема уроку. Многогранник та його елементи. Опуклі многогранники. Призма. Мета уроку: формування понять многогранник; ребра, грані, вершини многогранників; опуклий многогранник: призма; основи і бічні грані, ребра призми; висота призми; поверхня та бічна поверхня призми; вивчення властивостей граней та бічних ребер призми. Обладнання: моделі многогранників. Перевірка домашнього завдання 1. Обговорення розв'язування задачі № 3 за записами, зробленими на дошці до початку уроку. Розв’язання задачі № З Нехай SA, SB, SC — ребра тригранного кута (рис. 17), П ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ΔADB = ΔCDB, тому AD = DC. Якщо АВ = а, то AD = acosφ, BD = asinφ. ΔΑDS = ΔCDS, тому ![]() ![]() ![]() ΔΑΒS = ΔCΒS, отже, α =![]() ![]() Оскільки SD — проекція SВ на (ACS), то ![]() ![]() Відповідь. ![]() ![]() Під час обговорення можливі такі запитання до класу: 1) Чому АВ ![]() ![]() 2) Поясніть, чому 3) За якою ознакою ΔADB = ΔCDB ? 4) Як одержали значення AD і BD? 5) Чому ![]() 6) Сформулюйте правила, згідно з якими знайдено AS і SD. 7) Чому ΔАВS = ΔСВS? 8) Чому дорівнює tgα? 9) Що називається кутом між прямою і площиною? 10) Чому дорівнює кут, який утворює площина кута у з протилежним ребром? 2. Самостійна робота. Варіант 1 1. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з ребром b. Яке взаємне розміщення прямих b і АB? (5 балів) 2. Двогранний кут дорівнює α. На одній із граней дано точку, яка знаходиться на відстані d від другої грані. Знайдіть відстань від цієї точки до ребра кута. (7 балів) Варіант 2 1. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з ребром b. Яке взаємне розміщення прямої b і площини АВС? (5 балів) 2. Двогранний кут дорівнює α. На одній із граней дано точку, яка знаходиться на відстані d від ребра кута. Знайдіть відстань від цієї точки до другої грані. (7 балів) Варіант 3 1. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з ребром b. Яке взаємне розміщення прямих b і ВС? (5 балів) 2. Точка, взята на одній із граней гострого двогранного кута, знаходиться від ребра на відстані α, а від другої грані — на відстані b. Знайдіть величину двогранного кута. (7 балів) Варіант 41. Кут АВС — лінійний кут двогранного кута з гранями α і β. Яке взаємне розміщення площини АВС і площини α ? (5 балів) 2. Двогранний кут дорівнює α. На одній грані взято точку і проведено з неї перпендикуляр до другої грані. Знайдіть довжину перпендикуляра, якщо основа перпендикуляра знаходиться на відстані d від ребра. (7 балів) Відповідь. Варіант 1. 1) b ![]() ![]() Варіант 2. 1) b ![]() Варіант 3. 1) b ![]() ![]() Варіант 4.1) (АВС) ![]() II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу Многогранники та їх елементи, опуклі многогранники Фігури, які вивчає стереометрія, називаються тілами. Наочно тіло уявляють як частину простору, зайняту фізичним тілом і обмежену поверхнею. Демонструємо моделі многогранників. Многогранником називають тіло (частина простору), обмежене скінченою кількістю плоских многокутників (рис. 18). Многокутники, які обмежують многогранник, називають його гранями, їх сторони — ребрами, а вершини — вершинами многогранника. На рис. 18 гранями е многокутники: ABCD, AMLD, DLKC, BCKN, ABNM, MNKL; ребрами — сторони AD, DC, ВС, АВ, КС, LD, AM, NB, ML, LK, NK, MN; вершинами —точки А, В, C, D, Μ, Ν, Κ, L. Многогранник називається опуклим, якщо він лежить по один бік від площини кожного з плоских многокутників на його поверхні. Прикладами опуклих многогранників можуть бути куб, прямокутний паралелепіпед, тетраедр тощо. На рис. 19 зображено неопуклий многогранник. ![]() ![]() Демонструємо опуклі і неопуклі многогранники. Многогранники в оточуючому середовищі зустрічаються дуже часто. Цеглина, коробка, шафа, стілець, дошка, кристал — все це моделі многогранників. Знання властивостей многогранників необхідне багатьом фахівцям. Столяр має справу з многогранниками, вистругуючи бруски, видовбуючи в них прямокутні отвори або заглибини. Муляр кладе стіни, споруджуючи будівлі, у формі многогранників. І тесляри, що зводять горища над будівлями, і екскаваторники, що риють котловани, і мінералоги, кристалографи, гранильники — всі мають справу з многогранниками. Розв'язування задач1. Наведіть приклади предметів побуту, що є геометричними тілами. 2. Які із фігур, зображених на рис. 20, є геометричними тілами? 3. Які із зображених на рис. 21 тіл є многогранниками? 4. Наведіть приклади предметів побуту, які мають форму многогранника. 5. Наведіть приклади речовин, вивчених у курсі хімії, кристали яких мають форму многогранника. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 20 6. Скільки вершин, ребер, граней має: а) тетраедр; б) куб? 7. Яке найменше число ребер може мати многогранник? (Відповідь. 6.) 8. Побудуйте многогранник, який має 4 грані. Скільки ребер і скільки вершин він має? (Відповідь. Ребер — 6, вершин — 4.) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Рис. 21 9. Скільки ребер може сходитися у вершині многогранника? (Відповідь. Довільне число, але не менше трьох.) 10. Побудуйте многогранник, у якого число вершин і число граней однакові. 11. Якщо поверхню многогранника розрізати по кількох його ребрах і розкласти на площині, то дістанемо розгортку даного многогранника. На рис. 22 подані деякі розгортки куба. Побудуйте розгортку куба, відмінну від поданих. (Відповідь, Рис. 23.) ![]() ![]() 12. На рис. 24 зображено розгортки многогранників. Визначте, скільки у цих многогранників вершин, граней, ребер. (Відповідь, а) Вершин — 8; граней — 6; ребер — 12; б) вершин — 5, граней — 5, ребер — 8.) 13. Побудуйте многогранник, який має: а) 8 ребер; б) 9 ребер; в) 11 ребер. (Відповідь. Рис. 25.) ![]() ![]() Рис. 24 14. Побудуйте многогранник, який має 5 граней і 5 вершин. Скільки ребер він має? (Відповідь, 8 ребер.) 15. Побудуйте многогранник, який має 5 граней і 6 вершин. Скільки ребер він має? (Відповідь. 9 ребер.) 16. Доведіть, що число плоских кутів многогранника вдвічі більше від числа ребер. 17. Многогранник має 12 ребер. Скільки в нього плоских кутів? (Відповідь. 24 кути.) ПризмаМожна провести пояснення нового матеріалу згідно з п. 40 § 5 підручника. Можна дати пояснення нового матеріалу по-іншому. Многогранник, дві грані якого — рівні n-кутники з відповідно паралельними сторонами, а всі інші n граней — паралелограми, називається n-кутною призмою (рис. 26). ![]() ![]() Демонструємо моделі призм. Її рівні n-кутники називаються основами призми, а паралелограми — бічними гранями, сторони основи — ребрами основи, інші ребра — бічними ребрами. ЗавданняУкажіть на моделях призми основи, бічні грані, ребра основи, бічні ребра. З означення призми випливає, що основи призми рівні, а також лежать в паралельних площинах. Бічні ребра паралельні й рівні. Поверхня призми складається з основ і бічної поверхні. Площею поверхні призми називається сума площ усіх її граней. Оскільки основи рівні, то: Sпр = Sбіч.пов + 2Socн, де Sпр — площа поверхні призми; Sбіч.пов — площа бічної поверхні призми; Sосн – площа основи. Висотою призми називається відстань між площинами її основ. Відрізок, який сполучає дві вершини призми, що не належать одній і рані, називається діагоналлю призми. Розв'язування задач
(Відповідь. n+2;так.)
(Відповідь. 3n; ні.)
(Відповідь. 2n; ні.)
(Відповідь. 18-кутник.)
б) Чи існує призма, яка не має діагоналей? (Відповідь, а) 4; 10; (n - 3)n; б) існує: трикутна призма.)
(Відповідь. 720° (n – 1).)
(Відповідь. 360° (n – 1).) ![]() ![]()
(Відповідь. Рис. 27, 12 + 2 ![]()
(Відповідь. ![]()
Ρ о з в ' яз а н н я Оскільки A1K ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Оскільки ΒΒ1C1C — паралелограм і 1CB = 90°, то ΒΒ1C1C — прямокутник.
а) ВС ![]() III. Домашнє завдання § 5, п. 39, п. 40; контрольні запитання № 6-12; задачі № 9, 11 (с. 77). IV. Підведення підсумку уроку Запитання до класу 1) Дайте означення опуклого многогранника. 2) Скільки граней має 15-кутна призма? 3) Скільки діагоналей можна провести в семикутній призмі? Роганін геометрія 11 клас, урок 3 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |