|
Скачати 93.02 Kb.
|
Місце проведення: ЗОШ №7 м. Сміла Вчитель музики: Царинна Л. Г. Тема уроку: « Жниварські пісні» Мета уроку: Ознайомити учнів з українськими обрядовими жниварськими піснями; розширити уявлення про календарні пісні землеробського циклу; розвивати вокально – хорові уміння й навички; вчити дітей творчо мислити; виховувати інтерес, любов до народної музики, повагу до народних звичаїв, до людей праці. Корекційні завдання: Розвиток зорового сприймання, музичного слуху, відчуття ритму, просторового орієнтування, артикуляції, координації рухів, уяви, пам’яті, комунікативних якостей. Тип уроку: комбінований урок. Музичний матеріал: українська народна пісня «Вийшли в поле косарі», В. Філіпенко «Поле моє, поле», українська народна пісня «У неділю раненько» Обладнання: музичні Інструменти(баян, шумові інструменти), слайди на тему: «Жнива», проектор, магнітофон, картки із зображенням 6 «капелюхів мислення», «Словнички музичних термінів», аудіо – диски Структура уроку: І. Вхід учнів до класу ІІ. Організація класу. Музичне вітання ІІІ. Оголошення теми уроку ІV. Повторення вивченого. Слухання, завдання V. Розповідь про жниварські обряди, жниварські пісні VІ. Робота з словниками VІІ. Демонстрація української народної пісні «Вийшли в поле косарі» VІІІ. Аналіз прослуханого твору ІX. Розучування пісні X. Тестові завдання ХІ. Підсумок уроку XІІ. Домашнє завдання XІІІ. Вихід учнів з класу І. Вхід учнів до класу: (Вхід учнів до класу під звучання пісні Віталія Філіпенка «Поле моє, поле») ІІ. Організація класу. Музичне вітання: Вчитель: До нас сьогодні завітали шановні гості, привітайте їх, будь ласка. Учні: Добрий день у добрий час Дуже раді бачить вас! ІІІ. Оголошення теми уроку: Вчитель: - У нас сьогодні урок незвичайний, адже ми потрапимо в світ жниварських пісень і саме під одну з них ви заходили до класу.
Діти: Віталій Філіпенко «Поле моє, поле» Вчитель: - Тема уроку: «Жниварські пісні» (запис на дошці)
ІV. Повторення вивченого. Слухання, завдання: Вчитель: - Ви вже знаєте, що українську музику можна поділити на професійну та народну. Послухайте дві пісні та позначте приналежність кожної з них до народної чи професійної (авторської).
(Пісня «Поле моє, поле» Віталія Філіпенка, українська народна пісня «У неділю раненько») Нотки: Перша прослухана пісня «Поле моє, поле» В. Філіпенка – професійна, а другий твір - українська народна пісня «У неділю раненько» - народна пісня), різняться, а об’єднує – пора жнив. V. Розповідь про жниварські обряди, жниварські пісні: Гра «Мікрофон» Сьогодні група білих капелюхів підготувала інформацію про жниварські обряди та жниварські пісні, тож давайте послухаємо їх та переглянемо слайди з ілюстраціями до цієї теми. (Перегляд слайдів. Виступи інформаторів: Учень 1: Однією з головних подій літньо – осіннього циклу є і були жнива, адже саме вони є підсумком важкої річної праці хліборобів. В Україні до початку жнив готувалися як до великого свята, а також як до важкої відповідальної роботи, коли доводилося працювати від світанку до смеркання, не зважаючи на спеку і спрагу. У перший день жнив одягнені у святкове вбрання селяни урочисто вирушали до схід сонця на поле, де найкраща жниця починала зажинку. Сніп із першого ужинку «воєвода» ввечері встановлювали на покуті. Учень 2: На вижатому полі женці залишали кілька стеблин – «бороду», зерно з них витрушували у розпушену серпами землю – на майбутній врожай. Біля бороди, ніби дякуючи ниві, клали хлібину і воду, лягали і качалися по ниві, щоб повернути собі вироблену силу. З останнього вижатого збіжжя в’язали сніп («дід», або «останець»), що мав символізувати достаток, запоруку нового доброго врожаю. Жінки робили ще й вінок, його несла в село найкраща жниця. Прикрашений червоною стрічкою, останній сніп несли додому або господареві, який наймав женців. Учень 3: Жниварський обряд сповнений поезії та пісень. Пісні, що виконують під час жнив, називають жниварськими.) Вчитель: - Дякую за повідомлення. Ви гарно підготувалися. - А зараз слово надаємо вам «жовті капелюхи». Поміркуйте, чому нам потрібно вивчати і знати про жниварські пісні та обряди? (В роботу підключити і інші групи) VІ. Робота з словниками: Вчитель: - Діти, а зараз відкрийте «Словнички музичних термінів» і знайдіть, на які групи поділяються жниварські пісні, і про що в них виконується? (Відповіді учнів) Вчитель: - Отже, зміст жнивного обрядового циклу пісень – похвала ниві, врожаю, сонцю, господареві та трудівникам, незважаючи на те, що робота дуже важка і часто доводилося збирати хліб на чужому полі, працюючи на пана. Раніше пшеницю косили косарі, а вже в наший час їм на допомогу прийшла техніка – комбайни, трактори. VІІ. Демонстрація української народної пісні «Вийшли в поле косарі»:
(Звучить українська народна пісня «Вийшли в поле косарі») (Відповіді учнів) VІІІ. Аналіз прослуханого твору: Вчитель: - Українську народну пісню «Вийшли в поле косарі» віднесемо до групи власне – жниварських пісень, адже в ній розповідається про сам процес роботи на полі. Жниварські пісні відзначаються винятковою простотою і реальністю. Навіть мотиви втоми женців від важкої праці під гарячим сонцем можуть бути втілені у світлих образах. - Як можна музичними барвами уявити або намалювати таку картину: косарі далеко – далеко, потім все ближче, ось вони вже і поряд з нами, і знову віддаляються. За допомогою яких засобів музичної виразності? (Динамічних відтінків) - Ось такий динамічний план виконання цієї пісні, яку ми з вами розучимо: p < mf < f > mf > p ІX. Розучування української народної пісні «Вийшли в поле косарі»:
Вчитель: - Перш ніж почнемо розучувати пісню, давайте спочатку розігріємо наш голосовий апарат. Всі встали рівно, випрямили спинки, руки довільно опущені донизу.
Учні: (Повільний вдих через ніс, видих на звук «ш – ш – ш - ш») Вчитель: - Хлопці, покажіть, як ви у бабусі в селі сіно косили. Хлопці: (Імітують, що косять: вдих через ніс – помах коси вправо, видих – «Ух!» - помах коси вліво) Вчитель: - Дівчата, а як ви в’язали в снопи пшеницю? Дівчата: (Імітують, що в’яжуть: вдих через ніс – в’яжуть сніп, видих – «Ух!» - руки опущені донизу) Вчитель: - А як ви виспівували, йдучи додому після жнив. Заспіваємо звук «А» у висхідному положенні на легато, а в низхідному на стакато – звук «О». (Спів учнів) Вчитель: - А як ви ввечері , відпочиваючи після денної роботи, ходили збирати гриби? Заспіваємо про це поспівку «Диби – диби». (Спів учнів) Вчитель: - Молодці.
Гра «Луна» методом на слух (2 – 4 такти)
Вчитель: - Заспіваємо пісню неголосно, чітко промовляючи слова. Пам’ятайте про дихання, чітку артикуляцію. Не забувайте за динамічний план.
(Відповіді учнів) Вчитель: - Можна додати гру на музичних інструментах. Складемо інструментальний план: 1 к. – бубон; 2 к. – аркуш паперу і маракаси; 3 к. - бубон; 4 к. – аркуш паперу і маракаси. (Виразне виконання пісні з ритмічним супроводом) X. Тестові завдання:
- Швидко виберіть правильну відповідь, підкресліть її, нижче поставте оцінку нашому уроку, колоски підпишіть – прізвище, ім’я, клас X. Підсумок уроку: Вчитель: - Шановні «сині капелюхи» - «капелюхи мислення» - який би ви зробили підсумок сьогоднішній нашій роботі на уроці? Чого ми досягли? Що потрібно робити далі? (Відповіді учнів) Вчитель: - Сьогодні ми познайомилися з одним із жанрів української народної пісенної творчості – жниварськими піснями.
(Коли сніп вже на папері, вчитель прикріплює зверху снопа стрічку з написом «Молодці! Дякую за роботу!») Вчитель: - Ця стрічка з написом «Молодці! Дякую за роботу!» - це моя оцінка вам.
XІ. Домашнє завдання:
XІІ. Вихід учнів з класу: (Вихід учнів з класу під звучання української народної пісні «Вийшли в поле косарі») Тестові завдання до уроку:
|
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації.... |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.» |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
ТЕМА УРОКУ ТЕМА УРОКУ: Українська національно демократична революція: тріумф чи трагедія українського народу |
УРОК 13 Тема уроку ... |