|
Скачати 194.11 Kb.
|
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК МУЗИЧНОГО ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА В 5 КЛАСІ НА ТЕМУ: «МОРЕ У ТВОРЧОСТІ МИТЦІВ» ТУНІК СВІТЛАНА ГРИГОРІВНА 2012 р. Мета:
Зоровий ряд: репродукції картин І.К.Айвазовського «Дев’ятий вал», «Шторм», «Місячна ніч на Чорному морі», «Море в місячному сяйві», «Італійський пейзаж», «Морський пейзаж», «Захід сонця на морі»; портрети художника І.К.Айвазовського та композитора М.А.Римського-Корсакова. Музичний ряд: пісня Ю.Антонова «Море», фонограма пісні Ю.Антонова «Море», М.А. Римський-Корсаков увертюра «Океан – море синє» з опери «Садко», шум морського прибою, відеозапис – образи природи ( П.І.Чайковський «Вальс квітів» з балету «Лускунчик»), фонограма пісні З. Майстрової на слова Г. Білак «Я малюю море». Літературний ряд: О.С. Пушкін уривок «Казка про царя Салтана» та уривок «Тиха українська ніч». Обладнання: музичний інструмент – фортепіано, DVD-програвач, телевізор, диски з записами музичних творів. Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий та кольорові олівці, гуаш, гумка, ємність для води, пензлі № 1-4, серветки, палітра. Х І Д У Р О К У І Організаційний момент (вхід учнів до класу під пісню Ю. Антонова «Море») Музичне привітання: Добрий день, вам добрий день, В світі музики, фантазії, пісень! Добрим будь, щирим будь! Із мистецтвом у дивну путь! Девіз уроку: Співай впевнено! Малюй творчо! Працюй з віддачею! ІІ Актуалізація опорних знань 1.Вступна бесіда Вчитель музики:
Тому, що він буде поєднувати в собі два уроки – урок музики та образотворчого мистецтва. А чому саме ми поєднали ці два предмети – в кінці уроку ви самі дасте на це відповідь. Це буде ваше завдання. Вчитель образотворчого мистецтва:
А визначимо ми це за допомогою кольорів. Я зараз вам покажу кольори, і що вони означають, а ви навпроти свого імені замалюйте прямокутник тим кольором, який у вас зараз настрій.
Вчитель образотворчого мистецтва:
Це мабуть того, що для вас цей урок трішки незвичний, а ще може тому, що в нас яка була пора року? (Зима) А така зла, люта зима, як цього року, напевне, уже всім надокучила, і тому настрій не дуже веселий. Сьогодні ми спробуємо його вам змінити на краще. Ви ж любите бувати веселі, радісні, і це, мабуть буває найбільше коли? (Влітку). А особливо, коли ви відпочиваєте разом з батьками, де? (На морі).
про море. Вчитель музики:
ІІІ Повідомлення теми уроку (Вчитель записує тему уроку на дошці) Вчитель образотворчого мистецтва:
ІV Основна частина уроку Вчитель музики:
живопис зображує дійсність у візуальних образах (тобто людина бачить предмет); література – відтворює словом життя та художні образи; музика – це мистецтво, що відображає дійсність у художньо-звукових образах. Вона може проникати у внутрішній світ людини, викликати неповторні почуття та думки, виражати характер і глибину переживань і впливати на настрій. Музика – один із найсильніших видів мистецтва за впливом його на людину і за багатством виражальних засобів. Майже все доступне художній літературі, живопису може передавати й музика, звичайно, своїми специфічними засобами. Змістом музичних творів є почуття, думки людини, картини природи. Слухаючи музику, ми не можемо бачити картини, події, відображені в них, але ми відчуваємо їх настрій, характер, переймаємося почуттями. Саме завдяки багатим виражальним можливостям музика має тісний зв'язок з іншими видами мистецтва. Вчитель образотворчого мистецтва:
це створено людиною, яка передає через образи, звуки, кольори свої почуття, переживання, емоції. Ніби якась сила підштовхує до творчості. І саме природа, що оточує нас, є неповторним творцем прекрасного. Вчитель музики:
років тому великий італійський художник епохи Відродження Леонардо да Вінчі назвав «рідними сестрами». Ми познайомимось з життям і творчістю композиторів, художників, які зуміли тісно поєднати ці два мистецтва. У води є свій «голос». Ми говоримо: річка шумить, море рокоче, водоспад гуде, краплі дзвенять. Скільки музичних висловів, присвячених воді знаходимо у власній мові! А скільки поетів і композиторів передали благозвучність водної стихії мовою мистецтва. Така сильна, що рукою не втримати, така швидка, що конем не обігнати. (Перегляд відеофільму)
(Відповідь учнів: П.І. Чайковський «Вальс квітів» з балету «Лускунчик»)
(Відповідь учнів: стрімкий, рухливий, шалений, грайливий, швидкоплинний, могутній, сильний) 2.Ознайомлення з творчістю І.К. Айвазовського. Вчитель образотворчого мистецтва:
природи. А до якого жанру образотворчого мистецтва належать ці картини? (Пейзаж) Що таке пейзаж? Хто малює пейзажі? (Художник) А якщо це морський пейзаж? (Марина) Подивіться в своїх словничках, що таке морський пейзаж? (Марина) А як називають художника, який зображує марину? (Художник – мариніст) Ось таким художником-мариністом був Іван Костянтинович Айвазовський (1817 – 1900). Подивіться, будь-ласка на портрет художника. Народився він в містечку Феодосія, що розташоване на узбережжі Чорного моря. Навчався у Сімферопольській гімназії, а потім закінчив Петербурзьку Академію мистецтв. Усі найяскравіші дитячі спогади художника були пов’язані з морем, мабуть, тому він усе своє життя присвятив зображенню моря, вважаючи його своїм справжнім другом. Іван Костянтинович ніколи не малював з натури, свої «мелодрами моря» він вигадував сам, навіть стіни його майстерні були пустими, щоб не заважати його фантазії. За все своє життя Айвазовський написав близько шести тисяч картин, головним героєм яких було море. У нього було 120 персональних виставок. А зараз ми переглянемо декілька картин-марин І.К. Айвазовського. Підійдіть, будь-ласка до нашої невеличкої галереї. Перед вами репродукції картин І.К. Айвазовського «Шторм», «Місячна ніч на Чорному морі», «Море в місячному сяйві», «Італійський пейзаж», «Морський пейзаж», «Захід сонця на морі». Море – одне із чудових витворів природи. Кожний його стан настільки незвичайний, що викликає у нас найрізноманітніші почуття. Коли ми бачимо штормове море («Шторм»), то у нас з’являється відчуття страху, незахищеності. Ми уявляємо себе крихітними та одинокими серед вируючої стихії. Коли ми поглянемо на картину «Місячна ніч на Чорному морі» та «Море в місячному сяйві» - кольори цих картин глибокі. Велике навантаження в ній несе сріблясто-зелене місячне світло. Здається, саме таку поетичну картину описав в своїх рядках російський поет О.С. Пушкін: Спокійна українська ніч, Прозоре небо, зорі сяють. Дрімоти сну не гонять з віч, Повітря тепле… (Картина «Італійський пейзаж») Море на світанку викликає почуття безкінечності та впевненості. Удень (картина «Морський пейзаж») ми просто насолоджуємося його величністю. (Картина «Захід сонця на морі») А під час заходу сонця у нас, раптом в душі пробуджується все найпрекрасніше, ми починаємо мріяти. Вчитель музики:
( Звучить аудіо запис шуму морського прибою)
( Відповіді учнів)
Давайте розглянемо репродукцію картини І.К. Айвазовського «Дев’ятий вал». Це найвідоміша його картина. Зелена хвиля, мов із скла, З розгону стала на диби. До неба гребінь підняла Розлючена гора води Й завмерла на коротку мить… І зараз в прірву полетить, З шаленим ревом, зверху вниз, Розбившись на мільярди бризк.
А також уявити музику, яка могла б так само натхненно відтворити цей образ.
І тільки тепер стало можливим розглядіти все, що нещодавно приховував нічний морок. Високо підіймаються гребені розлючених хвиль. Одна з цих хвиль – найвища. ЇЇ називають дев’ятим валом. Із страшною силою та гнівом вона намагається роздушити, потопити декілька людей. А вони міцно вчепилися в уламки корабельної щогли, намагаючись, будь-що, втриматись на ній. Хто ці нещасні люди, як вони потрапили сюди? Що з ними буде? Ще вчора вранці був ясний, сонячний день. Але ввечері океан захвилювався. Величезні хвилі оточили корабель і дружньо кинулись на нього в атаку. Тільки спалахи блискавок освітлювали цей смертельний двобій між кораблем і грозовою стихією. Та сміливці, чиї серця були виповнені мужністю, вирішили не здаватися, не стати здобиччю ненаситного моря. Вони вчепилися в уламки корабельної щогли і поклялися дочекатися рятівного ранку. Нарешті грім відгримів. Дощ припинився. Вода стала крижаною, і вони дуже змерзли. Але це все дрібниці. Вони витримали. Дочекалися ранку, сонця. Яскраві сонячні промені розквітчали важкі хвилі всіма кольорами веселки. А скажіть будь-ласка, які кольори ви бачите на картині? (Відповіді учнів) Колорит її включає широку гаму відтінків жовтого, помаранчевого, рожевого кольорів у небі в поєднанні із зеленим, синім та фіолетовим у воді. Айвазовський знайшов точні засоби для зображення величі, сили й краси морської стихії. Яскрава, мажорна кольорова гама картини звучить радісним гімном людській мужності, що перемагає страх і розгубленість перед грізною, але прекрасною природною стихією. Буря ще напружує свої м’язи. Але ще мить – і будуть зламані останні її зусилля. Шторм відступив перед мужністю людини. Морський пейзаж уражає чуття та уяву, примушує нас переживати, співчувати. А який настрій, почуття викликає у вас ця картина? (Відповіді учнів) Вчитель образотворчого мистецтва:
(Відповіді дітей)
(Відповіді дітей)
Море на картині синьо-зелене, навіть смарагдове, - це колір надії, спокою та порятунку. Небо золотаво-рожевого кольору говорить нам про прояснення, просвітлення, оптимізм. Символом невгасимої надії, мужності людини перед обличчям лютої та величної стихії є ця картина. Тому ми з вами віримо, що ці мужні люди обов’язково знайдуть порятунок. І світло та сонце будуть спільниками людської волі. Вчитель музики:
3. Музична фізкультхвилинка «Ранок починається» Ранок починається, Сонце підіймається, (Плавне підняття рук догори) Пташки прокидаються, Деревця гойдаються. (Похитування піднятими руками ліворуч, праворуч) Море прокидається, Хвилі підіймаються, Рибки звеселяються, Човники гойдаються. (Імітація рухів хвиль, рибок та човників) 4. Ознайомлення з композитором М.А. Римським-Корсаковим Вчитель музики:
Особливо характерні морські пейзажі для творчості видатного російського композитора Миколи Андрійовича Римського-Корсакова (1844-1908). «Казкова» творчість композитора настільки яскрава і різнобарвна, що його називають найбільшим казкарем серед музикантів. Це тому, що казка чарувала Миколу Андрійовича все життя. Він зростав у невеличкому російському містечку Тихвині – серед прекрасної природи, народних мелодій, старовинних обрядів. Мама майбутнього композитора чудово виконувала народні пісні, які залишились в його пам’яті назавжди. В свій час Римський-Корсаков закінчив морський корпус в Петербурзі, здійснив навколосвітню подорож на кораблі російського флоту як військовий офіцер. Після повернення з плавання вирішив присвятити своє подальше життя творчій діяльності. Писав здебільшого програмні симфонічні твори. В доробку композитора 15 опер («Садко», «Казка про царя Салтана», «Золотий півник» та багато інших.) свою першу симфонію написав у віці 19-ти років. Цей композитор-чарівник створив чимало творів на казкові сюжети. Ось, наприклад, на вірші О.C. Пушкіна: Вітер віє в синім морі, І кораблик на просторі Лине в хвилях, як на крилах, На розгорнутих вітрилах. Мимо острова Буяна В царство славного Салтана.
називають «марина». Так, що таке марина? (Відповідь учнів) Так, правильно, марина – це морський пейзаж. Композитору було вже за 50, але в душі розквітла весна – святкова, яснобарвна. Він писав із насолодою. Так і виникла опера – розповідь про гусляра і співака Садка. До речі, хто мені скаже – що таке опера, увертюра? А які ви знаєте музичні жанри?До якого жанру належить увертюра та опера? (Відповіді учнів: ОПЕРА – вершина музично-сценічного мистецтва, де поєднуються музика, драматична дія, балет, прикладне та образотворче мистецтво (декорації, костюми, грим). Музика опери пишеться на ЛІБРЕТТО, за основу яких часто використовують сюжети відомих літературних творів. Дійові особи не розмовляють, а співають. Виникла опера в Італії близько чотирьохсот років тому. Згодом оперний жанр поширився по всій Європі . УВЕРТЮРА – це оркестровий вступ до опери, кантати, балету чи кінофільму. Іноді оркестровий вступ називають ще ІНТРОДУКЦІЄЮ. Основні ЖАНРИ: пісенний, камерний, оперний, симфонічний. Увертюра та опера належать до оперного жанру.) 5. Слухання увертюри «Океан – море синє» до опери М.А. Римського-Корсакова «Садко». Вчитель музики:
М.А.Римського-Корсакова «Океан – море синє» і скажіть, як композитор зобразив картину моря. (слухання)
(Відповіді учнів: море то спокійне, то тихе, то грізне, то бурхливе. Музика звучить то швидше, то повільніше, то голосніше, то тихше і щоразу виникає нова неповторна картина моря)
(Відповіді учнів: за допомогою мелодії, динаміки, регістру, темпу)
Ви переглянули картину художника і прослухали музичний твір композитора. Скажіть, чи можуть бути співзвучними ці два твори? За допомогою яких художніх засобів автори змальовують море? Який стан душі людини передано в музиці? (Відповіді учнів: спокій, урівноваженість голубить відчуття колискової пісні, надає впевненості, рівноваги.)
6.Розспівування класу Вправи на розвиток вокально-хорових навичок.
Ознайомлення з піснею «Я малюю море». «Я малюю море» Музика З.Майстрової Слова Г.Білак
Хвилі, наче гори, на малюнку стали. Фарбу синю-синю з моря набираю, І моя картина оживає.
Опускаю пензлик в море синє-синє. Кожна хвиля в морі наче оживає, Навіть чайка в небі закружляє. (Звучить зразок пісні у виконанні вчителя. Учні визначають характер пісні, лад, темп та зміст пісні). 7. Розучування пісні «Я малюю море» по фразах під музичний інструмент фортепіано. Робота над помірним, не поспішаючим темпом, над диханням, плавним співом. (вчитель слідкує за співочою поставою учнів, чистотою інтонування та правильним диханням). ( Хорове виконання пісні «Я малюю море» під фонограму ). 8. Виконання морського пейзажу Вчитель образотворчого мистецтва:
Наше завдання буде перетворити білий аркуш паперу на морський пейзаж – марину. У своїх роботах ви можете показати холодне північне море з крижаними айсбергами, або тепле південне море з островами, або лагідне Чорне чи Азовське моря, на яких ви, можливо, відпочивали влітку. Можна показати море вночі або ввечері. Але яким би ви не зображували море, пам’ятайте: головне для нас сьогодні – передати певний характер та настрій моря – ніжний, веселий чи тривожний, сердитий та грізний. Починаємо свою роботу з визначенням лінії горизонту. Тут можливі такі композиційні прийоми. Можна уявити, що ми дивимось на море з корабля. Тоді ми будемо бачити або безкрайні морські простори, або берег чи острови в далині. Але можна спостерігати за морем і з берега, під час зупинки нашого вітрильника. Тоді ми будемо бачити частину суходолу з рослинністю, або без неї й море. А щоб композиція вийшла у вас більш цікавою, окрім неба та моря ви можете показати скелі, острови, човни, кораблі, навіть морських пташок або тварин. Пам’ятайте: настрій моря потрібно передавати не окремим локальним кольором, а кольоровими сполученнями, насиченими кольором мазками, різними за характером, – спокійними та ніжними, різкими та грубими. V Практична діяльність (Звучить аудіо запис шуму моря на фоні легкої музики. Учні працюють під контролем учителя образотворчого мистецтва) Вчитель музики: спробуйте уявити і зобразити музику. Закрийте очі та прислухайтесь. Що ви бачите, що відчуваєте? Вчитель образотворчого мистецтва: оберіть відповідний колір – веселий та теплий, сумний та холодний. VІ Закріплення теми уроку Вчитель музики:
Вчитель образотворчого мистецтва:
(Вчитель записує відповідь на дошці) Вчитель музики:
Вчитель образотворчого мистецтва:
Вчитель музики:
Вчитель образотворчого мистецтва:
Вчитель музики:
Вчитель образотворчого мистецтва:
(На дошці з перших букв відповідей виникло слово – МОЛОДЦІ) VІІ Підсумок уроку
Вчитель образотворчого мистецтва:
( У виконанні учениці звучить пісня Ю. Антонова «Море». Гостям та учням роздані слова пісні – по бажанню можна підспівувати) (Перегляд оперативної кольороматриці настроїв. Якщо колір змінився на кращий – значить урок удався) Гра «Художники та композитори» (Учні діляться на 2 групи: І група – «Художники, ІІ група – «Композитори». І група задає питання ІІ групі, і навпаки) «Художники»:
«Композитори»:
Вчитель музики:
Вчитель образотворчого мистецтва:
Вчитель образотворчого мистецтва:
Вчитель музики:
Разом:
VІІІ Домашнє завдання Вчитель образотворчого мистецтва:
в живописі та музиці. А море ще оспівували в своїх віршах поети. Домашнє завдання вам буде підібрати вірші про море і ми проведемо конкурс «Кращий поет». (Учні виходять з класу під музичний супровід) В У З Л И К И НА П А М 'Я Т Ь :
|
Урок з образотворчого мистецтва у 5-му класі на тему: «Витинанка. Види витинанок» Ознайомити учнів з різноманітними формами декоративно-прикладного ужиткового мистецтва, розповсюдженого в Україні |
Урок музичного мистецтва з ігровими елементами в 4 класі Вчитель... Відділ освіти Зборівської районної державної адміністрації Спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим |
Урок музичного мистецтва у 6 класі Тема уроку «ноктюрн» і «скерцо»; формувати відчуття ритму, навички кантиленного співу; розвивати інтерес до творчості Ф. Шопена; виховувати... |
Методичні рекомендації керівникам гуртків образотворчого та декоративно-ужиткового... Діти, закінчивши студію образотворчого чи декоративно-ужиткового мистецтва в позашкільному навчальному закладі, на все життя зберігають... |
Конспект уроку у 6 класі Тема. Філософ. Поет. Музикант Мета. Визначити особливості відображення життєвого змісту та почуттів у пісенній творчості Г. Сковороди; збагачувати емоційно-естетичний... |
Макіївський навчально-виховний комплекс №49 «Надія» Сценарій уроку... ТЕМА. Архітектура як вид мистецтва. Виконання композиції на тему : «Вулиці рідного міста» |
Список носіїв перспективного передового досвіду з образотворчого мистецтва Чикаленко Раїса Володимирівна – вчитель-методист образотворчого мистецтва Руськополянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів... |
Тема: Подорож до країни образотворчого мистецтва Мета: виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; познайомити з життям та творчістю видатних художників; розвивати образне мислення;... |
Музичний настрій зимових свят Я і України, музичного мистецтва, української мови, трудового навчання в 2 класі |
Урок 1 Музична мова… і розмова Посібник призначений для використання у 2 класі протягом ІІ симестру на уроках музичного мистецтва. Завдання посібника складенні... |