|
Скачати 58.41 Kb.
|
Розділ ІV. Теорема Піфагора УРОК № 55 Тема уроку. Співвідношення між сторонами й кутами прямокутного трикутника. Мета уроку: учити учнів розв'язувати прямокутний трикутник. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку I. Організаційний момент II. Перевірка домашнього завдання Задачі 1 і 2 розбираються усно з коментарями вчителя. У цей час учень записує на дошці розв'язання задачі 3, яке потім обговорюється. Задача 3. Розв'язувння Нехай у трикутнику ABC (рис. 1) АВ = ВС, у нього вписане коло; A = β; AC = b. Оскільки в трикутник вписане коло, то його центр лежить на перетині бісектрис, тобто АО — бісектриса і OAD =BAO= . Оскільки трикутник ABC — рівнобедрений, то BD — висота, медіана і бісектриса, тобто AD = DC = . Із трикутника ODA (D = 90°): OD = r; ; звідси OD = · tg. Відповідь: tg. ІІ. Формулювання мети і задач уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів Бліц-опитування груп
IV. Вивчення нового матеріалу Отже, sinα = ; cosβ = ; tgα = , сosα = ; sinβ = ; tgβ = , де α і β — відповідні гострі кути прямокутного трикутника (рис. 5). Виразимо катети і гіпотенузу через sin α, sin β, cos α, cos β, tg α, tg β. a = c · sinα; a = c · cosβ; b = c · cosα; b = c sinβ; a = b · tgα; b = a · tgβ; ; . Зверніть увагу на те, що катет завжди знаходиться множенням, а гіпотенуза — діленням. Запишемо правила в зошитах (див. також рис. 6 і 7).
V. Первинне закріплення нових знань учнів Завдання групам Групи виконують завдання за підготовленими на дошці рисунками (рис. 8, а-є). Відповідає група, яка першою впоралася з усіма завданнями, інші перевіряють свої відповіді, ставлять питання. Розв'язування задач Задача 1. У прямокутному трикутнику гіпотенуза дорівнює с, гострий кут дорівнює α. Знайдіть катети, їх проекції на гіпотенузу й висоту, опущену на гіпотенузу. Розв'язання У трикутнику АСВ (C = 90°) (рис. 9) АС = ABsina = csina; ВС = с cosa. У трикутнику CDB (D = 90°) CD = BC · sin α = c · cosα · sinα. BD = BC · cosa = = c · cosα · cosα = c · cos2α. У трикутнику АСВ (C = 90°) А = 90° - α, тоді АСD = 90° - (90° - α) = α. У трикутнику ADC (D = 90°) AD = AC sinα = = c · sinα · sinα = c sin2α. Відповідь: c·sinα; c·cosα; c·cos2α; c·sin2α; c·cosα·sinα. Зауваження. Для sin α, cos α, tg α складені спеціальні таблиці, завдяки яким можна за даним кутом α знайти значення sin α, cos α, tg α або за значеннями sin α, cos α, tg α знайти відповідний кут. Зараз для цього зазвичай використовують калькулятор. Задача 2. У рівнобедреному трикутнику кут при основі дорівнює α, а бічна сторона — b. Знайдіть основу й висоту трикутника, проведену до основи. Розв΄язання Оскільки трикутник ABC (рис. 10) — рівнобедрений, то висота BD є і медіаною, тоді AD = DC. У трикутнику ADB (D = 90°): BD = b sin α; AD = = b cos α, тоді AC = 2b cos α. Відповідь: 2b cos α; b sin α. Задача 3. Дано: АСВ = 90°, CM = m, CM — медіана, B = β (рис. 11). Знайти: AC. Розв'язання Оскільки CM — медіана, проведена до гіпотенузи, то АВ = 2т. Тоді із трикутника АСВ (C = 90°): АС = АВ sin β = 2т sin β. Відповідь: 2m sin β. Задача 4. За даними рис. 12 (а-б) визначте довжини відрізків AD і CD. Розв'язання а) Із трикутника ВСА (C = 90°): AC = a · tgα. Із трикутника ADC (D = 90°): AD = AC · cosβ = a tgα · cosβ. CD = AC · sin β = a tgα · sinβ. б) Із трикутника ABC (B = 90°): AC = . Із трикутника CAD (A = 90°): AD = ; . Відповідь: ; . Задача 5. У рівнобедреній трапеції більша основа дорівнює а, а висота h утворює з бічною стороною кут β. Знайдіть периметр трапеції. Розв'язання У рівнобедреній трапеції ABCD (рис. 13) проведемо висоту ВК (BKAD), тоді із трикутника АКВ (K = 90°): AK = htgβ; АВ = . Оскільки трапеція є рівнобедреною, то АК = ND = h tg β. Тоді KN = ВС = a – 2h tgβ. PABCD= 2AB + BC + AD = + a – 2h tgβ + a = + 2a – 2h tgβ. Відповідь: + 2a – 2h tgβ. VI. Підбиття підсумків уроку Питання класу
VII. Домашнє завдання C 1. Дано: ∆АВС; BD AC; A = α; C = γ, AB = a (рис. 14) Знайти: АС. Д 2. У прямокутному трикутнику ABC (рис. 15) АВ = с, BAC = α, KAC= β. Знайдіть довжину відрізка ВК. В 3. Дано: ∆АВС, АВ = ВС, B = β, ADBC, AD = h (рис. 16) Знайти: АС. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 55 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |