|
Скачати 87.34 Kb.
|
Тема 6. Початкові відомості зі стереометрії УРОК № 54 Тема уроку. Взаємне розміщення прямої та площини і площин у просторі. Перпендикуляр до площини. Взаємне розміщення площин у просторі. Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про площину та взаємне розміщення двох площин у просторі; ознайомити учнів з різними випадками взаємного розміщення прямої і площини; дати уявлення про перпендикуляр до площини. Тип уроку: комбінований. Наочність і обладнання: таблиця «Початкові відомості стереометрії» [13]. Вимоги до рівня підготовки учнів: описують взаємне розміщення в просторі прямої і площини, двох площин, застосовують вивчені означення та властивості до розв'язування задач. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання Перевірити наявність виконання домашнього завдання за записами, зробленими на дошці до початку уроку. Дано: АВ, С АВ (рис. 229). Доведіть: пряма АВ і точка С лежать у площині α. Доведення Візьмемо точку D, яка лежить на прямій АВ. Проведемо пряму CD. Через прямі АВ і CD, які перетинаються, проводимо площину α. Що і треба було довести. Фронтальна бесіда
а) три точки, які не лежать на одній прямій; б) три точки; які лежать на одній прямій; в) пряму і точку, що не належить цій прямій? II. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу Взаємне розміщення двох площин Ми знаємо, що якщо дві різні площини мають спільну точку, то вони перетинаються по прямій, яка проходить через цю точку. Це твердження — аксіома стереометрії. Звідси випливає, що дві площини або перетинаються по прямій, або не перетинаються, тобто не мають спільних точок (рис. 230). Дві площини називаються паралельними, якщо вони не перетинаються. Уявлення про паралельні площини дають підлога і стеля класної кімнати, дві протилежні стіни класної кімнати, поверхня стола і площина підлоги. Якщо площини α і β паралельні, то пишуть: α || β. Дві площини будуть паралельними, якщо дві прямі, що лежать в одній площині й перетинаються, паралельні двом прямим другої площини (рис. 231), тобто якщо a || a1, b || b1, то α || β. Доведення цього твердження ми опускаємо. Завдання класу
а) грані, які перетинають грань ABCD; б) площини, які паралельні площині ABC.
У ході пояснення нового матеріалу учні складають конспект (табл. 8). Таблиця 8
Площина і пряма, яка не лежить у площині, або не перетинаються, або перетинаються в одній точці. Випадки взаємного розміщення прямої і площини
Пряма називається перпендикулярною до площини, якщо вона перетинає цю площину і перпендикулярна до будь-якої прямої, що лежить у цій площині і проходить через точку перетину. На рис. 235 пряма с перпендикулярна до площини α. Пишуть: cα. Із означення випливає, що с a, с b, ... . Уявлення про пряму, перпендикулярну до площини, дають вертикальні стовпи — вони перпендикулярні до поверхні землі, перпендикулярні до будь-якої прямої, що проходить через основу стовпа і лежить у площині землі. Як перевірити, чи перпендикулярна дана пряма до даної площини? Це запитання має практичне значення, наприклад, при установці щогл, колон тощо, які потрібно встановлювати вертикально, тобто перпендикулярно до площини землі. Насправді немає необхідності перевіряти перпендикулярність прямої до всіх прямих, що лежать у даній площині й проходять через точку перетину даної прямої і площини. Достатньо перевірити перпендикулярність лише двох прямих, що лежать у площині й проходять через точку перетину прямої і площини. Справедлива така теорема: Якщо пряма перпендикулярна до двох прямих, які перетинаються і лежать у площині, то дана пряма перпендикулярна до площини. Доведення цієї теореми ми не наводимо. Перпендикуляром до площини називається відрізок прямої, перпендикулярної до площини, що міститься між даною точкою прямої і точкою перетину її з площиною. На рис. 236 АО — перпендикуляр до площини. Будь-який інший відрізок, що сполучає точку А з довільною точкою В площини α, називається похилою. Відрізок ВО називають проекцією похилої АВ на площину α. Виконування вправ
a) CD; б) АС1; в) B1D; г) DС1; д) D1С1; є) В1D1.
а) пряма АА1 перпендикулярна до площини ABC; б) пряма AD перпендикулярна до площини DCC1; в) пряма B1D1 перпендикулярна до площини A1C1C; г) пряма A1B1 перпендикулярна до прямої BC1. д) трикутник AB1C1 прямокутний. є) чотирикутник AB1C1D1 — прямокутник.
III. Закріплення й осмислення нового матеріалу Розв'язування задач
Доведення Нехай площина у перетинає паралельні площини α і β по прямих а і b (рис. 240). Доведемо, що а || b. Припустимо, що прямі а і b мають спільну точку, тоді ця точка — спільна і для площин α і β. Але цього не може бути, бо дані площини α і β паралельні. Отже, прямі а і b не можуть перетинатися, а оскільки вони лежать в одній площині у, то а || b.
а) грані, які перпендикулярні до ребра АА1; АВ; В1C1; б) ребра, перпендикулярні до грані DCC1D1.
IV. Домашнє завдання
V. Підбиття підсумків уроку Завдання класу Визначте, які з наведених тверджень є правильними, а які —неправильними.
V. Підбиття підсумків уроку Запитання до класу
Таблиця 9
РоРоганін О.М. Геометрія 9клас: Розробки уроків Урок № 54 |
Тема уроку. Куля і сфера. Взаємне розміщення площини і кулі (сфери) у просторі. Мета уроку Мета уроку: формування понять куля, сфера, центр кулі, радіус кулі, діаметр кулі, діаметрально протилежні точки та вмінь учнів знаходити... |
Тема уроку. Перпендикулярні площини. Ознака перпендикулярності площин. Мета уроку Мета уроку: формування поняття перпендикулярності площин. Вивчення ознаки перпендикулярності площин |
Урок №19 Тема. Перпендикуляр до прямої Мета: домогтися розуміння учнями змісту теореми про існування та єдиність прямої, що проходить через будь-яку точку площини перпендикулярної... |
Урок 27 Тема уроку Тема уроку. Перпендикулярність прямої і площини. Ознака перпендику-лярності прямої і площини |
Урок 24 Тема уроку Мета уроку: перевірка навчальних досягнень учнів з теми «Паралельність прямих і площин у просторі» |
УРОК 12 Тема. Перпендикулярність площин. Ознака перпендикулярності площин Мета: ознайомити учнів з означенням перпендикулярності площин, сформулювати і довести ознаку перпендикулярності площин, показати... |
Урок 31 Тема уроку. Перпендикуляр і похила. Взаємозв'язок між довжинами... Мета уроку: формування понять: перпендикуляр до площини, похила, основа похилої, основа перпендикуляра, проекції похилої на площину,... |
Уроку. Тематичне оцінювання №4 Мета уроку: перевірка навчальних досягнень учнів з теми «Перпендикулярність прямих і площин у просторі» |
УРОК №39 Тема. Коло, вписане в трикутник; коло, описане навколо трикутника;... Тема. Коло, вписане в трикутник; коло, описане навколо трикутника; взаємне розміщення двох кіл |
УРОКИ 3, 4 Тема. Перпендикуляр до площини. Многогранник, Пряма призма. Піраміда Мета: ввести поняття перпендикуляра до площини, многогранника і окремих його видів: прямої призми і піраміди; розвивати логічне... |