|
Скачати 52.58 Kb.
|
Урок 31 Тема уроку. Перпендикуляр і похила. Взаємозв'язок між довжинами похилих, проведених з однієї точки, і довжинами їх проекцій. Мета уроку: формування понять: перпендикуляр до площини, похила, основа похилої, основа перпендикуляра, проекції похилої на площину, відстань від точки до площини. Виявлення взаємозв'язку між довжинами двох похилих, проведених з однієї точки до площини, і довжинами їх проекцій. Обладнання: стереометричний набір. Хід урокуІ. Перевірка домашнього завдання1. Два учні відтворюють на дошці розв'язання задач № 14, 15. 2. Розв'язування задач. 1) Дано площину α, перпендикулярну до неї пряму а і іншу пряму b, яка не лежить в площині α. Укажіть, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні: а) якщо b || a, то b α; б) якщо b α , то b || а ; в) якщо b α, то а і b мимобіжні; г) якщо b α, то а і b перетинаються. 2) Дано площину α, паралельну їй пряму а і деяку пряму b, яка не лежить в площині α. Укажіть, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні: а) якщо b || a, то обов'язково b || α; б) якщо b α, то обов'язково b а; в) якщо b α і b перетинає а, то b а; г) якщо b α, то b і а обов'язково мимобіжні. 3. Обговорення правильності виконання учнями задач № 14, 15. II. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалуПерпендикуляр і похилі, взаємозв'язок між довжинами похилих. проведених з однієї точки, і довжинами їх проекцій Перпендикуляром, опущеним з даної точки на дану площину, називають відрізок прямої, перпендикулярної до площини, що міститься між даною точкою і площиною. На рис. 162 пряма AC перпендикулярна до площини α і перетинає її в точці С, отже, відрізок AC — перпендикуляр, опущений з точки А на площину α. Кінець цього відрізка, який лежить у площині, тобто точка С, називається основою перпендикуляра. Якщо AC — перпендикуляр до площини α, а точка В — відмінна від С точка цієї площини, то відрізок АВ називають похилою, проведеною з точки А на площину α. Точка В — основа похилої. Відрізок, що з'єднує основи перпендикуляра і похилої, проведених з однієї і тієї самої точки, називається проекцією похилої. На рис. 162 відрізок ВС — проекція похилої АВ на площину α. Прикладами матеріальних моделей перпендикулярів є: стовпи, телевізійні вежі тощо. Розв'язування задач
Слід зазначити, що перпендикуляр, опущений з точки, коротший за будь-яку похилу, проведену через дану точку. Відстанню від точки до площини називається довжина перпендикуляра, опущеного з цієї точки на площину. Розв'язування задач
Рис. 163
Вивчення взаємозв'язку між довжинами похилих, проведених з однієї точки, і довжинами їх проекції доречно провести шляхом розв'язування задач. Задача. Із деякої точки проведено до площини дві похилі і перпендикуляр. Доведіть, що якщо: 1) похилі рівні, то рівні і їх проекції; 2) проекції похилих рівні, то рівні і похилі. 3) похилі нерівні, то більша похила має більшу проекцію. ДоведенняНехай АВ α (рис. 165); AC і AD — похилі; AC > BD . Із ΔAСВ AC = . Із ΔАDB AD = . Згідно з умовою AC > AD , тоді > ; АВ2 + ВС2 > АВ2 + BD2, або ВС2 > BD2; отже, ВС > BD . 4) Доведіть: якщо похилі нерівні, то більшій проекції відповідає більша похила. III. Закріплення та осмислення знань учнів Розв'язування задач1. Задача № 22 із підручника (с. 36). 2. Задача № 23 із підручника (с. 36). Розв'язанняНехай АВ α (рис. 165); AC = 17 cm, AD = 10 cm, СB – BD = 9 cm. Нехай BD = x cm, тоді CB = (x + 9) cm. Із ΔАВD: АВ2 = AD2 – BD2 = 100 – x2. Із ΔАСВ: АВ2 = AC2 – BC2 = 289 – (x+ 9)2. Тоді 100 – x2 = 289 – (x + 9)2; 100 – x2 = 289 – x2 – 18x – 81; 18x = 108; x = 6. Отже, BD = 6 cm, CB = 6 + 9 = 15 (см). Відповідь. 6 см і 15 см. 3. Задача № 25 із підручника (с. 36). Розв'язання Нехай АВ α (рис. 165); AD = 23 см, AC = 33 см, BD : CB = 2 : 3. Нехай BD = 2x см, CB = 3х см. Із ΔАВD: АВ2 = AD2 – BD2 = 232 - 4x2. Із ΔАВС: АВ2 = AC2 – BC2 = 332 – 9x2. Тоді 232 – 4x2 = 332 – 9x2; 5x2 =332 – 232; 5x2 = (33 – 23)(33 + 23); x2 =112 і АВ = = = = = 9 (см). Отже, довжина перпендикуляра дорівнює 9 см. Відповідь. 9 см. IV. Домашнє завдання§ 3, п. 18; контрольні запитання № 7—9; задача № 24 (с. 36). V. Підведення підсумку уроку Запитання до класу
а) рівні; б) не рівні? Роганін геометрія 10 клас, Урок 31 |
УРОК №52 Тема уроку Мета уроку: увести та закріпити поняття похилої та її проекції, довести властивості похилих, проведених з однієї точки до прямої,... |
УРОК 7 Тема. Перпендикуляр і похила. Кут між прямою і площиною Мета: формувати знання учнів про перпендикуляр і похилу, кут між похилою та площиною; показати взаємозв'язок між планіметрією та... |
Урок №36 Тема. Перпендикуляр і похила. Розв'язування задач Мета: сформувати в учнів свідоме розуміння змісту понять похилої до прямої, проекції похилої на пряму, а також властивостей перпендикуляра,... |
УРОК №33 Тема уроку Мета уроку: удосконалювати навички учнів розв'язувати задачі із застосуванням властивостей відрізків хорд і січних кіл, дотичної... |
Урок №19 Тема. Перпендикуляр до прямої Мета: домогтися розуміння учнями змісту теореми про існування та єдиність прямої, що проходить через будь-яку точку площини перпендикулярної... |
Тема: Обчислювальна геометрія Для визначення площі скористуємось двома процедурами за координатами знаходимо довжини сторін за довжинами сторін визначаємо площу... |
Тема уроку ... |
УРОКУ Тема: Розробка та вивчення будови моніторів на основі ЕПТ Структура уроку відповідала його типу та меті, відбувався взаємозв’язок між етапами, раціональний розподіл часу на всіх етапах, вчителька... |
УРОКУ Тема: Розробка та вивчення будови моніторів на основі ЕПТ Структура уроку відповідала його типу та меті, відбувався взаємозв’язок між етапами, раціональний розподіл часу на всіх етапах, вчителька... |
УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ ТЕМА : Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея ... |