|
Скачати 59.86 Kb.
|
УРОК 4 Тема уроку: Неперервність функції. Мета уроку: Познайомити учнів з поняттям неперервності функції в точці та на проміжку. І. Перевірка домашнього завдання. 1. Два учня відтворюють розв'язання вправ № 13 і № 14. 2. Колективне розв'язування вправ.
Знайдіть а) ![]() ![]()
Відповідь: 1) а) ![]() ![]() ![]() ІІ. Сприймання поняття неперервності функції в точці та на проміжку. Р ![]() Р ![]() ![]() ![]() Які із цих графіків можна накреслити, не відриваючи олівця від аркуша паперу? Точки, у яких при побудові графіка відриваємо олівець від паперу, називають точками розриву, а функцію – розривною в цій точці. На рис. 15 розривними функціями є функції f2, f3, f4, які мають розрив в точці х = 1. ![]() В усіх останніх точках області визначення функцій f2, f3, f4 ці функції не мають розриву. Отже, в інших точках функції f2, f3, f4 неперервні, функція f1 неперервна в кожній точці. Якщо функція неперервна в кожній точці деякого проміжку, то говорять, що функція неперервна на цьому проміжку. Використовуючи графіки функцій (рис. 16) укажіть точки розриву функцій і назвіть проміжки неперервності. III. Засвоєння означення неперервності функції в точці і обґрунтування неперервності деяких функцій на проміжках. Розглянемо графіки функцій, зображених на рис. 112 підручника. Функції, графіки яких зображено на рисунках б і г, мають розриви відповідно в точках х = 0 і х = 1, оскільки так як в цих точках ці функції не визначені. Функції, графіки яких зображені на рисунках в і д, розривні, відповідно перша — при всіх цілих значеннях х, а друга — у точці х = 0, оскільки в цих точках вони не мають границь. Функція, графік якої зображений на рисунку є, визначена в точці х = 0 і дорівнює в цій точці 2, проте ![]() !Функція називається неперервною в точці хо, якщо існує границя функції в цій точці і вона дорівнює значенню функції в точці хо. Отже, функція у = f(x) в точці хо, буде неперервною тоді і тільки тоді, коли виконуються умови: 1) функція у = f(x) визначена в точці хо, ; 2) для функції існує границя ![]() 3) границя функції f(x) в точці хо, дорівнює значенню функції в цій точці: ![]() Якщо функція у=f(x) неперервна в кожній точці деякого проміжку, то її називають неперервною на даному проміжку. Справедливі такі теореми. Теорема 1. Якщо функції у = f(x) і у = g(x) є неперервними в точці х , то в цій точці будуть неперервними й функції у = f(x) ± g(x) та у = f(x) – g(x). Теорема 2. Якщо функції у = f(x) і у = g(x) є неперервними в точці хо і ![]() ![]() Виходячи з теорем 1 та 2, можна стверджувати:
Крім того, слід зазначити, що вивчені нами функції у = sin x, у = cos x, у = tgx, у = ctgx, у = aх, у = logax, у = ![]() у = arctg x, y = arcctg x, у = |х| є також неперервними в усіх точках області визначення. Виконання вправ 1. Які із функцій, графіки яких зображено на рисунку 17, неперервні, а які розривні в точці О? ![]() ![]() Відповідь: неперервна функція зображена на рис. а; останні функції розривні в точці О. 2. Укажіть проміжки неперервності функцій f і g, зображених на рис. 18. Відповіді: функція у = f(x) неперервна на проміжках (- ![]() ![]() функція у = g(x) неперервна на проміжках (- ![]() ![]() ![]() 3. Побудуйте графік функції у = f(x). Чи міститься в області визначення функції точка, в якій функція не є неперервною? ![]() ![]() Відповідь: а) Рис. 19, а, функція розривна в точці х = -1; б) Рис. 19, б, функція неперервна для х ![]() в) Рис. 19, е, функція розривна в точці х = 1; г) Рис. 19, г, функція неперервна для х ![]() ![]() ![]() 4. Доведіть неперервність функцій а) у = ![]() Розв'язанняа) Доведемо, що ![]() Оцінимо різницю ![]() ![]() ![]() Легко бачити: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() б) Доведемо, що ![]() Оцінимо різницю sin х – sin а: ![]() Легко бачити: |sin х - sin α| < ε, ε > Ο, якщо взяти |х - а| менше ε. Таким чином, для всякого ε > 0 існує δ = ε таке, що із нерівності |х — а| < δ випливає |sin х — sin а| < |х — α| < δ = ε. Отже, ![]() 5. Знайдіть границі, користуючись неперервністю функції в точці: а) ![]() ![]() ![]() ![]() Відповідь: а) 1; б) 1; в) ![]() IV. Домашнє завдання. Розділ VI § 8. Запитання і завдання для повторення № 9, 10. Вправи № 15, 16 (4). V. Підведення підсумків уроку. Роганін Алгебра 11 клас, урок 4 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |