УРОК №56 Тема уроку


Скачати 79.47 Kb.
Назва УРОК №56 Тема уроку
Дата 26.10.2013
Розмір 79.47 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок

Розділ ІV. Теорема Піфагора

УРОК № 56

Тема уроку. Співвідношення між сторонами й кутами прямокутного трикутника.

Мета уроку: учити учнів застосовувати правила знаходження катета й гіпотенузи під час розв'язування задач.

Тип уроку: застосування знань, навичок та вмінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання

Розв'язання задач роздаються на кожну парту для перевірки.

Задача 1. Розв’язання

Із трикутника ADB (D = 90°) (рис. 1): BD = a · sinα; AD = a · cosα.

Із трикутника BDC (D = 90°): DC = = ; AC = AD + DC = = a cosα + .

Відповідь: a cos α + .

Задача 2. Розв’язання

Із трикутника АСВ (C = 90°) (рис. 2): AC = c cosα; ВС = c sinα.

Із трикутника АСК (C = 90°): KC = AC tgβ = c cosα tgβ; BK = ВС – КС = = c sinα – c cosα tgβ.

Відповідь: c sinα – c cosα tgβ.

Задача 3. Розв’язання

Оскільки трикутник ABC (рис. 3) — рівнобедрений, тоА =C == = 90° - . У трикутнику ADB (D = 90°): BAD = 90°- β.

Тоді DAC = 90° -- (90° - β) = 90° - - 90° + β = . Із трикутника ADC (D = 90°): . Відповідь: .



Математичний диктант

Закінчіть речення.

  1. Катет, протилежний куту α, дорівнює добутку гіпотенузи на...

  2. Гіпотенуза дорівнює частці від ділення катета на синус...

  3. Катет, протилежний куту α, дорівнює добутку другого катета на...

  4. Синус кута α — це...

  5. Тангенс кута α — це...

  6. Катет, прилеглий до кута α, дорівнює...

  7. Гіпотенуза дорівнює частці від ділення катета на косинус кута...

  8. Косинус кута α — це...

  9. Синус, косинус, тангенс залежать тільки від...

  10. У прямокутному трикутнику дві перпендикулярні сторони називаються...

  11. Синусом кута α (рис. 4) є відношення...

  12. Косинусом кута α (рис. 4) є відношення...
    Після диктанту проводиться взаємоперевірка.


ІІІ. Формулювання мети і задач уроку
IV. Актуалізація опорних знань учнів

Розв'язування задач за готовими рисунками

Учням роздаються картки, на яких зроблені рисунки і залишене місце для розв'язання задач.


Варіант І

Варіант II

У завданнях 1 —3 знайдіть х і у.

1.



1.



2.



2.



3.



3.



Розв'язання задач

Варіант І

  1. Із трикутника АСВ (C = 90°) x = b · tgβ. Із трикутника CDB (D = 90°) BD = b · cosβ.

  2. Із трикутника ADC (D = 90°) у = ; х = .

  3. Із трикутника AKВ (K = 90°) АК = , AD = x = KD + AK = 6 +.

Варіант II

  1. Із трикутника АСВ (C = 90°) АС = х= АВ · cos α = т · cos α. Із трикутника ADC (D = 90°) AD = у = x · cos α = m cos2α.

  2. Із трикутника ADS (D = 90°) х = а · sinα, BD = y = a cosα.

  3. Із трикутника CED (E = 90°) DE = , AD = x = 5+.


V. Виконання завдань на закріплення вмінь і навичок

Формується творча група із сильних учнів. Група розв'язує за­дачі 1 – 4.

Задача 1. У трапеції ABCD АВ = 8 см, BC = 4 см, A = α, NDC = β. Знайдіть AD.

Розв'язання

Нехай ABCD (рис. 11) — трапеція, ВС || AD, АВ = 8 см, ВС = 4 см, A = α; NDC = β. Із трикутника АКВ (K = 90°): AK = 8 · cosα; BК = 8 · sinα; ND = BK. Із трикутника DNC (N = 90°): NC = DN · tgβ = 8 · sinα · tgβ. BN = KD = 4 – 8 sinα tgβ. Тоді AD = AК + KD = 8 cosα + 4 – 8 sinα tgβ.

Відповідь: 8 cosα + 4 – 8 sinα tgβ.

Задача 2. У трикутнику ABC C = 90° , AC = 6 , tgB = (рис. 12). Знайдіть АВ і ВС.

Розв'язання

Оскільки tgβ = , a tgB = , то = , ВС = 12. Тоді АВ = = = = = = 6.

Відповідь: 6; 12.

Задача 3. Дано: ABC = 90°, BD AC, BD = h, ABD = a (рис. 13).

Знайти: сторони трикутника ABC.

Розв'язання

Оскільки трикутник ADB (рис. 13) — прямокутний і ABD = α, то А = 90°- α. У трикутнику ABC (B = 90°) C = 90° - (90° - α) = α. Із трикутника BDC (D = 90°): ВС = . Із трикутника ABC (B = 90°): AB = BC tgα = tgα (або із трикутника ADB (D = 90°): AB = ). Тоді АС = .

Відповідь: ВС = ; АВ = ; АС = .



Задача 4. Середня лінія рівнобедреної трапеції дорівнює 4. Пло­ща трапеції дорівнює 8. Знайдіть тангенс кута між діагоналлю та основою трапеції.

Розв'язання

Нехай ABCD (рис. 14) — дана трапеція, BC || AD, AB = CD. Се­редня лінія трапеції дорівнює 4, площа — 8. SABCD = h = 4 · h = 8; h = 2.

KD = , тоді AK = AD - = = = 4; tgα = = = . Відповідь: .

Інші учні розв'язують задачі 5—9 під керівництвом учителя біля дошки.

Задача 5. У прямокутному трикутнику гіпотенуза дорівнює 34 см, а косинус одного з кутів — . Знайдіть катети трикутника.

Розв’язання

Із трикутника АСВ (C = 90°) (рис. 15): АС = АВ · cosA = 34 · = 16.

ВС = = = = 30 (см).

Відповідь: 30 см.

Задача 6. Дано: BAD = CBD = 90°, BCD = α, BDA = β, СВ = b (рис. 16). Знайти: АВ.

Розв'язання

Із трикутника DBC (B = 90°) (рис. 16): BD = b · tgα. Із трикут­ника DAB (A = 90°): AB = BD · sinβ = b tgα · sinβ.

Відповідь: b tgα sinβ.



Задача 7. Більша діагональ ромба дорівнює т, гострий кут ром­ба — α. Знайдіть сторону ромба й меншу діагональ.

Розв'язання

Оскільки ABCD — ромб (рис. 17 на с. 252), то його діаго­налі перпендику-лярні і є бісектрисами кутів ромба: BD AC і ABO = CBO = , а також BO = OD = . Із трикутника АОВ (O = 90°): AO = tg; AC = m tg; .

Відповідь: ; m tg

Задача 8. Діагональ АС прямокутника ABCD дорівнює d. Діа­гональ BD утворює зі стороною CD кут β. Знайдіть сторони пря­мокутника.

Розв'язання

Нехай ABCD — прямокутник (рис. 18), тоді ОС = OD і три­кутник COD — рівнобедрений з основою DC. Тоді OCD = ODC = β. Із трикутника ADC (D = 90°): AD = d sinβ; DC = d cosβ.

Відповідь: d sinβ; d cosβ.

Задача 9. За даними рис. 19 знайдіть AD і CD.

Розв'язання

Із трикутника ABC (B = 90°): AC = . Із трикутника ADC (D = 90°): AD = AC cosβ = · cosp = , CD = AC sinβ = · sinβ.

Відповідь: ; .


VI. Підбиття підсумків уроку

Питання та завдання класу

  1. Чи досягли ви мети уроку?

  2. Що нового ви дізналися на уроці?

  3. За даними рис. 20 знайдіть ВС і АС.



VII. Домашнє завдання

С Задача 1. За даними рис. 21 знайдіть АС і ВС.
Д Задача 2. Дано: BAC = BCD = 90°, ABC = β, BDC = α, АС = а (рис. 22). Знайти: DC.

В Задача 3. Знайдіть синус, косинус і тангенс кута при вершині рівнобедрено-го трикутника, периметр якого дорівнює 36 см, а основа — 10см.



Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 56

Схожі:

Урок 21 Тема уроку
Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині
УРОК №46 Тема уроку
Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки
УРОК №35 Тема уроку
Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними
УРОК 43 Тема уроку
Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислен­ня ймовірностей подій
УРОК 13 Тема уроку
...
УРОК №28 Тема уроку
...
Урок 1 Тема уроку
Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку
Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів
УРОК 33 Тема уроку
Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го сте­пеня і його властивості
Уроку: Урок
Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка