|
Скачати 79.47 Kb.
|
Розділ ІV. Теорема Піфагора УРОК № 56 Тема уроку. Співвідношення між сторонами й кутами прямокутного трикутника. Мета уроку: учити учнів застосовувати правила знаходження катета й гіпотенузи під час розв'язування задач. Тип уроку: застосування знань, навичок та вмінь. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Перевірка домашнього завдання Розв'язання задач роздаються на кожну парту для перевірки. Задача 1. Розв’язання Із трикутника ADB (D = 90°) (рис. 1): BD = a · sinα; AD = a · cosα. Із трикутника BDC (D = 90°): DC = = ; AC = AD + DC = = a cosα + . Відповідь: a cos α + . Задача 2. Розв’язання Із трикутника АСВ (C = 90°) (рис. 2): AC = c cosα; ВС = c sinα. Із трикутника АСК (C = 90°): KC = AC tgβ = c cosα tgβ; BK = ВС – КС = = c sinα – c cosα tgβ. Відповідь: c sinα – c cosα tgβ. Задача 3. Розв’язання Оскільки трикутник ABC (рис. 3) — рівнобедрений, тоА =C == = 90° - . У трикутнику ADB (D = 90°): BAD = 90°- β. Тоді DAC = 90° -- (90° - β) = 90° - - 90° + β = . Із трикутника ADC (D = 90°): . Відповідь: . Математичний диктант Закінчіть речення.
ІІІ. Формулювання мети і задач уроку IV. Актуалізація опорних знань учнів Розв'язування задач за готовими рисунками Учням роздаються картки, на яких зроблені рисунки і залишене місце для розв'язання задач.
Розв'язання задач Варіант І
Варіант II
V. Виконання завдань на закріплення вмінь і навичок Формується творча група із сильних учнів. Група розв'язує задачі 1 – 4. Задача 1. У трапеції ABCD АВ = 8 см, BC = 4 см, A = α, NDC = β. Знайдіть AD. Розв'язання Нехай ABCD (рис. 11) — трапеція, ВС || AD, АВ = 8 см, ВС = 4 см, A = α; NDC = β. Із трикутника АКВ (K = 90°): AK = 8 · cosα; BК = 8 · sinα; ND = BK. Із трикутника DNC (N = 90°): NC = DN · tgβ = 8 · sinα · tgβ. BN = KD = 4 – 8 sinα tgβ. Тоді AD = AК + KD = 8 cosα + 4 – 8 sinα tgβ. Відповідь: 8 cosα + 4 – 8 sinα tgβ. Задача 2. У трикутнику ABC C = 90° , AC = 6 , tgB = (рис. 12). Знайдіть АВ і ВС. Розв'язання Оскільки tgβ = , a tgB = , то = , ВС = 12. Тоді АВ = = = = = = 6. Відповідь: 6; 12. Задача 3. Дано: ABC = 90°, BD AC, BD = h, ABD = a (рис. 13). Знайти: сторони трикутника ABC. Розв'язання Оскільки трикутник ADB (рис. 13) — прямокутний і ABD = α, то А = 90°- α. У трикутнику ABC (B = 90°) C = 90° - (90° - α) = α. Із трикутника BDC (D = 90°): ВС = . Із трикутника ABC (B = 90°): AB = BC tgα = tgα (або із трикутника ADB (D = 90°): AB = ). Тоді АС = . Відповідь: ВС = ; АВ = ; АС = . Задача 4. Середня лінія рівнобедреної трапеції дорівнює 4. Площа трапеції дорівнює 8. Знайдіть тангенс кута між діагоналлю та основою трапеції. Розв'язання Нехай ABCD (рис. 14) — дана трапеція, BC || AD, AB = CD. Середня лінія трапеції дорівнює 4, площа — 8. SABCD = h = 4 · h = 8; h = 2. KD = , тоді AK = AD - = = = 4; tgα = = = . Відповідь: . Інші учні розв'язують задачі 5—9 під керівництвом учителя біля дошки. Задача 5. У прямокутному трикутнику гіпотенуза дорівнює 34 см, а косинус одного з кутів — . Знайдіть катети трикутника. Розв’язання Із трикутника АСВ (C = 90°) (рис. 15): АС = АВ · cosA = 34 · = 16. ВС = = = = 30 (см). Відповідь: 30 см. Задача 6. Дано: BAD = CBD = 90°, BCD = α, BDA = β, СВ = b (рис. 16). Знайти: АВ. Розв'язання Із трикутника DBC (B = 90°) (рис. 16): BD = b · tgα. Із трикутника DAB (A = 90°): AB = BD · sinβ = b tgα · sinβ. Відповідь: b tgα sinβ. Задача 7. Більша діагональ ромба дорівнює т, гострий кут ромба — α. Знайдіть сторону ромба й меншу діагональ. Розв'язання Оскільки ABCD — ромб (рис. 17 на с. 252), то його діагоналі перпендику-лярні і є бісектрисами кутів ромба: BD AC і ABO = CBO = , а також BO = OD = . Із трикутника АОВ (O = 90°): AO = tg; AC = m tg; . Відповідь: ; m tg Задача 8. Діагональ АС прямокутника ABCD дорівнює d. Діагональ BD утворює зі стороною CD кут β. Знайдіть сторони прямокутника. Розв'язання Нехай ABCD — прямокутник (рис. 18), тоді ОС = OD і трикутник COD — рівнобедрений з основою DC. Тоді OCD = ODC = β. Із трикутника ADC (D = 90°): AD = d sinβ; DC = d cosβ. Відповідь: d sinβ; d cosβ. Задача 9. За даними рис. 19 знайдіть AD і CD. Розв'язання Із трикутника ABC (B = 90°): AC = . Із трикутника ADC (D = 90°): AD = AC cosβ = · cosp = , CD = AC sinβ = · sinβ. Відповідь: ; . VI. Підбиття підсумків уроку Питання та завдання класу
VII. Домашнє завдання С Задача 1. За даними рис. 21 знайдіть АС і ВС. Д Задача 2. Дано: BAC = BCD = 90°, ABC = β, BDC = α, АС = а (рис. 22). Знайти: DC. В Задача 3. Знайдіть синус, косинус і тангенс кута при вершині рівнобедрено-го трикутника, периметр якого дорівнює 36 см, а основа — 10см. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 56 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |