|
Скачати 51.54 Kb.
|
Розділ ІІ. Подібність трикутників УРОК № 25 Тема уроку. Узагальнена теорема Фалеса. Подібність трикутників. Мета уроку: ознайомити учнів з формулюванням узагальненої теореми Фалеса, термінологією з цієї теми, означенням подібних трикутників; навчати використовувати означення подібних трикутників для знаходження їх невідомих елементів. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку І. Організаційний момент Учитель знайомить учнів із програмовими вимогами до знань і вмінь з даної теми, повідомляє про кількість годин, виділених для її вивчення, про строк проведення тематичної контрольної роботи. ІІ. Формулювання мети і задач уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів Учитель просить сформулювати теорему Фалеса. IV. Вивчення нового матеріалу План викладення теми
Узагальнена теорема Фалеса. Паралельні прямі, які перетинають сторони кута, відсікають від сторін кута пропорційні відрізки. Задача на побудову четвертого пропорційного відрізка Задача. Дано: відрізки завдовжки а, b, с. Побудувати: відрізок . Розв'язання Будуємо будь-який кут, менший за розгорнутий (рис. 1). Відкладаємо на одній з його сторін відрізки МА = а і MB = b, а на другий — відрізок МС = с. Сполучаємо точки А і С прямою і проводимо паралельну їй пряму BD через точку В. Відрізок MD = х — шуканий. Доведемо це. За узагальненою теоремою Фалеса , тоді . Тобто відрізок MD — шуканий. Побудований відрізок називається четвертим пропорційним, тому що його довжина є четвертим членом у пропорції а : b = с : х. Означення подібних трикутників Два трикутники називаються подібними, якщо в них відповідні кути рівні та відповідні сторони пропорційні. Подібність позначається так: ∆АВС ∆А1В1С1. Звідси випливає, що A = A1, B = B1, C = C1, . І навпаки, якщо виконуються перелічені шість умов, то трикутники подібні. V. Первинне закріплення нових знань учнів Виконання усних вправ
Виконання письмових вправ
Розв’язання Нехай сторони даного трикутника дорівнюють а, b, с, сторони подібного до нього трикутника — a1, b1, с1; с1 — найменша сторона другого трикутника, с — найменша сторона першого трикутника. Тоді 4 : 8 : 9 = 24 : b1 : с1. Нехай х (х > 0) — коефіцієнт пропорційності, тоді 4x = 24, х = 6. Звідси b1 = = 48 см, с1 = 54 см. Відповідь: 48 см, 54 см.
Доведення Нехай ∆ABC ∆ А1В1С1, тоді . Р∆АВС = АВ + ВС + АС = К · А1В1 + К · В1С1 + К · А1С1 = = К · (А1В1 + В1С1 + А1С1) = К · . Звідси , що й треба було довести.
Розв'язання Оскільки ∆АВС ∆А1В1С1,то Р∆АВС : = АВ : А1В1 = 12 : 6 = 2. Нехай х (х > 0) — коефіцієнт пропорційності, тоді, використовуючи умову задачі, маємо рівняння: 2х – х = 24, х = 24. Отже, = 24 см, а Р∆АВС = 24 + 24 = 48 см. Відповідь: 24 см, 48 см. VI. Підбиття підсумків уроку Питання класу
VII. Домашнє завдання С 1. Сторони трикутника відносяться як 7 : 5 : 9. Знайдіть сторони подібного до нього трикутника, якщо в нього: а) більша сторона дорівнює 27 см; б) середня за величиною сторона дорівнює 28 см; в) сума більшої та меншої сторін дорівнює 84 см. С 2. Паралельні прямі т і п перетинають сто рони кута АМС (рис. 3). Знайдіть довжину відрізка МК, якщо МК = 2 см, KL = 4 см, МР = 3 см. Д 3. Сторони трикутника відносяться як 2 : 4 : 5. Знайдіть сторони подібного до нього трикутника, у якому сума найбільшої та найменшої сторін дорівнює 28 см. Д 4. Паралельні прямі а, b, с перетинають сторони кута KND (рис. 4). Знайдіть довжини відрізків NA і ВС, якщо NA1 = 5 см, АВ = 8 см, A1B1= 6 см, B1C1 = 3 см. В 5. Трикутники з відповідними сторонами a, b, c і b, с, d подібні. Доведіть, що коефіцієнт подібності не може дорівнювати 2. В 6. У трикутнику ABC (рис. 5) проведено відрізки AM і BN так, що АК = 2КМ і AN : NC = 4 : 5. Знайдіть відношення ВМ : МС. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 25 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |