|
Скачати 89.8 Kb.
|
Тема 6. Початкові відомості зі стереометрії УРОК № 55 Тема уроку. Пряма призма. Площа поверхні та об'єм призми. Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про многогранники, пряму призму, площу поверхні та об'єм призми. Тип уроку: комбінований. Наочність і обладнання: таблиця «Початкові відомості стереометрії» [13], моделі прямих призм. Вимоги до рівня підготовки учнів: пояснюють, що таке пряма призма та її елементи; зображують і знаходять на рисунку пряму призму; записують і пояснюють формули площі поверхні та об'єму прямої призми; застосовують вивчений матеріал до розв'язування задач, у тому числі прикладного змісту. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання
Задача 1 Дано: ABCDA1B1C1D1 — прямокутний паралелепіпед (рис. 241, с. 228). АВ = ВС = 2 см, ВВ1 = 1 см. Знайдіть: ВВ1, В1А1, В1С1, B1D1, B1С, B1D, B1A. Розв'язання ВВ1 = 1 см. А1В1 = В1С1 = 2 см, B1D1 = = = 2(см). B1A = B1C = = (см). B1D = = = 3 (см). Задача 2. Нехай α || β, a || b (рис. 242). Прямі a i b перетинають площини α і β у точках A1, А2 і В1, В2. Через прямі a і b проведемо площину γ, яка перетинає α і β на прямих А1B1 і А2В2, причому А1В1 || А2В2. Тоді А1А2В2В1 — паралелограм, оскільки в нього протилежні сторони попарно паралельні, а в паралелограмі протилежні сторони рівні. Отже, А1А2 = В1В2.
II. Самостійна робота Самостійну роботу навчального характеру можна провести за посібником [14], тест 17 «Прямі і площини в просторі». III. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу Многогранник та його елементи Фігури, які вивчає стереометрія, називають тілами. Наочно тіло уявляють як частину простору, зайняту фізичним тілом і обмежену поверхнею. (Демонструємо моделі многогранників.) Многогранником називається тіло (частина простору), обмежене скінченною кількістю плоских многокутників (рис. 243). Многокутники, які обмежують многогранник, називають його гранями, їх сторони — ребрами, а вершини — вершинами многогранника. На рис. 243 гранями є многокутники: ABC, А1В1С1, АВВ1A1, ВВ1C1С, АА1C1С; ребрами — сторони АС, ВС, АВ, АА1, ВВ1, CC1, A1B1, A1C1, B1C1, вершинами — точки А, В, С, A1, В1, С1. Завдання класу
Призма та її елементи Многогранник, дві грані якого — рівні n-кутники з відповідно паралельними сторонами, а всі інші п граней — паралелограми, називається n-кутною призмою (рис. 245). (Демонструємо моделі призм.) Рівні n-кутники призми називаються основами, а паралелограми — бічними гранями, сторони основи — ребрами основи, інші ребра — бічними ребрами. З означення призми випливає, що основи призми рівні, а також лежать у паралельних площинах. Бічні ребра паралельні й рівні. Поверхня призми складається з основ і бічної поверхні. Площею поверхні призми називається сума площ усіх її граней. Оскільки основи рівні, то Snp = S6ічн + 2Sосн, де Snp — площа поверхні призми; S6ічн — площа бічної поверхні призми; Sосн — площа основи. Завдання класу
Призма називається прямою, якщо її бічні ребра перпендикулярні до основи. (Демонструються моделі прямих призм.) Пряма призма називається правильною, якщо в її основі лежить правильний многокутник. (Демонструються моделі правильних призм.) Слід зазначити, що бічними гранями прямої призми є прямокутники. Площа поверхні та об'єм прямої призми Теорема. Площа бічної поверхні прямої призми дорівнює добутку периметра її основи на довжину ребра. Доведення Нехай а1, а2, ..., ап — сторони; основи призми, h — довжина бічного ребра (рис. 246). Тоді а1 + а2 + ... + ап = Р — периметр основи. Площа бічної поверхні дорівнює сумі площ усіх бічних граней: Sбічн = a1h + a2h + ... + aпh = (а1 + а2 +... an)h = Ph. Пряма призма, в основі якої лежить прямокутник, називається прямокутним паралелепіпедом. Прямокутний паралелепіпед, усі ребра якого рівні, називається кубом. У молодших класах ви вже обчислювали об'єм прямокутного паралелепіпеда за формулою V = abc, (1) де a, b, c — відповідно довжина, ширина і висота паралелепіпеда. Формулу (1) можна записати у вигляді V = Sh, (2) де S = ab — площа основи, h = c — висота паралелепіпеда. Формула (2) справедлива для будь-якої прямої призми. Отже: Об'єм прямої призми дорівнює добутку площі її основи на довжину бічного ребра (висоту): V = Sh. Завдання класу
Таблиця 10
IV. Закріплення й осмислення нового матеріалу Розв'язування задач
V. Самостійна робота Варіант 1
Варіант 2
Відповіді до завдань самостійної роботи Варіант 1. 1. 45см2. 2. 960см3. 3. d2 sin2α cosα. Варіант 2. 1. 45 см3. 2. 400 см2. 3. c3 sinα cosα. VI. Домашнє завдання
VII. Підбиття підсумків уроку Запитання до класу
а) Площа однієї грані куба дорівнює 20 см2. б) Площа поверхні куба дорівнює 150 см2. в) Об'єм куба дорівнює 150 см3. г) Діагональ грані куба дорівнює 5см. РоРоганін О.М. Геометрія 9клас: Розробки уроків Урок № 55 |
Тема уроку. Пряма і правильна призми. Площі бічної і повної поверхні призми. Мета уроку Мета уроку: формування понять пряма, похила і правильна призми; вивчення теореми про бічну поверхню прямої призми |
Урок 3 Тема уроку Мета уроку: формування понять многогранник; ребра, грані, вершини многогранників; опуклий многогранник: призма; основи і бічні грані,... |
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма |
Уроку. Тематичне оцінювання Основа прямої трикутної призми — прямокутний трикутник з катетами 5 і 12 см. Висота призми 5 см. Знайдіть площу повної поверхні... |
УРОК №56 Тема уроку. Піраміда. Площа поверхні та об'єм піраміди Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про піраміди, площу поверхні та об'єм піраміди |
Тема уроку. Площа бічної і повної поверхні конуса. Мета уроку Мета уроку: виведення формули для площі бічної поверхні конуса; формування вмінь знаходити площу поверхні конуса |
УРОКИ 3, 4 Тема. Перпендикуляр до площини. Многогранник, Пряма призма. Піраміда Мета: ввести поняття перпендикуляра до площини, многогранника і окремих його видів: прямої призми і піраміди; розвивати логічне... |
УРОК №21 Тема уроку. Площа круга та його частин Мета уроку: виведення формули для знаходження площі круга, кругового сектора, кругового сегмента. Формування вмінь учнів застосовувати... |
УРОК №10 Тема. Площина. Пряма. Промінь «площина», «пряма», «промінь» як про уявні (абстрактні) поняття математики, які, крім цього, допомагають формувати уявлення учнів... |
УРОК 49 Тема: Тематична контрольна робота №5 ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ І ВЕЛИЧИНИ ТЕМА ТОЧКА. ПРЯМА. ВІДРІЗОК. ПРОМІНЬ. ЛАМАНА. КУТ |