|
Скачати 87.78 Kb.
|
Тема 6. Початкові відомості зі стереометрії УРОК № 56 Тема уроку. Піраміда. Площа поверхні та об'єм піраміди. Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про піраміди, площу поверхні та об'єм піраміди. Тип уроку: комбінований. Наочність і обладнання: таблиця «Початкові відомості стереометрії» [13]; моделі пірамід. Вимоги до рівня підготовки учнів: пояснюють, що таке піраміда та її елементи; зображають і знаходять на рисунку піраміду; записують і пояснюють-формули площі поверхні та об'єму піраміди; застосовують вивчений матеріал до розв'язування задач, у тому числі прикладного змісту. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання Перевірити правильність виконання домашнього завдання за записами, зробленими на дошці до початку уроку. Розв'язання 1) Нехай ABCDFKA1B1C1D1F1K1 — правильна призма (рис. 249), АВ = 6 см, АА1 = 5 см. Sбічн = 6 ∙ AB ∙ AA1 = 6 ∙ 6 ∙ 5 = 180 (см2). Sосн = 6 ∙ SΔAOB = 6 ∙ = 6 ∙ = 54 (см2). V = Sосн ∙ AA1 = 54∙ 5 = 270 (см3). Відповідь. 180 см2 і 270см3. 2) Нехай у прямій призмі АВСА1В1С1 (рис. 250) B = 90°, АВ = 3 см, ВС = 4 см, АА1 = 10 см. Sосн = АВ ∙ ВС = ∙ 3 ∙ 4 = 6 (см2). V = S ∙ AА1 = 6 ∙ 10 = 60 (см3). Із трикутника ABC маємо: АС = = = 5 (см). Sбічн = (AB + BC + AC) ∙ AA1 = (3 + 4 + 5) ∙ 10 = 120(см2). Sпр = Sбічн + 2Sосн = 120 + 2 ∙ 6 = 132 (cм2). Відповідь. 60 см3, 132 см2. 3) Нехай у правильній призмі АВСА1В1С1 (рис. 251) Sосн = 4см2, АА1 = 10 см. Оскільки Sосн = , то 4= , АВ2 = 16, звідси АВ = 4 см. Sбічн = 3 ∙ AB ∙ АА1= 3 ∙ 4 ∙ 10 = 120 (см2). Відповідь. 120 см2. Фронтальна бесіда
Завдання класу Визначте, які з наведених тверджень є правильними, а які — неправильними:
а) Площа основи призми дорівнює 6 см2. б) Об'єм призми дорівнює 120 см3. в) АС = 7 см. г) Площа найменшої бічної грані дорівнює 50 см2.
а) Бічні грані мають однакову площу. б) Площа бічної поверхні дорівнює 50 см2. в) Площа основи призми дорівнює 5см2. г) Об'єм призми дорівнює 125см3.
а) Висота призми дорівнює d sin ос. б) Сторона основи призми дорівнює dsinα. в) Площа бічної поверхні призми дорівнює 4d2sinαcosα. г) Об'єм призми дорівнює d3sinαcos2α. ІІ. Аналіз результатів самостійної роботи ІІІ. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу Піраміда та її елементи п-кутпною пірамідою називається многогранник, одна грань якого — довільний п-кутник, а всі інші п граней — трикутники, що мають спільну вершину. (Демонструються моделі пірамід.) Спільну вершину трикутних граней називають вершиною піраміди, протилежну їй грань — основою, а всі інші грані — бічними гранями піраміди. Відрізки, що сполучають вершину піраміди з вершинами основи, називають бічними ребрами. Перпендикуляр, опущений із вершини піраміди на площину її основи, називають висотою піраміди. На рис. 253 зображено чотирикутну піраміду SABCD; точка S — її вершина, ABCD — основа; SA, SB, SC, SD — бічні ребра; АВ, ВС, CD, AD — ребра основи; SO — висота піраміди. Трикутну піраміду називають також тетраедром. Суму площ усіх бічних граней піраміди називають площею бічної поверхні піраміди. Щоб знайти площу всієї поверхні піраміди, треба до площі Sбічн її бічної поверхні додати площу Sосн основи: Smp = Sбічн + Sосн. Піраміда називається правильною, якщо її основою є правильний многокутник, а основа висоти збігається з центром цього многокутника (рис. 254). (Демонструються моделі правильних пірамід.) Усі бічні ребра правильної піраміди рівні, усі бічні грані — рівні рівнобедрені трикутники. Висота бічної грані правильної піраміди, проведена з її вершини, називається апофемою. На рис. 254 SF DC , SF — апофема. Завдання класу
Площа поверхні та об'єм піраміди Теорема. Площа бічної поверхні правильної піраміди дорівнює добутку півпериметра її основи на апофему. Доведення Нехай а — сторона основи правильної п-кутної піраміди (рис. 255). SHBC, SH = m. Тоді площа бічної грані правильної піраміди дорівнює am, а площа бічної поверхні Sбічн = атп. Оскільки ап = р, де р — півпериметр основи піраміди, то Sбічн = pm. Об'єм будь-якої піраміди дорівнює третині добутку площі її основи на висоту: V = Sосн ∙ H. Завдання класу
Учні складають конспект (зразок наведено у табл. 11). Таблиця 11
IV. Закріплення й осмислення нового матеріалу Розв'язування задач
а) висоту піраміди, якщо діагональ основи дорівнює 16 см; б) апофему піраміди, якщо сторона основи дорівнює 12 см.
V. Самостійна робота Варіант 1
Варіант 2
Відповіді до завдань самостійної роботи Варіант 1. 1. 10 см. 2. 3см2. 3. см3. Варіант 2. 1. 5 см. 2. 8см3. 3. 12см3. VI. Домашнє завдання
VII. Підбиття підсумків уроку Запитання до класу
РоРоганін О.М. Геометрія 9клас: Розробки уроків Урок № 56 |
Тема уроку. Піраміда. Мета уроку Мета уроку: формування понять піраміда, основа, вершина, бічні ребра, висота піраміди, вмінь учнів знаходити елементи піраміди |
Тема уроку. Вписані та описані піраміди і конуси. Мета уроку Мета уроку: формування понять піраміда, вписана в конус; площина, дотична до конуса; піраміда, описана навколо конуса, та вмінь знаходити... |
УРОК №55 Тема уроку. Пряма призма. Площа поверхні та об'єм призми Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про многогранники, пряму призму, площу поверхні та об'єм призми |
Тема уроку. Площа бічної і повної поверхні конуса. Мета уроку Мета уроку: виведення формули для площі бічної поверхні конуса; формування вмінь знаходити площу поверхні конуса |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку. Тематичне оцінювання №2 Знайдіть площу поверхні трикутної піраміди, у якої кожне ребро дорівнює см. (3 бали) |
УРОКИ 3, 4 Тема. Перпендикуляр до площини. Многогранник, Пряма призма. Піраміда Мета: ввести поняття перпендикуляра до площини, многогранника і окремих його видів: прямої призми і піраміди; розвивати логічне... |
УРОК 7 Тема. Контрольна робота. Мета уроку. Оцінити рівень засвоєння... Задача (З бали.) Виконати зображення правильної трикутної піраміди, вписаної в конус. Описати властивості одержаної комбінації фігур.... |
1. (2 бали) Конус описано навколо піраміди, в основі якої лежить... Бали Знайти об'єм кулі, описаної навколо циліндра, площа осьового перерізу якого дорівнює S, а діагональ цього перерізу нахилена... |
УРОК №21 Тема уроку. Площа круга та його частин Мета уроку: виведення формули для знаходження площі круга, кругового сектора, кругового сегмента. Формування вмінь учнів застосовувати... |