|
Скачати 82.77 Kb.
|
Тема 2. Правильні многокутники УРОК № 21 Тема уроку. Площа круга та його частин. Мета уроку: виведення формули для знаходження площі круга, кругового сектора, кругового сегмента. Формування вмінь учнів застосовувати виведені формули до розв'язування задач. Тип уроку: комбінований. Наочність і обладнання: таблиця «Довжина кола і площа круга» [13]. Вимоги до рівня підготовки учнів: описують круговий сектор і сегмент. Формулюють теорему про площу круга. Записують і пояснюють формули площі круга, сектора і сегмента. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань учнів Перевірити наявність виконаних домашніх завдань. Задача 1. Розв'язання а) C = 2πR = 2π ∙ 10 = 20π (м) 62,8 (м); б) С = 2πR = 2π ∙15 = 30π (м) 94,2 (м). Відповідь, а) 62,8 м; б) 94,2 м. Задача 2. Розв'язання а) (см); б) (см). Відповідь, а) 0,79; б) 2,09 см. Задача 3. Розв'язання а) ∙ 360° = 90°; б) ∙ 360° = 60°; в) ∙ 360° = 270°. Відповідь, а) 90°; б) 60°; в) 270°. Задача 4. Розв’язання а) (см); б) (см). Відповідь, а) 0,52; б) 0,80 см. Математичний диктант Дано коло, радіус якого дорівнює: варіант 1 — 10 см; варіант 2 — 18 см. Знайдіть: а) довжину кола; б) довжину дуги кола, що відповідає центральному куту 90°; в) довжину дуги кола, що відповідає центральному куту 270°; г) центральний кут даного кола, якщо цьому куту відповідає дуга довжиною 3π см; д) на скільки збільшиться довжина кола, якщо радіус збільшити на 2 см; є) на скільки зменшиться довжина кола, якщо радіус зменшити на 3 см. Відповіді до завдань математичного диктанту Варіант 1. а) 20π см 62,8см; б) 5π см 15,7 см; в) 15π см 47,1см; г) 54°; д) 4π см 12,56 см; є) 6π см 18,84 см. Варіант 2. а) 36π см 113,04 см; б) 9π см 28,26 см; в) 27π см 84,78 см; г) 30°; д) 4π см 12,56 см; є) 6π см 18,84 см. II. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу Знаходження площі круга Нагадаємо, що кругом називається частина площини, обмежена колом. Кругом радіуса R з центром у точці О називається точка О і всі точки площини, які містяться від точки О на відстані, не більшій від R. Круг обмежений колом. Його не можна розбити на многокутники і обчислити площу як суму многокутників. Дамо означення площі круга таким чином. Площею круга називається величина, до якої наближається площа вписаного в це коло правильного многокутника за умови, що число його сторін необмежено збільшується. Впишемо в коло R правильний п-кутник (рис. 99). Площа правильного многокутника Sn = nSΔAOB = n ∙ r ∙ АВ = Рпr, де Рn — периметр правильного п-кутника. При необмеженому збільшенні п площа правильного многокутника Sn наближається до площі круга, Рп — до довжини кола, r — до R. Отже, одержуємо: Sкр = CR= ∙ 2πR ∙ R = πR2. Таким чином, площу круга можна обчислити за формулою Sкр = πR2. Формула дозволяє знаходити площу круга за його радіусом, а також знаходити радіус круга за відомою площею круга. Розв’язування задач
Знаходження кругового сектора Користуючись формулою площі круга, можна вивести формули для знаходження площі частин круга, зокрема кругового сектора і кругового сегмента. Круговим сектором називається частина круга, яка лежить усередині центрального кута (рис. 100). Спираючись на формулу площі круга, виведемо формулу для площі сектора, кутова величина дуги якого дорівнює п° (рис. 101). Площа сектора, кутова величина дуги якого дорівнює 1°, дорівнює , а площа сектора, кутова величина дуги якого п°, дорівнює , тобто Sceк = . Ця формула пов'язує між собою три величини: Sceк, R, п, тому за допомогою цієї формули можна знаходити будь-яку одну із цих величин, якщо будуть відомі дві інші. Розв'язування задач
а) 40°; б) 150°; в) 300°. Розв'язання а) Sceк = : б) Sceк = ; в) Sсек = . Відповідь. а) ; б) ; в) .
Знаходження кругового сегмента Круговим сегментом називається спільна частина круга і пів-площини (рис. 102). Площа сегмента, який дорівнює півкругу, дорівнює . Площа сегмента, який не дорівнює півкругу, обчислюється за формулою Sceгм = ∙ α ± SΔ, де α — градусна міра центрального кута, який містить дугу кругового сегмента, а SΔ — площа трикутника з вершинами в центрі круга і на кінцях радіусів, які обмежують даний сектор (рис. 102 і 103). Знак «+» треба брати, якщо α > 180°, а знак «-» — якщо α < 180°. Розв'язування задач
ІІІ. Закріплення й осмислення нового матеріалу Розв'язування задач
Розв'язання Оскільки за умовою задачі довжина дуги АВ (рис. 104) дорівнює l, то , звідси . Тоді площа сектора Sceк = = = . Відповідь. .
а) правильним трикутником (рис. 105, а); б) правильним шестикутником (рис. 105, б). Розв'язання а) Sкp = πR2 (рис. 106). SΔABC = 3SΔAOB = 3 ∙ R2sin120° = 3 ∙ R2sin60° = R2 ∙ = R2. Sфігури = Sкр – SΔABC = πR2 – R2 = R2 . Відповідь. R2. б) Sкp = πR2 (рис. 107). Sшест = 6 ∙ SΔA0B = 6 ∙ = R. Sфігури = Sкp – Sшест = πR2 – R2 = R2. Відповідь. R2. IV. Самостійна робота Самостійну роботу навчального характеру можна провести за посібником [14], тест 8 «Площа круга та його частин». V. Домашнє завдання
Розв'язання Оскільки l = 2πR, то R = . Тоді площа круга S = πR2 = π ∙ = . Відповідь. .
а) 4 см і 6 см; б) а і b, a > b. Розв'язання а) S1 = πR2 = π ∙ 62 = 36π (см2), S2 = πr2 = π ∙ 42 = 16π (см2), S = S1 – S2 = 36π – 16π = 20π (см2). Відповідь. 20π см2. б) S1 = πa2 (см2), S2= πb2 (см2), S = S1 – S2 = πa2 – πb2 = π(а2 – b2). Відповідь. π(а2 – b2).
Розв'язання Нехай ОК = r (рис. 109), тоді АО = = = r. Площа вписаного круга S1 = πr2. Площа описаного круга S2 = π= 2πr2. Тоді . VI. Підбиття підсумків уроку Завдання класу
а) Висота трикутника ABC дорівнює . б) Площа трикутника ABC дорівнює . в) Радіус круга в 3 рази менший за висоту трикутника ABC. г) Площа заштрихованої частини трикутника дорівнює .
а) Сторона трикутника ABC дорівнює 2R. б) Висота трикутника ABC дорівнює . в) Площа трикутника ABC дорівнює . г) Площа заштрихованого сегмента дорівнює . РоРоганін О.М. Геометрія 9клас: Розробки уроків Урок № 21 |
Урок №59 Тема. Круг. Площа круга Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема |
Уроку I. Організаційний момент Мета. Повторити вже відоме учням поняття про круг, ознайомити їх з формулою площі круга. Учити учнів застосовувати формулу площі... |
УРОК №18 Тема уроку Мета уроку: сформулювати і довести теорему Фалеса; навчити учнів ділити відрізок на задану кількість рівних частин |
УРОК №55 Тема уроку. Пряма призма. Площа поверхні та об'єм призми Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про многогранники, пряму призму, площу поверхні та об'єм призми |
УРОК №56 Тема уроку. Піраміда. Площа поверхні та об'єм піраміди Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про піраміди, площу поверхні та об'єм піраміди |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК 32 Тема уроку Мета уроку: Перевірити навчальні досягнення учнів з теми «Інтеграл та його застосування» |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач |
УРОК №8 Тема уроку Мета уроку: дати означення ромба, ознайомити учнів з його властивостями та ознаками; навчити розпізнавати ромб серед чотирикутників... |