|
|
Скачати 82.77 Kb.
|
|
Тема 2. Правильні многокутники УРОК № 21 Тема уроку. Площа круга та його частин. Мета уроку: виведення формули для знаходження площі круга, кругового сектора, кругового сегмента. Формування вмінь учнів застосовувати виведені формули до розв'язування задач. Тип уроку: комбінований. Наочність і обладнання: таблиця «Довжина кола і площа круга» [13]. Вимоги до рівня підготовки учнів: описують круговий сектор і сегмент. Формулюють теорему про площу круга. Записують і пояснюють формули площі круга, сектора і сегмента. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань учнів Перевірити наявність виконаних домашніх завдань. Задача 1. Розв'язання а) C = 2πR = 2π ∙ 10 = 20π (м) б) С = 2πR = 2π ∙15 = 30π (м) Відповідь, а) Задача 2. Розв'язання а) б) Відповідь, а) Задача 3. Розв'язання а) Відповідь, а) 90°; б) 60°; в) 270°. Задача 4. Розв’язання а) б) Відповідь, а) Математичний диктант Дано коло, радіус якого дорівнює: варіант 1 — 10 см; варіант 2 — 18 см. Знайдіть: а) довжину кола; б) довжину дуги кола, що відповідає центральному куту 90°; в) довжину дуги кола, що відповідає центральному куту 270°; г) центральний кут даного кола, якщо цьому куту відповідає дуга довжиною 3π см; д) на скільки збільшиться довжина кола, якщо радіус збільшити на 2 см; є) на скільки зменшиться довжина кола, якщо радіус зменшити на 3 см. Відповіді до завдань математичного диктанту Варіант 1. а) 20π см Варіант 2. а) 36π см II. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу Знаходження площі круга Нагадаємо, що кругом називається частина площини, обмежена колом. Кругом радіуса R з центром у точці О називається точка О і всі точки площини, які містяться від точки О на відстані, не більшій від R. Круг обмежений колом. Його не можна розбити на многокутники і обчислити площу як суму многокутників. Дамо означення площі круга таким чином. П лощею круга називається величина, до якої наближається площа вписаного в це коло правильного многокутника за умови, що число його сторін необмежено збільшується.Впишемо в коло R правильний п-кутник (рис. 99). Площа правильного многокутника Sn = nSΔAOB = n ∙ При необмеженому збільшенні п площа правильного многокутника Sn наближається до площі круга, Рп — до довжини кола, r — до R. Отже, одержуємо: Sкр = Таким чином, площу круга можна обчислити за формулою Sкр = πR2. Формула дозволяє знаходити площу круга за його радіусом, а також знаходити радіус круга за відомою площею круга. Розв’язування задач
Знаходження кругового сектора Користуючись формулою площі круга, можна вивести формули для знаходження площі частин круга, зокрема кругового сектора і кругового сегмента. Круговим сектором називається частина круга, яка лежить усередині центрального кута (рис. 100). Спираючись на формулу площі круга, виведемо формулу для площі сектора, кутова величина дуги якого дорівнює п° (рис. 101). ![]() ![]() Площа сектора, кутова величина дуги якого дорівнює 1°, дорівнює Sceк = Ця формула пов'язує між собою три величини: Sceк, R, п, тому за допомогою цієї формули можна знаходити будь-яку одну із цих величин, якщо будуть відомі дві інші. Розв'язування задач
а) 40°; б) 150°; в) 300°. Розв'язання а) Sceк = Відповідь. а)
Знаходження кругового сегмента Круговим сегментом називається спільна частина круга і пів-площини (рис. 102). ![]() ![]() Площа сегмента, який дорівнює півкругу, дорівнює Розв'язування задач
ІІІ. Закріплення й осмислення нового матеріалу Розв'язування задач
Розв'язання Оскільки за умовою задачі довжина дуги АВ (рис. 104) дорівнює l, то Тоді площа сектора Sceк = Відповідь.
а) правильним трикутником (рис. 105, а); б) правильним шестикутником (рис. 105, б). ![]() ![]() Розв'язання а) Sкp = πR2 (рис. 106). SΔABC = 3SΔAOB = 3 ∙ Sфігури = Sкр – SΔABC = πR2 – Відповідь. б) Sкp = πR2 (рис. 107). ![]() ![]() Sшест = 6 ∙ SΔA0B = 6 ∙ Sфігури = Sкp – Sшест = πR2 – Відповідь. IV. Самостійна робота Самостійну роботу навчального характеру можна провести за посібником [14], тест 8 «Площа круга та його частин». V. Домашнє завдання
Розв'язання Оскільки l = 2πR, то R = Тоді площа круга S = πR2 = π ∙ Відповідь.
а ) 4 см і 6 см; б) а і b, a > b.Розв'язання а) S1 = πR2 = π ∙ 62 = 36π (см2), S2 = πr2 = π ∙ 42 = 16π (см2), S = S1 – S2 = 36π – 16π = 20π (см2). Відповідь. 20π см2. б) S1 = πa2 (см2), S2= πb2 (см2), S = S1 – S2 = πa2 – πb2 = π(а2 – b2). Відповідь. π(а2 – b2).
Розв'язання Нехай ОК = r (рис. 109), тоді АО = Площа вписаного круга S1 = πr2. Площа описаного круга S2 = π Тоді VI. Підбиття підсумків уроку Завдання класу
а) Висота трикутника ABC дорівнює б) Площа трикутника ABC дорівнює в) Радіус круга в 3 рази менший за висоту трикутника ABC. г) Площа заштрихованої частини трикутника дорівнює
а) Сторона трикутника ABC дорівнює 2R. б) Висота трикутника ABC дорівнює в) Площа трикутника ABC дорівнює г) Площа заштрихованого сегмента дорівнює ![]() ![]() ![]() РоРоганін О.М. Геометрія 9клас: Розробки уроків Урок № 21 |
|
Урок №59 Тема. Круг. Площа круга Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема |
Уроку I. Організаційний момент Мета. Повторити вже відоме учням поняття про круг, ознайомити їх з формулою площі круга. Учити учнів застосовувати формулу площі... |
|
УРОК №18 Тема уроку Мета уроку: сформулювати і довести теорему Фалеса; навчити учнів ділити відрізок на задану кількість рівних частин |
УРОК №55 Тема уроку. Пряма призма. Площа поверхні та об'єм призми Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про многогранники, пряму призму, площу поверхні та об'єм призми |
|
УРОК №56 Тема уроку. Піраміда. Площа поверхні та об'єм піраміди Мета уроку: повторити, привести в систему й розширити відомості про піраміди, площу поверхні та об'єм піраміди |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
|
УРОК 32 Тема уроку Мета уроку: Перевірити навчальні досягнення учнів з теми «Інтеграл та його застосування» |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
|
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач |
УРОК №8 Тема уроку Мета уроку: дати означення ромба, ознайомити учнів з його властивостями та ознаками; навчити розпізнавати ромб серед чотирикутників... |