|
Скачати 71.16 Kb.
|
Розділ І. Чотирикутники УРОК № 16 Тема уроку. Кути, вписані в коло. Центральний кут. Мета уроку: увести поняття «кут, вписаний в коло», «центральний кут»; довести теорему про вписані кути, навчати застосовувати її під час розв'язування задач. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку I. Організаційний момент II. Перевірка домашнього завдання Учитель викликає до дошки чотирьох учнів, які записують на дошці домашні завдання. Решта учнів пишуть математичний диктант. Математичний диктант Продовжіть речення:
Обговоривши результати диктанту та розв'язання домашніх задач, учитель звертає увагу учнів на отримані в перших трьох домашніх задачах висновки та зазначає, що вони є опорними фактами. Ці факти учні записують у зошити.
III. Формулювання мети і задач уроку Учитель нагадує учням, що відкритим залишилося питання про чотирикутники, навколо яких можна описати коло, і пропонує ознайомитися з необхідними для відповіді на поставлене питання фактами. IV. Актуалізація опорних знань учнів Питання класу
V. Вивчення нового матеріалу План викладення теми
Означення плоского кута, центрального кута, дуги кола, кута, вписаного в коло Учитель пропонує учням накреслити кут і запитує, на скільки частин розбиває цей кут площину. Наводиться означення цих частин площини — плоскі кути. Оскільки вони мають спільні сторони, то це доповняльні кути (рис. 1, а). Наводиться означення центрального кута кола. Питання класу
Учитель дає означення дуги як частини кола, розташованої усередині плоского кута. Ця дуга є відповідною до даного центрального кута (рис. 1, в). Завдання класу
Градусна міра плоских кутів, дуги кола Учитель пояснює, як знаходять градусні міри розглянутих кутів. Якщо плоский кут є частиною півплощини, то його градусною мірою називається градусна міра звичайного кута; якщо ж плоский кут містить півплощину, то його градусна міра дорівнює 360° - α, де α — градусна міра доповняльного плоского кута. Градусною мірою дуги кола називається градусна міра відповідного центрального кута. Центральний кут є відповідним до даного вписаного кута, якщо він не містить вершину вписаного кута. Куту ABC (рис. 3) відповідає центральний кут АОС. Теорема про вписані кути, її наслідки Учитель формулює теорему про вписані кути і просить учнів розподілитися на три групи для доведення даної теореми, розглянувши три випадки. На дошці заздалегідь підготовлено рисунки та декілька підказок, які допоможуть групам за короткий проміжок часу впоратися з поставленим завданням.
Групи по черзі презентують результати своєї роботи. Після доведення теореми формулюються та доводяться її наслідки.
Учитель формулює та просить довести такі опорні факти:
Звідси одержуємо наслідки:
Учитель підкреслює, що таким чином ми відповіли на питання, навколо якого чотирикутника можна описати коло. VI. Первинне закріплення нових знань учнів Виконання усних вправ
а) A = 33°, C = 137°; б) B = 69°, B = 111°; в) A : B : C : D = 5 : 7 : 8 : 4. Виконання письмових вправ Задача 1. Точки А, В, С належать колу з центром у точці О, АОВ = 80°. Знайдіть кут АСВ. Розв'язання Випадок 1. На рис. 8 куту АСВ, вписаному в коло, відповідає центральний кут АОВ. Отже, ACB = АОВ = 40°. Випадок 2. На рис. 9 вписаному куту АСВ відповідає кут, доповняльний до кута АОВ, що дорівнює 360° - 80° = 280°. Отже, кут АСВ дорівнює його половині, тобто 140° . Відповідь: 40° або 140°. Задача 2. Три кути чотирикутника, вписаного в коло, узяті в порядку наступності, відносяться як 2 : 6 : 7. Знайдіть кути чотирикутника. Розв'язання Нехай градусні міри цих кутів дорівнюють 2х, 6х, 7х (х > 0). Оскільки чотирикутник вписаний в коло, то 2х + 7х = 180. Звідси 9х = 180, х = 20. Отже, кути чотирикутника дорівнюють: 40°, 120°, 140° і 180° - 120° = 60°. Відповідь: 40°, 120°, 140°, 60°. Задача 3. Точки А, В, С лежать на колі. Чому дорівнює кут ABC, якщо хорда АС дорівнює радіусу кола? Розв'язання У колі із центром О точки А, В, С лежать на колі, АС = АО = ОС = r. Випадок 1. На рис. 10 трикутник ABC — рівносторонній, оскільки АС = = АО = ОС. Отже, АОС = 60°, а відповідний до нього вписаний кут ABC дорівнює 30°. Випадок 2. Як доведено вище, у трикутнику АОС АОС = 60°. Центральний кут, що відповідає вписаному куту ABC,— це кут, доповняльний до кута АОС (рис. 11), і його градусна міра дорівнює 360° - 60° = 300°. Звідси ABC = 300 : 2 = 150°. Відповідь: 30° або 150°. VII. Підбиття підсумків уроку Питання та завдання класу
VIII. Домашнє завдання С 1. Хорда ділить коло у відношенні 5:7. Визначте величини вписаних кутів, що спираються на цю хорду. Д 2. Точка О — центр кола, описаного навколо рівнобедреного трикутника ABC. Знайдіть кути трикутника ABC, якщо кут АОВ дорівнює 128°. Скільки розв'язків має задача? В 3. Чотирикутник ABCD вписаний в коло. Діагональ АС даного чотирикутника є діаметром кола. Знайдіть кут між діагоналями чотирикутника, що лежить проти сторони AD, якщо ВАС = 23°, DAC = 52°. В 4. Рівнобічна трапеція, один із кутів якої дорівнює 54°, вписана в коло. Кут між діагоналями трапеції, що лежить проти бічної сторони, дорівнює 36°. Знайдіть положення центра кола, описаного навколо трапеції, відносно трапеції. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 16 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |