|
Скачати 88.74 Kb.
|
УРОК 1 Тема уроку: Числові функції. Зростаючі і спадні, парні і непарні функції. Мета уроку: Узагальнення і систематизація знань учнів про числові функції (область визначення і область значення функцій, зростаючі і спадні функції, парні і непарні функції). І. Мотивація навчання. Процеси реального світу тісно пов'язані між. собою. Серед різноманіття явищ вчені виділили такі, у яких взаємозв'язок величин настільки тісний, що, знаючи значення однієї з них, можна визначити значення другої величини. Наприклад, знаючи сторону квадрата, можна знайти його площу або периметр. !Залежність змінної у від змінної х, при якій кожному значенню χ відповідає єдине значення у, називається функцією. З поняттям функції ви познайомилися в курсі алгебри. Поняття функції є важливим поняттям курсу алгебри і початків аналізу, отже, ми повинні згадати і узагальнити відомості про функції. Крім того, досліджуючи властивості функцій, ми маємо можливості ґрунтовніше пізнати реальний світ. II. Систематизація і узагальнення основних відомостей про числові функції. Числовою функцією з областю визначення D називається залежність, при якій кожному числу х із множини D ставиться у відповідність по деякому правилу єдине число у із множини Е. Змінна х називається незалежною змінною або аргументом функції, а змінна у — залежною змінною або функцією. Функцію позначають латинськими буквами f, g, h... (або f(x), g(x), h(x)„.) або рівностями у = f(x), у = g(x), у = h(x)... Якщо задане конкретне значення незалежної змінної х = х0, то у0 = f(x0) називається значенням функції f в точці х0. Область визначення функції позначається D(f) (від анг. define — визначити). Множина, яка складається із всіх чисел f(x) таких, що х належить області визначення функції f, називається областю значень функції і позначається E(f) (від анг. exist — існувати). Розглянемо приклад. Результати вимірювання температури тіла хворого в залежності від часу подано в таблиці:
Залежність у·= f(x) є функцією, х — незалежна змінна, у — залежна змінна. f(9) = 39, f(12) = 38.5,..., f(24) = 37. D(f) = {9;12;15; 18; 21; 24}. E(f) = {39; 38,5; 38,3; 37,3; 37,1; 37}. Функцію можна задати за допомогою таблиці, графіка, формули. Найчастіше функцію задають формулою, яка дає можливість одержати значення залежної змінної у, підставивши конкретне значення аргументу х. Наприклад. Якщо кожному значенню х із множини дійсних чисел поставити у відповідність квадрат цього числа, то-функцію можна записати у вигляді формули: у = х2 або f(x)= x2. Областю визначення функції у = f(x), яка задана формулою, називається множина тих значень, які може приймати х, тобто формула має зміст (усі дії, вказані формулою, можна виконати). При знаходженні області визначення слід пам'ятати:
то D(y) = (-; +) = R. 2) Якщо функція має вигляд у = , де f(x) і g(x) — многочлени, то слід вважати g(x)0 (знаменник дробу не дорівнює 0). 3) Якщо функція має вигляд у = , то слід вважати f(x) > 0 (арифметичний квадратний корінь існує тільки з невід'ємних чисел). !Графіком функції у = f(x) називається множина всіх точок площини з координатами (x;f(x)) , де перша координата «пробігає» всю область визначення функції у = f(x), а друга координата — це відповідні значення функції в точці х. Виконання вправ1. Знайдіть значення функції: a) f(x) = у точках 1; -1; 5; б) f(x) = у точках 3; 12; 52. Відповідь: а) f(1) = 2, f(-1) = 0; f(5) = 1,2; б) f(3) = 0; f(12) = 3; f(52) = 7 2. Функцію задано формулою у = x2 на області визначення D = {-3; -2; -1; 0; 1; 2; 3}. Задайте її за допомогою: а)таблиці; б)графіка. Відповідь:
б) рис. 1 3. Знайдіть область визначення функції: а) у = х2 + х3; б) ; в) ; д) ; є) . Відповідь: a) D(y) = R; б) D(y) = (-; 3) (3; +); в) D(y) = (-;-2) (-2;0) (0;+); г) D(y) = (-; -3) (-3; 3) (3; +); д) D(y) = (-;l) (l;4) (4;+); є) D(y) = [-6;+). 4. Знайдіть область значень функції: а) у = ; б) у = -1. Відповідь: а) Е(у) = [2; +); б) Е(у) = [1; +). 5. Для функцій, графіки яких зображено на рис. 2, вкажіть D(y) і Е(у). Рис. 2Відповідь: а) D(у) = [-1;1]; Е(у) = [0;1]; б) D(y) = [-1;1]; E(y) = [-2;2]; в) D(y) = (-1;1); E(у) = R; г) D(y) = R; Е(у) = (-1;1). 6. Які із ліній, зображених на рисунку 3, є графіком функції? Чому? Відповідь: а); в). III. Систематизація і узагальнення знань учнів про спадні, зростаючі, парні та непарні функції. !Функція у = f(x) називається зростаючою (рис. 4), якщо більшому значенню аргументу відповідає більше значення функції, тобто для будь-яких значень х1 і х2 з області визначення функції таких, що х1 < х2, виконується нерівність f(x1) < f(x2) і навпаки: із того, що f(x1) < f(x2) виконується нерівність х1 < х2. !Функція у = f(x) називається спадною (рис. 5), якщо більшому значенню аргументу відповідає менше значення функції, тобто для будь-яких значень х1 і х2 з області визначення функції таких, що х1 < х2, виконується нерівність f(x1) > f(x2) і навпаки: якщо у = f(x) — спадна, то із того, що f(x1) > f(x2), виконується нерівність х1 < х2. Виконання вправ. 1. Користуючись графіками функцій, зображених на рисунку 6, укажіть проміжки зростання і спадання функцій. Відповідь: а) на кожному з проміжків [-1;0], [1;2] функція зростає, на кожному з проміжків [-2;-1], [0;1] функція спадає; б) на кожному з проміжків [-3;-2], [1;2] функція спадає; на проміжку [-2;1] функція зростає; в) на проміжку (-;-1] функція спадає, на проміжку [-1; 1] функція постійна, на проміжку [1;+) функція зростає. 2. Функція у = f(x) зростаюча. Порівняйте: а) f(10) і f(-10); б) і . Відповідь: а) f(10) > f(-10); б) < . 3. Функція у = f(x) — спадна на R. Порівняйте: а) f(10) і f(-10); б) і . Відповідь: а) f(10) < f(-10); б) > . 4. Знайдіть проміжки зростання і спадання функції: а) у = x - 3; б) у = -x + 3; в) у = x2 + 1; г) у = -х2 + 1. Відповідь: а) зростає на R; б) спадає на R; в) зростає на проміжку [0;+) і спадає на проміжку (-;0]; г) зростає на проміжку (-;0] і спадає на проміжку [0;+). !Функція у = f(x) називається парною, якщо для будь-якого значення х із D(y) значення – х також належить D(y) і виконується рівність f(-x) = f(x). Графік парної функції симетричний відносно осі ОУ (рис. 7). Приклад 1. Чи парна функція f(x) = χ4 + χ2 ? Оскільки D(f) = R і f(-x) = (-х)4 + (-x)2 = х4 + х2 = f(x) , функція парна. Приклад 2. Чи парна функція f(x) = х2 + х ? Оскільки D(f) = R, але f(-x) = (-х)2 + (-х) = х2 – х f(x), то функція не є парною. !Функція у = f(x) називається непарною, якщо для будь-якого значення х із D(y) значення -х D(y) і виконується рівність f(-x) = -f(х). Графік непарної функції симетричний відносно початку координат (рис. 8). Приклад 3. Чи непарна функція f(х) = x3 - x5? Оскільки D(f) = R і f(-х) = (-х)3 - (-х) = -х3 + х5 = = -(х3 - х5) = -f(х), функція непарна. Приклад 4. Чи непарна функція f(х) = х3 – х2 ? Оскільки D(f) = R і f(-x) = (-х)3 - (-х)2 = -х3 - х2 = -(х3 + х2)f(x) = -х3 + х2, функція не є непарною. Виконання вправ1. Які із функцій, графіки яких показано на рисунку 9, є парними, а які непарними? Рис. 9 Відповідь: непарні — а), в); парні — б) д). 2. Які із поданих функцій а) у = х3 + 2х7; б) у = ; в) у = ; г) у = 3x2 + х6; д) у = х +1; є) у = +1 є парними, а які — непарними? Відповідь: парні — в), г); е); непарні — а). IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ І § 1(1). Запитання і завдання для повторення розділу І № 1-12. Вправи № 1 (2; 5; 7), № 2 (3; 5). Роганін Алгебра 10 клас, Урок 1 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |