|
Скачати 83.47 Kb.
|
Тема 2. Правильні многокутники УРОК № 20 Тема уроку. Довжина кола і дуги кола. Мета уроку: виведення формул для знаходження довжини кола та довжини дуги кола. Формування вмінь учнів застосовувати виведені формули до розв'язування задач. Тип уроку: комбінований. Наочність і обладнання: таблиця «Довжина кола і площа круга» [13]. Вимоги до рівня підготовки учнів: записують і пояснюють формули довжини кола і дуги кола. Формулюють теорему про відношення довжини кола до його діаметра. Застосовують вивчені формули до розв'язування задач. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань учнів Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, які виникли в учнів при виконанні домашніх завдань. Задача 1. Розв'язання Нехай BD = 4 см (рис. 88), тоді ОВ = = = 2 см, АВ = ОВ= = 2(см). Відповідь. 2 см. Задача 2. Доведення Нехай ABCD — квадрат, AMDNCKBL — правильний восьмикутник (рис. 89), точка О — центр цих многокутників, OA = R. Із прямокутного трикутника AMF маємо AM = . Ураховуючи, що OA = R, AD = AO ∙= R. FM = OM – OF = R – = R – , маємо: AM = = = = = . Фронтальна бесіда
а) a = 3b. б) Точки перетину медіан обох трикутників збігаються. в) Радіус кола дорівнює . г) Радіус кола дорівнює .
а) R = r. б) Центри описаного та вписаного кіл збігаються. в) Сторона квадрата дорівнює R. г) Сторона квадрата дорівнює Самостійна робота Самостійну роботу можна провести за посібником [14], тест 6 «Правильні многокутники». II. Первинне сприймання й усвідомлення нового матеріалу Довжина кола Щоб наочно уявити, що таке довжина кола, уявимо, що коло зроблено з тонкого дроту. Якщо таке коло розрізати в деякій точці А і розпрямити коло, то одержимо відрізок AA1, довжина якого і є довжиною кола (рис. 92). Периметр будь-якого правильного вписаного в коло многокутника є наближеним значенням довжини кола. Чим більше число сторін такого многокутника, тим точніше це наближення, оскільки многокутник при збільшенні числа сторін все ближче і ближче «прилягає» до кола. Теорема. Відношення довжини кола до його діаметра одне й те саме для кожного кола. Доведення Нехай маємо два довільних кола (рис. 93), радіуси яких дорівнюють R1 і R2, а довжини кіл — С1 і С2. У кожне з цих кіл впишемо правильні n-кутники з однаковим числом сторін, довжини яких дорівнюють ап і а'п, тоді їх периметри Рп і Р'п відповідно дорівнюватимуть: Pn = nan = n ∙ 2R1sin, Р'п = na'n = n ∙ 2R2sin. Тоді . Якщо значення п необмежено збільшувати, то периметри Рп і Р'п прямуватимуть до довжин кіл С1 і С2, а відношення периметрів – до відношення . Отже, , або , що і треба було довести. Відношення довжини кола С до його діаметра 2R прийнято позначати грецькою буквою π. Число π — ірраціональне число, його наближене значення π 3,1415926. Отже, , звідки C = 2πR. C = 2πR — формула довжини кола. Виконання вправ
Знаходження довжини дуги кола Знайдемо довжину дуги кола, яка відповідає центральному куту п°. Оскільки розгорнутому куту відповідає довжина півкола πR (рис. 94), то куту 1° відповідає дуга довжиною , а куту п° — дуга довжиною . Виконання вправ
а) 30°; б) 270°. Розв'язання а) (см); б) (см); Відповідь. 0,52 см; 4,71 см.
а) ; б) ; в) кола? Розв'язання ∙ 360° = 120°; ∙ 360° = 72°; ∙ 360° = 240°. Відповідь. 120°, 72°, 240°.
а) 45°; б) 120°; в) 60°30'; г) 150°36'. Розв'язання а) (м); б) (м); в) (м); г) (м). Відповідь. 0,79 м; 2,09 м; 1,05 м; 2,63 м. III. Закріплення й осмислення нового матеріалу Розв'язування задач
а) вписаним у цей трикутник; б) описаним навколо цього трикутника. (Відповідь, а) ; б) .)
Розв'язання Нехай АВ — сторона восьмикутника (рис. 96), тоді за теоремою косинусів із трикутника АОВ маємо: АВ2 = ОА2 + ОВ2 – 2 ∙ ОА ∙ OB ∙ cosAOB, де OA = = OB = R, АОВ = 360° : 8 = 45°. Тоді AB2 = R2 + R2 – 2 ∙ R2 ∙ = 2R2 – R2, AB = . Периметр восьмикутника P8 = 8AB = 8, діаметр кола 2R. Отже, P8 : 2R = 8 : 2R = 4 3,06, а π 3,14. Відповідь. 3,06 < 3,14.
Розв’язання Довжина шківа: C = 2πR = π ∙ 1,4 = 4,396 (м). Шлях, пройдений точкою за хвилину: S = C ∙ 80 = 4,396 ∙ 80 = 351,68 (м). Швидкість точки на ободі шківа: V = = = 351,68 . Відповідь. 351,68 .
Розв'язання Нехай ОА = ОВ = 6370 км, lAB = 1 км (рис. 97). Оскільки , то маємо ; 180 = 6370πn, звідси п = 0,009. Отже, шуканий кут дорівнює п° = 0,009° = 0,009 ∙ 60' = 0,54' = 0,54 ∙ 60" 32". Відповідь. 32".
Розв'язання Нехай АВ = а, AOB = 120° (рис. 98), OA = OB = R. За теоремою косинусів маємо: АВ2 = АО2 + ВO2 – 2 ∙ АО ∙ BO ∙ cosAOB; a2 = 2R2 – – 2R2cos120°; a2 = 2R2 + R2; a2 = 3R2; R2 = ; R = .Тоді . Відповідь. .
Розв'язання Оскільки , то . За теоремою косинусів (рис. 98): АВ2 = АО2 + ВО2 – 2 ∙ АО ∙ BO ∙ cosAOB = R2 + R2 + R2 = 3R2 = 3. Звідси АВ = . Відповідь. . IV. Самостійна робота Самостійну роботу навчального характеру можна провести за посібником [14], тест 7 «Довжина кола. Довжина дуги кола». V. Домашнє завдання
а) 45°; б) 120°.
а) ; б) ; в) .
а) 30°; б) 45°45'. VI. Підбиття підсумків уроку Завдання класу
а) довжини кола; б) довжини дуги кола, що відповідає куту п°. РоРоганін О.М. Геометрія 9клас: Розробки уроків Урок № 20 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |