|
Скачати 59.28 Kb.
|
УРОК 25 Тема уроку: Формула Ньютона—Лейбніца. Мета уроку: Вивчення формули Ньютона—Лейбніца і основних властивостей інтеграла, які випливають із властивості первісної і формули Ньютона—Лейбніца, І. Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування за запитаннями № 9, 10 із «Запитання і завдання для повторення» розділу IX та перевірка правильності виконання домашньої вправи за записами на дошці, зробленими до початку уроку.
S10 = 0,1 · (1 + 0,909 + 0,833 + 0,769 + 0,714 + 0,667 + + 0,588 + 0,588 + 0,556 + 0,526) = 0,1 · 7,15 = 0,715. Отже, (рис. 100). II. Сприймання і усвідомлення теореми про площу криволінійної трапеції. Вияснимо, як можна обчислити площу S криволінійної трапеції за допомогою первісної функції у = f(x). Позначимо S(x) площу криволінійної трапеції з основою [а; х] (рис. 101), де х — будь-яка точка відрізку [а; х]. При х = а відрізок [а; х] перетворюється в точку і тому S(a)·= 0; при х = b маємо S(b) = S — площу криволінійної трапеції. Доведемо, що S(x) є первісною функції f(x), тобто S'(x) = f(x). Розглянемо різницю S(x+x) – S(x), х > 0 (випадок х < 0 розглядається аналогічно). Ця різниця дорівнює площі криволінійної трапеції з основою [x; x + х] (рис. 102). Якщо Δx мале число, то площа приблизно дорівнює f(x)·х, тобто S(x + Δx) – S(x) f(x)·Δx. Таким чином, f(x). Якщо Δx → 0, то ліва частина наближеної рівності за означенням похідної наближається до S'(x), тому , S'(x) = f(x). Це і означає, що S(x) є первісною функції f(x). Будь-яка первісна F(x) відрізняється від S(x) на стале число, тобто F(x) = S(x) + С. (1) Із цієї рівності при x = а одержуємо F(a) = S(a) + С. Оскільки S(a) = 0, то С = F(b) і рівність (1) можна записати так: S(x) = F(x) - F(a). Звідси при x = b одержуємо: S(b) = F(b) - F(a}, S = F(b) - F(a). Отже, площу криволінійної трапеції можна обчислити за формулою S = F(b) - F(a), де F(x) — будь-яка первісна функція f(x). Приклад 1. Побудуйте, криволінійну трапецію, обмежену лініями f(x) = x2, x = 1, x = 2, у = 0. Обчисліть її площу. Розв'язанняКриволінійна трапеція зображена на рис. 103. Однією з первісних для функції f(x) = х2 є F(x) = . Отже, S = F(2) - F(1) = Відповідь: . Приклад 2. Побудуйте криволінійну трапецію, обмежену лініями у = cos x, у = 0, , Розв'язання Криволінійну трапецію зображено на рисунку 104. Одна із первісних функції у=cosх є F(x) = sin x, тоді Відповідь: 2. Виконання вправ1. Обчислити площі фігур, обмежених лініями: а) у = x2, у = 0, х = 2; б) у = x3, у = 0, x = 2; в) y = sin х, у = 0, х = 0, х = π; г) у = ; у = 0, х = 1, х = 4. Відповідь: а) 22; б) 4; в) 2; г) 4 III. Сприймання і усвідомлення формули Ньютона— Лейбніца. Порівнюючи формули площі криволінійної трапеції і S = F(b) - F(a), робимо висновок: якщо F(x) — первісна для функції f(x) на відрізку [а; b], то . Ця формула називається формулою Ньютона-Лейбніца. Ця формула правильна для будь-якої неперервної на відрізку [а; b] функції f(x), пов'язує поняття інтеграла й первісної для даної функції, є правилом обчислення інтегралів. Для зручності запис різниці F(b) - F(a) прийнято скорочено позначати . При такому позначенні формула Ньютона-Лейбніца набирає вигляду: Приклад 1. Обчисліть Розв'язанняОскільки для х2 однією із первісних є , то . Відповідь: 3. Приклад 2. Обчисліть . Розв'язанняВідповідь: . Виконання вправи № 10 (2; 4; 6; 8; 10; 12) із вправ до розділу IX. Із властивостей первісної і формули Ньютона-Лейбніца випливають основні властивості інтеграла.
. 2) Постійний множник можна виносити за знак інтеграла: 3) Якщо с є [а; b], то 4) де ρ є R, k є R. Доведемо ці рівності: 3) Цю властивість інтеграла наочно видно із властивостей площі: площа всієї криволінійної трапеції, з основою [а; b] дорівнює сумі площ трапецій з основами [а; с] і [с; b] (рис. 105). Цю ж властивість можна одержати і обчисленням. Нехай F(x) — первісна для функції f(x). Тоді Склавши почленно ліві і праві частини рівностей, одержуємо Останню рівність буде доведено в курсі математичного аналізу. Властивості інтегралів допомагають в обчисленні інтегралів. Приклад. Обчисліть: а) ; б) . Розв'язанняВідповідь: а) π2 - 1; б) IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ IX § 4 (3). Запитання і завдання для повторення розділу IX № 11—12. Вправа № 10 (1; 3; 5; 7; 9). Роганін Алгебра 11 клас, урок 25 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |