|
Скачати 59.28 Kb.
|
УРОК 25 Тема уроку: Формула Ньютона—Лейбніца. Мета уроку: Вивчення формули Ньютона—Лейбніца і основних властивостей інтеграла, які випливають із властивості первісної і формули Ньютона—Лейбніца, І. Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування за запитаннями № 9, 10 із «Запитання і завдання для повторення» розділу IX та перевірка правильності виконання домашньої вправи за записами на дошці, зробленими до початку уроку.
![]() S10 = 0,1 · (1 + 0,909 + 0,833 + 0,769 + 0,714 + 0,667 + + 0,588 + 0,588 + 0,556 + 0,526) = 0,1 · 7,15 = 0,715. Отже, ![]() II. Сприймання і усвідомлення теореми про площу криволінійної трапеції. В ![]() Позначимо S(x) площу криволінійної трапеції з основою [а; х] (рис. 101), де х — будь-яка точка відрізку [а; х]. При х = а відрізок [а; х] перетворюється в точку і тому S(a)·= 0; при х = b маємо S(b) = S — площу криволінійної трапеції. Д ![]() Розглянемо різницю S(x+ ![]() ![]() ![]() ![]() Якщо Δx мале число, то площа приблизно дорівнює f(x)· ![]() ![]() Таким чином, ![]() ![]() ![]() Це і означає, що S(x) є первісною функції f(x). Будь-яка первісна F(x) відрізняється від S(x) на стале число, тобто F(x) = S(x) + С. (1) Із цієї рівності при x = а одержуємо F(a) = S(a) + С. Оскільки S(a) = 0, то С = F(b) і рівність (1) можна записати так: S ![]() Звідси при x = b одержуємо: S(b) = F(b) - F(a}, S = F(b) - F(a). Отже, площу криволінійної трапеції можна обчислити за формулою S = F(b) - F(a), де F(x) — будь-яка первісна функція f(x). Приклад 1. Побудуйте, криволінійну трапецію, обмежену лініями f(x) = x2, x = 1, x = 2, у = 0. Обчисліть її площу. Розв'язанняКриволінійна трапеція зображена на рис. 103. Однією з первісних для функції f(x) = х2 є F(x) = ![]() Отже, S = F(2) - F(1) = ![]() ![]() В ![]() ![]() Приклад 2. Побудуйте криволінійну трапецію, обмежену лініями у = cos x, у = 0, ![]() ![]() Розв'язання Криволінійну трапецію зображено на рисунку 104. Одна із первісних функції у=cosх є F(x) = sin x, тоді ![]() Відповідь: 2. Виконання вправ1. Обчислити площі фігур, обмежених лініями: а) у = x2, у = 0, х = 2; б) у = x3, у = 0, x = 2; в) y = sin х, у = 0, х = 0, х = π; г) у = ![]() Відповідь: а) 22; б) 4; в) 2; г) 4 ![]() III. Сприймання і усвідомлення формули Ньютона— Лейбніца. Порівнюючи формули площі криволінійної трапеції ![]() ![]() Ця формула називається формулою Ньютона-Лейбніца. Ця формула правильна для будь-якої неперервної на відрізку [а; b] функції f(x), пов'язує поняття інтеграла й первісної для даної функції, є правилом обчислення інтегралів. Для зручності запис різниці F(b) - F(a) прийнято скорочено позначати ![]() ![]() Приклад 1. Обчисліть ![]() Розв'язанняОскільки для х2 однією із первісних є ![]() ![]() Відповідь: 3. Приклад 2. Обчисліть ![]() Розв'язання![]() Відповідь: ![]() Виконання вправи № 10 (2; 4; 6; 8; 10; 12) із вправ до розділу IX. Із властивостей первісної і формули Ньютона-Лейбніца випливають основні властивості інтеграла.
![]() 2) Постійний множник можна виносити за знак інтеграла: ![]() 3) Якщо с є [а; b], то ![]() 4) ![]() Доведемо ці рівності: ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Цю ж властивість можна одержати і обчисленням. Нехай F(x) — первісна для функції f(x). Тоді ![]() Склавши почленно ліві і праві частини рівностей, одержуємо ![]() ![]() Останню рівність буде доведено в курсі математичного аналізу. Властивості інтегралів допомагають в обчисленні інтегралів. Приклад. Обчисліть: а) ![]() ![]() Розв'язання![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Відповідь: а) π2 - 1; б) ![]() IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ IX § 4 (3). Запитання і завдання для повторення розділу IX № 11—12. Вправа № 10 (1; 3; 5; 7; 9). Роганін Алгебра 11 клас, урок 25 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |