|
Скачати 74.81 Kb.
|
Розділ ІV. Теорема Піфагора УРОК № 58 Тема уроку. Значення синуса, косинуса, тангенса деяких кутів. Мета уроку: навчати учнів застосовувати правила знаходження катета і гіпотенузи під час розв'язування задач. Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок. Хід уроку I. Організаційний момент Гра «Що? Де? Коли?» Клас розподіляється на 5 команд. Кожна команда по черзі крутить вовчок і розкриває той із 5 конвертів на столі, на чий номер указав вовчок. Команда читає питання із конверта і протягом З хвилин готує відповідь на дошці. Інші команди на місцях також готують відповіді, щоб доповнити або виправити відповідь команди біля дошки, заробивши додаткові бали. II. Актуалізація опорних знань учнів; перевірка домашнього завдання Питання в конвертах
Після відповідей учитель пропонує командам дати відповіді на питання, які ставитимуться під час пояснення розв'язань домашніх задач, заздалегідь записаних учителем на відкидній дошці. Питання пропонуються у вигляді бліц-турніру. Задача 1. Розв'язання І спосіб. Із трикутника АСВ (C = 90°) (рис. 1): (см). II спосіб. Нехай ВС = х см (х > 0), тоді АВ = 2х. Із трикутника АСВ (C = 90°): АС = = = х, х = 6, х = 6.Тоді ВС = 6 см, АВ = 12 см. Відповідь: 12 см. Питання
Задача 2. Розв’язання 1) Нехай у трикутнику ABC (рис 2) C = 45°, BD AC, DC = 20 см, AD = = 21 см. Із трикутника BDC (D = 90°): BD = BC tg 45° = 20 · 1 = 20 (см). Із трикутника ADB (D = 90°): AB = = = = = = 29 (см). 2) Якщо DC = 21 см, AD = 20 см, то (см). Відповідь: 29 см або 21см. Питання
Задача 3. Розв'язування Нехай у трикутнику АСВ (C = 90°) (рис. 3) CDAB, CD = 3 дм, ВС = 5 дм. Із трикутника CDB (D = 90°): BD = 4 см, ВС2 = BD · АВ, 52 = 4АВ, АВ = . Із трикутника CDB (D = 90°): tgBCD = = . AD= – 4 = (дм). Із трикутника ADC (D = 90°): . Із трикутника АСВ (C = 90°): АС = = = = = = = = = (дм). Тоді ; . Відповідь: ; ; ; . Питання
ІІІ. Виконання завдань на закріплення вмінь і навичок Розв'язування задач На дошці записані 5 задач. За допомогою вовчка вчитель визначає номер задачі, яку розв'язуватиме кожна команда, під цим самим номером команда відповідає. Інші ставлять питання, перевіряють своє розв'язання. Команди, які допомагають у складних ситуаціях команді, яка відповідає, одержують додаткові бали. Задача 1. Знайдіть синус, косинус і тангенс гострого кута прямокутної трапеції, менша бічна сторона якої дорівнює 5 см, а різниця основ — 12 см. Задача 2. У трикутнику ABC АВ = 10 м, A = 30°, B = 45° . Знайдіть АС і ВС. Задача 3. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо один з його катетів дорівнює 6см, а його проекція на гіпотенузу — 9 см. Задача 4. У рівнобічній трапеції нижня основа дорівнює 11 м, верхня — 5 м, а бічна сторона утворює з основою кут 60°. Знайдіть площу трапеції. Задача 5. Знайдіть радіус г кола; вписаного в рівносторонній трикутник, і радіус R кола, описаного навколо цього трикутника, якщо сторона трикутника дорівнює а. Наводимо розв'язання задач. Задача 1. Розв'язання Нехай у трапеції ABCD (рис. 4) BC || AD, AB AD, АВ = 5 см, AD – BC = = 12 см, AD – BC = KD, тоді KD = 12 см, АВ = СК = 5 см. Із трикутника CKD (K = 90°): CD == = = = 13 (см); sinD = = = ; cosD = = ; tgD = = . Відповідь: ; ; . Задача 2. Розв'язання Проведемо висоту CD (CD AB) (рис. 5). Нехай BD = x м (х > 0), тоді AD = (10 – x) м. CD = BD, тому що трикутник CDB — прямокутний, В = 45°, отже, і BCD = 45°, тому трикутник CDB — рівнобедрений, CD = x. Із трикутника ACD (D = 90°): CD = (10 – x) tg30° = . Маємо: х = ; x = 10 – х; х + х = 10; х(+ 1) = 10; х = ; х = = 5(– 1) (м). Тоді із трикутника CDB (D = 90°): (м). Із трикутника ADC (D = 90°): (м). Відповідь: м; м. Задача 3. Розв'язання Нехай у трикутнику АСВ (рис. 6) C = 90°, CD АВ, АС = 6см, AD = 9 см. Тоді cosА = = = = , тобто A = 30°. Тоді B = 90° - 30° = = 60°. Відповідь: 30°, 60°. Задача 4. Розв'язання Нехай ABCD — трапеція (рис. 7), ВС || АВ, AB = CD м, ВС = 5 м, AD = 11 м, A = 60°. Проведемо висоту ВК (BK AD); тоді AК = = 3 (м). Із трикутника АКВ (K = 90°): BK = AK tg 60° = 3 · (м). SABCD = · 3= = 8 · 3= 24(м2). Відповідь: 24м2. Задача 5. Розв'язання І спосіб. Нехай у трикутнику ABC (рис. 8) АВ = ВС = АС = а. У трикутник вписане й описане навколо нього коло. Як відомо, центр вписаного кола — точка перетину бісектрис, а центр описаного кола — точка перетину серединних перпендикулярів до сторін трикутника. Для рівностороннього трикутника вони збігаються. Це — центр трикутника. ОВ = ОА = R — радіус описаного кола, OD = r — радіус вписаного кола. У трикутнику АDО (D = 90°): AD = ; OAD = = 30°; r = OD = AD. tg 30° = · = ; . II спосіб. BD = AB sin60° = ; BD = BO + OD = R + r. Точка перетину медіан ділить медіану у відношенні 2 : 1, рахуючи від вершини. ВО = = BD = ; OD = BD = . Відповідь: ; . IV. Підбиття підсумків уроку (рефлексія) Учитель повідомляє бали, які набрала кожна з команд, і виставляє оцінки. Питання класу
V. Домашнє завдання С 1. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо його катети дорівнюють 2,5см і 2,5 см. Д 2. Різниця двох основ рівнобедреної трапеції дорівнює 3 м. Косинус кута при основі трапеції дорівнює 0,8. Знайдіть довжину бічної сторони трапеції. В 3. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо проекції катетів на гіпотенузу відносяться як 3 : 1. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 58 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |