УРОК №49 Тема уроку


Скачати 49.72 Kb.
Назва УРОК №49 Тема уроку
Дата 15.06.2013
Розмір 49.72 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок

Розділ ІV. Теорема Піфагора

УРОК №49

Тема уроку. Теорема Піфагора.

Мета уроку: сформулювати й довести декількома способами теорему Піфагора; учити застосовувати її при розв'язуванні задач.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Піфагора, креслярські інструменти.

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учитель збирає зошити з домашньою контрольною роботою, проводить короткий аналіз тематичної контрольної роботи № 4, повідомляє її результати.
Ш. Формулювання мети і задач уроку
IV. Актуалізація опорних знань учнів

Розв'язування усних задач за готовими рисунками

  1. За даними рис. 1 знайдіть площу чотирикутника ABCD, якщо АВ = 3 см, ВС = 2 см.

  2. Доведіть, що чотирикутник KMNP (рис. 2) — квадрат.



Питання класу

  1. Які ви знаєте формули для обчислення площ квадрата, прямокутного трикутника, трапеції?

  2. Сформулюйте властивості пропорційних відрізків, означення подібних трикутників, ознаки подібних трикутників.


V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя про Піфагора і теорему Піфагора

Теорема Піфагора по праву вважається найважливішою в курсі геометрії й заслуговує на пильну увагу. Вона є основою розв'язування багатьох геометричних задач і базою вивчення теоретичного курсу надалі; містить багатий історичний матеріал. Теорема Піфагора — це основа евклідової геометрії, завдяки їй доводиться більшість теорем геометрії, тому її необхідно добре засвоїти. Сьогодні у нас урок однієї теореми, на якому ви будете знаходити різні способи доведення теореми Піфагора, застосовуючи при цьому знання різних розділів планіметрії. У світі відомо близько 100 різних доведень теореми. Можливо, ви знайдете свій оригінальний спосіб доведення.

Історична довідка (підготовлена двома учнями)

Доведення теореми Піфагора

Теорема Піфагора. У прямокутному трикутнику квадрат гіпо­тенузи дорівнює сумі квадратів катетів.

Доведення 1. Доведемо теорему Піфагора, застосовуючи подіб­ність трикутників.

Доведення

АСВ ∆СКВ (рис. 3), оскільки вони прямокутні і B — спільний, тоді , звідси ВС2 = АВ · ВК (або відразу можна використати той факт, що катет прямокутного трикутника є се­реднім пропорційним між гіпотенузою та проекцією цього катета на гіпотенузу). Аналогічно ∆АСВ ∆АКС, тоді , звідси АС2= АК · АВ. Отже, АС2 + ВС2 = АВ · ВК + АК · АВ = = АВ(ВК + АК) = АВ · АВ = АВ2, що й треба було довести.

Доведення 2. Доведемо теорему, застосовуючи формули площ прямокутного трикутника, трапеції.

Доведення

Нехай ВКС = α (рис. 4). Оскільки ∆КВС = ∆DAK, то і ADK = α, отже, AKD = 90° - α, тому CКD = 180° - α - (90°- α) = 90°.

.

SABCD = SKBC + SDAK + SCKD = а · b + a · b + c2 = ab + c2.

Отже, ; (a + b)2 = 2ab + c2; a2 + 2ab + b2 = 2ab + c2; звідси а2 + b2 = с2.

Доведення 3. В індійському доведенні використовувалося: «Ди­вися». А ми розглянемо з наукової точки зору. Для цього вам не­обхідно пригадати формули площі квадрата й прямокутного три­кутника (рис. 5). Площа всіх чотирьох прямокутних трикутників: 4S = 4 ·а · b = 2аb.

Площа більшого квадрата: S = c2.

Площа меншо­го квадрата: S1 = (a b)2. Тоді c2 – 2ab = (a b)2;

c2 – 2ab = a2 – 2ab + b2; с2 = а2 + b2.



Доведення 4. Розріжемо квадрат зі стороною (а + b) двома спо­собами (рис. 6). В обох випадках вийшло чотири прямокутних три­кутники з катетами а і b, тому площа квадрата 1 дорівнює сумі площ квадратів 2 і 3. Але квадрат 1 побудований на гіпотенузі пря­мокутного трикутника з катетами а і b, а квадрати 2 і 3 побудовані на його катетах. Отже, с2 = а2 + b2.



VI. Первинне закріплення нових знань учнів

  1. Дано: ∆АВС, C = 90°, с = 2b, а = 20.
    Знайти: b.

Відповідь: 15.

  1. Дано: а = 8, b = 8.

Знайти: с.

Відповідь: 16.

  1. Дві сторони прямокутного трикутника дорівнюють 3 м і 4 м.

Знайдіть третю сторону.

Відповідь: 5 м або м.

Зауваження. Землеміри Давнього Єгипту для побудови прямо­го кута користувалися таким способом. Мотузку ділили вузлами на 12 рівних частин і кінці зв'язували. Потім мотузку розтягували на землі так, щоб утворився трикутник зі сторонами 3, 4 і 5 поділок. Кут трикутника, протилежний стороні, яка має 5 поділок, був пря­мий (32 + 42 = 52). Тому зазначений спосіб побудови кута трикутника зі сторонами 3, 4 і 5 іноді називають єгипетським.

  1. Дано: ∆ACB, C = 90°, a = 12 м, b = 5 м.

Знайти: с.

Відповідь: 13 м.

Зауваження. Трикутники зі сторонами, вираженими цілими числами, називають піфагоровими, наприклад трикутник зі сторо­нами 5, 12, 13.
VII. Підбиття підсумків уроку

Питання класу

  1. Сформулюйте теорему Піфагора.

  2. Який трикутник називається єгипетським?

  3. Як знайти гіпотенузу, якщо відомі катети?

  4. Як знайти катет, якщо відомі гіпотенуза і другий катет?

  5. Як знайти діагональ прямокутника, якщо відомі його сторони?

  6. Як знайти сторону ромба, якщо відомі його діагоналі?


VIII. Домашнє завдання

Д 1. Чотирикутники ABCD і АМКС — квадрати (рис. 7). Доведіть різними способами, що SAMKC = 2SABCD.

С 2. У книзі «Початки Евкліда» (книга перша) теорему сформу­льовано так: «У прямокутних трикутниках квадрат на стороні, що стягує прямий кут, дорівнює разом узятим квадратам на сторонах, які утворюють прямий кут». Зобразіть у зошитах гео­метричну інтерпретацію цього. (Формулювання, надруковане на аркушах, роздаються учням.)

Д 3. Сторони прямокутника дорівнюють 60 см і 91 см. Чому до­рівнює діагональ?

В 4. Діагональ квадрата дорівнює а. Чому дорівнює сторона ква­драта?



Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 49

Схожі:

Урок 21 Тема уроку
Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині
УРОК №46 Тема уроку
Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки
УРОК №35 Тема уроку
Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними
УРОК 43 Тема уроку
Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислен­ня ймовірностей подій
УРОК 13 Тема уроку
...
УРОК №28 Тема уроку
...
Урок 1 Тема уроку
Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку
Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів
УРОК 33 Тема уроку
Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го сте­пеня і його властивості
Уроку: Урок
Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка