|
Скачати 70.62 Kb.
|
Розділ ІV. Теорема Піфагора УРОК № 59 Тема уроку. Розв'язування прямокутних трикутників. Мета уроку: навчати учнів застосовувати правила знаходження катета і гіпотенузи при розв'язуванні задач. Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання Проводиться у формі самостійної роботи, яка містить задачі, подібні до домашніх. Самостійна робота пишеться під копірку й перевіряється відразу після написання. Самостійна робота Варіант І
Варіант II
Наведемо розв'язання задач варіанта І. Задача 1. Розв'язання Нехай у трикутнику АСВ (рис. 1) C = 90°, АС = 7,5см, BС = 7,5 см. tgA = = = = . Тоді A = 30°; B = 90° - 30° = 60°. Відповідь: 30°, 60°. Задача 2. Розв’язання Нехай у трапеції ABCD (рис. 2) BC || AD, AB = CD. Проведемо висоту СК (СК AD). За умовою AD – BC = 4,8 см, тоді KD = 2,4 см. Отже, cosD = = = 0,6; = 0,6; (см). Відповідь: 4 см. Після самостійної роботи вчитель демонструє розв'язання домашньої задачі 3, заздалегідь записане на відкидній дошці, і розбирає його. Розв'язання задачі 3 домашнього завдання У трикутнику АСВ (C = 90°) проведемо висоту CD (CD AB) (рис. 3). BD і AD — проекції відповідно катетів ВС і АС на гіпотенузу. Нехай = , тоді BD = x см (x > 0); AD = 3x, CD2 = BD · AD = 3x2, CD = = x. Із трикутника CDB (D = 90°): tgB = = = . Звідси B = 60°, A= 90° - B = 90° - 60° = 30°. Відповідь: 60°, 30°. II. Актуалізація опорних знань учнів Учні, працюючи в парах, ставлять один одному теоретичні питання з теми. За необхідності звертаються до підручника. Учитель вибірково опитує декілька пар. ІІІ. Формулювання теми, мети і задач уроку IV. Закріплення навичок і вмінь учнів розв'язувати прямокутні трикутники Задача 1 (розв'язується колективно, один учень біля дошки). Один з кутів трапеції дорівнює 30°, а прямі, які містять бічні сторони трапеції, перетинаються під прямим кутом. Знайдіть довжину меншої бічної сторони, якщо її середня лінія дорівнює 10 см, а одна з основ — 8 см. Розв'язання Нехай у трапеції ABCD (AD || ВС) її бічні сторони при продовженні перетинаються в точці Q, Q = 90° за умовою (рис. 4). Тоді в трикутнику AQD D = 90° - A = 90° - 30° = 60°. Оскільки середня лінія трапеції дорівнює = 10 (см), то 8 + AD = 20, AD = 12 см. Проведемо висоти ВК ( BК AD) і CM (CM AD). Нехай AK = x см (х > 0), тоді MD = (AD – BC) – AK = (12 – 8) – x = 4 – х. У трикутнику АКВ (C = 90°) ВК = АК · tgK = x tg 30° = . У трикутнику CMD (M = 90°) CM = = MD tgD = (4 – x) tg 60° = (4 – х) ·. Оскільки СМ = ВК, то маємо рівняння: ; x= 12– 3x; 4x= 12; x = 3. Отже, AK = 3 см; MD = 1 см. Із прямокутного трикутника АВК із прямим кутом К маємо: АВ = = = = = 2 (см). Із прямокутного трикутника MCD (M = = 90°): CD = = = 2 (см). CD < AB. Відповідь: 2 см. Задача 2 (учні розв'язують самостійно, один із сильних учнів працює на відкидній дошці) Дано: АВ = ВС, C = α, AD BC, AD = h (рис. 5). Знайти: АВ. Розв'язання Оскільки за умовою трикутник ABC рівнобедрений з основою АС (рис. 5), то A = D = α, отже, B = 180° - 2D = 180° - 2α. Розглянемо трикутник ABD (D = 90°): AD = h , B = 180° - 2α, AB = = . Відповідь: . Задача 3 (розв'язується колективно). У трикутнику ABC ACB = 90°, CD AB. CM — медіана, СМ = тс, DCN = α (рис. 6). Знайдіть S∆AВС і катети трикутника АСВ. Розв'язання Із трикутника CDM (D = 90°) CD = CM cosDCM = mc cos α; DM = = CM sinDCM = mc sin α. Як відомо, CM = AB, тоді AB = 2CM = 2mc. Звідси АМ = МВ = тс. Тому S∆ACB === . AD = AM – DM = = mc – mc sinα. Із трикутника ADC (D = 90°): AC = = =. Із трикутника ACB (C = 90°): CB ===. Відповідь: ; ; . Задача 4 (учні розв'язують самостійно, відповідаючи на питання вчителя під час розв'язання задачі). У рівнобедреній трапеції ABCD AB = CD = 7 см, BC = 2 см, AD = 8 см. Знайдіть синус і косинус кута CAD. Розв'язання Нехай ABCD — дана рівнобічна трапеція (рис. 7), AD || BC. Проведемо висоту ВК (BK AD). Тоді АК = = = 3 (см). У трикутнику АВК (K = 90°): ВК = = = (см). ВК = СМ (CM AD), AM = KM + AK = BC + AK = 2 + 3 = 5 (см). Із трикутника САМ (M = 90°) АС = = = , sinCAM = = = = 2, cosCAM = = = = . Відповідь: 2; . Задача 5. Кут при основі рівнобедреного трикутника дорівнює α, а радіус кола, вписаного в трикутник, дорівнює r. Визначите бічну сторону трикутника. Розв'язання Нехай ABC (рис. 8) — даний рівнобедрений трикутник з основою AC, A = C = α У прямокутному трикутнику АКО (K = 90°): (KAO = A = , тому що АО — бісектриса кута А). Із прямокутного трикутника ABD (D = 90°, оскільки точка D — точка дотику кола з основою AC) ABD = 90° - α. Тоді в трикутнику ОКВ (K = 90°): BOK = 90° - (90° - α) = α і BK = r tgα. Отже, АВ = АК + ВК = . Відповідь: . V. Підбиття підсумків уроку Питання класу
VI. Домашнє завдання С 1. Бічна сторона рівнобедреного трикутника дорівнює 10 см, а висота, проведена до основи, — 5см. Знайдіть кути трикутника. Д 2. Діагональ прямокутника дорівнює 8 см, а одна з його сторін — 4см. Знайдіть гострий кут між діагоналями прямокутника. В 3. Бічні сторони прямокутної трапеції відносяться як 1: Знайдіть кути трапеції. 4. Підготуватися до узагальнюючого уроку-конференції. Знайти спосіб доведення теореми Піфагора, який не був розглянутий на уроках. Знайти відомості про піфагорові числа, єгипетський трикутник. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 59 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |