УРОК №59 Тема уроку


Скачати 70.62 Kb.
Назва УРОК №59 Тема уроку
Дата 29.04.2013
Розмір 70.62 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок

Розділ ІV. Теорема Піфагора

УРОК № 59

Тема уроку. Розв'язування прямокутних трикутників.

Мета уроку: навчати учнів застосовувати правила знаходження катета і гіпотенузи при розв'язуванні задач.

Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Проводиться у формі самостійної роботи, яка містить задачі, по­дібні до домашніх. Самостійна робота пишеться під копірку й пере­віряється відразу після написання.

Самостійна робота

Варіант І

  1. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо його катети дорівнюють 7,5см і 7,5 см.

  2. Різниця основ рівнобедреної трапеції дорівнює 4,8 см. Косинус гострого кута при основі трапеції дорівнює 0,6. Знайдіть довжину бічної сторони трапеції.

Варіант II

  1. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо його катети дорівнюють 3,2см і 3,2 см.

  2. Різниця двох основ прямокутної трапеції дорівнює 10 см. Ко­синус гострого кута при основі трапеції становить 0,7. Знайдіть довжину більшої бічної сторони трапеції.


Наведемо розв'язання задач варіанта І.

Задача 1. Розв'язання

Нехай у трикутнику АСВ (рис. 1) C = 90°, АС = 7,5см, BС = 7,5 см. tgA = = = = . Тоді A = 30°; B = 90° - 30° = 60°.

Відповідь: 30°, 60°.

Задача 2. Розв’язання

Нехай у трапеції ABCD (рис. 2) BC || AD, AB = CD. Проведемо висоту СК (СК AD). За умовою AD BC = 4,8 см, тоді KD = 2,4 см. Отже, cosD = = = 0,6; = 0,6; (см).

Відповідь: 4 см.

Після самостійної роботи вчитель демонструє розв'язання до­машньої задачі 3, заздалегідь записане на відкидній дошці, і роз­бирає його.

Розв'язання задачі 3 домашнього завдання

У трикутнику АСВ (C = 90°) проведемо висоту CD (CD AB) (рис. 3). BD і AD — проекції відповідно катетів ВС і АС на гіпотенузу.

Нехай = , тоді BD = x см (x > 0); AD = 3x, CD2 = BD · AD = 3x2, CD = = x. Із трикутника CDB (D = 90°): tgB = = = . Звідси B = 60°, A= 90° - B = 90° - 60° = 30°.

Відповідь: 60°, 30°.


II. Актуалізація опорних знань учнів

Учні, працюючи в парах, ставлять один одному теоретичні пи­тання з теми. За необхідності звертаються до підручника. Учитель вибірково опитує декілька пар.
ІІІ. Формулювання теми, мети і задач уроку
IV. Закріплення навичок і вмінь учнів розв'язувати прямокутні трикутники

Задача 1 (розв'язується колективно, один учень біля дошки). Один з кутів трапеції дорівнює 30°, а прямі, які містять бічні сто­рони трапеції, перетинаються під прямим кутом. Знайдіть довжину меншої бічної сторони, якщо її середня лінія дорівнює 10 см, а одна з основ — 8 см.

Розв'язання

Нехай у трапеції ABCD (AD || ВС) її бічні сто­рони при продовженні перетинаються в точці Q, Q = 90° за умовою (рис. 4). Тоді в трикутни­ку AQD D = 90° - A = 90° - 30° = 60°. Оскільки середня лінія трапеції дорівнює = 10 (см), то 8 + AD = 20, AD = 12 см. Проведемо висоти ВК ( BК AD) і CM (CM AD). Нехай AK = x см (х > 0), тоді MD = (AD BC) – AK = (12 – 8) – x = 4 – х. У трикутнику АКВ (C = 90°) ВК = АК · tgK = x tg 30° = . У трикутнику CMD (M = 90°) CM = = MD tgD = (4 – x) tg 60° = (4 – х) ·. Оскільки СМ = ВК, то маємо рівняння: ; x= 12– 3x; 4x= 12; x = 3. Отже, AK = 3 см; MD = 1 см. Із прямокутного трикутника АВК із прямим кутом К маємо: АВ = = = = = 2 (см). Із прямокутного трикутника MCD (M = = 90°): CD = = = 2 (см). CD < AB.

Відповідь: 2 см.

Задача 2 (учні розв'язують самостійно, один із сильних учнів працює на відкидній дошці)

Дано: АВ = ВС, C = α, AD BC, AD = h (рис. 5).

Знайти: АВ.

Розв'язання

Оскільки за умовою трикутник ABC рівнобедрений з основою АС (рис. 5), то A = D = α, отже, B = 180° - 2D = 180° - 2α. Розглянемо трикутник ABD (D = 90°): AD = h , B = 180° - 2α, AB = = .

Відповідь: .


Задача 3 (розв'язується колективно). У трикутнику ABC ACB = 90°, CD AB. CM — медіана, СМ = тс, DCN = α (рис. 6). Знайдіть SAВС і катети трикутника АСВ.

Розв'язання

Із трикутника CDM (D = 90°) CD = CM cosDCM = mc cos α; DM = = CM sinDCM = mc sin α. Як відомо, CM = AB, тоді AB = 2CM = 2mc. Звідси АМ = МВ = тс. Тому SACB === . AD = AM DM = = mc mc sinα.

Із трикутника ADC (D = 90°):

AC = = =.

Із трикутника ACB (C = 90°):

CB ===.

Відповідь: ; ; .

Задача 4 (учні розв'язують самостійно, відповідаючи на питан­ня вчителя під час розв'язання задачі). У рівнобедреній трапеції ABCD AB = CD = 7 см, BC = 2 см, AD = 8 см. Знайдіть синус і косинус кута CAD.

Розв'язання

Нехай ABCD — дана рівнобічна трапеція (рис. 7), AD || BC. Про­ведемо висоту ВК (BK AD). Тоді АК = = = 3 (см). У трикутнику АВК (K = 90°): ВК = = = (см). ВК = СМ (CM AD), AM = KM + AK = BC + AK = 2 + 3 = 5 (см). Із три­кутника САМ (M = 90°) АС = = = , sinCAM = = = = 2, cosCAM = = = = .

Відповідь: 2; .

Задача 5. Кут при основі рівнобедреного трикутника дорівнює α, а радіус кола, вписаного в трикутник, дорівнює r. Визначите бічну сторону трикутника.

Розв'язання

Нехай ABC (рис. 8) — даний рівнобедрений трикутник з основою AC, A = C = α У прямокутному трикутнику АКО (K = 90°): (KAO = A = , тому що АО — бісектриса кута А). Із прямокутного трикутника ABD (D = 90°, оскільки точка D — точ­ка дотику кола з основою AC) ABD = 90° - α. Тоді в трикутни­ку ОКВ (K = 90°): BOK = 90° - (90° - α) = α і BK = r tgα. Отже, АВ = АК + ВК = .

Відповідь: .
V. Підбиття підсумків уроку

Питання класу

  1. Які теоретичні знання знадобилися вам сьогодні під час розв'я­зування задач?

  2. Оцініть свою роботу на уроці.

  3. Чи досягнута мета уроку?


VI. Домашнє завдання

С 1. Бічна сторона рівнобедреного трикутника дорівнює 10 см, а висота, проведена до основи, — 5см. Знайдіть кути три­кутника.

Д 2. Діагональ прямокутника дорівнює 8 см, а одна з його сто­рін — 4см. Знайдіть гострий кут між діагоналями прямо­кутника.

В 3. Бічні сторони прямокутної трапеції відносяться як 1: Знайдіть кути трапеції.

4. Підготуватися до узагальнюючого уроку-конференції. Знайти спосіб доведення теореми Піфагора, який не був розглянутий на уроках. Знайти відомості про піфагорові числа, єгипетський трикутник.



Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 59

Схожі:

Урок 21 Тема уроку
Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині
УРОК №46 Тема уроку
Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки
УРОК №35 Тема уроку
Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними
УРОК 43 Тема уроку
Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислен­ня ймовірностей подій
УРОК 13 Тема уроку
...
УРОК №28 Тема уроку
...
Урок 1 Тема уроку
Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку
Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів
УРОК 33 Тема уроку
Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го сте­пеня і його властивості
Уроку: Урок
Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка