|
Скачати 72.11 Kb.
|
Розділ ІV. Теорема Піфагора УРОК №53 Тема уроку. Перпендикуляр і похила, їх властивості. Розв'язування задач. Мета уроку: формувати вміння учнів застосовувати властивості перпендикуляра та похилої під час розв'язування задач. Тип уроку: формування вмінь та навичок учнів. Хід уроку I. Організаційний момент II. Перевірка домашнього завдання Троє учнів записують на дошці розв'язання домашніх задач. Задача 1. Розв΄язування Нехай АВ а (рис. 1); тоді АС — проекція ВС на а. Із трикутника CAB (A = 90°): АВ = = = = = 4·6 = 24 (см). Відповідь: 24 см. Задача 2. Розв'язання Нехай MK a (рис. 2), NL a, MK = 2 см, NL = 3 см, MN = 13 см, точки М і N лежать з різних боків від прямої а. Продовжимо МК і через точку N проведемо пряму NF, паралельну а, до перетину з МК. Оскільки FN || KL і MK KL, то MK NF і трикутник MFN — прямокутний, FK = LN як відрізки паралельних прямих, які лежать між паралельними прямими. Тоді MF = 2 + 3 = = 5 (см). Із трикутника MFN (F = 90°): FN = = = = 12 (см). Відповідь: 12 см. Задача 3. Розв΄язування Нехай у трикутнику ABC (рис. 3) АВ = 11 см, ВС = 1б см, АС = 15 см. Проведемо висоту BD (BD АС), тоді AD — проекція АВ на сторону AC, DC — проекція ВС на АС. Нехай DC = х см (х > 0), тоді AD = (15 – х) см. Із трикутника BDC (D = 90°): BD2 = 162 – х2. Із трикутника ADB (D = 90°): BD2 = 112 – (l5 – x)2; 162 – x2 = 112 – (15 – х)2; 256 – х2= 121 – 225 + 30х – х2; 30х = 256 + 225 – 121; 30x = 360; x = 12. Отже, AD = 3 см; DC = 12 см. Відповідь: 3 см і 12 см. Математичний диктант Кожне завдання оцінюється в 1,5 бала. Користуючись рис. 4, укажіть:
ІІІ. Формулювання мети і задач уроку IV. Актуалізація опорних знань учнів Питання класу
V. Закріплення засвоєних навичок і вмінь учнів Розв'язування задач Задача 1. У трикутнику ABC (рис. 6) проекція сторони АВ на сторону ВС дорівнює 2, а проекція сторони АС на ВС — 8 см, ABC = 60°. Знайдіть сторони трикутника. Розв'язання Нехай у трикутнику ABC ABC = 60°. Проведемо висоту AD (ADBC), тоді BD — проекція АВ на сторону ВС, BD = 2см, CD — проекція AC на сторону ВС, CD = 8 см. Оскільки ABC = 60° і AD ВС, то і BAD = 30°, отже, АВ = 4см (як відомо, у прямокутному трикутнику проти кута в 30° лежить катет, у два рази менший за гіпотенузу). Із трикутника ADB (D = 90°): AD2 = = 48 – 12 = 36. Із трикутника ADC (D = 90°): АС = = = 10 (см). Отже, сторони трикутника ABC: АВ = 4 см, АС = 10 см, ВС = 8 + 2 (см). Відповідь: 4см, 10 см, 8 + 2см. Задача 2. Із точки В до прямої а проведені дві похилі: ВА = 20 см і ВС = 13 см. Проекція похилої ВА більша від проекції похилої ВС на 11 см. Знайдіть проекції цих похилих. Розв'язання Проведемо перпендикуляр BD до прямої а (рис. 7), тоді DC і DA — проекції ВС і ВА на пряму а відповідно. Нехай CD = x см (x > 0), тоді AD = = (x + 11) см. Із трикутника BDA (D = 90°): BD2 = 202 – (x + 11)2. Із трикутника BDC (D = 90°): BD2= 132 – x2; 202 – (х + 11)2 = 132 – х2; 400 – х2 – 22х – 121 = 169 – х2; 22х = 110, х = 5. Отже, CD = 5 см; AD = 5 + 11 = = 16 (см). Відповідь: 5 см, 16 см. Зауваження. Задача розв'язується так само, якщо похилі розміщені з одного боку від перпендикуляра (рис. 8). Задача 3. З однієї точки до даної прямої проведені перпендикуляр і дві похилі. Знайдіть довжину перпендикуляра, якщо похилі дорівнюють 41 см і 50 см, а їхньої проекції на дану пряму відносяться як 3 : 10. Розв΄язання Нехай АК а (рис. 9), тоді КС і KB — відповідно проекції АС і АВ на пряму а. Якщо дві похилі проведені з однієї точки до прямої, то більша похила має більшу проекцію: АВ > АС, отже, ВК > КС. Нехай КС = 3х см (х > 0); тоді ВК = 10х см. Із трикутника АКС (K > 90o) АК2 = 412 – (3х)2. Із трикутника АКВ (K = 90°): AК2 = 502 – (10х)2; 412 – (3x)2 = 502 – (10x)2; 1681 – 9х2 = 2500 – 100x2; 91x2 = 819; х2 = 9; х = 3 (х > 0). Отже, АК2 = 412 – (3х)2 = 1681 – 9 · 9 = 1681 – 81 = = 1600; AК = 40 см. Відповідь: 40 см. Задача 4. Катети прямокутного трикутника відносяться як 3 : 4, а різниця довжин проекцій катетів на гіпотенузу дорівнює 7 дм. Знайдіть гіпотенузу трикутника. Розв'язання Нехай у трикутнику АСВ (рис. 10) АС = 90°, ВС : АС = 3 : 4. Проведемо перпендикуляр CD до сторони АВ, тоді BD — проекція ВС на гіпотенузу АВ, AD — проекція катета АС на гіпотенузу. AD > BD, оскільки АС > ВС; AD – BD = 7 дм. Нехай ВС = 3х (х > 0), АС = 4х,отже, АВ = 5х (єгипетський трикутник). Як відомо, катет прямокутного трикутника є середнім пропорційним між гіпотенузою та проекцією цього катета на гіпотенузу. Тоді AC2= AD · AB, (4x)2 = AD · 5х; AD = = 3,2х. Аналогічно ВС2 = BD · AB; (3x)2 = BD · 5x; BD = = 1,8x. За умовою задачі 3,2х – 1,8х = 7; 1,4х = 7; х = 5. Отже, АВ = 5 · 5 = 25 см. Відповідь: 25 см. Самостійна робота Варіант І
Варіант II
VI. Підбиття підсумків уроку Питання класу
VII. Домашнє завдання С 1. Із точки К до прямої b проведені перпендикуляр KD і похила КР. Доведіть, що КР > КС, де С — точка відрізка DP. Д 2. Із точки D до прямої а проведені перпендикуляр DM і похилі PD і DK. DP = 10 дм, DK = 8 дм, а різниця проекцій цих похилих на пряму а дорівнює 4 см. Точки Р і К лежать на прямій а з одного боку від точки М. Знайдіть довжину РК і DM. В 3. Із точки до прямої проведені дві похилі, різниця довжин яких дорівнює 2 см, а різниця довжин їх проекцій — 4 см. Знайдіть відстань від точки до прямої, якщо довжина меншої похилої є натуральним числом, меншим за 6 см. Т.Л.Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас Урок № 53 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |