|
Скачати 73.4 Kb.
|
УРОК 37 Тема уроку: Комбінації. Трикутник Паскаля. Мета уроку: Познайомити учнів з комбінаціями без повторень, виведення формули для числа комбінацій з n елементів по m елементів без повторень. Вивчення властивостей чисел , познайомити учнів з трикутником Паскаля. І. Перевірка домашнього завдання. Фронтальна бесіда за запитаннями .№№ 11—13, 15—16 із «Запитання і завдання для повторення» до розділу XII та перевірка правильності виконання домашніх вправ. № 17. Число n фотокарток, які були роздані,— це число розміщень з 35 по 2: n == 35 · 34 = 1190. № 22. а) ; б) . II. Сприймання і усвідомлення поняття комбінації без повторень, формули числа комбінацій з n елементів по т. Нехай дано множину {а, b, с}. З елементів цієї множини можна утворити 6 двохелементних розміщень. ab, ас, bс, bа, са, сb. Це впорядковані підмножини даної множини. А скільки не-впорядкованих двохелементних підмножин можна скласти з тих самих елементів? Тільки три: {ab}, {ас}, {be}. Будь-яка підмножина з т елементів даної множини, яка містить n елементів, називається комбінацією з n елементів по т елементів. Число комбінацій з n елементів по т позначають символом . Наприклад: = 3. З чотирьох елементів множини {a, b, c, d} можна утворити 6 комбінацій по 2 елементи: {а, b}, {а, с}, {а, d}, {b, с}, {с, а}, {b. d}; 3 комбінації по 3 елементи: {а, b, с}, {а, b, d}, {b, с, d}. Таким чином, = 6, = 3. Домовилися вважати, що = 1, = n , = 1. Виведемо формулу для знаходження значень , для цього порівняємо числа і при одних і тих же значеннях т і п. Кожну m-елементну комбінацію можна впорядкувати Рm способами. У результаті з однієї комбінації утворюється розміщень (упорядкованих підмножин) з тих самих елементів. Отже, число m-елементних комбінацій у Рm разів менше за число розміщень з тих самих елементів. Тобто = • , звідси Число комбінацій з n елементів по т дорівнює дробу, чисельник якого е добуток т послідовних натуральних чисел, найбільше з яких n, а знаменник дробу — добуток т послідовних натуральних чисел. Враховуючи, що можна одержати . Отже, Приклад. Обчислити a) ; б) . a) ; б) Задача. Скількома способами з 25 учнів можна вибрати 3 чергових. Розв'язанняВибір 3 чергових із 25 учнів — це комбінація 3 учнів із 25 учнів. Отже, п = = 2300. Відповідь: 2300 способами. Виконання вправ______________________________ 1. Випишіть комбінації трьох елементів з множини {a, b, c, d, h}. Відповідь: {а, b, c}, {Ь, c, d}, {c, d, h}, {а, b, d}, {b, c, h], {а, b, h}, {b, d, h}, {а, c, d}, {а, d, h}, {а, c, h}. 2. Обчисліть: а) ; б) ; в) +; г) +. Відповіді: а) 28; б) 28; в) 6; г) 101. 3. Із 20 робітників треба виділити 6 для роботи на елеваторі. Скількома способами це можна зробити? Відповідь: = 38 760. 4. На полиці є 35 книжок. Скількома способами можна вибрати дві із них? Відповідь: = 595. 5. Скількома способами можна закреслити 6 номерів із 49 в картці «Спортлото». Відповідь: =13 983 816. 6. Скільки існує відрізків, кінцями яких є n даних точок? Відповідь: . 7. Скільки різних площин можна провести через n точок простору, із яких жодні чотири не лежать в одній площині, якщо кожна площина проходить через три із даних точок. Відповідь: . 8. У скількох точках перетинаються діагоналі опуклого n-кутника, якщо жодні три з них не перетинаються в одній точці? Відповідь: . 9. У турнірі брало участь n шахістів, і кожні два шахісти зустрілись один раз. Скільки матчів було зіграно в турнірі? Відповідь: · 10. Скільки чоловік приймало участь у шаховому турнірі, якщо відомо, що кожний учасник зіграв з кожним із останніх по одній партії, а всього було зіграно 210 партій? Відповідь: 21 чоловік. 11. Розв'язати рівняння: а) =21; б) 5= ; в) + = 15 (x -1); г) + = 15 (у - 2). Відповіді: а) 7; б) 14; в) 9; г) 10. III. Сприймання і усвідомлення деяких властивостей числа комбінацій та поняття трикутника Паскаля.
= . Цей же результат можна одержати безпосередньо із формули числа комбінацій, якщо записати її за допомогою факторіалів: = = . Ця властивість дає змогу спростити обчислення числа комбінацій. Приклад. Обчислити . Розв'язання. 2. Розглянемо множину, яка містить п елементів. Виділимо т-елементні підмножини, і поділимо їх на дві групи: підмножини, до складу яких входить деякий елемент а даної множини, і підмножини, до складу яких а не входить. Число підмножин у першій групі дорівнює , бо кожну таку підмножину дістають приєднанням до а деякої (т-1)-елементної підмножини. Число підмножин у другій групі дорівнює . Отже, = + . Цю рівність можна довести і по-іншому: += . 3. Справедлива рівність +++…++= 2n. Оскільки — число m-елементних підмножин деякої множини, що містить n елементів, то +++…++— число всіх підмножин множини із n елементів. Доведемо, що число всіх підмножин множини, що містить n елементів, дорівнює 2n. Пронумеруємо елементи множини і для кожної підмножини даної множини побудуємо послідовність довжини n з нулів та одиниць за таким правилом: на m-му місці пишемо 1, якщо елемент з номером т входить до підмножини, і 0, якщо елемент з номером т не входить до підмножини. Отже, кожній підмножині відповідає своя послідовність нулів та одиниць. Наприклад, порожній множині відповідає послідовність з одних нулів, всій множині — послідовність з одних одиниць. Число всіх підмножин дорівнює числу всіх можливих послідовностей довжини п, складених з нулів та одиниць, і дорівнює 2 · 2 ·... · 2 = 2n. Виконання вправ______________________________ 1. Обчисліть а) ; б) ; в) ; г) . Відповіді: а) 100; б) 1000; в) 161 700; г) 499 500. 2. Випишіть всі підмножини множини {а, b, с}. Відповідь: , {a}, {b}, {с}, {а, b}, {а, с}, {b, с}, {а, b, с}. 3. Скільки підмножин має множина, яка містить: а) 6 елементів; б) 10 елементів; в) не містить елементів; г) п елементів. Відповіді: а) 26 = 64; б) 210 = 1024; в) 2° = 1; г) 2n. 4. Покажіть, що істинна рівність: ++++++= 26. 5. Доведіть справедливість рівностей: а) ++=++; б) ++=++. 6. Обчисліть: а) +++; б) +++. Відповіді: а) 64; б) 64. 7. Учень має по одній монеті в 1 коп., 2 коп., 5 коп., 10 коп., 25 коп. Скількома способами він може ці монети розкласти в дві кишені? Відповідь: 25 =32. 8. У деякому царстві немає двох людей, які б мали однаковий набір зубів. Скільки людей мешкає там, якщо кількість зубів у мешканців утворює всю множину можливих варіантів? Відповідь: ++…++= 232 = 4 294 967 296. Запишемо всі можливі значення (п = 0, 1, 2, ..., т = 0, 1, 2, ... п) у вигляді трикутної таблиці. Враховуючи властивості числа комбінацій , а саме: 1) ===…=== 1. 2) = +, тоді цю таблицю легко записати у числовому вигляді: Ця таблиця побудована так: у першому рядку записано 1, у другому — з боків від неї по одиниці. У кожному наступному рядку перші та останні числа — одиниці, а кожне інше дорівнює сумі двох найближчих від нього чисел зверху (властивість 2). Слід зазначити, що числа ряду розміщені на однаковій відстані від його кінців, рівні між собою. Це випливає з рівності: = . Сума чисел т-го рядка дорівнює 2m. Цю трикутну таблицю називають трикутником Паскаля за ім'ям французького математика Б. Паскаля (1623—1662), який займався дослідженням властивостей цієї таблиці й застосуванням їх до розв'язування задач та вправ. IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ XII § 2; Запитання і завдання для повторення розділу XII №№ 18—21. Вправи №№ 18, 24, 29. Роганін Алгебра 11 клас, урок 37 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |