|
Скачати 58.47 Kb.
|
Урок 53 Тема уроку: Поняття про статистику та її методи. Статистичні таблиці. Мета уроку: Ознайомити учнів з предметом статистики та методами дослідження. І. Аналіз контрольної роботи. ІІ. Сприймання і усвідомлення матеріалу про статистику та її методи. Об’єктивний аналіз будь-яких масових явищ та процесів потребує наукових методів збору, обробки даних та інтерпретації отриманих результатів. Статистика – наука, що збирає, обробляє і вивчає різні дані, пов’язані з різними масовими явищами, процесами, подіями. Предметом вивчення статистики є вивчення кількісної сторони цих явищ. Статистика вчить, як проаналізувати інформацію, виявити та оцінити закономірності формування, розвитку та взаємодії складних за соєю природою соціально-економічних явищ. Математична статистика – розділ математики, присвячений математичним методам систематизації, обробки та дослідження статистичних даних для наукових і практичних висновків. Її широко застосовують соціально-економічні дисципліни та інші галузі, а саме: астрономія (розподіл і рух зірок у небесному просторі),фізика (термодинаміка), біологія (закони спадковості), гідрологія (прогноз погоди), індустрія (контроль якості виробів) і таке інше. Глибоке вивчення сучасної математичної статистики неможливо без допомоги теорії ймовірностей. Статистика виникла з практичних потреб людини, її господарської діяльності, необхідністю обліку земельних угідь, майна, кількості населення, вивчення його занять, вікового складу тощо. Цікаво, що в Англії в XVII ст.. людей, які займалися цими питаннями, називали “політичними арифметиками”. Математична статистика виникла у XVII ст. і створювалась паралельно з теорією ймовірностей. Дальший розвиток математична статистика (друга половина ХІХ і початок ХХ століть) одержала в працях П.Л.Чебишева, А.А.Маркова, О.М.Ляпунова, а також К.Гаусса, А.Кете, Ф.Гальтона, К.Персона. В ХХ столітті найбільш суттєвий внесок у розвиток математичної статистики зробили В.І.Романовський, Є.Є.Слуцький, А.М.Колмогоров, М.В.Смирнов, Стьюдент, Ф.Фішер, Е.Пірсон, Ю.Непман та інші. Першим етапом будь-якого дослідження є збирання інформації, а саме, статистичне спостереження. Статистичне спостереження – це спланований, науково організований збір масових даних про соціально-економічні явища та процеси. Прикладами статистичних спостережень можуть бути: щоденний облік відвідування; облік успішності за семестр; перепис населення; анкетування; перелік релігійних громад країни; обстеження фінансової діяльності інвестиційної компанії; реєстрація шлюбів у загсах; опитування окремих учасників презентації; облік числа зареєстрованих злочинів; реєстрація рівня цін на сільськогосподарські продукти; телефонне опитування та інші. В таблиці представлені різні види статистичних спостережень. Розглянемо більш детально вибіркові статистичні спостереження, а решту ви самостійно опрацюєте за підручником. Найпоширенішим серед видів статистичних спостережень є вибіркове спостереження. У процесі вибіркового спостереження вивчається лише частина сукупності, відібрана спеціальним методом, яка називається вибіркою. Всю сукупність, з якої роблять вибірку називають генеральною сукупністю. Число об’єктів генеральної сукупності і вибірки називають відповідно обсягом генеральної сукупності і обсягом вибірки. Приклад 1. Якщо із 1000 деталей відібрано для обстеження 100 деталей, то обсяг генеральної сукупності N = 1000, а обсяг вибірки n = 100. Приклад 2. Якщо із усіх 20 млн працюючих в Україні об’єктом дослідження економісти вибрали 1000 чоловік, то обсяг генеральної сукупності N = 20 млн чоловік, а обсяг вибірки n = 1000 чоловік. Ідея вибіркового спостереження полягає в тому, щоб аналізуючи відібрану певним чином частину одиниць (об’єктів) усієї сукупності, поширити результати і висновки на всю сукупність у цілому. Суть вибіркового спостереження вдало пояснив один із директорів Інституту Геллапа: “... для того, щоб оцінити смак супу, зовсім не обов’язково з’їсти його повністю, необхідно гарно перемішати його і скуштувати лише одну ложку”. Для того, щоб за вибіркою можна було з впевненістю зробити висновок і про всю генеральну сукупність, потрібно, щоб вибірка досить точно відображала ту властивість об’єктів генеральної сукупності, яку вивчають. Вибірка повинна бути представницька, тобто відбір об’єктів у вибірку здійснюється випадково. Виконання вправ
а) проводиться всеукраїнський перепис населення; б) проводиться опитування мешканців міста з приводу їх ставлення до приватизації житла; в) проводиться облік військовозобов’язаних осіб; г) проводиться опитування постійних слухачів радіопередач “М’юзік радіо”; д) опитування молодих сімей з питань планування сім’ї; е) обстеження бюджетів най незахищених верств населення; є) облік чисельності новонароджених; ж) облік зареєстрованих шлюбів?
ІІІ. Сприймання і усвідомлення матеріалу про статистичні таблиці. У результаті статистичного спостереження отримують матеріал, який характеризує окремі елементи сукупності. Після зведення і групування статистичних даних для найбільш раціонального та наукового вигляду їх результатів використовують статистичні таблиці. Статистичні таблиці мають підмет і присудок. Статистичний підмет – це перелік окремих об’єктів або груп об’єктів. Статистичний присудок – це ті ознаки або показники, які характеризують статистичний підмет. За структурою підмета статистичні таблиці поділяються на прості, групові і комбіновані. Розгляньте таблиці №№ 23-28 із підручника із §2 розділу XIV підручника та вкажіть: а) підмет і присудок таблиць; б) вид таблиць за структурою підмета. У таблицях інформація подається компактно, у зручній для порівняння та аналізу формі. Вид таблиці залежить від мети та особливостей об’єкта дослідження, обсягу наявної інформації. У математичній статистиці замість слова “дані” використовується термін “варіанти”. Числову характеристику варіанти при цьому називають ознакою. Варіанти, що записані в таблиці за зростаючим (спадаючим) порядком, називають варіаційним рядом. Варіаційні ряди бувають дискретними та інтегральними. Нехай вибіркові дані містять m варіант х1, х2, ..., хm, причому деяка ознака Х прийняла значення х1 n1 раз, значення х2 n2 раз, ..., хm m раз. Додатнє число, яке вказує, скільки разів та чи інша варіанта зустрічається, називається частотою. Таблиця яка встановлює зв’язок між рядом варіант і відповідними частотами називається частотною (таблицею), або статистичним розподілом. Таблиця
Тут N – обсяг вибірки: N=n1+n2+…+nm. Серед таблиць №№ 23-28 із §2 розділу XIV підручника вкажіть частотні таблиці. За вказаними таблицями назвіть варіанти їх частот, обсяги вибірки. IV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Розділ XIV §1, 2; Запитання і завдання для повторення розділу XIV №№ 1-8, 15-18. Роганін Алгебра 11 клас, урок 53 |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №46 Тема уроку Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки |
УРОК №35 Тема уроку Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними |
УРОК 43 Тема уроку Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислення ймовірностей подій |
УРОК 13 Тема уроку ... |
УРОК №28 Тема уроку ... |
Урок 1 Тема уроку Тема уроку: Що означає бути щасливим. Індивідуальність людини та відчуття гармонії в собі. Чому важливо правильно оцінювати себе |
Урок №53 Дата: 18. 03. 2013 Тема уроку Тема уроку: Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
Уроку: Урок Тема уроку: Історія відкриття та освоєння материка. Практична робота №8 (продовження) |