Тема: Виконання слюсарних робіт.
Мета уроку:
Закріпити набуті складні уміння і навички;
сформувати вміння виконання загально-слюсарних робіт;.
виховувати самостійність, старанність, активність при самостійному виконанні завдань.
Тип уроку: Комбінований
Методи та прийоми проведення: розповідь, постановка проблемного питання, метод «Мозковий штурм», опитування, самостійна робота учнів.
Структура уроку
І Організаційна частина.
ІІ Вступний інструктаж.
1. Повідомлення теми і мети уроку;
2. Актуалізація опорних знань.
ІІІ Поточний інструктаж, вправи і самостійна робота.
IV Цільові обходи.
VЗаключний інструктаж.
VI Прибирання майстерні.
ХІД УРОКУ
І Організаційна частина:
Перевірка наявності учнів
Перевірка зовнішнього вигляду учнів
ІІ Вступний інструктаж:
1. Повідомлення теми і мети уроку.
а) Мотивація навчальної діяльності учнів
Протягом навчання ми з вами працювали над вивченням різних видів слюсарних робіт. Це такі види: розмічування площинне,рубання металу, вирівнювання та гнуття, різання металу, обпилювання металу, свердління, розвертання отворів,нарізування різьби.
2. Актуалізація опорних знань:
Що таке розмічування площинне? Охорона праці при розмічуванні.
(Розмічування площинне - операція нанесення на оброблювану заготовку ліній (рисок), що визначають контури майбутньої деталі чи місця, яке потрібно обробляти. Інструменти для площинного розмічання: рисувалка,кернер,циркуль, штангель циркуль,лінійка, кутник, транспортир, розмічальний молоток. Охорона праці: справний інструмент, Встановлення і зняття заготовок на плити слід виконувати у рукавицях, заготовки встановлювати на середину плити, видаляти пил та окалину з плити щіткою )
Що таке рубання металу? Охорона праці при рубанні.
(Рубанням називається слюсарна операція, коли за допомогою різального та ударного інструмента з поверхні заготовки видаляють зайвий шар металу або розрубують заготовки на частини. Інструмент: зубило, крейцмейсель, молоток слюсарний з круглим бойком, слюсарний молоток з квадратним бойком. Охорона праці: рукавиці, окуляри, справний інструмент, спец. одяг.)
Що таке обпилювання металу? Охорона праці при обпилюванні металу.
(Обпилюванням називається операція з обробки металів зняттям незначного шару напилками вручну або на обпилювальних верстатах. Напилки: драчові,личкувальні, бархатні,надфілі,рашпілі. Типи: плоский, плоский гостроносий, квадратний, тригранний,круглий, напівкруглий, ромбічний, ножівковий. Охорона праці: не можна підгинати пальці лівої руки під напилок при зворотному ході, стружку змітати щіткою, справний інструмент, спец. одяг.)
Що таке свердління? Охорона праці при свердлінні.
(Свердлінням називається утворення зняттям стружки отворів у суцільному матеріалі за допомогою різального інструмента – свердла, якому надають обертального та поступального руху відносно його осі. Свердла: спіральні, з прямими канавками, перове,спеціальне, однокромочне з внутрішнім відведенням стружки для глибокого свердління, двокромочне для глибокого свердління, для кільцевого свердління, центровочне. Охорона праці: під ноги слід покласти гумовий килимок, окуляри, справний інструмент.)
Що таке зенкування? Охорона праці при зенкуванні.
(Зенкування – це процес обробки спеціальним інструментом циліндричним або конічних заглиблень і фасок просвердлених отворів під головки болтів, гвинтів і заклепок. Зенківки: циліндричні з постійною напрямною і циліндричним хвостовиком, зі змінною напрямною і конічним хвостовиком,конічні. Охорона праці: вимоги ті самі, що й при свердлінні.)
Що таке гнуття? Охорона праці при гнутті.
(Гнуття – це спосіб обробки металу, при якому заготовці або її частинам надається зігнута форма.Виконується молотками (краще з м'якими бойками) у лещатах, на плиті або за допомогою спеціальних пристроїв. Охорона праці: справний інструмент, рукавиці, спец. одяг. )
Показ учнями трудових прийомів.
Демонстрація учнями основних навчально-виробничих прийомів при виконанні загально-слюсарних робіт під час виготовлення кутника меблевого комбінованого.
ІІІ Поточний інструктаж, вправи і самостійна робота:
Учні самостійно працюють над виготовленням кутника меблевого комбінованого.
IV Цільові обходи:
перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи.
перевірка правильного виконання дій, трудових прийомів, рухів;
перевірка дотримання правил охорони праці;
приймання виконаного завдання;
оцінка виконання робіт;
виявлення помилок, та способів їх усунення;
прибирання робочих місць.
VЗаключний інструктаж:
Підведення підсумків уроку
Видача домашнього завдання:
VI Прибирання майстерні.
Інструкція з охорони праці
під час виконання загально-слюсарних робіт.
Загальні положення
До роботи в навчальних майстернях допускаються особи, що пройшли медичний огляд, відповідне навчання, інструктажі на робочому місціпро безпечні методи роботи, з охорони праці.
Під час ручної, механічної обробки матеріалів у шкільній майстерні
можуть трапитися травматичні пошкодження й порізи інструментами різних
частин тіла.
Можливі небезпечні фактори: рухомі частини устаткування, електричний струм.
Можливі небезпечні випадки підчас роботи: дрібні порізи, скалки, удари,
опіки, запорошення очей, кровотеча з носа, отруєння чадним газом, переломи.
Щоб запобігти травмуванню і виникненню травмонебезпечних ситуацій, слід дотримуватися таких вимог:
працювати на справному устаткуванні, справним інструментом;
виявивши несправність, повідомити безпосередньо керівника, вчителя;
не користуватися відкритим вогнем;
дотримуватися технологічної дисципліни;
дотримуватися вимог особистої гігієни.
1.6. Виконувати тільки роботу, доручену вчителем.
2. Вимоги безпеки до початку роботи
Правильно одягти спецодяг.
Перевірити справність верстата, токарного верстата.
Підготувати до роботи інструмент і пристрої, впевнившись у їх справності. Розкласти інструмент на верстаті в порядку, встановленому вчителем.
На верстаті не повинно бути нічого зайвого.
Не вмикати токарні верстати без дозволу вчителя.
Знати безпечні прийоми роботи ручним інструментом і на токарних
верстатах.
Повідомити вчителя про всі помічені недоліки, несправності.
3. Вимоги безпеки під час виконання робіт
Надійно закріпити оброблювальну заготовку в лещатах (оправку при -
з'єднуванні листового металу).
При з'єднуванні деталей заклепками правильно використовувати
пристрої (натягувач, обтискач).
Користуватися справним, добре налагодженим інструментом за при
значенням. У разі псування інструменту під час роботи терміново замінити його.
Технологічні операції (розмітку, випрямляння, згинання, рубання, різання, обпилювання, свердління, з'єднування деталей) виконувати на верстаку в установлених місцях, використовуючи пристрої, оправки.
Не допускати захаращеності верстаків відходами, стружками. Своєчасно класти на місце інструменти загального користування.
Не відволікатися під час роботи, дотримуватися визначених правил.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
Залишки матеріалів, незакінчені вироби здати черговому або вчителю.
Перевірити стан інструментів і покласти їх на місце, визначене вчителем.
Прибрати робоче місце, користуючись щіткою (здувати стружку або змітати рукою забороняється).
Щоб уникнути псування насічок на губках лещат, затискувати їх до встановлення зазору 1—2 мм.
Про всі несправності, помічені під час роботи, повідомити вчителя.
Зняти спецодяг. Вимити руки і вмитися з милом.
З майстерні виходити з дозволу вчителя.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. Виявивши несправність під час роботи, негайно вимкнути верстат і повідомити вчителя.
5.2 .У випадку травми, пожежі негайно повідомити вчителя.
5.3. За потреби надати першу допомогу потерпілому.
|