Тема. Поетична збірка І. Франка «Зів’яле листя» шедевр інтимної лірики


Скачати 105.69 Kb.
Назва Тема. Поетична збірка І. Франка «Зів’яле листя» шедевр інтимної лірики
Дата 04.01.2014
Розмір 105.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
10 клас

Українська література
Тема. Поетична збірка І. Франка «Зів’яле листя» - шедевр інтимної лірики
Мета: ● дати загальну характеристику збірки «Зів’яле листя», виділити у ній автобіографічні поезії, розкрити їх місце серед шедеврів світової інтимної лірики;

● розвивати дослідницькі здібності учнів, усне мовлення, навички аналізу художнього тексту, виразного читання, креативне мислення;

● виховувати інтерес до поетичної творчості І. Франка, відчуття краси й сили художнього слова, віру в невмирущість людських почуттів, ідеал кохання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: зустріч у літературній кав’ярні.
Обладнання: портрет І. Франка, книжкова виставка творів І. Франка, мультимедійна презентація до уроку.
Хід уроку
Любов – це кара чи сумна в’язниця,

Бог від якої заховав ключі.

Петро Сорока

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами проведемо урок-зустріч у літературній кав’ярні. Я впевнена, що така форма уроку надасть можливість вільно спілкуватися, висловлювати власні враження від почутого й побаченого, а також використати матеріали документальної й художньої літератури. Я сподіваюсь, що наша співпраця буде плідною й приємною.

Заздалегідь клас поділений на три групи:

  • актори, художники;

  • літературознавці;

  • дослідники.

Кожна група отримала випереджаюче завдання.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку; сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Слово вчителя.

Іван Якович Франко відомий нам як незламний борець за долю народу, його твори були віддані боротьбі, праці для людей.

Я син народу, що вгору йде…

Мій поклик – праця, щастя і свобода!

Так, дійсно, праця була титанічна, за свободу боровся до останнього подиху, а чи мав щастя? Щоб відповісти на це питання, треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Бо, як зазначав М. Коцюбинський, «людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного».

Отже, «Зів’яле листя»… Під такою назвою вийшла у 1896 році третя Франкова поетична книжка з незвичним підзаголовком «Лірична драма», що й визначило її жанрову приналежність.

Шановні десятикласники, до речі, оцінювання вашої роботи на уроці теж буде пов’язано з листям: за свої відповіді ви отримаєте листочки різного кольору (високий рівень – рожеві, достатній рівень – жовті, середній рівень – зелені).
Актуалізація знань учнів з теорії літератури

Словникова робота

Давайте пригадаємо, що називають драмою, а що лірикою?

  • Драма – літературний твір, для якого характерні серйозність конфлікту й глибокі переживання персонажів.

  • Лірика – один із літературних родів, у якому життя відображається через передачу почуттів, переживань, думок.


Звернення до епіграфа

  1. Судячи з епіграфа, можете зробити висновок: чи щасливим був Іван Франко у коханні?

  2. Тому збірка й має символічну назву «Зів’яле листя». Усі поезії в ній поділені на три розділи – «жмутки». А які асоціації викликає у вас назва збірки?


Актор читає напам’ять поезію «Тричі мені являлася любов…»
Учитель. Хто ж ці жінки, яким присвячені такі ніжні вірші? Запрошую до розмови дослідників.
Дослідники. Перший «жмуток» збірки передає трагедію нерозділеного кохання, його беззахисність та вразливість («Так, ти одна моя правдивая любов», «За що, красавице, я так тебе люблю».) Ліричний герой не хоче згодитись з тим, що кохана йому відмовляє. Він то звинувачує в усьому обставини («Раз зійшлися ми случайно...»), то прагне здаватися збайдужілим («Я не надіюсь нічого...»), то вмовляє кохану зглянутися на його страждання («Не минай з погордою...», «Я не кляв тебе, о зоре»). Перший жмуток Франко присвятив першому коханню – попівні Ользі Рошкевич.
Актори. Ольга Рошкевич.

Як ми почали зустрічатися, Іван навіть не знав, як зі мною поводитися. Він не вмів сидіти за столом, між першою та другою стравами зривався, не вмів танцювати.

Чомусь думав, що я маю говорити якось незвично… А тому перші листи до мене писав німецькою мовою.

Мої батьки спочатку заохочували нашу дружбу з Іваном, сподіваючись, що він зробить блискучу кар’єру. На той час Франко навчався у Львівському університеті, навколо нього гуртувалася прогресивна молодь. Однак невдовзі поліція заарештувала Івана та його прихильників. Він був виключений з університету, сім місяців провів в ув’язненні.

Після цих подій мої батьки заборонили Іванові з’являтися у нашому домі, хоч напередодні він офіційно попросив моєї руки і ми вважалися зарученими.

Так, ми більше не зустрічались… Але протягом десяти років через друзів писали один одному листи.

Я теж кохала Франка, але не могла йти проти волі своїх батьків…
Відео «Червона калино, чого в лузі гнешся?»
Учитель. Як бачите, лірична поезія Івана Франка стала народною піснею. Що ж уособлюють образи калини й дуба? Чому калина схиляється додолу? Яку форму має вірш-пісня?
Літературознавці. Калина – це збірний образ галицьких дівчат, дуб – образ сильного, витривалого парубка.

Дуб – могутнє, високе дерево, а тому тягнеться своїм віттям до сонця. Калина – це кущ, сонце для неї нереальна вершина, і тягтися вгору вона не має сили. Символом безсилля і є опущені донизу плоди калини.

Вірш має форму діалогу, це йде від народнопісенної традиції. Він передає глибокий жаль з приводу того, що не кожна жінка знаходить у собі сили, щоб не дозволити «отінити себе». Адже саме така доля кохання поета і Ольги Рошкевич: суспільство відкинуло його від себе, а її посадило біля домашнього вогнища; він перелив свій біль у найкращі поезії – вона ж на сім замків закрила своє горе.
Учитель. Усім цікаво дізнатися, кому ж присвятив Іван Франко другий «жмуток» збірки.
Дослідники. Другий «жмуток» ліричної драми написаний переважно у народнопісенній манері («Ой ти, дівчино, з горіха зерня…», «Чого являєшся мені у сні?»). автор намагається в природі знайти співзвучність своїм стражданням, розраду від них.

Кохання до Ольги Рошкевич Іван Франко проніс через усе життя. Але явилась друга жінка в житті поета – «гордая княгиня» - Юзефа Дзвонковська. Саме їй був присвячений другий «жмуток».

Юзефа Дзвонковська була полькою, сестрою гімназійного товариша Франка. Про красу Юзефи, її начитаність він уперше почув від своїх польських друзів, а коли побачив Юзю, то відразу й закохався.
Актори. Юзефа Дзвонковська.

У нашій сім’ї був культ «голубої крові». А тому я дивилася на Франка зверхньо.

Наша родина шляхетна. Походить з відомих родин Дзвонковських і Дескурів, що відзначилися у польських повстаннях. А тому і я виявляла прихильність до революційних ідей, а згодом стала народною вчителькою.

Іван Франко написав листа моїй матері, Антоніні Дзвонковській, з проханням моєї руки і серця. Але мати йому відмовила.

Насправді ж великого почуття до Франка у мене не було, хоч я йому й симпатизувала. І в той же час прохоплювалась у мене думка: «А не вийду я заміж за цього рудого…»

Злі язики говорили про нас: чи то пара гоноровій польці рудий мужик? Але була у мене ще одна причина тієї відмови – невиліковна хвороба. Я зреклася від нього заради нього, адже знала: через сухоти довго не проживу. Я вірила у Франка, мені подобалася його творчість, і не хотілося генієві заступати дорогу.
Актори. Учень читає напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?»
Учитель. Ця поезія – шедевр не тільки української, а й світової інтимної лірики. А зараз зверніть свою увагу на екран і пригадайте схему ідейно-художнього аналізу поезії.
Літературознавці. Ідейно-художній аналіз поезії «Чого являєшся мені у сні?»

Учитель. І, нарешті, третій «жмуток» збірки. Яке ж кохання Франка дало поштовх до його написання?
Дослідники. Провідним мотивом поезій третього «жмутка» є пекельні переживання поета, спричинені нещасливим коханням. Свої найкращі твори збірки Іван Франко присвятив саме їй. Але вона їх навіть не читала і не мала наміру читати «Зів’яле листя», настільки байдужою була до йог автора.
Актори. Целіна Зигмунтовська.

Перше наше знайомство з Іваном Франком відбулося за досить прозаїчних обставин. Я сиділа за касовим віконцем, бо служила на пошті у Львові. Іван побачив мене і закохався. Щоб бачити мене знов і знов, він неодноразово писав сам до себе листи і сам забирав їх на пошті.

Але моє шляхетне походження не дозволяло покохати «русина» з рудим волоссям у вишиваній сорочці і простими манерами.

Оця нерозділена любов і мучила Франка багато років. А я постійно використовувала його приязнь до себе та його ім’я за кожної ліпшої нагоди. Сина виганяли з гімназії – Іван допоміг, матеріальна скрута – він грошей дав.

Однак і я змогла хоч трохи реабілітувати себе перед Франком. Коли він, самотній (адже дружина Ольга Хоружинська на той час була у божевільні), помирав від важкої хвороби, я доглядала за ним…
Актори. Учень читає напам’ять поезію «Я не тебе люблю, о ні, люблю я власну мрію!»
Учитель. Як і кожна людина, Іван Франко мріяв про велике кохання, про гарну і вірну подругу свого життя. І, мріючи, він створив собі ідеал кохання й коханої. Його дівчина повинна бути вродлива, щира, розумна, цільної вдачі і передових поглядів, щоб стала для нього і чарівною коханою, і вірною дружиною, і надійним товаришем-однодумцем на нелегкій дорозі життя. Доля нагородила Івана Франка вірним супутником і другом. Це була Ольга Хоружинська…

Я пропоную переглянути документальне відео, і ,можливо, ви схочете поспілкуватися з дружиною Івана Франка Ольгою Хоружинською.
Перегляд документального відео
Дослідники й літературознавці. Діалог із дружиною І. Франка Ольгою Хоружинською.

  1. У чому полягав ваш захист Франка від жорстокого світу?

Я тоді вже закінчила Харківський інститут шляхетних дівчат, отримала диплом учителя, володіла французькою, німецькою, англійською мовами.

Я писала статті, видавала журнал «Життя і слово», допомагала чоловікові писати й видавати його твори.

Мені навіть вдалося вмовити Івана вступити до Чернівецького університету – і він здобув вищу освіту. А незабаром саме на мої кошти Іван Якович поїхав до Відня, де отримав диплом доктора філософії, захистивши дисертацію.

  1. Новим коханням назвали вашу зустріч із Франком і подальше одруження… Але ж відомо, що Франко не кохав вас?

Мені чоловік у своїй збірці «Зів’яле листя» не присвятив жодної поезії.

Уже пізніше я дізналася, що одружився зі мною Франко без любові. Але ж народилися діти: три сини і донька. Сам Іван був упевнений, що судженої і конем не об’їдеш…

  1. Чому існує думка, що ваше одруження з Іваном Франком – «справа національна»?

Про наш шлюб говорили, що це сокровенна мрія українського народу, розділеного кордоном, про возз’єднання Заходу і Сходу України.

  1. Як сприйняли ви слова подяки від свого чоловіка?

Я була вірною дружиною Іванові, другом, однодумцем… А тому його слова підтвердили наш духовний зв’язок.
Учитель.

Іван Франко все життя сповідався поезіями інтимного характеру, заглядав у власну душу. І для нас драма «Зів’яле листя» - це пам’ятка щирості генія, образ його людських мук, але не душевного занепаду.

  1. Так які асоціації викликає у вас кохання, поетично змальоване І. Франком у збірці «Зів’яле листя»? (Метод «Асоціативний кущ»)

Кохання – свобода, радість, вірність, жертва, покора, віра, довіра, гармонія, терпіння, творчість, натхнення, мовчання, життя.

  1. Свої асоціації, викликані зустріччю у кав’ярні з коханими і дружиною І. Франка та його творами презентує нам художниця Дарина Головатенко.

  2. Чи слід ототожнювати ліричного героя поезій з автором?

Не слід. Хоч автобіографічні мотиви й посідають у збірці чільне місце, але це не означає, що її герой – сам поет. Митець має право на певні художні узагальнення, домисел. До речі, перед виданням збірки Франко досліджував так званий «Щоденник самогубця». Цей щоденник – реальна пам’ятка. Він був написаний вчителем Супруном, який був безнадійно закоханий в учительку Уляну Кравченко (насправді – Юлію Шнайдер). Невідомо, що насправді сталося із закоханим. Але Франка цікавив головний мотив щоденника – розпач і благання до Юлії промовити слово надії, яке б застерегло автора від самогубства. Цей щоденник зберігається у відділі рукописів інституту літератури ім. Т. Шевченка в Києві. На ньому є автограф Франка «Серця страсті рвуть на часті. Хто позаздрить цій напасті? Іронія. Але сліди прочитання полишилися в «Зів’ялому листі».

4. Шановні десятикласники, хто з вас складав вірші про кохання?

Хоч ми і не поети, але володіємо технікою складання сенканів. Складіть сенкан на тему «Кохання», «Щастя» за 1 хв. Нагадую вам алгоритм складання, спільнокореневі слова не вживайте.

Сенкан

  • Один іменник

  • Два прикметники

  • Три дієслова

  • Одне порівняння, асоціація

  • Одне узагальнення


ІІІ. Підведення підсумків уроку

Учитель. Як бачите, Франко спробував себе і в жанрі інтимної лірики. І ви переконалися, що ця спроба була вдалою, бо ще М. Коцюбинський писав: «Се такі легкі вірші з такою гамою чувства і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому надати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настрою».

Любов, як сонце, світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

І тому світ завжди благословляє

І сонце, що встає, і серце, що кохає.

Так сказав В. Симоненко, а ми, читаючи поезії Івана Франка, відчули красу й багатство його людської душі.
Картки настрою!

Дорогі учні, перед вами на партах знаходяться яскраві картки – картки настрою. Прошу обрати той колір, який передає ваш настрій у даний момент.

Хоч у поезіях і було багато розчарування, суму, навіть розпачу від кохання, все ж ми не перейнялися цими почуттями. У нас переважає оптимістичний настрій, тому що кохання – це почуття щастя, піднесеності, радості.

Оцінювання
ІV. Домашнє завдання.

  • Вивчити напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?»

  • Читати й аналізувати поезії збірки «Зів’яле листя»:

1 група – «Пісне, моя ти підстрелена пташко»;

2 група – «Ой ти, дівчино, з горіха зерня…»;

3 група – «Безмежнеє поле в сніжному завою».

  • Підготувати усне висловлювання на тему «Зів’яле листя» у серці й у пам’яті поета».


Схожі:

Методичні рекомендації до опрацювання теми: «Нев’януча чарівність...
Чого являєшся мені у сні?”, “Ой ти, дівчино, з горіха зерня…”, “Декадент”; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в...
Урок підготувала викладач МПЛБ Татар Валентина Костянтинівна Маріуполь,...
Очікувані результати: відкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра, висловлювати власні враження...
Тема. Роль жінки у житті і творчості Тараса
Мета: на прикладах поетичних шедеврів інтимної лірики Т. Г. Шевченка розглянути красу і складність людських почуттів; викликати в...
Урок-дослідження. Хід уроку І етап створення відповідного емоційного...
Г. С. Сковорода, філософська та поетична спадщина. Афоризми філософа. «Всякому місту звичай і права» – зразок духовної лірики. «De...
Тема : Е. Т. А Гофман багатогранний митець романтик. "Крихітка Цахес...

Уроку світової літератури та інформатики. Тема: Життя і творчість Лі Бо. Китайська лірика
Тема: «Із китайської лірики. Лі Бо «Входжу в річку», «Печаль на яшмовому ґанку», «Тихий дощ закінчився»
Тема. Драматична творчість Івана Франка. Драма «Украдене щастя» найвизначніший...
Тема. Драматична творчість Івана Франка. Драма «Украдене щастя» найвизначніший сценічний твір І. Франка
Омар Хайям корифей персько таджицької лірики (1048 1138) «Маленькі поеми» Хайяма
ТЕМА: Омар Хайям – корифей персько – таджицької лірики (1048 – 1138) «Маленькі поеми» Хайяма
«Крихітка Цахес» шедевр романтичної казки-новели. Протистояння митця...
«Крихітка Цахес» шедевр романтичної казки-новели. Протистояння митця та філістера – основний конфлікт твору
Тема. Життєвий і творчий
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка