Уроку світової літератури та інформатики. Тема: Життя і творчість Лі Бо. Китайська лірика


Скачати 94.03 Kb.
Назва Уроку світової літератури та інформатики. Тема: Життя і творчість Лі Бо. Китайська лірика
Дата 05.11.2013
Розмір 94.03 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Конспект інтегрованого уроку

світової літератури та інформатики.

Тема:

"Життя і творчість Лі Бо. Китайська лірика.

Компютерна графіка"
Тема: «Із китайської лірики. Лі Бо «Входжу в річку...», «Печаль на яшмовому ґанку», «Тихий дощ закінчився» .

Типи компютерної графіки.
Цілі уроку:


  • світова література




  • ознайомити учнів зі своєрідністю китайської лірики на прикладі творчості поета Лі Бо;

  • показати тісний зв’язок китайської лірики із філософією;

  • допомогти зрозуміти учням особливості східної поезії;

  • розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного тексту;

  • поглибити знання учнів, отримані на уроках всесвітньої історії та історії України в сьомому класі, про епоху Середньовіччя в Китаї і види мистецтв;

  • розвивати вміння школярів працювати з підручником, критичними статтями;

  • виховувати повагу до природи, почуття прекрасного;\

  • розвивати в учнів творчу уяву


  • інформатика




  • Реалізація межпредметних зв’язків;

  • Комп’ютерна підтримка викладання світової літератури;

  • закріпити знання і навички, отримані на уроках інформатики з теми «Види комп’юторної графіки»;

  • Здійснити перевірку:

  • рівня володіння учнями комп’ютерною технікою;

  • вміння застосовувати комп’ютерні технології при розв’язанні задач з різних предметних галузей;

  • знань, вмінь та навичок роботи з графічними комп’ютерними програмами


Обладнання: компютерний клас, комп’ютери, мультимедійний проектор, музичний супровід, ілюстрації до творів поета; тексти творів; завдання на картках; портрет Лі Бо; епіграф до уроку, написаний на дошці.

Тип уроку:

  • урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок (світова література);

  • урок - закріплення знань (інформатика).

Вид уроку: інтегрований урок світової літератури з використанням інформаційних технологій (розрахований на 1 годину)

Підготовчий етап: дослідницька робота учнів (географи,історики, культурологи.) З інформатики учні створили презентацію «Великий Китай» за матеріалами, підготовленими на етапі дослідницької роботи. (Додаток1).
Хід уроку
І. Вступна частина.

Вчитель інформатики. Сьогодні на уроці ми будемо працювати з підручниками, збірками творів поета, а також з компютерами, мультимедійною технікою. Тож ми повинні з вами повторити правила техніки безпеки роботи з компютером (учні повторяють правила).

Вчитель інформатики:

Тема нашого уроку: «Комп’ютерна графіка. Види компютерної графіки». Щоб повторити основні поняття, ми з вами проведемо невеличку гру, яка називається «Скарб». На ваших компютерах захована інформація про тему сьогоднішнього уроку. Щоб відшукати її, ви повинні пройти лабіринтом папок і файлів, які знаходяться на диску D. Назва кожної папки містить одне з понять вивченої теми, а в файлах є потрібна інформація.Давайте подивимось, хто швидше добереться до останнього файла зі скарбом. (Додаток2)
Учні виконують завдання. В останньому файлі міститься інформація про тему уроку. Учень зачитує її.
ІІ. Оголошення теми уроку.

Вчитель світової літератури:

Золотою сторінкою світової літератури стала середньовічна література, до складу якої входить китайська, зокрема поезія. На уроці ми дізнаємося про країну Китай, ознайомимося з культурою країни, з життям і творчістю великого поета Лі Бо; будемо аналізувати його поетичні твори.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Випереджальне завдання.

Учні класу заздалегідь одержали завдання. Вони об’єдналися в групи «географів», «культурологів», «мовознавців». Кожна група працювала над своїм міні-проектом. Виступ учнів супроводжується демонстрацією презентації, створеної групою «інформатиків» - «Великий Китай».
Вчитель інформатики під час демонстрування презентації звертає увагу учнів на малюнки і фотографії, перевіряючи знання видів компютерної графіки.
Повідомлення групи «географів»

1. Китай – велика країна, розташована на південному сході Азії. Тут є високі Тібетські гори, пустеля Гобі, річка Янцзи. Води Тихого океану неначе приховують цю країну від усього світу.

2. У різних провінціях Китаю різні кліматичні умови. На північному заході та в пустелі Гобі завжди вітряна зима і жарке літо.У Тібеті довга холодна зима й коротке прохолодне літо. Опадів мало. На південному сході – коротка тепла зима й довге жарке літо з частими зливами.

Столиця Китаю – Пекін.

Грошова одиниця – юань.

Китай – найбільша країна за кількістю населення в світі.

Площа країни – 9,6 млн. км2

Населення – 1200 млн. осіб.

Славиться китайська медицина.
Учитель СЛ: Епоху династії Тан називають «золотим століттям». Про розвиток культури за часів правління династії Тан розкажуть нам «культурологи».

Повідомлення групи «культурологів»

1. Розквіт культури Китаю припадає на час правління династії Тан. У VIII столітті настало бурхливе піднесення культури та науки. На вулицях міста можна було побачити японських вчених, індусів, арабів, корейців, тібетців. У Китаї розвивалося книгодрукування. Працювала Академія «Ханьмінь», школа співаків та музикантів, придворний театр, загальноосвітні школи та бібліотеки. У 713 році почала видаватися перша у світі друкована газета. Імператор Сюаньцзун запрошував до свого палацу талановитих людей.

2. Що цікаво – у Китаї було особливе ставлення до книги. Можна сказати, що там панував культ книги. Усі заможні китайці були освіченими. У кабінеті, де містилася бібліотека, курилася пахуча речовина, що сприяло медитації, тобто роздумам, дрімотному мріянню. Читач не торкався сторінок пальцями, а перегортав їх добре доглянутими нігтями. Книга розкривалася для читання повільно і дбайливо, так само обережно її ставили на місце. Книги складалися горизонтально. З кожної звисала стрічка з назвою книги.

3.Види мистецтв Китаю.

Повідомлення вчителя «Основні особливості розвитку літератури Китаю»

Унікальною особливістю китайської літератури є тісний зв’язок з філософією. Процвітало два вчення: конфуціанство та даосизм. Конфуціанство - «окультурення» дикої природи людини словом істини та моральним прикладом.

Даосизм – нічого не змінювати в людській сутності, а лише, прислухаючись до потаємного в природі й людині, чутливо відгукуватися на найменші зміни й порухи.

Пріоритет належав конфуціанству. Це вчення створив Конфуцій.

Його можна виразити у двох основних принципах:

1)Допомагай іншим досягти того, чого б ти сам хотів досягти;

2)Чого не бажаєш собі, того не роби іншим.

- Що нагадує вам даний принцип? (Золоте правило моралі: стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе).

Саме у високій моральності й полягає сила китайської літератури, зокрема поезії.

Учитель СЛ: У Китаї було особливе ставлення до поезії.

Повідомлення групи «культурологів»

Уміння писати вірші було в Китаї обов’язковою рисою освіченості. Державну посаду може зайняти той, хто вміє писати вірші, може скласти іспит з поезії. Жодне дружнє застілля не обходилося без віршів, їх присвячували одне одному під час зустрічей чи розставання. Вважалося, що поезія здатна замінити навіть ліки, може втамувати душевний біль.

Учитель СЛ: Коли ми бачимо щось незрозуміле, то говоримо: «Що за китайська грамота?» Про китайське письмо нам розкажуть «мовознавці».

Повідомлення мовознавців»

Китайська мова - особлива. Вона музикальна. Слова мають один склад, а значення їх залежить від того, як цей склад вимовляється.

Китайське письмо – це ієрогліфи, тобто знаки-малюнки, що означають слова і поняття. Тому вона і здається нам такою незвичайною.

Пишуть китайці згори вниз.

Повідомлення групи «текстологів»

Китайські поети дотримувалися таких правил:

  • Використовували рядки з 5 і 7 слів;

  • Кожне слово мало створювати свій зримий образ (невипадково китайську поезію порівнюють з живописом);

  • Звукової упорядкованості (кожен ієрогліф вимовляється своїм тоном);

  • Зміст розкривати не повністю, даючи змогу читачеві самостійно уявити образи;

  • Представляти у поезіях реальне життя, без вигадки й фантазії, цінувалася образність, простота, щирість почуттів.


Учитель інформатики:

Давайте і ми з вами пригадаємо тему «Кодування інформації». Адже для нас з вами ієрогліфи – це зашифрована інформація. Потренуємося в складанні віршів, використовуючи китайські ієрогліфи.

Групі учнів роздаються картки з ієрогліфами до вірша «Думи в тиші нічній». Потрібно, користуючись розшифровками, записати подані вірші. (Додаток 3)

Інша група учнів малює китайські ієрогліфи на комп’ютері.
Вчитель СЛ: Ось така земля і зростила великого Лі Бо. Китайське прислів’я гласить: «Мало побачить той, хто дивиться з колодязя».

  • Як ви його розумієте?

  • Що потрібно для того, щоб багато побачити?

Дорога поетів ніколи не була легкою, адже вони намагалися дійти самої суті. Такою людиною був Лі Бо, який міг залишити свій дім і вирушити в мандри, оселитися в горах, подалі від людей. Природа стала його домівкою, а дахом над головою був світ космосу.
Повідомлення групи «культурологів» про Лі Бо

Китайський поет Лі Бо (що означає «біла слива») був не тільки найзнаменитішим поетом епохи Тан, а ще й «найдивнішим із дивних» свого часу.

Невеличке село Цінлянь, яке розташовується в провінції Сичуань. В 705 р. нашої ери тут оселилась родина з західного Китаю. Жителям села було лише відомо, що раніше вони жили на заході країни, а хто вони і навіщо прийшли в село ніхто не знав. Для жителів маленького села ця родина була невідомою, а тому загадковою. Голову родини прозвали Лі Ке. Якийсь час потому в Лі Ке народився син. Його назвали Лі Бо – майбутній поет.

Деякі жителі села Цінлянь подейкували, що заступаючись за несправедливо скривджену людину він вбив, а потім ховався тут. Інші вважали, що він з імператорської родини, але через деякі проблеми у боротьбі за імператорский трон, втекли в ці місця. Здогадки ґрунтувались найрізноманітні, і саме тому походження родини Лі Бо викликало у місцевих жителів великий інтерес.

Народився поет 701 року в провінції Сичуань у сімї купця, здобув добру освіту. За легендами вже в 5 років міг вивести будь – якого ієрогліфа, а у 10-написав свого першого вірша. Не зважаючи увагу на різні чутки навколо своєї родиин, батько Лі Бо вчив свого сина читанню. З книжок Лі Бо дізнався про Си Ма Сянжу – відомого персонажа в історії Китаю. Він став ідеалом для маленького Лі Бо.

Майбутнє прогнозоване - юнак повинен був стати чиновником. Але Лі Бо не з тих, хто підкоряється правилам: він залишає суєтне життя та разом з учителем – даосом живе на горі Міншань, присвячуючи свій час вивченню даосизму. З юнацьких років мріючи про допомогу людям, Лі Бо обрав шлях, дивний як на людину його покоління: не складав іспитів, пішов із дому, жив усамітнено, мандрував, пише вірші

У 724 році створює літературнийц гурток під назвою «Шестеро ледарів із бамбукового гаю».

Вірші Лі Бо дивували учених сучасників поета: вони є надто простими, невигадливими. Але поета їхня думка хвилювала мало, він писав так, як вважав за потрібне.

Йому було понад сорок років, коли імператор викликав його до себе і вшанував званням ханьлінь, що можна було би прирівняти тепер до звання академіка. «Безсмертний, скинутий з небес», — сказав про нього старший його сучасник — поет Хе Чжі-чжан.

Вчитель світової літератури:

А зараз ми з вами прослухаємо музичний твір, написаний на вірш Лі Бо «Тихий дождик окончился…». Виконує С. Морозов.
Під час прослуховування, подумайте:

  • Яка тема цього вірша? (Вірш про природу).

  • Якою постає природа у вірші? (Природа і ліричний герой – це ніби щось єдине).

  • Які асоціації викликає у вас дана поезія? (Річка, квіти, хмари, заводь).

  • Докажіть, що природа у Лі Бо, ніби жива ісота. (Є олюднення)

  • Що таке олюднення? (Олюднення – різновид метафори. Перенесення властивостей живих істот на основі подібності).

  • Випишіть олюднення. («Грає вода», «хвилюється заводь»).

  • Докажіть, що у вірші є місце тузі. (Прочитати рядки вірша).

  • За ким тужить поет? (За другом, за батьківщиною).

  • То яка ще тема вірша? (Тема дружби, туги за батьківщиною).


Вчитель інформатики:

Групі учнів буде окреме завдання. В графічному редакторі намалювати малюнок, який би відображав ваші почуття під час прослуховування музичного твору.
Звучить музика.

Аналіз вірша:

Перевірка робіт учнів за комп’ютерами.

Перевірка «розшифровки ієрогліфів».
ІV. Підсумки уроку.

«Продовжте речення»

Сьогодні на уроці:

Я дізналася…

Я здивувалася…

Я відчув…

Я уявив…
Учитель СЛ. Література дешевих смаків була завжди, навіть у середньовіччі. Але для художника слова писати — означає творити високо-художньо. Так, як цього потребує вічність. У кожного твору свій читач.

Поету дані чутлива душа й відкрите серце.

Лі Бо жив у горах далеко від людей, тому що шукав свій шлях у житті, гармонію людини і природи. Ліричний герой Лі Бо — відлюдник, який шукає істину.

Мене спитали, в чому смисл

Мого життя у горах.

Я усміхнувсь і промовчав,

Ну що тут говорити!

З дерев опалі пелюстки пливуть у далечі-безвісті —

В новий, у зовсім інший світ, байдужі до людського!
V. Домашнє завдання

Підготувати розповідь «Цей дивак Лі Бо».

Підготувати розповідь «Мистецтво і комп’ютер» .

За бажанням намалювати в графічному редакторі Paint асоціативну картину одного з віршів Лі Бо (на вибір учня).

Схожі:

Тема уроку: І. П. Котляревський. Життя і творчість. «Енеїда» перлина...
Тема уроку: І. П. Котляревський. Життя і творчість. «Енеїда» перлина української літератури
Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон»
...
Конспект уроку зі світової літератури у 6 класі
Мета уроку: познайомити учнів з життям та творчістю Ч. Діккенса, з історією створення повісті та особливостями «різдвяних оповідань»;...
Проблеми аналізу художнього твору на уроках світової літератури в школі
Як зазначається у пояснювальній записці до програми із світової літератури, основна мета предмета – «залучити школярів до скарбниці...
Радищев писав у книзі «Путешествие из Петербурга в Москву»: «…кто...
Дидактичний матеріал до уроків світової літератури за темою «О. Пушкін. Лірика. (9 клас)»
Тема уроку: Золотий фонд світової літератури. Мета уроку
Обладнання: світова література 8 клас; роздатковий матеріал, малюнки учнів, художні ілюстрації
КОНСПЕКТ УРОКУ З ТЕМИ: ”ДАНІЕЛЬ ДЕФО. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ ПИСЬМЕННИКА....
ТЕМА УРОКУ: ”ДАНІЕЛЬ ДЕФО. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ ПИСЬМЕННИКА. „ЖИТТЯ Й НЕЗВИЧАЙНІ ТА ДИВОВИЖНІ ПРИГОДИ РОБІНЗОНА КРУЗО”
Урок української літератури. 10 клас Тема уроку. Драматургічна творчість...
Тема уроку. Драматургічна творчість І. Я. Франка. Соціально-психологічна драма „Украдене щастя”
Тема. Життя та творчість Т. Г. Шевченка
Мета. Закріпити та розширити знання учнів з теми «Життя та творчість Т. Г. Шевченка», сприяти розвитку пам»яті, допитливості, пізнавальних...
ПІЗНАВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ Читаючи твори світової літератури,...
Як ви вважаєте, чи відображено духовні й моральні цінності в літературі, яку ви вивчали? Свою думку обґрунтуйте прикладами
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка