|
Скачати 91.44 Kb.
|
Богодухівський колегіум № 2 Світова література 8 клас Омар Хайям – корифей персько – таджицької лірики (1048 – 1138) «Маленькі поеми» Хайяма Підготувала: вчитель світової літератури та російської мови Шелковая Н. І. ТЕМА: Омар Хайям – корифей персько – таджицької лірики (1048 – 1138) «Маленькі поеми» Хайяма МЕТА:
ТИП УРОКУ: комбінований. МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: історія, музичне мистецтво. МЕТОДИ НАВЧАННЯ: інформаційно – рецептивний, проблемного викладу матеріалу, частково пошуковий. ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: індивідуальна, фронтальна, групова, диференційовано – групова. ТЕРМІНИ (ПОНЯТТЯ) УРОКУ: рубаї, бейти, газель, каліграма. ДЕМОНСТРАЦІЙНІ Й ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ, ОБЛАДНАННЯ: портрет О.Хайяма, вишиванка, зображення перських мініатюр, східні мелодії, мапа Ірану – ХІІ ст. Четыре строки источают яд, Когда живёт в них злая эпиграмма, Но раны сердца лечит Рубайят – Четверостишья старого Хайяма С. Я. Маршак ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань.
ах+в=0 Хто розв’яже це лінійне рівняння І степеня? Розв’язок: 3х+6=0 3х=-6 х=-2 Умова рішення:
немає рішення ІІ мотивація навчальної діяльності
Він сказав про це чотирма рядками свого рубаї. Чтоб мудро жизнь прожить, знать надо немало, Два важных правила запомни для начала: Ты лучше будь голодным, чем что попало есть, И лучше будь один, чем вместе с кем попало. Рубаї Омара Хайяма – класика середньовічної східної поезії, яка і в наш час приваблює усіх поціновувачів мудрого слова. ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Хайямівський меморіал. Прохолодно. Тихо. Можна подумати про час та поезію, про життя та смерть. Для того, щоб знову й знову погодитися з Омаром Хайямом: «В кредит не верю! Хочу наличными. Сейчас». У молоді роки він жив у Бухарі та Самарканді. У 27 років був у далекому Ісфахані. Молодий візир Малік – шаха Низам ал – Мулк запрошує молодого вченого до Ісфахану… І гори навколо Ісфахану, й річка Заєндурунд виглядає так само, як і у часи Хайяма. Мало, що змінилося. Тільки Ісфахан росте, шириться. Ввечері над Ісфаханом сяють ті самі зорі, на які роздивлявся Хайям. І зодіак той самий. Тут він питав: Что там за ветхой занавеской тьмы? В гаданиях расстроились умы… Когда же с треском рухнет занавеска… Увидим все, как ошибались мы.
Я тільки й знаю, що знання шукаю, В найглибші таємниці проникаю. Я думаю вже сімдесят два роки – І бачу, що нічого я не знаю. Переклав О. Мисик Много лет размышлял я над жизнью земной. Непонятного нет для меня под луной. Мне известно, что мне ничего не известно! – Вот последняя правда, открытая мной. Переклав Г. Плисецький
Останні роки свого життя О. Хайям провів у Нішапурі; читав книги, міркував над сенсом життя. Це були гіркі роки: він залишався й на схилі років енергійним, діяльним, великим поетом та учнем. Вороги звинувачували його у богохільстві. Таді він звершив хадж (паломництво у святі для мусульман місця) в Мекку й Медину. А рубаї народжувалися й жили новим життям, їх переписували, вчили.
Робота в группах. Завдання (для всіх груп)
Висновки записати у зошити. (записані на дошці). Зразок. Група № 1. Не хмурь бровей из-под ударов рока, Упавший духом гибнет раньше срока. Ни ты, ни я не властны над судьбой. Мудрей смириться с нею. Больше проку! Висновок. Тема – рубаї – роздуми над можливістю людини впливати на свою долю. Група № 3. Я познание сделал своим ремеслом, Я знаком с высшей правдой и низменным злом. Все тугие узлы я распутал на свете, Кроме смерти, завязанной мёртвым узлом. Конечно, цель всего творенья – мы, Источник знанья и прозренья – мы. Круг мироздания подобен перстню, Алмаз в том перстне, без сомненья, мы. Висновок. Тема рубаї – віра у силу людини, її здібності та можливості. 6.Колективна робота. На дошці схема в малюнках. Учні самостійно працюють над визначенням теми рубаї і записують у схему. У центрі його уваги – мисляча, творча, активна людина. Треба звільнитися від духовного рабства. Тільки вільна людина може відкрити закони природи, розгадувати таємниці всесвіту. Кожен повинен отримати свою часточку щастя: Не у містичній нірвані, а тут, на Землі, у фізичному та духовному задоволенні. Поет закликає нас радіти кожній миті Життя, воно швидкоплинне і повернути його неможливо. Жизнь пронесётся, как одно мгновенье, Её цени, в ней черпай наслажденье. Как проведёшь её – таки пройдёт, Не забывай: она – твоё творенье. IV. Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів.
Наприкінці життя поет доходить такого висновку. Я тільки й знаю, що знання шукаю. В найглибші таємниці проникаю. Я думаю вже, сімдесят два роки – І бачу, що нічого я не знаю.
а) _______________ скінчилось; _______________ закрилась! _______________ зветься, _______________ поділась? б) _______________ спокою. _______________ водою? _______________ років _______________ малою!
Каліграма – це малюнок, створений зі слів твору. Учитель демонструє каліграми та пояснює, що вибір здорових образів навіяний поетичними образами віршів. Щоб створити каліграму. Необхідно обрати рубаї, в якому є яскраі образи та який нескладно зобразити через малюнок. V.Домашнє завдання 1. Вивчити напам’ять рубаї. 2. закінчити роботу над каліграмами. |
Урок зі світової літератури і математики Тема: Омар Хайям – корифей персько-таджицької поезії. Розв’язування раціональних рівнянь |
Любов, як сонце,світу відкриває Вчитель: Сьогодні ми з вами поговоримо про найсвятіше, найсвітліше і найпрекрасніше почуття – про любов. Почуття, про яке відомий... |
Незнайомка із глибини віків чарує своїм поглядом А що сталося з тими... Омар Хайям, перетворилися у глину. То що варта краса, якою наділяє людину Бог? Вона – тільки миттєвість порівняно із вічним мистецтвом,... |
Тема. Поетична збірка І. Франка «Зів’яле листя» шедевр інтимної лірики Мета: ● дати загальну характеристику збірки «Зів’яле листя», виділити у ній автобіографічні поезії, розкрити їх місце серед шедеврів... |
Показ боротьби українського народу за визволення в історичній поемі Т. Шевченка „Гайдамаки” Мета: з’ясувати історичну основу поеми Т. Шевченка „Гайдамаки”, дослідити історію написання та видання твору, його ідейно-тематичну... |
Нащадок схилить радісне чоло. В. Сосюра Обладнання Мета: показати багатство змісту й художність образів поеми; вчити учнів творчо сприймати класичну літературу, робити частковий ідейно-художній... |
Урок-дослідження Тема: Т. Г. Шевченко. Поема "Кавказ" тема національно-визвольної... Тема: Т. Г. Шевченко. Поема "Кавказ" – тема національно-визвольної боротьби. Т. Шевченко і Яків де Бальмен. Лірична композиція поеми.... |
На леваді збираються спочатку маленькі діти, потім дівчата з польовими... |
Яцківський Л. Ю., Зеркалов Д. В. З57 Транспортне забезпечення виробництва. Навчальний посібник Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів напряму “Транспортні технології” вищих навчальних... |
І варіант Початковий та середній рівень Указати героя, про якого не згадується у вступі до поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» |