|
Скачати 91.95 Kb.
|
Методичні рекомендації до опрацювання теми: «Нев’януча чарівність інтимної лірики І.Франка. Збірка «Зів’яле листя»». Мета: на основі ліричної драми І. Франка глибше пізнати поезію І. Я. Франка, зокрема інтимну лірику; розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій “Чого являєшся мені у сні?”, “Ой ти, дівчино, з горіха зерня…”, “Декадент”; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка; розвивати навички виразного читання; виховувати почуття прекрасного, шанобливе ставлення до інтимних почуттів людей, чистоту і благородство почуттів. Знання та вміння, які формуються при підготовці до заняття: Треба знати:
Треба вміти:
Метод виконання: «Мікрофон», виразне читання поезій, розповідь викладача, «Незакінчене речення», індивідуальні повідомлення, презентація малюнків. Форма контролю: виразне читання поезії «Чого являєшся мені у сні?» напам’ять, бліц-опитування, завдання для самоконтролю. Проблемне запитання: «Що є кохання для Івана Франка?» Випереджувальні завдання:
Теоретичний матеріал: План. 1. Трагізм особистого життя Івана Франка. 2. «Музична сторона» поетичної творчості І.Франка. 3. Художній аналіз збірки «Зів’яле листя» 4. Автобіографічність інтимних поезій І.Франка: образний аналіз. 5. Образ ліричного героя. Запитання та завдання для самоконтролю:
Розробила викладач Кулик А.О. Технологічна карта заняття Вид заняття аналіз художнього твору Обсяг: 2 год. Тема «Нев’януча чарівність інтимної лірики І.Франка. Збірка «Зів’яле листя»». Мета на основі ліричної драми І. Франка глибше пізнати поезію І. Я. Франка, зокрема інтимну лірику; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка; розвивати навички виразного читання; виховувати почуття прекрасного, шанобливе ставлення до інтимних почуттів людей, чистоту і благородство почуттів. Візуальне супроводження малюнки, ілюстрації студентів Наочні посібники підручник, портрет письменника, виставка творів Роздатковий матеріал тексти поезій Навчальна – методична література Основна література 1. Хропко Петро. Українська літератур: Підруч. для 10 кл. середн. шк., ліцеїв, гімназій та коледжів.- 5-е вид.-К.: Освіта, 2002.- с.130-134. 2. Харахоріна Т.О., Ткачук Т.В., Адаменко В.С. Українська література: Хрестоматія для 10 кл.- Донецьк: ВКФ «БАО». 2000.- с.148-150 3. Уліщенко А.Б. Українська література: Хрестоматія: 10 клас. - Харків: Світ дитинства, 2003.- с. 356-361 Додаткова література 1. Басс І., Каспрук А. Іван Франко: життєвий і творчий шлях.— К., 1983. 2. Вервес Г. Іван Франко і світова література // Українська література в загальнослов’янському і світовому контексті: У 5 т.— К., 1987.— Т. 1. 3. Гундорова Т. Франко — не Каменяр.— Мельбурн, 1996. 4. Дей О. Іван Франко, життя і діяльність.— К., 1981. 5. Денисюк І. Невичерпність атома.— Франкознавчі студії.— Львів, 2001. 6. Єфремов С. Іван Франко: Критико-біографічний нарис.— К., 1926. 7. Жулинський М. Від традицій ХІХ ст. до ранніх пошуків ХХ ст. та Іван Франко // Сучасність.— 1997.— № 5. 8. Зеров М. Франко — поет // Зеров М. Твори: В 2 т.— К., 1990.— Т. 2. 9. Іван Франко і світова культура: Матеріали Міжнародного симпозіуму ЮНЕСКО: В 3 кн.— К., 1990. 10. Іван Франко — письменник, мислитель, громадянин. Матеріали Міжнародної наукової конференції.— Львів, 1998. 11. Павличко Д. З глибин душі // Франко І. Зів’яле листя.— К., 1985. 12. Погребенник Ф. З вірою в силу духа народного (Поема І. Франка “Мойсей”) // Українська мова і література в школі.— 1986.— № 8. 13. Рудницький Л. Іван Франко і німецька література.— Мюнхен, 1974. 14. Скупейко Л. Іван Франко про творчу індивідуальність письменника.— К., 1986. 15. Франко З. У спектрі засобів майстерності філософських поем Каменяра // Українське літературознавство.— 1969.— Вип. 7. 16. Шерех Ю. Другий “Заповіт” української літератури // Шерех Ю. Третя сторожа: Література. Мистецтво. Ідеології.— К., 1993. Домашнє завдання Вивчити напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?», опрацювати матеріал підручника Л1 с.134-136; Л2 с.151-154; Л3 с.356-361, написати твір-мініатюру «Мої роздуми над збіркою Франка». ХІД ЗАНЯТТЯ І. Організація групи Психоформула «Я – студент…» ІІ. Мотивація навчальної діяльності 1. Вступне слово викладача Кохання — прекрасне світле почуття, якому присвятили свої найкращі роботи художники, музиканти, поети. Кохання – нерозгадана таїна, тож щоб висвітлити це почуття, треба поєднати всі види мистецтва: музику, живопис, рух, слово. Збірка «Зів'яле листя» відкриє вам І. Франка з іншого боку – вже не як поета-борця, поета-титана, а як найтоншого лірика, співця високого кохання. 2. Оголошення теми, мети заняття Тема сьогоднішнього заняття: «Невʼянуча чарівність інтимної лірики І.Франка. Збірка поезій «Зів’яле листя». Ми спробуємо через художнє слово поета розрити духовне багатство і велич закоханої душі, познайомимося із життєвими обставинами, що викликали появу цих поезій – «зів’ялих листочків кохання. IIІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Розповідь викладача Своїм життям і творчістю великий Каменяр довів, що геній і любов народжуються не так часто, щоб доповнювати одне одного. Читаючи й аналізуючи поезії І. Франка, ми можемо переконатися в цьому. Ці твори допоможуть нам пізнати Франка як простого, звичайного чоловіка, з його чистою, відкритою до людей душею, з його великими і світлими почуттями, що звуться любов'ю. У світовій літературі важко знайти більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негараздами і нещасливим коханням, як збірка «Зів'яле листя». Послухаємо самого поета (студент в ролі І.Франка) Звучить поезія «Тричі мені являлася любов…» Давайте пригадаємо, хто ж були ті три жінки, яким присвячено «Зів'яле листя»? 2.Індивідуальні повідомлення студентів. (3 студентки розповідають про коханих жінок І.Франка) Викладач. Сам автор книжки писав, що «збірка віршів «Зів'яле листя» — найсуб'єктивніша з усіх, які появилися у нас від часу автобіографічних поезій Шевченка, та при тім найбільш об'єктивна в способі змалювання людського чуття». Мелодійні, глибоко людяні, ніжні вірші «Зів'ялого листя» надихнули багатьох композиторів. Силу і красу слова Івана Франка доповнюють чарівні мелодії М. Лисенка — «Безмежнеє поле», «Я не кляв тебе, о зоре», «Оце тая стежечка», Я. Степового — «Як почуєш вночі», К. Данькевича — «Чого являєшся мені у сні», Г. Майбороди — «Не минай з погордою», А. Кос-Анатольського — «Ой ти, дівчино, з горіха зерня...». (Фото композиторів). — Як ви вважаєте, чому ці твори, стали популярними піснями і на крилах музики линуть до людських сердець? Ці твори найніжніші — порухи його чутливої душі. Лунає романс А. Кос-Анатольського на слова І. Франка «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» Викладач. Щоб краще зрозуміти поезії «Зів’ялого листя», зверніть увагу на слова Франкового зізнання: «хвилини, в котрих я любив…були, може, найкращі в моїм житті – жаль тільки, що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я досі зазнав, а не радості». Десять років... Багато це чи мало? Саме протягом такого часу народжувалася збірка Івана Франка «Зів'яле листя», яка своєю красою, глибоким почуттям належить до найкращих зразків світової поезії. Трагедію закоханого серця — «Зів'яле листя» можна порівняти з порами року, протягом яких зростає, міцніє, зеленіє, цвіте та начебто вмирає дерево, дерево кохання автора. 4. «Мікрофон» — З якими порами року у вас асоціюється кожна із жінок, а отже, і кожний із «жмутків» твору? (відповіді студентів) Викладач. Холодна осінь вже набрала силу, зриває слабке листя, яке падає на землю яскравим різнобарвним килимом, кружляє в осінньому вальсі. Велике, могутнє дерево стоїть зовсім одне, голе, лякає своїм довгим чорним гіллям. Можливо, стежкою повз це дерево пройде «остання любов» поета, пройде по зів'ялому листу й не замилується його красою, не помітить грізного дерева, на якому вже не співають птахи, на яке повіває холодом вітер осені, вітер невдач, тяжкого життя. «Зів'яле листя» — це не просто кілька «жмутків» зів'ялого листя ліричних зізнань, а й лірична драма в усіх розуміннях цього слова, драма самого Франка, а не лише ліричного героя. Це трагедія закоханого серця. Це квітуча весна, яка змінилася на сувору зиму. 5. Робота над поезією «Червона калино, чого в лузі гнешся...» Студент-читець виконує поезію «Червона калино, чого в лузі гнешся?..» Викладач. Народнопоетична основа не дає можливості переказати ідейний зміст вірша, він таїться в системі образів,в конструкції речень, інтонації і ритмічності віршового рядка, строфи. Слово несе в собі максимальне смислове навантаження в контексті художнього цілого, в ньому виявляються нові смислові відтінки. Поезія насичена словами-образами, словами-символами, найголовніші з яких дуб і калина. Бліц-опитування • Давайте пригадаємо, що символізує калина у народному епосі? • Що символізує дуб? • Яку гостру проблему порушує автор словами-символами? (Емансипації") • Якою уявляєте калину в цій поезії? • Які ще слова-образи є в цьому вірші? (Світло, сонце, буря, грім) • Що вони символізують? • Як ви вважаєте, які символи взаємопов'язані? Чому? • Яка особливість побудови цієї поезії? (Діалог) • 3 якою метою автор використовує цей прийом? (Для підсилення драматизму) • Чим ще підсилюється драматизм становища калини? (Особливою ритмікою, повторами. Це народнопісенний прийом.) 5. Аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні» Студент-читець виконує поезію. Студенти аналізують поезію. Викладач. Тричі Франку «являлася любов», тричі «в руці від раю ключ держала» і тричі поет втрачав надію на щастя. Нерозділене кохання залишило по собі «невтишиму тоску», засипавши снігом сподіване: «Замерзли в серці мрії молодечі, ілюзії криниця пересохла». 6. Презентація малюнків «Твою красу я переллю в пісні», - каже поет устами свого ліричного героя, а учні нашого класу спробували перелити вірші Франка в образи живопису. (Студенти, чиї малюнки представлені на дошці пояснюють ілюстрації, читають рядки з поезій до них.) IV. Підсумки заняття
• Збірку названо «ліричною драмою» тому, що ... • Вірші у збірці адресовано ... • Своєрідність структури збірки в тому, що ... • «Зів'яле листя» можна назвати автобіографічною збіркою, оскільки ...
Кохання – це найсвітліше почуття, що народжується в серці людському. Кожен закоханий – поет, тільки не кожен може передати це віршами, як Франко. Пам’ ятайте: «Щасливий не той, кого люблять, а той, хто любить». Нехай доля буде прихильною до вас і подарує кожному вірне кохання. V. Домашнє завдання За підручником прочитати про інтимну лірику Франка; написати твір-мініатюру «Мої роздуми над збіркою Франка»; вивчити напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?». VІІІ. Оцінювання студентів та мотивація оцінок. |
Тема. Поетична збірка І. Франка «Зів’яле листя» шедевр інтимної лірики Мета: ● дати загальну характеристику збірки «Зів’яле листя», виділити у ній автобіографічні поезії, розкрити їх місце серед шедеврів... |
Урок підготувала викладач МПЛБ Татар Валентина Костянтинівна Маріуполь,... Очікувані результати: відкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра, висловлювати власні враження... |
Методичні рекомендації, завдання та матеріали для опрацювання тем,... Методичні рекомендації, завдання та матеріали для опрацювання тем, винесених на самостійне вивчення студентами |
Методичні рекомендації та дидактичні матеріали щодо формування комунікативної... З'ясувати, скільки уроків відводитися на вивчення теми; чи велася робота над даною темою раніше; який новий лексичний і граматичний... |
Тема. Роль жінки у житті і творчості Тараса Мета: на прикладах поетичних шедеврів інтимної лірики Т. Г. Шевченка розглянути красу і складність людських почуттів; викликати в... |
Методичні рекомендації для студентів факультету та менеджменту Дрогобицького... ... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ “ІСТОРІЯ РОСІЇ” Вміщені плани семінарських занять, теми та завдання індивідуальних робіт з з дисципліни “Історія Росії” (ІХ – поч. ХХ ст.) та методичні... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО... Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу |
Методичні рекомендації до уроку з теми «Основи теорії відносності» Класну кімнату можна прикрасити фотокартками та портретами вченого, висловлюваннями відомих вчених та письменників, поетів |
Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни... Методичні рекомендації розробили викладачі Нікопольського коледжу Дніпропетровського державного аграрного університету Романій Сергій... |