«Крихітка Цахес» шедевр романтичної казки-новели. Протистояння митця та філістера основний конфлікт твору Мета: поглибити знання учнів з теорії літератури


Скачати 147.59 Kb.
Назва «Крихітка Цахес» шедевр романтичної казки-новели. Протистояння митця та філістера основний конфлікт твору Мета: поглибити знання учнів з теорії літератури
Дата 06.12.2013
Розмір 147.59 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
«Крихітка Цахес» - шедевр романтичної казки-новели. Протистояння митця та філістера – основний конфлікт твору

Мета: поглибити знання учнів з теорії літератури; проаналізувати сюжетну лінію, тематику і проблематику твору; розвивати навички аналізу художнього твору, складання характеристики персонажу, формувати життєві компетентності учнів на основі розвитку діалогічного мовлення; виховувати кращі риси людського характеру.

Обладнання: портрет Гофмана, презентація до уроку, відео- фрагменти фільму «Помилка старого чарівника», знятого за твором Е.Т.А.Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер», фліпчарт, ноутбук, відеопроектор.

Епіграф:

Перемога безсумнівна лише там, де є мужність.

Е.Т.А.Гофман

Ніяка блискуча доля не приховує природної ницості.

Федр

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя

На попередньому уроці ми познайомилися з творчістю Е.Т.А.Гофмана, видатного німецького письменника, творча спадщина якого створювалось протягом тільки одного десятиліття, але мала велике значення для розвитку світової літератури.

2. «Мозковий штурм»

  • До якого літературного напрямку ми відносимо творчість Гофмана?

(Творчість Гофмана ми відносимо до романтизму.)

  • Чому творчість Гофмана одна з найцікавіших сторінок німецького романтизму?

(На це питання можна відповісти словами, які висічено на надгробку Гофмана: «Він був однаково видатним юристом, поетом, музикантом і живописцем». Це, звичайно, свята правда. Хоча можна сформулювати цю ж думку лаконічніше – він «просто» геніальним митцем.)

  • Гофман був талановитою людиною. До чого він мав хист?

(Біографи письменника розповідають, що, коли Гофман служив у Варшаві він весь вільний час проводив у палаці Мнішек, де завдяки йому було облаштовано концертний зал. Він не лише репетирував, диригував оркестром, а й розмальовував приміщення. Гофман був художником-декоратором, карикатуристом. Він написав і автопортрет. Вважав музику найромантичнішим мистецтвом і сам був композитором. Йому належать симфонії, опери («Аврора», «Ундіна»). Остання була поставлена в Берлінському оперному театрі та витримала понад 20 вистав. Він відомий і як диригент творів Гайдна, Глюка, Моцарта.)

  • Чому Гофман одне із своїх імен – Вільгельм – замінив на Амадей?

( Найулюбленішим композитором Гофмана був Моцарт, одне зі своїх імен – Вільгельм – він замінив на Амадей.)

  • Які літературні твори принесли письменнику всесвітню славу?

(Увагу широкої громадськості привернула уже його перша збірка новел і повістей «Фантазії в дусі Калло». Пізніші твори Гофмана, такі як «Золотий горнець», «Еліксир диявола», «Життєва філософія кота Мурра», «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер», досить швидко після опублікування в Німеччині стали відомі за межами країни.)

  • Чи перекладались твори Гофмана українською мовою? (Окремі твори письменника переклали Євген Попович і Сидір Сакидон.)

  • Стисло охарактеризуйте творчий стиль митця (підр. стор.126).

  • поєднання елементів реального і фантастичного;

  • дійсність має іронічне, гротескно-фантастичне забарвлення;

  • поділ людей на дві категорії:

  1. щасливі філістери (бюргери, чиновники, комерсанти);

  2. мрійники, «ентузіасти», «справжні музиканти»;

  • «ентузіасти» у Гофмана – люди мистецтва (поети, художники, актори, музиканти);

  • двоїстість його персонажів (здатність жити у двох світах – реально-побутовому та уявно-фантастичному);

  • головна тема творчості – тема митця і мистецтва.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення мети, теми, епіграфу уроку

1.Слово вчителя

Світ Гофмана – це особливий художній світ. Його книги – це дивовижний калейдоскоп фантастичних образів: добрих і злих духів, фей , чарівників, живих речей. Майже завжди в центрі уваги письменника – протистояння двох світів : романтичного і буденного, ілюзорного і реального. Знайомство з казковою країною Гофмана – це спрощений шлях до усвідомлення суперечливості світу, усвідомлення потворного і прекрасного, комічного і трагічного. І на сьогоднішньому уроці ми будемо мандрувати цим шляхом.

(Запис теми уроку, епіграфу)

1819 року з’явилася новела «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер», де під жанром казки прихована гостра соціальна сатира. Тут для того, щоб добро перемогло, мусять утрутитися добрі чарівники. У славетній казці про малого Цахеса нам демонструється соціальна механіка закону відчуження — привласнення певних заслуг тими, кому вони не належать.

ІV. Робота над темою уроку

1.Слово вчителя

Ви самостійно дома прочитали твір Гофмана «Крихітка Цахес». Щоб з’ясувати ваше сприйняття самостійно прочитаного твору, ви отримали випереджальне домашнє завдання по групах.

І група

  • Скласти анкету твору Гофмана «Крихітка Цахес» і записати на аркуші для фліпчарту.

(1.Рік написання (1819р.).

2.Жанр твору (казка-новела).

3.Тема (Показ духовно обмеженого світу філістерів, у якому немає місця ентузіастам.).

4. Ідея (Засудження засліпленого суспільства, що втратило ціннісні орієнтири, яке не тільки приймає, а ще й у якомусь патологічному самозабутті творить собі кумира.).

5.Головна думка (казки втілена у феномені Цахеса. Суть його в тім, що деякі люди можуть привласнювати чужу працю, таланти, заслуги та ще й здаватися не тими, ким вони є насправді. Провина Цахеса в тому, що в душі його не прокинувся внутрішній голос, який сказав би: "Ти не той, за кого тебе приймають, але постарайся зрівнятися з тими, на чиїх крилах ти, неміцний, безкрилий, летиш вгору".).

6. Проблематика

  • (грошей і влади;

  • морально-етичних проблем;

  • кохання;

  • освіти;

  • добра і зла;

  • творчої людини і бездуховного філістера.))

ІІ група

  • Визначити два світи твору Е.Т.А.Гофмана «Крихітка Цахес»: реальний та фантастичний, - і записати на аркуші для фліпчарту.


Реальний світ

Казковий світ

Пафнутій – проводить псевдо просвітницькі реформи, виганяє з країни «людей небезпечних настроїв», робить корисними чарівників, фей, які залишилися у Керепесі.

Андрес – сприяє зміцненню влади в країні, накладанню акцизних податків.

Бальтазар – пише прекрасні поезії, має відчуття прекрасного.

Фабіан – вчиться відчувати прекрасне, хоч і не завжди може відрізнити естетичне від потворного.

Кандіда – вміє грати на фортепіано, читає книги, але перевагу надає капелюшкам і тістечкам. Щастя вбачає в тому, щоб обід не підгорів, настрій не псувався, випрану білизну не мочив дощ.

Мош Терпін – професор природничих наук Керепеського університету.

Цахес – маленька потвора.

Ліза – мати Цахеса.

Вінченцо Сбіоку – скрипаль-віртуоз.

Сеньйора Брагацці – оперна співачка.

Пульхер – має відмінні знання.


Циннобер – таємний радник в особових справах, поет, красномовець, власник Ордена Зелено-плямистого Тигра.

Фея Рожа Гожа – може із сухої гілочки виростити прекрасні рожі, подарувала Цахесу шанс стати людиною.

Проспер Альпанус – зберіг життя феям у Керепесі, уберіг чудовий чарівний сад, розкрив обман Цахеса.
Висновок:

У «Крихітці Цахес» Гофман тісно поєднав реальне з фантастичним.

Герої казки (Бальтазар, Кандіда, Фабіан, Мош Терпін, Барсануф та інші) – звичайні люди. Якщо з ними часом трапляється щось дивне, вони готові знайти цьому правдоподібне пояснення. Казковий бік твору пов'язаний з чарівними персонажами. Основні події відбуваються за участю феї Рожі Гожі і мага Проспера Альпануса. У Гофмана ми бачимо, що цим чарівним героям доводиться пристосовуватися до реальних умов і ховатися під масками каноніси притулку для шляхетних дівчат і доктора. Іще, дивні явища описуються повсякденною мовою, у стриманому стилі, а події реального світу раптом з’являються в якомусь фантастичному висвітленні, і тон оповідача стає напруженим.

  • Чому ви Цахеса записали і до реальних героїв, і до фантастичних?

  • Як у творі показана дія чарівних сил?

(Від когось відчужується краса, від когось — талант і мудрість і миттєво передаються Цахесу. А публіка завжди захоплено аплодує. )

ІІІ група

  • Відтворити події казки-новели у стислому переказі твору; створити відеоряд за змістом твору, використавши ілюстрації радянської художниці Н.Г.Гольц.

( У цій казці розповідається про долю потворного крихітки Цахеса, що народився у селянки Лізи. Фея Рожа-Гожа пожаліла потвору і наділила Цахеса чарівним даром: три золоті волосинки на його голові дозволяли вважатися кращим, ніж він був насправді.
Розчісуючи чарівним гребінцем заплутане волосся Цахеса, Розабельверде змінила безрадісне життя нерозумного каліки-бідняка, давши шанс не лише здаватися, а й стати кращим.
Минає час. У Керпеському університеті навчається молодий поет Бальтазар, який кохає Кандіду, дочку свого професора Моша Терпіна.

Несподівано в колі студентства з’являється Цахес, який має чудесний дар привертати до себе людей.

Хто б у присутності Цахеса не казав витончено, дотепно, емоційно, все приписувалося маленькій тупій потворі.

Якщо ж Циннобер мерзенно нявчить, веде себе як тварина, обвинувачують когось іншого.

Лише вибрані відрізняють дії Циннобера від талановитих проявів інших людей. Навіть друг Бальтазара Фабіан і кохана дівчина Кандіда не помічають жахливих чарів.

Чари Цинобера діють на всіх людей, стан яких схожий на масовий психоз.. Щодалі, то більше благ досягає карлик.

Він стає експедитором у міністерстві іноземних справ. Потім Цахес призначається чиновником з важливих доручень, а далі робить блискучу кар'єру і стає зрештою першим міністром у князя Барсануфа.

До князівства прибуває доктор Проспер Альпанус, який насправді є магом. У магічному дзеркалі доктора віддзеркалюється істинна сутність Циннобера, потворного і лихого карлика.
Доктор Проспер Альпанус доводить Рожі-Гожій, що її дії приносять не добро, а зло — всім, хто оточує Циннобера. Зламаний чарівний гребінець вже не діє. Залишилось вирвати чарівні волосинки, що роблять Циннобера в очах суспільства талановитим, розумним, красивим. Під час підготовки до заручин Кандиди і Цахеса Бальтазар з допомогою Фабіана вириває чарівні волосинки з голови Циннобера.
Усі враз побачили карлика таким, яким він був насправді. Маючи надію сховатися від натовпу, що реготав з "причепуреного павіана", Цахес біжить до свого палацу, де і тоне в срібному горщику.

Останні слова феї Рожі-Гожої біля померлого Цахеса пояснюють наміри чарівниці перетворити жалюгідну подобу людини на особистість, що прагнула б осягнути неосяжне.

Тепер Балтазар--власник чудового маєтку, де зроблено все так , щоб спокійно й безтурботно втішатися домашнім щастям. Бальтазар і Кандида справляють весілля. Казка, як завжди, має добре завершення.)
- Визначити романтичні риси твору.


  1. Слово вчителя

  • На які дві категорії за внутрішньою сутністю поділяв представників реального та казкового світу Гофман?

(Ентузіасти та філістери.)


  1. Словникова робота


Під час сьогоднішньої роботи на уроці нам потрібно буде знати значення цих слів:

Філістери – самовдоволенні й обмежені люди з вузьким, обивательським світоглядом. Філістери добре почувають себе тільки у світі матеріальних цінностей, не уявляючи свого життя без них. Їхня «логіка» така: якщо не накопичувати матеріальних цінностей, то для чого тоді жити? Тому часто вони повністю задоволені собою й цінують лише те, що приносить прибутки, матеріальну вигоду й високі посади, які знову-таки допомагають отримати зиск або задоволення амбіцій.

Ентузіасти – люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу. За Гофманом, ентузіасти – це митці: художники, поети, музиканти, які живуть мистецтвом і духовним пориванням. Внутрішній світ, «життя духу» (улюблена романтична формула) для них набагато важливіші за сите безбідне животіння.

  1. Слово вчителя

  • Визначте за списком, хто з героїв твору належить до ентузіастів? Чому? (Бальтазар, Рожа-Гожа, Проспер Альпанус, Вінчецо Сбіоку, сеньйора Брагацці).

(На дошці прикріпити дві стрічки скотчу: одну напроти слова «ентузіасти», а другу напроти слова «філістери», імена героїв, надрукованих на папері, кріпити на ту чи іншу стрічку.)

  • До якої категорії можна віднести Фабіана, Адріана та Пульхера? (Їх умовно можна вважати наближеними до категорії ентузіастів.)

  • Продовжіть речення : «Філістери у творі – це…»




  1. Релаксація (відеорелакс «Гірський водоспад»).

Учитель:
Виберіть зручну позу, закрийте очі. Дихайте рівномірно, спокійно. Звільніться від напруження. Глибоко вдихніть, повільно видихніть. Ви спокійні, ви задоволені.

Уявіть гори і себе на одній гірській вершині . Ви стоїте босими ногами на теплій землі. Озирніться навкруги, зауважте все, що потрапляє вам на очі. Підніміть голову і подивіться на лагідне сонечко. Воно яскраво-золотисте, тепле. Відчуйте тепло й енергію сонця.

Поверніть голову вліво, знайдіть поглядом водоспад. Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього. Подивіться, яка прозора вода, відчуйте свіжість біля водоспаду. Станьте під водоспад та прийміть чистий гірський душ. Відчуйте, як гірська вода омиває ваше тіло з голови до ніг. Вода змиває все неприємне, очищає ваше тіло з голови до ніг. Вода змиває все неприємне, очищає ваше тіло й душу.. відчувши приємне очищення й задоволення, вийдіть із-під водоспаду. Поверніться на гору і станьте обличчям до сонця. Глибоко вдихніть і повільно видихніть. Ви змили з себе всі емоційні хвилювання, неприємні спогади й думки. Уявіть, що сонце вам посміхається. Посміхніться йому. Простягніть руки назустріч сонячному промінню, пориньте в нього. Прийміть «сонячний душ» з голови до ніг. Відчуйте, як промінь поступово торкається кожної частини вашого тіла, наповнюючи його сонячним світлом, сонячною енергією. Ви насичені чистою енергією здоров’я, вам приємно, добре. Вдихніть і, не видихаючи, розкрийте очі.


  1. Характеристика образів Цахеса та Бальтазара

Слово вчителя

  • Характеризуючи образи Бальтазара та Цахеса, як представників різних таборів, ми визначимо характерні риси ентузіастів та філістерів.


Питання до характеристики образу Цахеса

  1. Хто такий малюк Цахес?

  2. Дайте портретну характеристику Цахеса.

  3. Чому мати з радістю віддала свого сина Цахеса священику?

  4. Яку кар’єру і за допомогою чого робить Циннобер? (Скласти схему:

Потвора – студент, який вивчає право – таємний експедитор у міністерстві іноземних справ – таємний радник – міністр – нагороджено орденом Зелено-плямистого тигра з 20 діамантовими ґудзиками.)

(Схему можна написати на фліпчарті або прикріпити на стрічку із скотчу.)

  1. Чому, незважаючи на допомогу феї, Цахесу не вдалося стати щасливим?

  2. За що і як покараний Цахес?


(Заповнити таблицю, звіритися із заповненою вчителем таблицею на слайді презентації.)


  1. Робота з епіграфом. Поясніть слова давньоримського байкаря Федра:

«Ніяка блискуча доля не приховує природної ницості.»

Питання до характеристики образу Бальтазара

  1. Хто такий Бальтазар?

  2. Чому Бальтазар не підвладний чарам золотих волосин?

(Тому що він поет, романтик, любить природу, володіє даром проникливості.)

  1. Як він говорить про своє ставлення до природи? («Тут душа моя відчуває солодкий спокій. На квітчастій лежачі траві, дивлюся я в далеку небесну блакить, а наді мною, над веселим лісом, тягнуться золоті хмарки, немов чудові мрії з якогось далекого світу, сповненого блаженної радості».)

  2. Як він ставиться до лекцій університетського професора Моша Терпіна? Чому? (Бальтазар зневажає його лекції, бо він пояснює загадковість та принадність природи раціоналістичними методами.)

  3. Що, на думку автора казки-новели, є найбільшим багатством людини?(Її розумовий та творчий потенціал, внутрішня незаплямованість, що уособлено в образі Бальтазара.)

  4. На чиєму боці симпатії автора? (Його симпатії на боці «поетичних натур», тобто людей, які живуть напруженим духовним життям, закохані в природу, мистецтво, красу. Але така людина слабка і безпорадна серед обивателів-міщан. А саме в такому світі живе Бальтазар.)

  5. Бальтазар – улюблений образ Гофмана, однак він позначений легкою авторською іронією. У чому вона проявляється? (Бальтазар дуже кохає Кандіду і не помічає її вад. Щоб після одруження не було розчарувань, чарівники усувають їх: добра фея гарно її одягла, подарувала магічне намисто, яке ліквідувало дрібні негаразди – невдалу зачіску, пляму на білизні, тощо, а наречена була постійно милою та веселою.

Добрий чарівник Альпанус юному романтичному другу та його дружині подарував не тільки маєток, а й кухню, в якій страви ніколи не перекипають і не пригорають, а також чудову сонячну погоду в той день, коли господиня влаштує прання.

Прання, кухня, горщики – це досить банально для людини, сповненої романтичних мрій. Таке щастя дуже примарне.)

8.Робота з епіграфом. Чи можна слова Гофмана: «Перемога безсумнівна лише там, де є мужність.», взяті за епіграф нашого уроку віднести до Бальтазара?
(Заповнити таблицю, звіритися із заповненою вчителем таблицею на слайді презентації.)


Філістер

Творча людина

  • Морально потворний.

  • Користолюбний.

  • Привласнює заслуги інших.

  • Поклоняється золоту.

  • Приносить нещастя всім, хто з ним зустрічається.

  • Живе за законами голого практицизму.




  • Бачить людей такими, якими вони є насправді.

  • Займає активну життєву позицію.

  • Живе в гармонії з природою.

  • Наділений чарівною романтичною уявою.

  • Уміє кохати.




 

  1. Визначте основний конфлікт твору.

(Основний конфлікт твору — протистояння митця (Бальтазара), який бачив і цінував прекрасне, жив і творив за законами вищої духовності, і філістера (Циннобера), який поклонявся золоту, втратив ціннісні орієнтири, жив за законами голого практицизму.)


8.Зараз пропоную переглянути фрагменти з фільму, який знятий за твором Гофмана «Крихітка Цахес», і після перегляду дати відповідь на питання:

  • Хто або що породжує цахесів?

  • Як натовп ставиться до кумира Циннобера, якого сам собі створив і поставив на п’єдестал?

Спробуйте провести історичні паралелі: де і коли суспільство так само створило собі кумира, а потім страждало від його тиранії?
( Цахесів породжує «хворе» суспільство, що втратило моральні і духовні орієнтири. Члени суспільства, засліплені облудними ідеями, через своє невігластво самі породжують кумирів, а потім самі ж і страждають від їхньої тиранії. Не приймаючи ніяких моральних норм, цахеси-циннобери, не замислюючись, ітимуть до досягнення своєї мети не зважаючи ні на що.

Історії людства відомі такі випадки (Гітлер, Сталін). Гофман показує джерела появи цахесів. Причини їх появи він вбачає у занепаді духовності, що панує у навколишньому світі. Відродження духовності кожної окремої людини, на його думку, може змінити й суспільство в цілому.)
9. Складання схеми:

(Створення кумира – захоплення і радість – обожнювання – смертельний страх.)
V. Рефлексія


  • Які моральні уроки я виніс із сьогоднішнього уроку?


VІ.Підсумок уроку
Коло ідей

  • Ім’я Цахеса стало загальновживаним. Кого, на вашу думку можна так назвати?

  • Чи часто на вершині слави опиняються такі, як Цахес? Від кого це залежить?

  • Як ви вважаєте, кого більше в нашому суспільстві: філістерів чи ентузіастів?

  • Чи потрібно протистояти світу філістерів? Чи можна його здолати?

  • Яким вам уявляється суспільство, в якому переважна більшість людей – ентузіасти? Чи місце у такому суспільстві для цахесів?

  • Хто хотів би жити у такому суспільстві?


VІІ. Оцінювання


VІІІ. Домашнє завдання

Виписати з твору образи-символи і пояснити їхнє значення.
ІХ. Заключне слово вчителя

Я хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви не залишалися байдужими до несправедливості та зла, щоб у своєму житті цінували розум, талант, справжні людські якості. Закінчити наш урок я хочу рядками з вірша Р.Кіплінга «Заповіт».
Останься прост, беседуя с царями,
Останься честен, говоря с толпой;
Будь прям и тверд с врагами и друзьями,
Пусть все, в свой час, считаются с тобой;

Наполни смыслом каждое мгновенье,
Часов и дней неуловимый бег, -
Тогда весь мир ты примешь во владенье,
Тогда, мой сын, ты будешь Человек!

Схожі:

Тема : Е. Т. А Гофман багатогранний митець романтик. "Крихітка Цахес...

Тема: Протиставлення митця та філістера основний конфлікт казки "Крихітка...

Конфлікт і способи його вирішення
...
Конспект уроку позакласного читання в 2 класі на тему: «Людина починається з добра»
Мета : поглибити знання учнів про загальнолюдські моральні якості, учити аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб, визначати...
Тема. Розумні козенята. Українська народна казка «Вовк та козенята» Мета
Мета: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості, вчити визначати головну думку казки, розвивати навички правильного...
Амадей Гофман "Крихітка Цахес, на призвисько Циннобер"
Мати Цаехаса, фрау Ліза, прокинувшись, помітила дивні зміни, які відбулись з її сином
Вікторина для знавців української мови та літератури
Мета: поглибити знання учнів із лінгвістики; формувати навички колективної роботи; сприяти розширенню словникового запасу школярів;...
Тема : Всі ми родом з дитинства
Мета : познайомити учнів із життям і творчістю американського письменника, особливу увагу звернути на автобіографічні мотиви повісті...
ТЕМА: Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом...
МЕТА: поглибити знання учнів про граматичну основу речення, способи вираження підмета й присудка, дати загальне уявлення про речення...
Урок засвоєння нових знань
Мета уроку: поглибити знання учнів про малі тіла Сонячної системи; формувати й розвивати в учнів наукові знання, які необхідні для...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка