Урок-дослідження. Хід уроку І етап створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу: Учитель. Вдумливо кілька разів повторіть слова: «Я гімназист. Я особистість. Я думаю. Я хочу знати»


Скачати 56.93 Kb.
Назва Урок-дослідження. Хід уроку І етап створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу: Учитель. Вдумливо кілька разів повторіть слова: «Я гімназист. Я особистість. Я думаю. Я хочу знати»
Дата 04.10.2013
Розмір 56.93 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Філософія > Урок


Перша міська гімназія

Асоційована школа ЮНЕСКО

Гафінова Л.В.,

відмінник освіти України
Г. С. Сковорода, філософська та поетична спадщина. Афоризми філософа. «Всякому місту звичай і права» – зразок духовної лірики. «De Libertate» («Про свободу»).

Розробка другого уроку.

Черкаси, 2012

ЗМІСТ


  1. Музика, автотренінг.

  2. Учительська презентація за змістом уроку.

  3. Бесіда за філософською і поетичною творчістю Г.С.Сковороди.

  4. Заглиблення в текст поезій “Всякому місту – звичай і права” і «De Libertate» («Про свободу»).

  5. Емоційний відгук, оцінка, співпереживання учнів щодо тексту. Духовний зв’язок читача з автором і героями.

  6. “Оживлення тексту”. Імітація суперечок читачів.

  7. Виявлення історичних, часових загальнолюдських цінностей творів, причетності їх до вічності.

  8. Домашнє завдання.

  9. Використана література.


Тема уроку: “Г. С. Сковорода, філософська та поетична спадщина. Афоризми філософа. «Всякому місту звичай і права» – зразок духовної лірики. «De Libertate» («Про свободу»)”.

Мета: дати загальну характеристику спадщини Г.С. Сковороди, проаналізувати поезії «Всякому місту звичай і права» – зразок духовної лірики. «De Libertate» – подвійне звучання мотиву вольності у вірші, розглянути “щастя” в розумінні філософа та афоризми Г.С. Сковороди; розвивати логічне і творче мислення, уяву, пам’ять, допитливість; виховувати доброту, прагнення до справедливості, повагу до надбань минулих поколінь, високі моральні якості на прикладі життя філософа.

Обладнання: портрет Г. Сковороди, книжкова виставка, презентація спадщини Г. Сковороди.

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку
І етап – створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу:

Учитель. 1. Вдумливо кілька разів повторіть слова:

«Я – гімназист. Я – особистість. Я думаю. Я хочу знати».

2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Високу мужність Г. Сковороди зможемо належно оцінити, згадавши, у які часи він жив. Російська імперія остаточно закріпачила селян, у тому числі й українських. Зруйновано Запорізьку Січ. Разом із кіньми й каретами продавали людей… міркування Г. Сковороди багато в чому суголосні провідним ідеям найвидатніших представників філософії того часу. Переглянемо презентацію про спадщину Г.С. Сковороди і підготуємось до аналізу поетичних творів філософа.

ІІ етап – передкомунікативний – заглиблення у філософську та поетичну спадщину Г.С. Сковороди. (Учительська презентація – 5-10 хв.).

ІІІ етап – комунікативний. І рівень пізнавальна діяльність – осягнення філософсько-естетичних ідей Г.С. Сковороди через бесіду.

Учитель. 1. Скільки філософських творів написав Григорій Савич Сковорода і які ви з них запам'ятали?

Г.С. Сковорода написав близько 20-ти філософських трактатів, але писав він і діалоги та вступні лекції до курсу етики.

2. Скільки творів входить до поетичної збірки “Сад божественних пісень” і до збірки “Байки Харківські”?

До кожної збірки входить 30 творів.

3. Скількома мовами і якими писав Г.С. Сковорода?

Трьома: латиною, давньогрецькою та книжною українською мовою.

4. Що означає слово “філософія” і які найосновніші ознаки їх ви запам'ятали?

Філософія (з гр. – “любов до мудрості”) – це наука про найбільш загальні закони розвитку природи, людства та мислення. У філософських творах Г. Сковороди найпалкіше бажання пізнати самого себе, віднайти в собі людину, зрозуміти, у чому полягає щастя.

5. Що означає слово “щастя” і намалюйте його основні пелюстки.

Щастя – поняття моральної свідомості, що позначає стан людини, який найбільше відповідає внутрішній задоволеності повнотою життя.

ІІ рівень – естетичне усвідомлення.

6. Скільки ознак “щастя” вивів Г.С. Сковорода і яка формула у ньому найосновніша?

Сім ознак щастя вивів Г. Сковорода і формула “сродної праці” у ньому найосновніша.

7. Які афоризми Г.С. Сковороди ви найбільше запам'ятали?

8. Чому “Сад божественних пісень” є збіркою духовної поезії?

9. Які поетичні твори зі збірки “Сад божественних пісень” є провідними і чому?

ІІІ рівень – “оживлення тексту”.

Учитель. 1. А зараз ми надамо слово читцям і акторам. Прочитайте виразно поезію “Всякому місту – звичай і права”. Група акторів уважно слухає її, а потім відтворить пантомімою.

2. Порахуйте кількість складів у кожному рядку і визначте тип римування, зробіть висновок про весь вірш.

3. Дайте характеристику рими і визначте віршовий розмір поезії.

4. Чому цей вірш став піснею, мав багато варіантів?

5. Хто з українських письменників використав цей вірш у своєму творі, переробивши трішки зміст?

Учитель. 1. Прочитайте виразно поезію «De Libertate».

2. Група дослідників нехай проаналізує мотив вольності в цій поезії і її будову.

3. Чим привертає увагу ця поезія?

IV етап – післякомунікативний (осмислення проблем тексту двох поезій та творчо-образна їх інтерпретація).

Учитель. 1. Чому Г.С. Сковорода заявляє, що порівняння свободи із золотом недолуге?

2. Як у творі «De Libertate» поєднано особистісне й загальнонаціональне?

Оцінювання
Учитель.

Урок доходить вже кінця.

Усі ви плідно працювали,

Знання всі чесно здобували,

І працювали краще, ніж могли.

Тепер роботи залишилось небагато:

Усім оцінку треба виставляти,

Загальну суму розділивши лиш на три.

(Виставлення оцінок)
Домашнє завдання

  • Вивчити напам'ять вірші «Всякому місту звичай і права», «De Libertate» .

  • Вміти аналізувати обидві поезії: розкривати картини людської суєтності у вірші «Всякому місту звичай і права», силабічні та силабо-тонічні особливості твору; вміти пояснити подвійне звучання мотиву вольності у поезії «De Libertate».


Використана література


  1. О.М. Авраменко, Л.М. Скрипник. Книжка для вчителя. Українська література, 9 кл./Київ: «Грамота», 2010. – С. 74-84.

  2. О. Авраменко. Українська література. Хрестоматія для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання / Київ: «Грамота», 2009. – С. 29-30.

  3. О.М. Авраменко, Л.Т. Коваленко. Українська мова та література. Довідник 1700 завдань у тестовій формі. Частина І. / Київ:«Грамота», 2012. – С. 283-287.

  4. Гафінова Л.В. «Філософія серця» у творчості Г.С. Сковороди // Рідна школа: Шкільна рада при УККУ і Централя Опікунів: Cooper Station, New York, N.Y., грудень, 2003, № 12. – С. 9-12.

  5. Гафінова Л.В. Християнські морально-етичні ідеали Г. Сковороди. // Рідна школа: Шкільна рада при УККУ і Централя Опікунів: Cooper Station, New York, N.Y., травень, 2005, № 5. – С. 17-19.

  6. Дутко С. Григорій Сковорода. Філософська та байкарська спадщина. Урок у 9-му класі // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. – №7. – С. 27-29.

  7. Сковорода Г. Байки Харківські. – К.: Прапор, 1990.

  8. Сковорода Г. Сад божественних пісень: Вибрані твори. – К., 1968.

  9. Сучасний словник літературознавчих термінів / Автор-уклад. М.Ф. Гетьманець. – Х.: Веста, 2003. – 160 с.



Схожі:

Урок-дослідження. Хід уроку І етап створення відповідного емоційного...
...
Г. С. Сковорода, видатний український письменник, філософ
Створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу, мотивація навчальної діяльності
Урок формування мовної компетенції. Хід уроку
Мета: пояснити учням правила написання не з дієприкметниками; формувати вміння правильно писати слова з цією орфограмою; розвивати...
Урок-етюд. Хід уроку. УЧИТЕЛЬ
...
Складені задачі, які включають збільшення ( зменшення ) числа в кілька разів
Альбом коштує 7 грн, а книжка у 8 разів дорожча. Скільки гривень коштують альбом і книжка разом?
УРОК 14 Тема уроку
Мета уроку: Вивчення формул зведення, формування умінь учнів застосовувати вивчені формули для спрощення ви­разів та обчислень
Уроку: “Два вальси
Розробив: Дьомін Володимир Миколайович, учитель музики КЗ «Гуляйпільський колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної ради
Тема. Художній етюд про природу. Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями
Уяві за допомогою слова певні образи; проаналізувати образи й картини, створені митцями слова та інших жанрів; розвивати увагу, спостережливість,...
Пальчикова гімнастика
Діти простягають руки вперед, стискають і розтискають кулачки. Повторюють кілька разів
Урок. Хід уроку I. Перевірка домашнього завдання
Мета. Учити учнів розв'язувати задачі за допомогою рівнянь. Формувати в учнів на­вички розв'язувати задачі з елементами письмового...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка