|
Скачати 136.57 Kb.
|
Нестандартний урок у 9 класі з теми «Естери. Жири. Мила» Цілі уроку: узагальнити, закріпити, поглибити знання основних питань теорії (будова, фізико-хімічні властивості, способи одержання й застосування естерів, жирів, мила), вміння й навички розв'язування різнорівневих розрахункових задач, роботи з хімічним диском, вміння працювати в парах, групах, з додатковою літературою, вміння й навички переживання за свою роботу та роботу своїх товаришів; продемонструвати свої художньо-літературні здібності, вміння працювати творчо. розумом, душею й серцем. Методичні цілі: розвиток умінь і навичок узагальнення, систематизації, виокремлення головного; реалізація міжпредметних зв'язків. Тип уроку: узагальнення та систематизації знань. Обладнання: «Лектор-2000» (кодокартка № 1 «Екологія — сходження до розуму», кодокартка № 2 «Медик без належного пізнання хімії досконалим бути не може» (М. В. Ломоносов), кодокартка № З «Хімія — це математика й поезія, разом узяті»), «Світязь» (діафільм «Екологія»), магнітофон (інструментальна музика, запис музично-романтичного букета («Бузковий туман», «Черемшина», «Лаванда», «Яблуні у цвіту», «Соняшники», «Мільйон червоних троянд»), запис співу солов'я), художня література (А. Конан Дойл «Отруєний пояс», П. Зюскінд «Парфумер», К. Чуковський «Мойдодир»), планшетки із зображенням квітів, плодів, овочів. ХІД УРОКУ
III. Завдання до окремих видів навчальної діяльності 1. Робота за опитувальником (робота в парах)
Допишіть рівняння, дайте назви естерам і продуктам реакції. опишіть умови протікання: 4) Напишіть формули: а) твердого жиру; б) рідкого жиру Укажіть їхнє походження, застосування. 5) Укажіть формули: а) рідкого мила; 6) твердого мила. Напишіть рівняння їх одержання. б) Рівняння гідрування жиру, умови, назва продуктів реакції, значення процесу.
Трьом групам даються завдання, які вони виконують протягом 7 хвилин; потім звітують. «Ви — керівник проблемної лабораторії штучних і синтетичних харчових продуктів. Відповідно до умов програми інституту, ваша лабораторія повинна провести дослідження й розробити процес одержання естерів, маючи: перша група — нафту; друга група — природний газ; третя група — кам'яне вугілля. Свої дослідження підтвердьте рівняннями, зазначте тип реакції, умови протікання, назвіть утворені речовини. 2. Конкурс «Ерудит»
5) Які ароматичні води та з якою метою використовували в Данії.
Реалізація міжпредметних зв'язків на уроці І. «Естери й медицина» Через кодоскоп висвітлюється цитата: «Медик без належного пізнання хімії досконалим бути не може» (М. В. Ломоносов). На тлі інструментальної музики відбувається конкурс. Учитель називає Естери, учні говорять про значення їх у медицині: 1. Метиловий Естер саліцилової кислоти... (У вигляді мазей як протизапальний, протиревматичний засіб) 2. Ментол. (Ефірна олія перцевої м'яти; сприяє звуженню судин, зменшує набряки, болі; антисептик у разі запалення слизової носа й горла (інгаляції), зубна паста) 3. Валідол — це 25—30%-й розчин ментолу в естері ізовалеріанової кислоти. (Застосовують для лікування стенокардії, неврозів) 4. Феніловий естер саліцилової кислоти — салол. (Для дезінфекції, у разі деяких кишкових захворювань) 5. Жири... (Основа мазей (свинячий жир); розтирань (соняшникова олія); для розчинення ліків, що вводяться під шкіру (маслинове, персикове) тощо)
II. «Ароматерапія» 1. Країни, де вперше почали застосовувати й широко використовують для лікування багатьох захворювань аромотерапію. (Франція, Англія, Японія) 2. Яка країна спеціалізується на виготовленні косметичних засобів з рослин на основі ароматерапії? (Англія) 3. Яку лікувальну дію мають ефірні олії? (Прискорює процес регенерації клітин, що сприяє їхньому загоєнню; лікують запалення; опіки, забиті місця, порізи, ревматизм, артрити) 4. Ефірні олії яких рослин та як саме впливають на людську свідомість? (Ромашка — допомагає розслаблюватися, знімає напругу; лимон тонізує, має загальний зміцнювальний вплив...)
(У креми, мила, мазі додаються ефірні олії: сандалового дерева, жасмину, ялівця, розмарину. Ці креми, мазі й мила діють як тонізуюче та снодійне: знімають напруження, болі в суглобах, м'язах...) III. «Екологія — сходження до розуму» «Естери й екологія» — інтелектуальний конкурс 1. Учитель зачитує цитати з роману А. Конан Дойла «Отруєний пояс». (Симптоми отруєння ефірними оліями) Питання: назвіть твір, автора та чим була отруєна атмосфера планети. 2. Природа дарує нам чудові, незабутні аромати квітів, трав, фруктів; від їхніх пахощів життя стає багатшим, прекраснішим, радіснішим...
Лугом пройдешь, как садом, Садом — в цветенье диком, Ты не удержишься взглядом, Чтобы не припасть к василькам, Ромашкам, лютикам и гвоздикам. Питання знавцям: вірші якого поета та спів яких птахів допомагають нам перенестися на квітковий луг? Назвіть ефірні олії, запишіть їхні формули. 3. У Сент-Екзюпері в «Маленькому принці» читаємо рядки: «Прокинься, умийся та наведи лад на своїй планеті». Нехай ці рядки стануть девізом життя кожного з нас. IV. Робота з хімічним диском Напишіть усі можливі рівняння одержання естерів, укажіть їхні назви (4 хв). Рівень В. Диск № 1 (максимум два рівняння) Рівень Б. Диски №1+2 (чотири) рівняння Рівень А. Диски №1+3 (шість рівнянь)V. Розв'язання різнорівневих задач А- 11 б.; Б —9 6.; В —6 6. Рівень В (6 балів). Скільки грамів оцтово-метилових ефірів можна одержати шляхом взаємодії 16 г метанолу й ЗО г оцтової кислоти? Рівень Б (9 балів). Яку масу етилацетату можна одержати з 120 г оцтової кислоти й 92 г спирту, якщо вихід естеру становить 92 % від теоретично можливого? Рівень А (11 балів). Одержали 200 г мурашнно-бутилового естеру, що складає 80 % від теоретично можливого. Скільки грамів спирту та ; 20%-ї кислоти витратиться на одержання естеру? VI Творчість . 1. Захист реклам з теми «Цей дивний світ ефірів» (художній конкурс із літературним додатком). 1) Найчудовіший, найніжніший, найнеповторніший аромат парфумів «Христина». Одна крапля парфумів змінить ваше життя на краще, ви станете чарівною. 2) Якщо на вулиці вам подарують квіти, не дивуйтеся — це ефект дезодоранту «Фа». У ньому — свіжість моря й літа. 3) Ніжна пінка мила «Камей» доглядає вашу шкіру протягом дня. «Камей парфум» — і ви сповнені життєвої енергії, «Камей класик» — і ви чарівні; «Камей шик» — і ви просто надзвичайні. 2. Музично-ароматизований букет квітів (Дарує творча група). Питання знавцям: назвіть естери, що зустрічаються в букеті, укажіть формули, 1) Яблони в цвету — какое чудо, Яблони в цвету я не забуду. Яблони в цвету — весны творенье... 2) Співають хлопці Белая черемуха душистая, Снова расцвела в моем саду, Белый цвет — черемухи цвет, Этой весны веселий напев. 3) Співають дівчата Ах! Черемуха белая, Сколько бед тьі наделала. А любовь скороспелая будоражила кровь. Ароматом дурманила, Толькосердце поранила, Я ведь знала заранее, Что все это игра. 4) Співають хлопці Вишня бел ой была, Словно вьюга мела. Сколько дней мы встречалнсь с тобой... Лег туман у реки, стали травы горьки, И поять ты идешь стороной. 5) Співають дівчата Лаванда, горная лаванда, Сколько лет прошло, но помним … 6) Звучить запис пісні А. Пугачової «Мільйон червоних троянд». Юнаки дарують дівчатам троянди та проводжають їх на місця. 7) Відповідають знавці. Естери: Олійно-метиловий — аромат яблук; мурашино-аміловий — аромат вишень; яра-яра — аромат черемшини; феніл-етиловий — аромат троянд. 3. На пам'ять про урок усім дарують пам'ятки: 1) «Будьте гарні та щасливі!» Настої ромашки, пелюстків троянд заспокоюють утомлені повіки, посилюють еластичність шкіри. Освіжаючі, живильні маски: відвар медунки, ромашки, м'яти. Знебарвлення ластовиння, пігментних плям: умивання обличчя відваром кульбаби + краплі лимона. 2) «Будьте здорові й життєрадісні!» «Букети від застуди» Інгаляції: п'ять столових ложок Н2О + дві чайні ложки листя евкаліпта + одна чайна ложка хвої +10 крапель ментолу. Одна чайна ложка евкаліптової олії + одна чайна ложка соку цибулі. Відвари ромашки, фіалки, шавлії, листя смородини — чай здоров'я! Підсумки навчальної діяльності учнів фіксуються в атестаційних листах з теми. Атестаційний лист з теми «Естери. Жири. Мила» учня 11 класу
Учні й учитель підбивають підсумки роботи на уроці. Проводиться рефлексивний підсумок. Алгоритм Я:
Ми:
4) Твоя оцінка роботи групи. Справа:
уміння... творчість... Учитель бажає всім здоров'я, успіхів у набутті знань, творчості, завзятості, щастя, миру й добра. |
Урок Тема: Жири як естери. Хімічні властивості жирів. Поняття про гідрування жирів Форми і методи роботи: груповий, взаємоперевірка, мозковий штурм, фронтальне опитування, рефлексія |
Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають... Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають на формування характеру |
Нестандартний урок у 10 класі з теми «Загальні властивості металів» Цілі Цілі: узагальнити, поглибити й закріпити основні теоретичні знання теми будова, тип зв'язку, фізико-хімічні властивості, способи... |
Методика вивчення дієслова в 6-му класі школи з російською мовою навчання. Виконав За програмою, дієслово вивчається в 6-му класі. На вивчення цілої теми «Дієслово» відводиться 20 навчальних годин. В рамках цієї... |
Інтегрований урок з української літератури та географії в 6-му класі Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів, набуті у процесі вивчення теми «Гідросфера» |
Урок-подорож у 5-му класі. Тема: «Країна Бухгалтерія» Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа та дії над ними» |
УРОК ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ В 6 КЛАСІ. Тема уроку Обладнання: підручник, атласи, картки із завданнями, роздатковий матеріал, таблиці,ілюстрації до теми, комп’ютерна презентація |
УРОК АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ПРАЦІ У 3 КЛАСІ Тема уроку: Прийшла зима.... Мета уроку: повторити й активізувати ЛО теми «Пори року» в усному мовленні учнів; удосконалювати навички аудіювання з теми «Зима.... |
Урок української мови у 6 класі Тема. Займенник: загальне значення,... Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку. Метод передбачення |
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.» Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок) |